Hur många gånger kan man aktivera Windows 7 via tfn?

Permalänk
Medlem

Hur många gånger kan man aktivera Windows 7 via tfn?

Hej!
Köpte för ett tag sen en Windows 7 Professinal licens (OEM), jag installerade den på en dator, sedan har jag använt den en gång till på en annan dator men då aktiverade jag den per telefon. Har en kompis som behöver windows 7 så jag undrar om man kan aktivera den ännu en gång utan att den ska bli ogiltig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vid relefonaktivering är jag rätt säker på att du får en ny licens.
Du kan omaktivera samma licens 3 ggr.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vid relefonaktivering är jag rätt säker på att du får en ny licens.
Du kan omaktivera samma licens 3 ggr.

Vet du om man behöver vara bortkopplad från internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jakobsjoqvist:

Vet du om man behöver vara bortkopplad från internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll, den kommer förr eller senare validera mot en server..

Permalänk

Inte för att vara sån men är inte det piratkopiering iom att första datorn har det och även nästa? För oem är för en dator vad jag har förstått.
Lär vara att man inte ens får byta moderkaka utan att köpa ny?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Yellowtown:

Inte för att vara sån men är inte det piratkopiering iom att första datorn har det och även nästa? För oem är för en dator vad jag har förstått.
Lär vara att man inte ens får byta moderkaka utan att köpa ny?

Piratkopiering i detta fall menar på att man kringgår ms aktivering, det gör man inte här, utan försöker aktivera samma licens på en ny sator (ny=moderkort) All info kontrolleras mot ms servrar.

Ringer man ms kan de hjälpa en om man drar en snyftare..

Permalänk
Hedersmedlem

Vad exakt är Microsofts policy gällande OEM? Såvitt jag har förstått så gäller OEM-licenser endast på den dator (moderkort) som den först användes på, men det verkar inte precis vara några problem att få den återaktiverad på en ny dator bara man ringer in och frågar. Senast jag sökte efter ett svar hittade jag bara motsägelsefull eller förvirrande information.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det officela svaret för OEM är en dator=en licens. Ej flyttbar eller förändringsbar.
Sen är de något generösare än så i verkligheten men i detta fall är det ett klart licensbrott

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415