Program för att skriva in och söka i excelfil

Permalänk
Medlem

Program för att skriva in och söka i excelfil

Hej,

Skulle behöva ett program för att enkelt skriva in och söka i en excelfil eller någon slags databas.
Har provat Microsoft Access, vilket löser mina problem, dock har inte alla maskiner som ska kunna leta i mitt "register" Microsoft Access och då faller det.

Vad ska man hitta på? Att uppgradera officepaketet är inte riktigt aktuellt, då det är ganska många maskiner.

Kan man bygga en accessdatabas och köra utan själva accessmjukvaran?

Permalänk

Ja man det finns en access runtime version som man kan köra accessdatabaser på utan att behöva köpa programmet. Du måste dock ha en fullversion av access när du skapar databasapplikationen.

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10910 (Microsoft Access 2010 Runtime)
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=26601 (sevicepack 1)

Förutom detta så finns det gratisalternativ till access, t.ex. Base i OpenOffice som jag är dålig insatt i.
Sedan så är excel extremt avancerat och klarar av väldigt mycket, speciellt om man kodar lite vettiga rutiner och det kanske hade räckt med excel. Sist så går det programmera på vanligt sätt, men jag antar att det inte är ett alternativ då du frågar här.
I t.ex C# så är det inte många rader man behöver copy&pasta för att läsa och skriva i en excelfil.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Letar själv med ljus och lykta i en funktion som gör att man kan söka efter uppgifter bland flera blad i ett excel ark.
Jag har en excel fil med flera blad (för varje enhet,stad) där det finns uppgifter om namn, titel etc. Dessa blad skulle jag vilja söka igenom från en "start" sida.

Är det i huvudtaget möjligt att skapa något sådant, läst flera trådar om detta men ingen verkar ha fått ett begripligt svar.

//Rasmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassaj:

Är det i huvudtaget möjligt att skapa något sådant, läst flera trådar om detta men ingen verkar ha fått ett begripligt svar.

//Rasmus

CTRL+F?

En begriplig fråga brukar ge begripliga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

CTRL+F?

En begriplig fråga brukar ge begripliga svar.

Nja, det är inte riktigt så enkelt. CTRL+B (som det är) söker bara i det aktiva bladet. Jag vill söka i flera blad.

Tack iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassaj:

Nja, det är inte riktigt så enkelt. CTRL+B (som det är) söker bara i det aktiva bladet. Jag vill söka i flera blad.

Tack iaf

CTRL-B, sedan :

edit: du behöver klicka på Alternativ >> för att expandera sökvalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

CTRL-B, sedan :
http://img407.imageshack.us/img407/2302/excelsk.png

edit: du behöver klicka på Alternativ >> för att expandera sökvalen

Ja, precis så fantastiskt, super. Hur har jag kunnat missat funktionen för att söka i hela arbetsboken.

Går det skapa ett macro för att få fram sökrutan, CTRL+B går inte att göra en inspelning av?
Anledningen till detta är för jag enkelt vill kunna få fram rutan genom en enkel knapp på "start" sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jassaj:

Nja, det är inte riktigt så enkelt. CTRL+B (som det är) söker bara i det aktiva bladet. Jag vill söka i flera blad.

Tack iaf

CTRL+B gör texten fetstilt i mitt excel (Bold).
CTRL+F ger mig find and replace rutan däremot.

Men som svar på din senaste fråga.
Har du testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

CTRL+B gör texten fetstilt i mitt excel (Bold).
CTRL+F ger mig find and replace rutan däremot.

Men som svar på din senaste fråga.
Har du testat detta?

Som för alla med office på engelska....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.