olika räntehöjningar från hyresvärden akelius...

Permalänk
Medlem

olika räntehöjningar från hyresvärden akelius...

hej!
Jag hoppas att jag är på rätt ställe i förummet för att skriva, jag har en fråga för de som har erfarenhet av hyresfrågor...
Jag har fått en lägenhet av akelius och de har erbjudit mig två olika räntealtinativ och jag har svårt att välja rätt, vilken tycker ny att man ska välja och varför:

Citat:

Du kan välja mellan följande alternativ:

Alternativ 1 - Hyrestrappa

Hyran är oförändrad under de två första kalenderåren, följande åtta åren höjs hyran årligen med ett fast belopp motsvarande 2,8 procent.

Alternativ 2 - Årlig hyresförhandling

Hyran höjs genom årliga förhandlingar mellan Hyresvärd och Hyresgästföreningen.

Fördelar hyrestrappa gentemot årlig hyresförhandling

Tryggt – hyrestrappan är lika med fast ränta, en kontroll på boendekostnaden.

Oförändrad hyra – de två första kalenderåren är din hyra oförändrad.

Förutsägbart - du vet exakt vad din framtida hyra är.

Oberoende - av Hyresgästförening och kraftiga kommunala höjningar.

Unikt - trappan erbjuds endast till kunder som valt en uppgraderad lägenhet.

det är hyresvärden som talar och det är kanske i längden billigare med vanliga hyresförhandligar ?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Då de försökte med 20% höjning sist skulle nog jag ta det fasta trappan.
Det är ungefär vad höjningarna ligger på genrellt i landet, 2-3%
Men det har ju förekommit höjningar på 10% som gått igenom när de förbättrat en fastighet.

Sen beror det ju på hur länge du är bunden i de olika valen.
Svårt att svara åt dig utan att veta bostadens skick, lokalisering, ev. planerade saker runtom eller i fastigheterna etc. som kan vara avgörande för vilket val du ska göra.
Det går inte säga att 1 är bättre än 2, eller tvärtom, utan dessa parametrar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Då de försökte med 20% höjning sist skulle nog jag ta det fasta trappan.
Det är ungefär vad höjningarna ligger på genrellt i landet, 2-3%
Men det har ju förekommit höjningar på 10% som gått igenom när de förbättrat en fastighet.

Sen beror det ju på hur länge du är bunden i de olika valen.
Svårt att svara åt dig utan att veta bostadens skick, lokalisering, ev. planerade saker runtom eller i fastigheterna etc. som kan vara avgörande för vilket val du ska göra.
Det går inte säga att 1 är bättre än 2, eller tvärtom, utan dessa parametrar.

ok men hur har hyresgästföreningen varit med att förhandla räntorna varje år? brukar de vara duktiga på att förhandla eller är det väldigt olika överallt i landet

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Hallå.

Mitt förslag är att du går in och tittar på hur allmännyttan i din stad har höjt hyrorna under de senare åren och jämföra med dem. Generellt gäller att privata hyresvärdar inte får höja oskäligt mer än de kommunala bostadsbolaget, dock så beror detta självklart på vilket underhåll som görs på fastigheten.

Har själv suttit i styrelsen där jag bor (Malmö) och vi har en del hyresgäster, vi har höjt mellan 2,5 - 4 % /år under de senare åren så jag hade nog valt att låsa det på 2,8% över de kommande 10 åren. Drar ekonomin igång igen under 2014 så kan du ju säkert annars räkna med högre höjningar.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Bor själv sedan tio år i ett av akelius bostadsområden i Borås. Hyran har varje år höjts mellan 150-250 kronor. I snitt med samma antal procentenheter som i alternativ ett. Får ja fråga vart i landet denna akelius first class lägenhet du ska flytta till finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på, det finns mycket annat än ekparkett, nytt kök, nytt badrum, vitmålade väggar och nya dörrar som man kan kolla på innan man betalar en dyrare hyra för något som hyresvärden egentligen borde göra inom det "normala underhållet" som du betalar på varje år.

Hur är entren, trappan, tvättstugan, utemiljön, servicen?
Hur är lägenhetens ljudvolym? Absorberar betongen ljud från grannar och fordon utanför bra?

Bara som exempel, det är ju hyresgästföreningen som förhandlat fram den nya hyran med akelius som dom sen sätter efter renoveringen som dom kallar för "uppgradering".

Men mitt bästa råd är att köra på alternativ ett, även om du förmodligen förlorar någon 50:- lapp i månaden på det efter 24 månader....