Asus GeForce GTX 670 eller PowerColor Radeon HD7970 Vortex II

Permalänk

Asus GeForce GTX 670 eller PowerColor Radeon HD7970 Vortex II

Hej Sweclockers,

Håller på att sätta ihop ett datorpaket som jag helst vill ska vara väldigt tyst. Nu står jag och väger emellan två grafikkort, se länkar nedan. Vill höra med er om ni har några erfarenheter hur pass högljudda dessa är.

Vad jag har sett och hört så ska Asus kortet vara väldigt tyst. Det verkar som om PowerColor kan föra lite mer oväsen, men samtidigt ge bättre prestanda. Chassit jag har valt ut är ett Fractal Design R4. Vet dock inte hur mycket ljud som faktiskt försvinner.

Vad tycker ni? Hjälp mig i valet och kvalet.

Länkar:
http://www.inet.se/produkt/5409464/powercolor-radeon-hd7970-v...
http://www.inet.se/produkt/5405139/asus-geforce-gtx-670-2048m...

Tack på förhand!

Visa signatur

Det är Robin Hood jag vill ha!

Permalänk

7970 skulle jag ha valt, den är bättre en 670 i dagsläget

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

7970 skulle jag ha valt, den är bättre en 670 i dagsläget

Misstänker på att du tänker på prestandan nu. Jag är villig att byta lite prestanda mot att få ett grafikkort som är tystare.

Visa signatur

Det är Robin Hood jag vill ha!

Permalänk

Det står att en har minnes-frekvensen 6008 MHz(gtx 670) och en har 1425 MHz(5.7 GBps)(HD7970)vad är skillnaden?
Lite offtopic men ändå inte :P.

Permalänk
Medlem

670 ska utveckla mindre värme än 7970 och Direct CU2 kylaren är ju tyst. vet inte hur vortex kylaren står när det gäller det. Men tror 670:t är tystare, och om du har förnuft och förstår att det inte gör något att kortet är 70c varmt så kan du göra en profil i afterburner eller liknande så ska det vara hålla tyst
Tycker personligen att folk är för rädda för tempsen nuförtiden när dom lägger upp en tråd om att deras processor är 60c+ med en vettig kylare

Permalänk

Kan säga att jag härom dagen införskaffade mig ett GTX 670 Direct CU II - och måste säga att jag är överraskad över att kunna lira Far Cry 3 på ultra inställningar samtidigt som det knappt låter något alls.

Kan alltså intyga att det är ett tyst men ack så kraftfullt kort. Stör mig mer på den mekaniska disken när den arbetar.

Permalänk
Skrivet av SneakyButcher:

Kan säga att jag härom dagen införskaffade mig ett GTX 670 Direct CU II - och måste säga att jag är överraskad över att kunna lira Far Cry 3 på ultra inställningar samtidigt som det knappt låter något alls.

Kan alltså intyga att det är ett tyst men ack så kraftfullt kort. Stör mig mer på den mekaniska disken när den arbetar.

Det låter verkligen lovande.

Har sett att HD 7970 ligger på runt 60-70 db i load, medan GTX 670 ligger på ca 25-35. Så jag kör nog på GTX 670.

Ibland önskar man att det fanns möjlighet att prova korten innan man köper något.

Visa signatur

Det är Robin Hood jag vill ha!

Permalänk

Du får stutteringproblem med 7970. Ska du ha fint flyt på spel ska du ha nvidia tills amd fixat sina drivare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16311-amd-bekraftar-problem-...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mufasa133:

Det står att en har minnes-frekvensen 6008 MHz(gtx 670) och en har 1425 MHz(5.7 GBps)(HD7970)vad är skillnaden?
Lite offtopic men ändå inte :P.

Det är två olika sätt att skriva på. Det ena är den effektiva klockfrekvensen och den sistnämnda är bara klockfrekvensen.
GDDR5 i detta fallet använder både fallande och stigande fas i klockcykeln, utöver detta så finns det en förskjuten klockcykel. Därav 1425*4=5700

Skrivet av Prins John:

Det låter verkligen lovande.

Har sett att HD 7970 ligger på runt 60-70 db i load, medan GTX 670 ligger på ca 25-35. Så jag kör nog på GTX 670.

Ibland önskar man att det fanns möjlighet att prova korten innan man köper något.

Fast dom siffrorna stämmer garanterat inte. 7970s resultat är helt klart med referenskylaren.
Powercolors kylare är väldigt bra, håller nere ljudnivån men låter kortet gå lite varmare.

Med det sagt så finns det bättre kylare än vad Powercolor utrustat sina kort med, så i detta fallet hade jag gått på 670 eller letat billigare 7970 i anann butik.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prins John:

Hej Sweclockers,

Håller på att sätta ihop ett datorpaket som jag helst vill ska vara väldigt tyst. Nu står jag och väger emellan två grafikkort, se länkar nedan. Vill höra med er om ni har några erfarenheter hur pass högljudda dessa är.

Vad jag har sett och hört så ska Asus kortet vara väldigt tyst. Det verkar som om PowerColor kan föra lite mer oväsen, men samtidigt ge bättre prestanda. Chassit jag har valt ut är ett Fractal Design R4. Vet dock inte hur mycket ljud som faktiskt försvinner.

Vad tycker ni? Hjälp mig i valet och kvalet.

Länkar:
http://www.inet.se/produkt/5409464/powercolor-radeon-hd7970-v...
http://www.inet.se/produkt/5405139/asus-geforce-gtx-670-2048m...

Tack på förhand!

https://www.inet.se/produkt/5409415/msi-radeon-hd7950-3072mb-...
Bara visar nu, tyvärr så har dom ju inte 670 eller 7970 på just inet, vet faktiskt inte om dom har det någon annanstans med just twin frozr kylaren.
Men ett 7950 är bra och kan överklockas väldigt mycket då detta redan är överklockat från fabrik.
Men det jag vill få fram är att jag själv har ett grafikkort med Twin Frozr III kylaren och jag hör inte ens grafikkortet.
Det är nog de tystaste jag varit med om. Fast dock har jag mina fläktar jätte låga, men dom kyler så in i h**vete så man behöver knappt ha dom på hög speed.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]