Upppgradera moderkort eller köpa Haswell?

Permalänk

Upppgradera moderkort eller köpa Haswell?

Hej alla!

När jag byggde min dator så hade jag inte speciellt bra koll på PC komponenter. Bland annat så kände jag mig inte intresserad av att överklocka för tillfället, så jag beställde en i5-3570 (och inte K varianten). Så nu har jag inte möjligheten att förlänga livstiden på systemet genom att överklocka processorn.

Eftersom alla Z77 moderkort med CF/SLI i min prisklass (runt 1100kr) var slutsålda, så beställde jag ett Z68 moderkort (det i sign) för jag tyckte att det var viktigare med CF/SLI just då. Nu har jag tänkt skaffa mig en större SSD för spel och sätta in en till likadan Intel 330 SSD för program i RAID 0, med min nuvarande OS disk. Men eftersom det bara finns 2st SATA3 kontakter på mitt moderkort så måste jag köra spel SSD'n i SATA2. Därför funderar jag på att köpa ett moderkort med 4 SATA3 kontakter, ASRock Extreme 4. Som det är nu så kör jag med CPU kylaren som följde med processorn, men jag undrar om det skulle vara vettigare att byta ut den mot en vattenlösning eller Noctua redan nu? För det är något som varvar upp som f-n när jag spelar!

Dessa "inköpsmisstag" irriterar mig och jag funderar på att uppgradera antingen moderkort och processorkylning, eller så väntar jag tills Haswell kommer och byter ut kylning, processor och moderkort då. Det senare är inte att föredra då jag är arbetslös och jag har en väldigt begränsad budget!

Så vad det egentligen handlar om är att en stock klockad i5-3570 kommer att hänga med, då jag planerar att köpa ett geforce 780 eller radeon 8970 grafikkort. Jag kommer att vilja köra SLI/CrossFire.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Dessa "inköpsmisstag" irriterar mig och jag funderar på att uppgradera antingen moderkort och processorkylning, eller så väntar jag tills Haswell kommer och byter ut kylning, processor och moderkort då. Det senare är inte att föredra då jag är arbetslös och jag har en väldigt begränsad budget!

I så fall tycker jag du låter det vara tillsvidare. Du har ett system som fungerar, det enda faktiska problemet just nu verkar ju vara en fläkt som låter mer än du hade önskat samt att du stör dig på att ha valt komponenter som kanske inte gav mest för pengarna (och vill då lösa det genom att lägga ut ännu mer pengar).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

I så fall tycker jag du låter det vara tillsvidare. Du har ett system som fungerar, det enda faktiska problemet just nu verkar ju vara en fläkt som låter mer än du hade önskat samt att du stör dig på att ha valt komponenter som kanske inte gav mest för pengarna (och vill då lösa det genom att lägga ut ännu mer pengar).

Ja jag tänkte ju också så! för jag är faktiskt rätt nöjd med hur allt i datorn funkar just nu! Det gick relativt bra att bygga datorn, men det var mer tur än skicklighet i och med att processorn officiellt inte stöds av moderkortet (bägge K-versionerna stöds dock?).

Grejen är att allt roterar runt speldatorn nu när man inte har något vettigt att göra på dagarna..Det är tur bara att det finns andra som sitter i samma båt=P

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk

så mycket förlorar du inte på att köra ssd disken i sata 2 det gör jag på mitt p55 moderkort och jag tror inte att du kommer just att märka något om du kör spel disken i sata 2 det är mera dom korta sök tiderna som ökar prestandan än max överförings hastighet
så om du får 270mb/s eller 500mb/s så blir det i praktiken ingen stor skillnad.