Permalänk
Medlem

Vad göra med en flytande-helium-tank?

Jag har en tank i rostfritt på 100 liter som är avsedd för flytande helium. Avdunstning på under <1%/dag enligt specsen.
Komplett med ventiler och hjulplatta under.
Går säkert att fylla med flytande kväve också.

Vad ska jag göra med den? Går den att sälja? Tror inte det är så lätt att sälja den här på"marknaden":/

Edit: Liknande tank:

Alla tips välkomnas!

Permalänk
Medlem

"Lätt å sälja å lätt å sälja" Beror på vem som vill köpa, antalet som "behöver" en sån är ju minimal och inom det industriella är det nästan noll procent som skulle köpa en sån begagnad

Visa signatur

MB - Asus P8P67 DELUXE CPU - Intel i7 2600K GPU - GTX 580 SLI PSU - Corsair AX850 RAM - 2x4 Crucial Ballistix Tracer SOUND - Asus Xonar Essence ST HDD - WD CB 500gb SSD - Samsung 840 500gb CD/DVD - Plextor DVD RV x24 CASE - Corsair 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedkandi:

"Lätt å sälja å lätt å sälja" Beror på vem som vill köpa, antalet som "behöver" en sån är ju minimal och inom det industriella är det nästan noll procent som skulle köpa en sån begagnad

Precis!

Just därför jag funderar på vad jag ska göra med den.
Industrier hyr ju oftast och vad ska en privatperson med en sån till egentligen.

Blir kanske sälja den som metallskrot i framtiden om jag inte hittar något kul att göra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roboo:

Jag har en tank i rostfritt på 100 liter som är avsedd för flytande helium. Avdunstning på under <1%/dag enligt specsen.
Komplett med ventiler och hjulplatta under.
Går säkert att fylla med flytande kväve också.

Vad ska jag göra med den? Går den att sälja? Tror inte det är så lätt att sälja den här på"marknaden":/

Edit: Liknande tank: http://www.cmr-direct.com/image/cache/data/products/02-24-033...

Alla tips välkomnas!

Ha den som en Reservoar till vattenkylning 100L i systemet XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Ha den som en Reservoar till vattenkylning 100L i systemet XD

Haha, nää.. Har ju ingen stationär dator:)

Är det ingen överklockare här i den översta klassen som är intresserad då?:D

Permalänk
Entusiast

Kort o gott en stor termos. Det blir några liter kaffe o ta med till jobbet.
Byt ut Liquid helium -skylten mot "Liquid coffee"

-"Hey gubbar! Jag tog med kaffetermosen." *drar fram jordens största kaffetermos på hjul*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kort o gott en stor termos. Det blir några liter kaffe o ta med till jobbet.
Byt ut Liquid helium -skylten mot "Liquid coffee"

-"Hey gubbar! Jag tog med kaffetermosen." *drar fram jordens största kaffetermos på hjul*

Haha! Ja undra hur länge den kan hålla värmen med 100 liter kaffe?

Permalänk
Medlem

får man fråga hur du fick tag på denna? vad har den för mått?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Roboo:

Vad ska jag göra med den? Går den att sälja? Tror inte det är så lätt att sälja den här på"marknaden":/

Om du inte hittar på nåt roligare så är et tråk-seriöst förslag att höra med typ läkare utan gränser eller liknande. Det där ser ut att var en pryl som trots allt är rätt dyr om man måste köpa en ny och inom sjukvården använder man ibland flytande kväve som kylmedium för ömtåliga mediciner och sånt.. bara en idé, jag är inte insatt

EDIT: Om du inte gjort det redan så kan du ju kolla med leverantörer av flytande helium, vilka de nu är (AGA?) om det är pant på den. Det brukar ju vara pant på allehanda gastuber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Om du inte hittar på nåt roligare så är et tråk-seriöst förslag att höra med typ läkare utan gränser eller liknande. Det där ser ut att var en pryl som trots allt är rätt dyr om man måste köpa en ny och inom sjukvården använder man ibland flytande kväve som kylmedium för ömtåliga mediciner och sånt.. bara en idé, jag är inte insatt

eller ge den till en skola. finns många kemisalar i detta land som behöver ny utrustning!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

får man fråga hur du fick tag på denna? vad har den för mått?

Köpte den för en struntsumma för några år sen vid en garageresning.

Den är 135ca hög, väger 77kg tom.
Jag hittade på tillverkarens hemsida, där kan du kolla mer info om du är intresserad.. Modellen heter MSB 100 Cryodiffusion.com

Skrivet av Whippoorwill:

Om du inte hittar på nåt roligare så är et tråk-seriöst förslag att höra med typ läkare utan gränser eller liknande. Det där ser ut att var en pryl som trots allt är rätt dyr om man måste köpa en ny och inom sjukvården använder man ibland flytande kväve som kylmedium för ömtåliga mediciner och sånt.. bara en idé, jag är inte insatt

Ja det kanske skulle bli lite uppskattat istället för att sälja den som skrot.. för jag såg det nu att priset var sjukt högt, 30000kr+ var inte ovanligt

EDIT: Om du inte gjort det redan så kan du ju kolla med leverantörer av flytande helium, vilka de nu är (AGA?) om det är pant på den. Det brukar ju vara pant på allehanda gastuber.

Nej det har jag faktiskt inte gjort, ska höra med de stora leverantörerna.

Skrivet av Mr.Azum:

eller ge den till en skola. finns många kemisalar i detta land som behöver ny utrustning!

Ja jo det kan ju också vara ett alternativ, får se vad det blir av det här:)