Byte av moderkort och processor utan att installera om windows!?

Permalänk
Medlem

Byte av moderkort och processor utan att installera om windows!?

Hejsan!

Idag bytte jag ut min gamla AMD Athlon2 X4 640 processor med tillhörande am3 moderkort, mot en intel 3570k processor och ett asus z77 moderkort.
Mina hårddiskar, ram-minnen och grafikkort behöll jag. När jag startade upp datorn och tänkte boota windows 8 skivan så fick se text om att hårdvaran hade ändrats men sedan startade windows som vanligt.

För mig var detta underligt, för under de år jag har byggt ihop datorer så har jag aldrig lyckats boot ett gammalt operativsystem i en ny dator. Är detta något som windows 8 har fixat eller borde jag ändå installera om windows?
Vad jag har märkt så fungerar det utmärkt än så länge.

Mvh L0bbe

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem

Tja... jag vet inte riktigt. Jag har alltid utfört omformatering vid byte av hårdvara. Du får väl bestämma sj efterssom det verkar fungera. ( se till att inget viktigt finns på OS disken ifall det skulle gå fel )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av L0bbe:

Hejsan!

Idag bytte jag ut min gamla AMD Athlon2 X4 640 processor med tillhörande am3 moderkort, mot en intel 3570k processor och ett asus z77 moderkort.
Mina hårddiskar, ram-minnen och grafikkort behöll jag. När jag startade upp datorn och tänkte boota windows 8 skivan så fick se text om att hårdvaran hade ändrats men sedan startade windows som vanligt.

För mig var detta underligt, för under de år jag har byggt ihop datorer så har jag aldrig lyckats boot ett gammalt operativsystem i en ny dator. Är detta något som windows 8 har fixat eller borde jag ändå installera om windows?
Vad jag har märkt så fungerar det utmärkt än så länge.

Mvh L0bbe

Du bör helt klart omformatera. Speciellt när du bytt från två olika tillverkare på processor och moderkort. De är bara en tidsfråga innan systemet kommer bli korrupt och felmeddelanden kommer dyka upp. Då är de dumt att ha för mycket på dator som kommer gå förlorat.

Processorn har ju inga egna drivrutiner, men moderkortet har massor som du måste ladda ner för att få saker och ting att fungera optimalt, tex sata portar, usb portar, ljud, fläktkontroller med mera.
Gå in på asus hemsida efter du formaterat och ladda ner drivrutiner, använd inte skivan du fick med moderkortet, de är med största sannorlikhet gamla drivrutiner.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Tror att du kan testa att köra en reparation av Windows. Kan fungera, annars är ju bara att formatera.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Skrivet av koksvinne:

Tror att du kan testa att köra en reparation av Windows. Kan fungera, annars är ju bara att formatera.

Men de är inte bara windows som kan spåra ur. Varför vill man köpa ett nytt moderkort och sen inte installera drivrutinerna som följer med för att få ta del av all prestandaförbärring samt nya egenskaper? Visst att tex SATA portarna fungerar ändå, men får man ut maximal hastihet ur dem utan drivrutiner?'

Som att köpa trimdelar till sin bil men istället för att installera dem på rätt sätt så lägger man de bara i bagageluckan och kör runt med dem...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Testpilot
Skrivet av slobodan87:

Du bör helt klart omformatera. Speciellt när du bytt från två olika tillverkare på processor och moderkort. De är bara en tidsfråga innan systemet kommer bli korrupt och felmeddelanden kommer dyka upp. Då är de dumt att ha för mycket på dator som kommer gå förlorat.

Processorn har ju inga egna drivrutiner, men moderkortet har massor som du måste ladda ner för att få saker och ting att fungera optimalt, tex sata portar, usb portar, ljud, fläktkontroller med mera.

Baserar du det på fakta eller bara någon form av magkänsla? Drivrutiner hör ju ihop med hårdvaran de är gjorda för och om inte hårdvaran längre finns så laddas rimligtvis inte drivrutinerna längre. Varför skulle Windows få fnatt och exempelvis använda AMD-drivrutiner till Intel-hårdvara? enligt den teorin skulle ju ingenting funka i någon dator eftersom Windows skulle kunna få för sig att använda grafikkortets drivrutiner till dina USB-minnen.

När Windows startar hittar den all ny hårdvara och installerar standarddrivrutiner för det, det värsta som kan hända är att den saknar drivrutin för nätverkskortet och därför inte kommer åt att ladda ner alla drivrutiner men det blir ju lika dant om man formaterar och installerar allt från början, bara att installera just den drivrutinen från CD-skivan och sen låta Windows ladda ner resten eller hämta från tillverkarens sida.

Jag tror att den här fördomen hänger kvar från länge sen, typ innan Windows XP, själv har jag gjort exakt samma sak som trådskaparen med Windows 7 och jag är ganska säker på att det går med Vista med.

Här finns någon som frågar samma fråga hos Microsoft och får svar från vad jag kan se en moderator där att det ska gå: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...
I inlägget längst ner finns en länk där det finns en lösning på hur man kan förbereda sin Windows-installation så att den ska kunna starta även om man bytt mellan "fel" komponenter, vilket trådskaparen uppenbarligen inte gjort eftersom det funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]