FCC tar fram regler för internet på flygplan

Permalänk
Melding Plague

FCC tar fram regler för internet på flygplan

Mer internet uppe i luften är huvudmålet när amerikanska FCC tar fram nya regler och riktlinjer för bredbandstjänster på flygplan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gött

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Hjälpsam

Tackar, elektroniken generellt på flygplanen känns som den är alldeles för skrämmande gammalt på majoriteten av linjeflygen. Visst servas planen regelbundet men grundläggande arkitektur är hysteriskt out of date. Nu kommer jag inte ihåg vad snittåldern på linjeflyg var men det var rätt läskigt gammalt.

Med WiFi ombord förutsätter jag att all gammal elektronik kommer att kollas och sköldas från eventuella störningar vilket gör mig mer trygg ombord.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dagens riktigt goda nyhet!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Haha komiken i bästa pris under nyheten!

Permalänk
Medlem

Räkna med att det kommer att kosta...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Med WiFi ombord förutsätter jag att all gammal elektronik kommer att kollas och sköldas från eventuella störningar vilket gör mig mer trygg ombord.

Elektroniken i flygplan är redan avskärmad, annars hade flyg som färdmedel inte varit särskilt attraktivt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Elektroniken i flygplan är redan avskärmad, annars hade flyg som färdmedel inte varit särskilt attraktivt

Hyssat säkert ja, men "st'ng av elektronik under uppstartm även de utan radio-enhet såsom freestyle, bärbr cd spelare och liknande.. Etc etc etc.

Mesta av dessa regler är baserade på överförsiktiga myter är jag rätt övertygad om (i dagens läge). Men med WiFi etc bör alla dessa farhågor bli lösta. Inte minst när man flyger, sätter telefonen på flygpalnsläge och någon nojig och flygrädd i närheten blir alldeles till sig för att den måste stängas av helt och hållet etc.

Jag tror inte det är någon fara med att råka störa ut elektroniken i dag, men WiFi i planet bör det bli "officiellt riskfritt" så att säga.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tackar, elektroniken generellt på flygplanen känns som den är alldeles för skrämmande gammalt på majoriteten av linjeflygen. Visst servas planen regelbundet men grundläggande arkitektur är hysteriskt out of date. Nu kommer jag inte ihåg vad snittåldern på linjeflyg var men det var rätt läskigt gammalt.

Med WiFi ombord förutsätter jag att all gammal elektronik kommer att kollas och sköldas från eventuella störningar vilket gör mig mer trygg ombord.

Det är ju inte som med din bil hemma.. Där byter du nog inget om det inte går sönder. I flygplan så uppdateras elektroniken ganska ofta i förhållande till planets "ålder". Nya system tas i bruk hela tiden och planen genomgår renoveringar och uppgraderingar kontinuerligt.. även om flygplanet är "gammalt". Nu tänker jag på västerländska flygplan och flygbolag. Snackar vi Rysslands-lågpris och liknande obskyra okända så är det en annan värld.. När tittade du in i cockpit på nån av SAS MD-8x kärror sist?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Norwegian kör med wifi på en del av sina turer. Snart börjar dom även med lågpris på långdistans turer, NY, BKK.
EFTERLÄNGTAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tackar, elektroniken generellt på flygplanen känns som den är alldeles för skrämmande gammalt på majoriteten av linjeflygen. Visst servas planen regelbundet men grundläggande arkitektur är hysteriskt out of date. Nu kommer jag inte ihåg vad snittåldern på linjeflyg var men det var rätt läskigt gammalt.

Med WiFi ombord förutsätter jag att all gammal elektronik kommer att kollas och sköldas från eventuella störningar vilket gör mig mer trygg ombord.

Hela grejen med telefonförbud på flygplan är inte för att det kan vara något som störs, utan det är mest för säkerhets skull(tror dom testade detta i mythbusters på discovery någon gång har jag för mig).

Måste inte man rikta sändaren/mottagaren dynamiskt mot sateliten hela tiden, och i så fall så måste den väl ändå sitta på insidan planet(lite svårt annars)?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Låter skitbra!

Hoppas det inte blir någon "speciell" wifi bara, typ en dongel du måste köpa utav flygbolaget för att få tillgång till wifi. Och sen en inloggningsavgift extra där. Ryanair gnuggar redan händerna

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ja det var på tiden
Med internet går allting så mycket fortare
Klarade mig rätt bra med filmen det våras för sheriffen förra flygningen jag hade, annars var det rätt dåligt med bra titlar

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Låter skitbra!

Hoppas det inte blir någon "speciell" wifi bara, typ en dongel du måste köpa utav flygbolaget för att få tillgång till wifi. Och sen en inloggningsavgift extra där. Ryanair gnuggar redan händerna

Kräver 2 usb-portar!

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra, men jag kommer sakna de Internetfria zonerna. Resa har alltid varit en slags frizon från internet, nu har jag kass uppkoppling på pendeln, så istället för att skriva/läsa bok så är jag irriterad på långsam uppkoppling.

Kommer nätverken med eluttag? (Norwegian, etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hyssat säkert ja, men "st'ng av elektronik under uppstartm även de utan radio-enhet såsom freestyle, bärbr cd spelare och liknande.. Etc etc etc.

Det har inget med störningar att göra utan grundar sig i samma sak som att du måste ha sätet uppfällt och det är att du ska vara uppmärksam.

Om något händer ska du vara vaken och inte ha en massa musik/spel igång.

Permalänk
Avstängd

internet får tiden att flyga förbi

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Låter skitbra!

Hoppas det inte blir någon "speciell" wifi bara, typ en dongel du måste köpa utav flygbolaget för att få tillgång till wifi. Och sen en inloggningsavgift extra där. Ryanair gnuggar redan händerna

Det är jag rent säker på att det blir (Om man inte reser förstaklass) Dom som tror att det bara är att ansluta sig på flygets trådlösa kommer att se ett fint litet hänglås
Och för att koppla upp sig, så är det: Logga in på deras sida/Beställ tjänsten/Få en kod/slå in koden/betala med Visakort ..... etc etc

Lite typ som SJ använder idag på X2000. Har ni försökt använda deras trådlösa Rena skämtet.

30 min-49 kr (exkl. bokningsavgift)
1 timme-69 kr (exkl. bokningsavgift)
2 timmar-89 kr (exkl. bokningsavgift)
Hela resan-109 kr (exkl. bokningsavgift)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan flyga snart då, annars blir det så fruktansvärt långtråkigt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Reste med Norwegian till Lanzarote över jul, de har gratis WiFi på nästan alla sina flyg.

Skrivet av skog1s:

Det är jag rent säker på att det blir (Om man inte reser förstaklass) Dom som tror att det bara är att ansluta sig på flygets trådlösa kommer att se ett fint litet hänglås
Och för att koppla upp sig, så är det: Logga in på deras sida/Beställ tjänsten/Få en kod/slå in koden/betala med Visakort ..... etc etc

Lite typ som SJ använder idag på X2000. Har ni försökt använda deras trådlösa Rena skämtet.

30 min-49 kr (exkl. bokningsavgift)
1 timme-69 kr (exkl. bokningsavgift)
2 timmar-89 kr (exkl. bokningsavgift)
Hela resan-109 kr (exkl. bokningsavgift)

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pie-or-paj:

Det har inget med störningar att göra utan grundar sig i samma sak som att du måste ha sätet uppfällt och det är att du ska vara uppmärksam.

Om något händer ska du vara vaken och inte ha en massa musik/spel igång.

Ja, och nästa stycke
"Mesta av dessa regler är baserade på överförsiktiga myter är jag rätt övertygad om (i dagens läge). Men med WiFi etc bör alla dessa farhågor bli lösta. Inte minst när man flyger, sätter telefonen på flygpalnsläge och någon nojig och flygrädd i närheten blir alldeles till sig för att den måste stängas av helt och hållet etc."

Jag är medveten om detta, men med wifi ombord kanske man kan få ner nojjan från medpassagerare?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag tror inte det är någon fara med att råka störa ut elektroniken i dag, men WiFi i planet bör det bli "officiellt riskfritt" så att säga.

Du menar väl ändå att det inte är någon risk att man lyckas störa ut elektroniken? För lyckas man störa ut elektroniken ska man nog be sin sista bön*
Eftersom Wi-Fi på trafikflygplan redan är en realitet, t.ex på Norweigan, så är myten mer eller mindre redan eliminerad anser jag, oavsett vad FCCs specifikationer.

*En hel del instrument är precisionsinstrument och faktisk riktigt känsliga för elektromekaniska störningar. De är i såväl gamla som nya plan redan avskärmade från inte minst egna störkällor som kringliggande. Minsta avvikelse kan få katastrofala följder under vissa omständigheter, som för hög ingångshastighet, låg eller hög inflygningsbana osv... (såg alla såpadokumentärer om flygplanskrascher på TV4 för några år sedan så jag kan allt om de problem som kan uppstå [Ironi]).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Hela grejen med telefonförbud på flygplan är inte för att det kan vara något som störs, utan det är mest för säkerhets skull(tror dom testade detta i mythbusters på discovery någon gång har jag för mig).

Måste inte man rikta sändaren/mottagaren dynamiskt mot sateliten hela tiden, och i så fall så måste den väl ändå sitta på insidan planet(lite svårt annars)?

Har också med och göra flygvärdinnornas arbetsmiljö..
Flyg idag är redan jobbigt som det är när man får höra alla bebisar skrika hela resan eller nån liten unge som ska springa/bajsa/skrika hela resan!

Tacka fan vet jag alkohol när man flyger..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Reste med Norwegian till Lanzarote över jul, de har gratis WiFi på nästan alla sina flyg.

Jo det visste jag, men vad jag vet så flyger dom inte runt halva klotet, utan mest i Europa! Men det har kanske ändrats. Nu är det ca 6 månader sen jag flög till asien och då hade inte Norwegian resemål ditt jag skulle.

Men dom större bolagen kommer aldrig att fixa det det som du beskriver, jag vet inte, och jag hoppas att du har rätt, men jag tror inte på det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Har också med och göra flygvärdinnornas arbetsmiljö..
Flyg idag är redan jobbigt som det är när man får höra alla bebisar skrika hela resan eller nån liten unge som ska springa/bajsa/skrika hela resan!

Tacka fan vet jag alkohol när man flyger..

Det finns ju hörlurar med
Så slipper man höra alla ungar som skriker, sen som du skriver: Lite alkohol på det, så sitter man säkert!

Sen kan man sitta där, titta på ungens grimaser utan att höra det, och tänka på hur ful den är med sina "ansiktsuttryck" och bara må bra
En annan positiv sak är att när man suttit så på planet i 9-13 tim, är att allt blir så mycket trevligare o ser bättre ut. Allting känns perfekt

Tills man kommer till hotellet, då kommer man på att man bara måste sova

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du menar väl ändå att det inte är någon risk att man lyckas störa ut elektroniken? För lyckas man störa ut elektroniken ska man nog be sin sista bön*
Eftersom Wi-Fi på trafikflygplan redan är en realitet, t.ex på Norweigan, så är myten mer eller mindre redan eliminerad anser jag, oavsett vad FCCs specifikationer.

*En hel del instrument är precisionsinstrument och faktisk riktigt känsliga för elektromekaniska störningar. De är i såväl gamla som nya plan redan avskärmade från inte minst egna störkällor som kringliggande. Minsta avvikelse kan få katastrofala följder under vissa omständigheter, som för hög ingångshastighet, låg eller hög inflygningsbana osv... (såg alla såpadokumentärer om flygplanskrascher på TV4 för några år sedan så jag kan allt om de problem som kan uppstå [Ironi]).

Men jisses för 3e gången, nej inte jag. Däremot är det många medpassagerare som är orolig för det med all propaganda på flygplanen, runt etc med elektronik. Om man försöker spela Angry Bird med telefonen på flyplansläge kan en flygrädd medpassagerare lätt bli nojjig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja snälla mer WIFI på flyg!
Efter en timmes tittande på sin favorit serie så vill man bara kolla vad som hänt i världen.
Och i dagsläget så går det inte ens på 5% av alla flyg i Sverige.

Permalänk
Medlem

(MP) vill i många kommuner förbjuda WiFi på skolor andra kommunala verksamheter.
Då risken finns att man kan upptäcka i framtiden att det kan visa sig skadligt.

Tänkte bara på det när jag läser gnället om mobil på flyg.

Jag har alltid mobilen på när jag flyger.
Fascinerande svårt att få GPS fix på plan faktiskt.
2/14 sat fick jag sist.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det är jag rent säker på att det blir (Om man inte reser förstaklass) Dom som tror att det bara är att ansluta sig på flygets trådlösa kommer att se ett fint litet hänglås
Och för att koppla upp sig, så är det: Logga in på deras sida/Beställ tjänsten/Få en kod/slå in koden/betala med Visakort ..... etc etc

Lite typ som SJ använder idag på X2000. Har ni försökt använda deras trådlösa Rena skämtet.

30 min-49 kr (exkl. bokningsavgift)
1 timme-69 kr (exkl. bokningsavgift)
2 timmar-89 kr (exkl. bokningsavgift)
Hela resan-109 kr (exkl. bokningsavgift)

Jag har då använt trådlöst nätverk på flyg. Tror det var med Norwegian, men SAS har också har jag för mig. Då var det gratis och det var mindre än ett år sedan. Hoppas de fortsätter på det spåret. Inte kul om man måste betala 50:- för internetanslutning på flyget samt att man redan betalar för internet i mobilen och intenet i hemmet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kent2:

Räkna med att det kommer att kosta...

59 Sek för mig, ARN-CPH med sas.

Trevligt med wifi. Och kanske en standard