Permalänk

Vilket kamerahus ska jag köpa?

Hejsan!

Fick sålt min kamera för en dryg vecka sedan och sitter nu här med pengar och är osäker på vilket hus jag ska köpa.

Det står mellan D7000 och 7D i crop och D600 FF.

Min budget är just nu 10.000, köper jag en D600 pungar jag ut mer, beroende på hur jag bestämmer mig med sensorn.

D7000 ska tydligen vara en nyare och t.om bättre version av 7D, också billigare, nästan 4000 kr billigare. Men D600 var helt underbar när jag testade den. Är helt kluven här.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Det är ju väldigt olika kameror som du sitter och väljer mellan så det är svårt att ge ett absolut svar.

Vad har du för objektiv, vad ska du fotografera och vad har du för krav på kameran?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

*tråd rensad*

Det är ju väldigt olika kameror som du sitter och väljer mellan så det är svårt att ge ett absolut svar.

Vad har du för objektiv, vad ska du fotografera och vad har du för krav på kameran?

Kanske skulle skrivit lite mer om de ja.

Jag har inget atm, sålde allt jag ägde i kameraväg så är ute efter ett hus först och främst, ska mest fota stjärnor/natur osv.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Inaktiv

D600 är riktigt trevlig, bruskarakteristiken och det dynamiska omfånget är oslagbara. Kör på FF, du kommer inte att bli besviken.

Permalänk
Skrivet av anon89918:

D600 är riktigt trevlig, bruskarakteristiken och det dynamiska omfånget är oslagbara. Kör på FF, du kommer inte att bli besviken.

Ja tror de får bli en sådan!

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

ska mest fota stjärnor/natur osv.

Då skulle jag gått på FF (D600) + en ljusstarkt vidvinkelglugg

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "Natur"? Du får ju, med 7D eller D7000 fortfarande en liten fördel på telesidan om det handlar om vilda djur. Man får ju gå upp till typ 35Mpix för att man ska kunna beskära bilden och få lika många pixlar kvar med FF, för att få samma "räckvidd". 7D har ju snabbare seriebildstagning, vilket kan vara användbart för "action". Den har även fler korslagda punkter på autofokusen, vilket gör att den i den del sammanhang kommer att vara träffsäkrare, framför allt vid fotografering av rörliga motiv. D7000 har dock bättre bildkvalitet än 7D.

Sedan är frågan vad du menar med "stjärnor". Kommer de att vara en del av tex en landskapsbild i form av startrails eller menar du mer astrofoto. Om du tänker astrofoto kan det vara idé att forska lite mer om Nikonkamerorna då Nikon åtminstone på något äldre modeller applicerar ett medianfilter på alla bilder, vilket gör att de inte är så lämpade för just astrofoto. För det ändamålet spelar väl inte de andra egenskaperna så stor roll eg. Man behöver ju varken snabb AF eller seriebeildstagning för det och skillnaden i "räckvidd" blir ju liten i sammanhanget.

Så beroende på vad du menar så är valet, som jag ser det, inte helt självklart. D600 är en najs kamera och om det står portträtt på menyn är den mest lämpad. För landskap är den ju riktigt najs tillsammans med 14-24/2.8, men en 7D eller D7000 med tex Sigma 10-20/4-5.6 eller Sigma 8-16 är ju åxå riktigt najs för landskap.

Permalänk

En sak man kan fundera på om man jämför D600 och D7000 är hur AF punktera är distribuerade. Speciellt för porträtt av rörliga motiv så har iaf jag OFTA motiver på kanten, och vid fokusföljande AF tex (och även till viss del för statisk AF och kort skärpedjup) så vill man gärna ha möjlighet att välja punkter kring kanterna.

Se http://i47.tinypic.com/2dhdvk5.png för jämförelse mellan D300, D7000, D600 och D800

Där ser man att D300 har störst spridning (d7000 rätt nära) och D600 minst spridning. Det skulle jag personligen se som en nackdel hos d600, men det beror helt på hur och vad man fotar och vilket teknik man kör.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Vad menar du med "Natur"? Du får ju, med 7D eller D7000 fortfarande en liten fördel på telesidan om det handlar om vilda djur. Man får ju gå upp till typ 35Mpix för att man ska kunna beskära bilden och få lika många pixlar kvar med FF, för att få samma "räckvidd". 7D har ju snabbare seriebildstagning, vilket kan vara användbart för "action". Den har även fler korslagda punkter på autofokusen, vilket gör att den i den del sammanhang kommer att vara träffsäkrare, framför allt vid fotografering av rörliga motiv. D7000 har dock bättre bildkvalitet än 7D.

Sedan är frågan vad du menar med "stjärnor". Kommer de att vara en del av tex en landskapsbild i form av startrails eller menar du mer astrofoto. Om du tänker astrofoto kan det vara idé att forska lite mer om Nikonkamerorna då Nikon åtminstone på något äldre modeller applicerar ett medianfilter på alla bilder, vilket gör att de inte är så lämpade för just astrofoto. För det ändamålet spelar väl inte de andra egenskaperna så stor roll eg. Man behöver ju varken snabb AF eller seriebeildstagning för det och skillnaden i "räckvidd" blir ju liten i sammanhanget.

Så beroende på vad du menar så är valet, som jag ser det, inte helt självklart. D600 är en najs kamera och om det står portträtt på menyn är den mest lämpad. För landskap är den ju riktigt najs tillsammans med 14-24/2.8, men en 7D eller D7000 med tex Sigma 10-20/4-5.6 eller Sigma 8-16 är ju åxå riktigt najs för landskap.

Ja, har pengar men inte bestämt mig än. Visst hade de suttit fint med en FF men jag är ute efter en trevlig kamera som jag ska ha några år nu framöver som ger mig de jag vill ha.

Skrivet av Aristotele:

En sak man kan fundera på om man jämför D600 och D7000 är hur AF punktera är distribuerade. Speciellt för porträtt av rörliga motiv så har iaf jag OFTA motiver på kanten, och vid fokusföljande AF tex (och även till viss del för statisk AF och kort skärpedjup) så vill man gärna ha möjlighet att välja punkter kring kanterna.

Se http://i47.tinypic.com/2dhdvk5.png för jämförelse mellan D300, D7000, D600 och D800

Där ser man att D300 har störst spridning (d7000 rätt nära) och D600 minst spridning. Det skulle jag personligen se som en nackdel hos d600, men det beror helt på hur och vad man fotar och vilket teknik man kör.

Ja, d300 är en bra kamera men köper helst något nyare då :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Ja, d300 är en bra kamera men köper helst något nyare då :/

Jovisst om man ändå köper nytt idag. Fast min poäng var kanske inte att rekommendera d300 utan snarare att tänka sig för och notera hur "smalt" området med fokuspunkterna är på D600. Sen kanske det kvittar beroende på hur man fotar men det är värt att ta med i ekvationen.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Jovisst om man ändå köper nytt idag. Fast min poäng var kanske inte att rekommendera d300 utan snarare att tänka sig för och notera hur "smalt" området med fokuspunkterna är på D600. Sen kanske det kvittar beroende på hur man fotar men det är värt att ta med i ekvationen.

Jo så sätt jo, står lite mellan D7k och D600, stod en bra stund igår på MM och testade båda (:

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Du får ju mer pengar över till objektiv om du köper en d7000, men om pengar inte är några problem och du är kunnig på foto osv hade jag tagit en d600.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av drakelito:

Jo så sätt jo, står lite mellan D7k och D600, stod en bra stund igår på MM och testade båda (:

Vad hade du för kameran tidigare? Det är väl egentligen den su ska jämför med. Jag som har en D7000 skulle inte vilja uppgradera till d600 pga att även om den helt klart är bättre på många punkter, finns det ett antal punkter där d7000 är bättre och det skulle kännas högst märklligt att "uppgradera" till något som inte är bättre på alla viktiga punkter.

Huvudsaken är väl att du får ett rejälv lyft jämför med din gamla kamera. Om din gamla kamera inte hade bredar området med AF punkter, så lär du inte sakna den på D600 heller. Det är ju annat om man vant sig vid d7000 fokusområde och sedan går över till en med smalare området. Just denna punkt känns för mig som den största nackdelen, speciellt eftersom jag har kommit att använda AF punkterna väldigt aktivt på min kamera. Men man väjer sig nog, har hört andra som kör d600 som tydligen inte störa sig på af området, beror nog helt och hållet på vad du fotar.

Exempel som jag råkar ut för OFTA:

Du vill ta porträtt med kortskärpedjup (1.8) av rörligt motiv (tex barn) och vill ha en tajt bild av anstiktet, då vill man sällan komponera bilden med ögat i mitten, här använder jag OFTAST af punkterna runt om kanterna. Hade ibland tom önskat med ett bredare området änve på d7000. Om jag bytera kamrea i gen i framtiden någon gång är detta helt klar en viktigt faktor. Att fokusera, låsa och sedan ändra kameran här går inte eftersom skärpedjupet är så kort och framförallt att motivet rör sig. Vid dessa bilder måste man köra ändpunkterna annars kommer det blir extremt hög felfrekvens med suddiga bilder.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=D2FGu2WDvJY

Jared kommenterar D600, inkl fokuspunkternas spridning