Nytt System eller nytt kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

Nytt System eller nytt kontrollerkort?

I behov av hjälp.
Jag har en filserver hemma som kör på en gammal Q6600 med 4gb ram. I den har jag 10+1 diskar.
5st 1TB, 4st 2TB 1st 3TB.

Mitt problem är nu att jag inte kan koppla in 3TB disken för mina kontrollerkort inte verkar ha stöd för detta…
Jag har meckat en hel del men inte fått något kort att identifiera disken.
På moderkortet, ett Gigabyte EP-45-DS5 med P45 chip, sitter en Intel ICH8R kontroller.
Jag har även ett Promise SATA 300 TX4 samt ett Silicon Image sil3132 chip.
Inget av dessa chip verkar lira med min 3TB disk.

Jag behöver nu er hjälp med feedback på vad jag ska göra. Så som jag ser det funkar ovanstående server ganska bra som filserver, jag anser inte att jag prestandamässigt behöver uppgradera den. Möjligen skulle den behöva lite mer ram. Men ska jag köpa mig ett ordentligt kontrollerkort som har mer än fyra portar på sig och stöd för moderna diskar verkar detta kosta en slant. Är det då ett bättre alternativ att köpa nytt system? Dvs nytt moderkort, cpu och minne. Och då välja ett moderkort med många S-ATA platser.

Det är lite här jag står, skulle behöva er feedback på vad man ska göra!
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Funkar maskinen som den är hade jag inte lagt tid och möda på att bygga om den helt utan stoppat i ett bra kontrollerkort. Det är sant att det kan bli en dyr historia men man kan komma undan med vettiga pengar, säg 1500-2000, för ett kort med 8 portar. Själv har jag ett Intel SASUC8i som jag är mycket nöjd med, jag vet dock inte om det klarar 3Tb diskar.

En fråga, hittar kontrollerkorten inte disken eller är det OS som inte kommer åt den? Funderar på om det kan vara Advanced Format som spökar till det för dig.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr inte det kortet klarar över 2TB.
Det svåra är att veta vilket kontrollerkort som ger merst prestanda för pengarna, totalt då, inkl special kablage.