Fujitsu släpper kvinnodatorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag länkar dig till 20 år av studier och vetenskaplig forskning.
Du länkar till 4 rader wikipedia, i en artikel som har 100 rader som säger emot dig själv.
Jag länkar en metro-artikel som var det första jag hittade när jag googlade, du vägrar söka upp mer information själv kring liknande fall och dissar artikeln totalt då det bara är en tidningsartikel som inte säger så mycket egentligen. Helt rätt i det, men det var mer för att visa ett exempel så att du hade något att utgå ifrån.
Sen länkar du själv en huffingtonpost artikel som inte på något vis faktiskt visar upp forskningen bakom och tycker att det är en giltig och bra källa.
Du kan inte ens skilja på "anklagas" och "beskylls".
När jag ber dig om källor så säger du "Har jag tyvärr inte. Tog det som anmält accepterat."
Du diskrediterar vetenskapliga studier och kallar dom "flummiga" utan att ha läst dom.

Ja, vem är det som väljer ignorans här?
Vem är det som borde gå till biblioteket?

Att du hänvisar till rationalism och logik bara spär på hur extremt okunnig du framstår.
Jag tycker uppriktigt att det är synd att det inte går att prata med dig, jag tycker det är synd att du inte har samma källkritik till källor som säger saker du håller med om som till saker du inte håller med om. Jag tycker det är tråkigt att du så benhårt håller fast vid din världsbild att du inte ens kan ta till dig fakta. Jag höll på att säga simpel fakta, men det stämmer inte, fakta i det här fallet är lite komplicerat.

Här är en mer lättförståelig artikel på svenska som ganska enkelt går igenom hur synen på våldtäkt varierar:
http://www.genusfolket.se/media/vad-sager-jamstalldismen/

Och nu säger jag hej då till dig på riktigt.
Jag är för fånig för att kunna låta "ignorance is bliss" stå oemotsagt när det så uppenbart och självklart är jag som bjuder på fakta och länkar till vetenskapliga studier osv och du som hänvisar till "sunt förnuft" och intetsägande kortisar på wikipedia.

Haha jag vet inte vad jag skall säga, om du faktiskt läst artikeln så skulle du se att de refererar till hela 6 källor. Ja vissa av dina källor var nästan garanterat flummiga, notera att jag aldrig uttryckte mig i absolut (då varken du eller jag faktiskt läst studierna.) Men för mig är det en varningsflaga när de som för studien inte kan isolera studieobjektet och tar med irrelevant strunt som personlig syn på livsåskådning och jämställdhet. Men det är ovidkommande, det är du som stenhårt håller fast på din världsbild. Vad den nu är. Vi vet fortfarande inte riktigt var du står gällande någon fråga då allt du lyckats klämma ur är "- delvis är det så" ofta i direkt motsats till tidigare eller senare påståenden. Bra att du inte orkar mer. Dina konstanta person angrep, felslut och bristande bevisning för dina makalösa påstående lämpar sig inte för ett stimulerande utbytte av ider. Så tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Haha jag vet inte vad jag skall säga, om du faktiskt läst artikeln så skulle du se att de refererar till hela 6 källor. Ja vissa av dina källor var nästan garanterat flummiga, notera att jag aldrig uttryckte mig i absolut (då varken du eller jag faktiskt läst studierna.) Men för mig är det en varningsflaga när de som för studien inte kan isolera studieobjektet och tar med irrelevant strunt som personlig syn på livsåskådning och jämställdhet.

Så hur isolerar man studieobjektet i samhällsvetenskapen samtidigt som man inte bryter mot de etiskaråden och inte torskar de som finansierar ens projekt?
Läs för övrigt artiklarna. De ger en ganska hemsk bild.
Och kudos till Kilroy som orkar diskutera samhällsvetenskap i det här forumet.

Tillbaka till datorer som är riktade mot kvinnor (efter att tråden har behandlat besläktade ämnen såsom pedofili, våldtäkt mm). Jag förstår att företag vill få in cash och det här är en strategi för att tilltala ett visst kundsegment som inte köper företagets produkt. Det känns väldigt dumt då man alienerar potentiella kunder till marknaden då en (1) dator bland tusen pekar ut den potentiella köparen som något annorlunda och främmande. Är det inte bättre att göra som Apple som har gjort sin produkt till ett vardagligt ting som alla ska ha och därmed når de ut till flest köpare.

edit: trevlig förlöjlning i tråden. Inte undra på att det mest är killar som hänger här på det här forumet...precis som vi vill ha det! höhöh

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Man kan också se det som att man på många dagis har ett omedvetet enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv...när man alltid låter killarna ta mest plats, eftersom de skriker högst (mest av ohejdad vana), tjejerna alltid sitter i samma dockvrå, eller ritar, killarna alltid får välja saga, eftersom det bli lugnast så, killarna får konstiga blickar och kommentarer om de vill vara Lucia i Luciatåget, tjejerna får av fröknarna höra att de är fina, killarna att de är duktiga och starka osv, osv...

Gör hur du vill med din unge...jag (och min sambo) gör vad vi kan för att få vår son och vår dotter att inse att individen kommer före kön.

Helt ärligt på vilket sätt skulle dessa dagis som du beskriver vara enögda socialkonstruktiva, snarare att de anammar någon form av biologism om något.
Lite hjälp på vägen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialkonstruktivism

Bara för att man är skeptisk till genus"vetenskapen" och dess förespråkare, så betyder det väl knappast att man automatiskt är för någon slags uppdelning på dagis som den du beskriver.
Om du anser att detta är omöjligt utan att vara för genus"vetenskap", så börja med att bevisa detta är du snäll innan du försöker antyda något.

När det gäller "röjiga" pojkar, så ger tex Bunkeflostudien en mycket tydlig indikation av att pojkar har ett större behov av regelbunden fysisk aktivitet i en lärande miljö.
"Nu har slutrapporten av den så kallade Bunkeflostudien presenterats, och den visar bland annat att de elever som hade idrottsundervisning varje dag fick bättre betyg. Det gällde framför allt pojkar."
Källa:http://www.vetenskaphalsa.se/mer-idrottsundervisning-i-skolan...

Ovan är ett klockrent exempel på varför ett enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv kan vara skadligt, vilket inte bara påverkar den enskilde individen utan hela samhället.
För vilka pojkar tror du löper störst risk att bli våldsmän när de växer upp tex kvinnomisshandlare, de som lyckas i skolan eller de som misslyckas?

När det gäller din sista kommentar, har du ens läst vad jag har skrivit?
Har jag sagt något annat än att jag anser att du ska få uppfostra dina ungar på det sätt som du anser vara bäst enl dig?

Det är inte jag som vill utsätta andras barn för en pedagogik baserad på en tvivelaktig enögd vetenskap och en massa politiska ställningstaganden, det var dessa jag riktade mig till i min slutkläm inte dig som person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Det är inte alls bullshit, män kan vara känslosamma och pyssliga men även lite feminina men det får inte gå för långt. Om män te.x gråter (lika lätt som några av de där super känsliga tjejerna f.ö finns det jävligt fjolliga tjejer på den fronten) så anses de vara fjolligt, ja. Varför? För att det är betydligt mer avvikande för en man än för en kvinna. Du kan ju då hävda att alla män egentligen vill gråta som en känslig flicka men jag anser att så inte är fallet. Att kvinnor inte behöver stå ut med samma förnedring som män när de inte följer dessa normerna är inte relaterat till genus eller köns diskriminering utan det är för att kvinnor som bryter normerna anses vara starka just för att manliga normerna de bryter till är just macho normer. De är inte för att säga att inte kvinnor också blir retade om de blir för maskulina. Så vad det kommer ner till är att vi måste utöva acceptans, vi behöver inte någon genus vinkling.

//Kilroy, hade gött och fortsätt lycka i dina framtida ansträngningar (ignorace is bliss). Du kan kanske kan gå till biblioteket och läsa lite mer summeringar om te.x rationalism, logik samt ödmjukhet.

Det är relaterat till genus, eftersom det gäller det ena könet, eller iaf det ena könet i så mkt större omfattning. Hur du än definierar det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Så hur isolerar man studieobjektet i samhällsvetenskapen samtidigt som man inte bryter mot de etiskaråden och inte torskar de som finansierar ens projekt?
Läs för övrigt artiklarna. De ger en ganska hemsk bild.
Och kudos till Kilroy som orkar diskutera samhällsvetenskap i det här forumet.

Tillbaka till datorer som är riktade mot kvinnor (efter att tråden har behandlat besläktade ämnen såsom pedofili, våldtäkt mm). Jag förstår att företag vill få in cash och det här är en strategi för att tilltala ett visst kundsegment som inte köper företagets produkt. Det känns väldigt dumt då man alienerar potentiella kunder till marknaden då en (1) dator bland tusen pekar ut den potentiella köparen som något annorlunda och främmande. Är det inte bättre att göra som Apple som har gjort sin produkt till ett vardagligt ting som alla ska ha och därmed når de ut till flest köpare.

edit: trevlig förlöjlning i tråden. Inte undra på att det mest är killar som hänger här på det här forumet...precis som vi vill ha det! höhöh

Men då måste jag fråga dig, företaget som först och främst vill tjäna pengar. Skulle de överhuvudtaget släppa denna produkt om de ansåg att det inte fanns några pengar att tjäna genom att anamma denna strategi?
Om det funkar så kan det väl knappast att vara dum utan snarare smart, om du inte tycker att det är PK det är en annan femma.
Jag misstänker att de har ett helt gäng analytiker som har mycket bättre koll på detta än vad du och jag har.

När det gäller jämförelsen med Apple, så är Apple ett företag som alltid har haft ett begränsat antal olika modeller vilket man knappast kan säga om Fujitsu.
Det är två företag med helt olika strategier.

edit: ja vi har mest killar på detta forum för att könsmaktsordningen och glastaket håller tjejerna borta, inte för att gruppen datorintresserade grabbar är mycket mycket större än gruppen datorintresserade tjejer.
För att bringa "rättvisa" i detta ojämlika förhållande så föreslår jag könskvotering whooohooo!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Helt ärligt på vilket sätt skulle dessa dagis som du beskriver vara enögda socialkonstruktiva, snarare att de anammar någon form av biologism om något.
Lite hjälp på vägen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialkonstruktivism

Bara för att man är skeptisk till genus"vetenskapen" och dess förespråkare, så betyder det väl knappast att man automatiskt är för någon slags uppdelning på dagis som den du beskriver.
Om du anser att detta är omöjligt utan att vara för genus"vetenskap", så börja med att bevisa detta är du snäll innan du försöker antyda något.

När det gäller "röjiga" pojkar, så ger tex Bunkeflostudien en mycket tydlig indikation av att pojkar har ett större behov av regelbunden fysisk aktivitet i en lärande miljö.
"Nu har slutrapporten av den så kallade Bunkeflostudien presenterats, och den visar bland annat att de elever som hade idrottsundervisning varje dag fick bättre betyg. Det gällde framför allt pojkar."
Källa:http://www.vetenskaphalsa.se/mer-idrottsundervisning-i-skolan...

Ovan är ett klockrent exempel på varför ett enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv kan vara skadligt, vilket inte bara påverkar den enskilde individen utan hela samhället.
För vilka pojkar tror du löper störst risk att bli våldsmän när de växer upp tex kvinnomisshandlare, de som lyckas i skolan eller de som misslyckas?

När det gäller din sista kommentar, har du ens läst vad jag har skrivit?
Har jag sagt något annat än att jag anser att du ska få uppfostra dina ungar på det sätt som du anser vara bäst enl dig?

Det är inte jag som vill utsätta andras barn för en pedagogik baserad på en tvivelaktig enögd vetenskap och en massa politiska ställningstaganden, det var dessa jag riktade mig till i min slutkläm inte dig som person.

Du skrev "enögda socialkonstruktivistiska perspektiv" om genuspedagogi, jag hävdar att förskolor där personalen är helt omedvetna om genuspedagogik kan vara minst lika enögda, fast omedvetet.

Tolkar du Bunkeflostudien som att enbart pojkar gynnas av fysisk aktivitet? Det gynnar väl alla barn? Läser man studien står det på flera ställen att "det gäller såväl flickor som pojkar".

edit, du skrev

Citat:

När det gäller "röjiga" pojkar, så ger tex Bunkeflostudien en mycket tydlig indikation av att pojkar har ett större behov av regelbunden fysisk aktivitet i en lärande miljö.

Så tolkar inte jag Bunkeflostudien alls.

Nej, jag tolkar inte din kommentar på något annat sätt. Gör du, med min?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Men då måste jag fråga dig, företaget som först och främst vill tjäna pengar. Skulle de överhuvudtaget släppa denna produkt om de ansåg att det inte fanns några pengar att tjäna genom att anamma denna strategi?
Om det funkar så kan det väl knappast att vara dum utan snarare smart, om du inte tycker att det är PK det är en annan femma.
Jag misstänker att de har ett helt gäng analytiker som har mycket bättre koll på detta än vad du och jag har.

När det gäller jämförelsen med Apple, så är Apple ett företag som alltid har haft ett begränsat antal olika modeller vilket man knappast kan säga om Fujitsu.
Det är två företag med helt olika strategier.

edit: ja vi har mest killar på detta forum för att könsmaktsordningen och glastaket håller tjejerna borta, inte för att gruppen datorintresserade grabbar är mycket mycket större än gruppen datorintresserade tjejer.
För att bringa "rättvisa" i detta ojämlika förhållande så föreslår jag könskvotering whooohooo!!

Det sista var det dummaste. Du kanske inte är medveten om det, men du är en del av den trista problematiken i och med förlöjligande kommentarer såsom:

Citat:

För att bringa "rättvisa" i detta ojämlika förhållande så föreslår jag könskvotering whooohooo!!

Edit: Så hur kommer det sig att pojkar är mer intresserad av datorer? Såsom jag ser det, utifrån mitt snäva perspektiv, så använder alla datorer. Alla verkar ha ett intresse för teknik. Varför är män i majoritet på sådana här forum? Kan du inte ge mig din fundering kring dessa frågor utan att behöva förlöjliga?

Fujitsu och Apple har snarlika produkter. Apple förlitar sig inte på en sån tydlig sexism som företaget som vi diskuterar. Vilket företag är det som går bäst för? Vilket företag anpassar sin strategi så att alla vill köpa produkten? Det Fujitsu gjorde med sin riktade och sexistiska reklam var enbart att göra den potentiella köparen mer alienerad till produkten genom att påstå att köparen är annorlunda än det övriga kundsegmentet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Du skrev "enögda socialkonstruktivistiska perspektiv" om genuspedagogi, jag hävdar att förskolor där personalen är helt omedvetna om genuspedagogik kan vara minst lika enögda, fast omedvetet.

Tolkar du Bunkeflostudien som att enbart pojkar gynnas av fysisk aktivitet? Det gynnar väl alla barn? Läser man studien står det på flera ställen att "det gäller såväl flickor som pojkar".

edit, du skrev . Så tolkar inte jag Bunkeflostudien alls.

Nej, jag tolkar inte din kommentar på något annat sätt. Gör du, med min?

Hur tycker du att jag ska tolka detta då:
"Man kan också se det som att man på många dagis har ett omedvetet enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv"

Oavsett så gör inte två fel ett rätt, någonsin.

När det gäller Bunkeflostudien så står det klart och tydligt att pojkar var de som hade mest nytta, vilket var min poäng ingen annan.
Resten får stå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Hur tycker du att jag ska tolka detta då:
"Man kan också se det som att man på många dagis har ett omedvetet enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv"

Oavsett så gör inte två fel ett rätt, någonsin.

När det gäller Bunkeflostudien så står det klart och tydligt att pojkar var de som hade mest nytta, vilket var min poäng ingen annan.
Resten får stå för dig.

Vad är det med dig och Bunkeflostudien? Har enbart ströläst den här tråden men du verkar nämna den i var och varannan mening.
Det är lite som att den samhällsvetenskapliga studien är bra. Men allting annat är löjligt och genuspedogiskt flumm. Du vet att man inte får välja och vraka

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det sista var det dummaste. Du kanske inte är medveten om det, men du är en del av den trista problematiken i och med förlöjligande kommentarer såsom:

Fujitsu och Apple har snarlika produkter. Apple förlitar sig inte på en sån tydlig sexism som företaget som vi diskuterar. Vilket företag är det som går bäst för? Vilket företag anpassar sin strategi så att alla vill köpa produkten? Det Fujitsu gjorde med sin riktade och sexistiska reklam var enbart att göra den potentiella köparen mer alienerad till produkten genom att påstå att köparen är annorlunda än det övriga kundsegmentet.

Men helt ärligt, tror du på allvar att mansdominansen på detta forum först och främst beror på hur folk uttrycker sig?
Att det simpla faktum att gruppen datorintresserade män är monumentalt mycket större än motsvarande grupp hos kvinnor, inte skulle spela en mycket större roll?
Om du verkligen tror detta, då har du fasen fett med otur när du tänker och det är vad jag gör mig lustig över.

När det gäller företag så går vinst alltid först, om de anammar en strategi som inte funkar så får de helt enkelt byta eller gå under.

Menar du att den främsta anledningen till att Apple är så framgångsrika är avsaknaden av sexistisk reklam?
Det är ju enbart en parameter av många andra som påverkar hur pass framgångsrikt ett företag är, ingen cherry picking tack.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Vad är det med dig och Bunkeflostudien? Har enbart ströläst den här tråden men du verkar nämna den i var och varannan mening.
Det är lite som att den samhällsvetenskapliga studien är bra. Men allting annat är löjligt och genuspedogiskt flumm. Du vet att man inte får välja och vraka

Jag skulle kunna fråga dig samma sak, fast när det gäller psudovetenskapliga skräptermer.
Jag har nämnt denna studie två gånger, edit: tre gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Men helt ärligt, tror du på allvar att mansdominansen på detta forum först och främst beror på hur folk uttrycker sig?
Att det simpla faktum att gruppen datorintresserade män är monumentalt mycket större än motsvarande grupp hos kvinnor, inte skulle spela en mycket större roll?
Om du verkligen tror detta, då har du fasen fett med otur när du tänker och det är vad jag gör mig lustig över.

Japp, det vet jag.
Simple faktum? Du är medveten om att de flesta människor är på ett eller annat sätt är datorintresserade och det monumentala du menar på kanske var sannning...på 70-talet.
Du gör dig lustig över att någon annan tänker annorlunda än dig...Du var då en riktigt oskön person :/

Skrivet av Pragmatiker:

Menar du att den främsta anledningen till att Apple är så framgångsrika är avsaknaden av sexistisk reklam?
Det är ju enbart en parameter av många andra som påverkar hur pass framgångsrikt ett företag är, ingen cherry picking tack.

Japp, det vet jag.
Hur blev Apple så stora? Jo genom reklam. Apple anpassade sig efter rådande samhällsklimat och riktade sin reklam mot ALLA. Eftersom de förstod att om ALLA är potentiella kunder så får de ett större kundsegment. Fujitsu alienerade det kvinnliga segmentet och samtidigt pekade på en sketen produkt. Snacka om att minska sitt poteniella kundsegment med hälften. Förstår du?

Edit: för mer läsning så är den här nyhetsnotisen bra och lätt att förstå. Du kan googla på nämnda namn om du vill ha VETENSKAP
http://www.marketingweek.co.uk/news/sexist-xmas-ads-risk-alie...

Skrivet av Pragmatiker:

Jag skulle kunna fråga dig samma sak, fast när det gäller psudovetenskapliga skräptermer.
Jag har nämnt denna studie två gånger, edit: tre gånger?

Vilka termer menar du på? Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.
Och ja, du verkar ha hakat upp dig på en undersökning. Varför? Är det för att pojkar gynnas eller vad är din poäng? Ska du inte ta upp fler studier om barns hälsa? Fanny Andersson har skrivit en bra bok om barns hälsa i skolmiljö. Jesper Fundberg har även skrivit om hälsa och fotboll. Men det är väl studier som inte tilltalar din värld och därmed är de flum enligt din mening.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Hur tycker du att jag ska tolka detta då:
"Man kan också se det som att man på många dagis har ett omedvetet enögt socialkonstruktivistiskt perspektiv"

Oavsett så gör inte två fel ett rätt, någonsin.

När det gäller Bunkeflostudien så står det klart och tydligt att pojkar var de som hade mest nytta, vilket var min poäng ingen annan.
Resten får stå för dig.

Jag tycker det är konstigt att använda Bunkeflostudien som ett bevis på att killar ska få röja hämningslöst på dagis, det var så du använde den. Den studien är i första hand en studie i hur fysisk aktivitet påverkar barn, och den säger bla på flera ställen att både flickor och pojkar påverkas positivt av fysisk aktivitet.
Nä, två fel blir inte ett rätt. Med andra ord är inte dagis som inte har en susning om genuspedagogik rätt heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag tycker det är konstigt att använda Bunkeflostudien som ett bevis på att killar ska få röja hämningslöst på dagis, det var så du använde den. Den studien är i första hand en studie i hur fysisk aktivitet påverkar barn, och den säger bla på flera ställen att både flickor och pojkar påverkas positivt av fysisk aktivitet.

Det var lite så jag förstod honom också. Han vägrar även inse att både flickor och pojkar påverkas positivt av att röra på sig.
Och ärligen förstår jag inte vad hans poäng med studien är. Det är lite därför jag frågar honom, men får som vanligt inget vettigt svar utan enbart motfrågor...Typiskt JAQing off

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Men helt ärligt, tror du på allvar att mansdominansen på detta forum först och främst beror på hur folk uttrycker sig?
Att det simpla faktum att gruppen datorintresserade män är monumentalt mycket större än motsvarande grupp hos kvinnor, inte skulle spela en mycket större roll?

Du verkar ha missat att det finns många tjejer som på ett eller annat sätt är datorintresserade? Kan tex ta den utbildningen jag går (ett fristående kurspaket i webbprogrammering på högskolan) som exempel. Där finns många duktiga tjejer som hållit på med databaser och programmering länge. Och killar.
Det finns många killar som inte är ett dugg intresserade av datorer. Din stereotypiska värld håller på att/har förändrats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det är relaterat till genus, eftersom det gäller det ena könet, eller iaf det ena könet i så mkt större omfattning. Hur du än definierar det.

Spaghetti är relaterat till genus. Män äter mer spaghetti än kvinnor. Jag kallar det spaghettiklyftan.

Skrivet av astrob0y:

Så hur isolerar man studieobjektet i samhällsvetenskapen samtidigt som man inte bryter mot de etiskaråden och inte torskar de som finansierar ens projekt?

Jag tror jag missförstår dig nu men menar du att det är ok att vinkla studier åt finansiärer? Eller kanske mer troligt, menar du att dessa studier är oberoende men många liknande inte är de?

Skrivet av astrob0y:

Läs för övrigt artiklarna. De ger en ganska hemsk bild.

Jag är tyvärr inte villig att slänga ut $25 på artiklar vars metodologi troligen är bristfällig. Jag har läst samtliga summeringar och är varken förvånad eller förskräckt. Jag drar dock mina egna slutsatser om saken, trots att jag ej tagit del av hela studien.

Skrivet av astrob0y:

kudos till Kilroy som orkar diskutera samhällsvetenskap i det här forumet.

Ja det är förstås tungt att möta människor som inte tycker likadant.

Skrivet av astrob0y:

edit: trevlig förlöjlning i tråden. Inte undra på att det mest är killar som hänger här på det här forumet...precis som vi vill ha det! höhöh

Jag gör mitt bästa men Marie fattar inte vinken de är Kilroys fel.

Ang det här med barn och uppväxt. Jag ger det ca 90% (högre säkerligen) chans att vi alla tror på evolution. Hur rimligt är det egentligen att män och kvinnor under dessa hundratusentals år inte har utvecklat tydliga preferenser och beteenden som uttrycks redan som spädbarn och visar sig exponentiellt ju längre upp i åren vi kommer? Många studier visar att flickor tittar betydligt längre än pojkar på ansikten tidigt i livet. Vi är olika och vi gillar olika saker, näst intill all statistik reflektera detta. Är detta dåligt, eller kanske inte sant? (vill gärna höra vad ni tycker Marie, Astro.) Jag tror "ni" krånglar till det lite ljust för att ni inte håller med om vad jag just sa. Enligt mig så är allt vi behöver gemensamma regler för hur vi ska bemöta våra medmänniskor. Vi behöver inga genuspedagoger i dagis, låt barnen leka med vad de vill! De löser sig av sig självt, let nature do it's thing.

//lite guilt by association där Astro, hoppas du inte tar illa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Spaghetti är relaterat till genus. Män äter mer spaghetti än kvinnor. Jag kallar det spaghettiklyftan.

Jag tror jag missförstår dig nu men menar du att det är ok att vinkla studier åt finansiärer? Eller kanske mer troligt, menar du att dessa studier är oberoende men många liknande inte är de?Jag är tyvärr inte villig att slänga ut $25 på artiklar vars metodologi troligen är bristfällig. Jag har läst samtliga summeringar och är varken förvånad eller förskräckt. Jag drar dock mina egna slutsatser om saken, trots att jag ej tagit del av hela studien.

Ja det är förstås tungt att möta människor som inte tycker likadant.

Jag gör mitt bästa men Marie fattar inte vinken de är Kilroys fel.

Jag kallar det lathet. Män är vana vid att ha en massa obetald arbetskraft runt omkring sig. Kvinna lagar mat varje dag. Man byter motorolja en gång per år. Delad obetald sysselsättning i ett påhittat nötskal.

Du vill isolera ett studieobjekt i samhällvetenskap. Hur gör man det? Det finns massor av lagliga restriktioner samtidigt som mycket av forskningen finansieras av privata aktörer som ställer krav. Du kommer tex inte få några forskningspengar om du vill låsa in barn och se hur de utvecklas i totalt mörker

Aha, du kommer inte åt dem. Jag kan skicka dem till dig imorgon eller övermorgon om du vill. Varför är metod förskräckande? Vilka andra metod tycker att man ska använda?

Det är inte lätt att diskutera samhällsvetenskap på sweclockers då många verkar tro att all vetenskap fungerar på ett snarlikt sätt. Det blir ganska konstigt att försöka diskutera med någon som tror att samhällsvetenskap och naturvetenskap är ute efter samma sak. Därför får Kilroy en ryggdunk, inte för att vi tycker lika för det ser jag att vi inte gör :). Jag själv möter oftast diskussionen om genus med ett "klipp dig och kom tillbaka när du har läst på lite.".

Nyttig läsning för folk som vill förklara olikheter mellan kön med biologi. Jag gillar mest kapitlet om hjärnan. Visar på hur knepig sanningssökande forskning är ibland.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ja det är förstås tungt att möta människor som inte tycker likadant.

Det handlar inte om att tycka likadant eller inte, det handlar om att förhålla sig till fakta, vetenskaplig metodik, ordförståelse osv.
När du inte ens kan skilja på "anklagas" och "beskylls" så blir det oerhört svårt och krävande att försöka förklara för dig på ett sätt som du möjligtvis kan förstå.
Uppenbarligen har jag misslyckats och gav därför upp.

Jag måste dock erkänna att det var dumt av mig att vifta bort apstudien med leksaker som jag gjorde, det var väldigt dumt och okonstruktivt av mig.
Men mitt i natten efter att du totalt viftat bort allting jag sagt på ett oerhört okunnigt sätt så orkade jag inte bemöta och sätta den artikeln i sitt sammanhang.

Men jag ska förtydliga en sak, jag förnekar på inget vis att biologi och genetik påverkar oss i stor utsträckning.
Men oavsett hur de biologiska olikheterna ser ut så finns dom sociala strukturerna kvar som begränsar alla.
Jag menar att det är en väldigt ointressant korrelation mellan biologiska förutsättningar och sociala strukturer som begränsar människor.
Jag har sagt det många gånger och säger det igen, jag har på intet sätt en 50/50 fördelning på allt som självändamål inom någonting, vare sig leksaker, yrken eller vad man nu kan komma på.

Om vi säger att det biologiskt att könsfördelningen är 70/30 vad gäller pojkar som inte vill leka med dockor och dom som vill så vill jag ändå bekämpa dom strukturer som gör att dom 30% av pojkarna som vill leka med dockor inte har frihet att göra det på likvärdiga villkor som tjejer.
Nu tycker jag att det är en så förenklad syn på biologi att det är en lögn att uttrycka sig på det viset öht, men jag väljer att göra det ändå för att försöka förklara min poäng så att den går fram.

Men då har vi ju dom, bland annat i den här tråden, som menar att det inte har någonting med strukturer kring kön att göra utan att det enbart handlar om att sticka ut.
Det är helt enkelt inte sant.
Även om vi förenklar det hela till den grad att vi säger det på den nivån så handlar det isåfall om "att sticka ut på ett sätt som anses vara negativt". Och varför det anses vara negativt att bryta mot könsnormen och dom strukturer som finns kring det är någonting jag vill bekämpa.

Och jag kan inte för mitt liv förstå att det finns människor som ni som tycker att jag har fel när jag vill göra det.
(Eller jo, det kan jag visst förstå, ni är, vare sig ni är medvetna om det eller ej, en stor del i just dom strukturerna jag vill bekämpa och er retorik ligger helt i linje med dom strukturerna jag pratar om.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Därför får Kilroy en ryggdunk, inte för att vi tycker lika för det ser jag att vi inte gör :).

Ja, det var därför jag blev så jävla glad när jag hade en konstruktiv diskussion med bud_bundy, vi tycker uppenbarligen väldigt olika men jag kände ändå att vi kunde närma oss varandra och lyssna på varandra.

Jag har ett relativt litet intresse av att befinna mig i grupper med konsensus, jag har varit i olika sammanhang inom flera områden där jag tyckte nivån var för okonstruktiv och fokuserad på konsensus.

Det är därför jag tycker personer som Per Ström är helt åt helvete dåliga för debatten men samtidigt aldrig blivit så förbannad på den idioten som jag blev på idioterna som gick in och saboterade en av hans pubträffar. Trots att jag antagligen delar väldigt mycket åsikter med den gruppen som gjorde det så tycker jag dom kan dra åt helvete och förtjänar ett gott kok stryk så dom lär sig bete sig som folk.

Det är därför jag kan respektera Pelle Billing en del även om han väl ofta trampar i klaveret så går det faktiskt att försöka ha ett samtal med honom och han bemöter även konstruktiv kritik istället för att som Pär Ström ignorera den och enbart fokusera på idiotiska hatkommentarer.

Det är väldigt svårt att diskutera samhällsvetenskap med folk som inte ens vet vilka metoder det är man använder sig av och ändå tror att man vet bättre än dom som faktiskt har studerat ämnet i decennier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ang det här med barn och uppväxt. Jag ger det ca 90% (högre säkerligen) chans att vi alla tror på evolution. Hur rimligt är det egentligen att män och kvinnor under dessa hundratusentals år inte har utvecklat tydliga preferenser och beteenden som uttrycks redan som spädbarn och visar sig exponentiellt ju längre upp i åren vi kommer? Många studier visar att flickor tittar betydligt längre än pojkar på ansikten tidigt i livet. Vi är olika och vi gillar olika saker, näst intill all statistik reflektera detta. Är detta dåligt, eller kanske inte sant? (vill gärna höra vad ni tycker Marie, Astro.) Jag tror "ni" krånglar till det lite ljust för att ni inte håller med om vad jag just sa. Enligt mig så är allt vi behöver gemensamma regler för hur vi ska bemöta våra medmänniskor. Vi behöver inga genuspedagoger i dagis, låt barnen leka med vad de vill! De löser sig av sig självt, let nature do it's thing.

Men hur många gånger ska man behöva skriva samma sak?
Det finns skillnader mellan könen. Skillnaderna mellan individer inom könen är dock större än mellan könen. Skillnaderna mellan könen är som minst hos barn före puberteten. Så, har jag gjort mig tydlig enough?

Och sen det här med att låta barnen leka/göra vad de vill så löser naturen det. Man måste ju vara synnerligen naiv om man tror att vi med våra värderingar inte påverkar barnen. Om du som förälder, eller pedagogerna på dagis och skola, väljer att istället för att se alla människor som individer, främst ser två kön så kommer du att påverka ditt barn. Tycker du att det är ok att framställa kvinnor som våp som trånar efter handväskor, fotar sina naglar och läser horoskop hela dagarna kommer du att på ett eller annat sätt överföra din kvinnosyn till ditt barn.

edit, Jag skriver det här igen. Före 1921 var det uppenbart att gifta kvinnor skulle vara omyndiga, och ha sin make som förmyndare....jämställdhet är en pågående process.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gillar rosa.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Hur blev Apple så stora? Jo genom reklam. Apple anpassade sig efter rådande samhällsklimat och riktade sin reklam mot ALLA. Eftersom de förstod att om ALLA är potentiella kunder så får de ett större kundsegment.

När blev apple stora? Det har gått upp och ner för dem, men jag antar du syftar på det som har hänt på senaste år.
Och man kan ställa sig frågan vad var det de gjorde för att bli så stora, där enbart reklam definitivt inte är svaret. Utan det handlade om att ta fram "enkla produkter som fungerar", när konkurrenterna ofta hade raka motsatsen.

Skrivet av astrob0y:

Fujitsu alienerade det kvinnliga segmentet och samtidigt pekade på en sketen produkt. Snacka om att minska sitt poteniella kundsegment med hälften. Förstår du?

Vet du vad Fujitsu är för företag? Alltså ett företag som har väldigt stor inriktning emot företags/industribranschen.

Där Fujitsu också gör några få nischade produkter emot konsumentmarknaden, att de har nischade produkten innebär per definition att de ej riktar sig till alla. Detta med nisching är just det apple har gjort, deras produkter är långtifrån ett alternativ för alla. Det största problemet generellt med Apples produkter är att de är så dyra, så att bara en bråkdel av befolkningen har råd att köpa dem..

Nå allt prat om skola: Vad tycker ni om att istället för att fokusera på varför alla elever inte är precis lika dåliga på allt, mer fokusera på vad man göra för att öka elevernas möjligheter till att utvecklas?
Där min åsikt är att jag tror på det som vissa kallar för elitklasser. Alltså att man låter de duktiga inom något få utvecklas i sin takt och de sämre i sin egen takt.
Så problemet med att tjejer generellt har ett litet teknikintresse kommer i skymundan av att precis alla ungdomar kan generellt har ett väldigt litet teknikintresse. -Att ha ett intresse för teknik är för mig inte samma sak som att ha teknikprylar, på samma sätt som kravet för att någon ska ha ett modeintresse är lite högre än att den har ett par levisbyxor.

Min "hypotes" på varför vissa grupperingar har svårare att utvecklas inom något är att det beror mycket på den umgängeskrets man har. Alltså umgås man folk som är riktigt grymma på något och kanske världsledande inom området, ja då har man mycket enklare att själv bli bra på samma sak, än om man umgås med personer som inte alls har något intresse för det specifika.
Där man bör satsa på att få tjejer och pojkar att mer ska umgås med varandra, sedan skita i att mekanik, elektronik, hårdvarunäraprogrammering och allt vad det nu heter är en pojkhobby. Låt det så vara, men om man i skolan satsar på att få bättre relationer mellan könen, så får fler tjejer lättare att syssla med det som idag kan kalla för pojksaker.

Sedan inom arbetsmarknaden så är det så idag att det är superlätt för en teknikduktig frisk tjej att få jobb, det är så extrem brist på dessa tjejer så det behövs absolut inte göra något för att underlätta för dem att få jobb. Problemet är bara att det finns väldigt få teknikduktiga tjejer och förklaringen på detta tror jag min "hypotes" innan med vilka umgängeskretsar de har är en bra förklaring.

Sedan i framtiden så kan det bli tjejgruppering som sysslar mycket med teknik också, men dit är det långt kvar till. Jag tror dock detta inte är något mål som man bör eftersträva, utan mer att underlätta för könsneutrala relationer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag kallar det lathet. Män är vana vid att ha en massa obetald arbetskraft runt omkring sig. Kvinna lagar mat varje dag. Man byter motorolja en gång per år. Delad obetald sysselsättning i ett påhittat nötskal.

Detta i sig är en stereotyp. Är det inte också sant att dessa kvinnor har rätt att leva i vilket förhållanden de vill? Jag tycker kvinnor och män kan och skall ta hand som sig själva. Jag tycker inte samhället behöver gå in och säga "stop! det ni gör är inte förenligt med vad vi tycker, nu delar ni lika på allt!"? Eller?

Skrivet av astrob0y:

Aha, du kommer inte åt dem. Jag kan skicka dem till dig imorgon eller övermorgon om du vill. Varför är metod förskräckande? Vilka andra metod tycker att man ska använda?

Det skulle jag uppskatta. Vore intressant, jag förutsätter att du inte gör något lömsk på mina vägnar. Ja.. (lång paus) det är klurigt. Den etiska biten gör det svårt men det går säkerligen att lösa. Men oavsett så tycker jag att de som gjort studien gör fel när dom tar in saker som inte kan vara annat än deras egna värderingar. Hur det påverkar resultatet vet jag ju inte dock.

Skrivet av Marie96:

Men hur många gånger ska man behöva skriva samma sak?
Det finns skillnader mellan könen. Skillnaderna mellan individer inom könen är dock större än mellan könen. Skillnaderna mellan könen är som minst hos barn före puberteten. Så, har jag gjort mig tydlig enough?

Ja, men jag sökte egentligen efter ett ja/nej svar till att börja med. Men jag håller med dig 100%. Skillnaden mellan pojke och flicka är minst när de inte har utvecklats, precis som ett päron inte är särskilt annorlunda från ett äpple när de bara är ett frö men båda växerupp till två olika frukter med stora variationer inom grupperna som ibland kan överlappa (jag förespråkar inte liknelser men för att understryka).

Skrivet av Marie96:

och sen det här med att låta barnen leka/göra vad de vill så löser naturen det. Man måste ju vara synnerligen naiv om man tror att vi med våra värderingar inte påverkar barnen. Om du som förälder, eller pedagogerna på dagis och skola, väljer att istället för att se alla människor som individer, främst ser två kön så kommer du att påverka ditt barn. Tycker du att det är ok att framställa kvinnor som våp som trånar efter handväskor, fotar sina naglar och läser horoskop hela dagarna kommer du att på ett eller annat sätt överföra din kvinnosyn till ditt barn.

Visst är det så att föräldrar kan föra över sina fördomar på sina barn (rasism, misogyni, misandri eller stereotyper från 50-talet) men inte nödvändigtvis och säkerligen behöver de inte nödvändigtvis forma barnen efter dem. Någon av sunt sinne (med fördomar precis som alla andra) låter barnet utvecklas fritt så länge det förhåller sig till de övriga normer och lagar som finns på plats i vår kultur samt förstås vad föräldern anser bra för barnet. Har du sett dom där amerikanska mammorna som släpar iväg sina barn på beauty pageants? Så skapas dessa våp du talar om. Vi försöker alla forma våra barn, inte efter våra fördomar utan, förhoppningsvis, vad vi anser vara en "bra" människa. Vilket visserligen kan överlappa men de är inget genus problem. Sedan finns det helt enkelt dåliga föräldrar a la tidigare exempel. Inget genusperspektiv nödvändigt.

Skrivet av Marie96:

edit, Jag skriver det här igen. Före 1921 var det uppenbart att gifta kvinnor skulle vara omyndiga, och ha sin make som förmyndare....jämställdhet är en pågående process.

Tanken med historia är att vi skall lära oss av våra misstag. Vad du vill säga med detta är oklart för mig? Jag tar illa upp av sådant här faktiskt. Jämställdhet är en pågående process i vårt samhälle men det finns också ett ideal som vi är miljontals gånger närmare idag än vad vi var 1921.

Skrivet av Marie96:

Om du som förälder, eller pedagogerna på dagis och skola, väljer att istället för att se alla människor som individer

Ja men så är det! Detta köper jag helt, kan vi inte bara se till att barnen möts som individer? Varför allt trams för ett sådant enkelt mandat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ja, men jag sökte egentligen efter ett ja/nej svar till att börja med. Men jag håller med dig 100%. Skillnaden mellan pojke och flicka är minst när de inte har utvecklats, precis som ett päron inte är särskilt annorlunda från ett äpple när de bara är ett frö men båda växerupp till två olika frukter med stora variationer inom grupperna som ibland kan överlappa (jag förespråkar inte liknelser men för att understryka).

Det går inte alltid att svara ja eller nej bara. Jag förstår att din liknelse inte är exakt, men stör mig lite på att du valt två olika frukter för att illustrera den. Själv skulle jag valt tex två olika sorters äpple, det ena gönt och det andra rött, den med rött skal har en tendens till något mjukare fruktkött.

Skrivet av tomten51:

Visst är det så att föräldrar kan föra över sina fördomar på sina barn (rasism, misogyni, misandri eller stereotyper från 50-talet) men inte nödvändigtvis och säkerligen behöver de inte nödvändigtvis forma barnen efter dem. Någon av sunt sinne (med fördomar precis som alla andra) låter barnet utvecklas fritt så länge det förhåller sig till de övriga normer och lagar som finns på plats i vår kultur samt förstås vad föräldern anser bra för barnet. Har du sett dom där amerikanska mammorna som släpar iväg sina barn på beauty pageants? Så skapas dessa våp du talar om. Vi försöker alla forma våra barn, inte efter våra fördomar utan, förhoppningsvis, vad vi anser vara en "bra" människa. Vilket visserligen kan överlappa men de är inget genus problem. Sedan finns det helt enkelt dåliga föräldrar a la tidigare exempel. Inget genusperspektiv nödvändigt.

Det är inte så enkelt att man väljer vilka värderingar man överför till sina barn. Sen kan barnen när de blir större visserligen välja vilka värderingar de vill ha, men mycket får man med sig hemifrån. Om man ska dra en klyscha, barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör. Om mamma alltid är den som är hemma, alltid pysslar om, bara kör bil när pappa har druckit, aldrig rör vid en skruvmejsel, router eller startkabel blir det modellen för barnet.

Visst är de amerikanska mammorna något av ett skräckexempel, men de är precis som mycket annat en del av en kultur.

Skrivet av tomten51:

Tanken med historia är att vi skall lära oss av våra misstag. Vad du vill säga med detta är oklart för mig? Jag tar illa upp av sådant här faktiskt. Jämställdhet är en pågående process i vårt samhälle men det finns också ett ideal som vi är miljontals gånger närmare idag än vad vi var 1921.

Jag vill påpeka att det vi ser som självklart idag inte nödvändigtvis gäller i framtiden. Jämställdhet är en "ung" fråga och arbetet har inte skett av sig själv. Men visst har vi kommit en bit på väg.

Skrivet av tomten51:

Ja men så är det! Detta köper jag helt, kan vi inte bara se till att barnen möts som individer? Varför allt trams för ett sådant enkelt mandat?

Därför att folk i allmänhet delar upp mänskligheten i två kön och värderar dem därefter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det är inte så enkelt att man väljer vilka värderingar man överför till sina barn. Sen kan barnen när de blir större visserligen välja vilka värderingar de vill ha, men mycket får man med sig hemifrån.

Jo visst är det så men det kan vi väll ändå inte göra något åt? Jag [B*] vad jag tycker är viktigt att tänka på.

Skrivet av Marie96:

Om man ska dra en klyscha, barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör. Om mamma alltid är den som är hemma, alltid pysslar om, bara kör bil när pappa har druckit, aldrig rör vid en skruvmejsel, router, eller startkabel blir det modellen för barnet.

Skall vi sterilisera detta par? Visst är det olyckligt men samhället kan bara göra så mycket. Jag tror att ett guldkorn till snöflinga kommer utvecklas till en kompetent människa oavsett. Orättvis arbetsbörda och föräldrar som dricker är något samhället har en moralisk rätt (tycker jag) att propagera mot, även om det fotfarande är upp till föräldrarna hur förhållandet skall se ut och om det skall fortsätta. Jag tycker inte vi kan lagstaga för dåliga föräldrar.

Skrivet av Marie96:

Visst är de amerikanska mammorna något av ett skräckexempel, men de är precis som mycket annat en del av en kultur.

Visst är det så.

Skrivet av Marie96:

Jag vill påpeka att det vi ser som självklart idag inte nödvändigtvis gäller i framtiden.

Du menar att den rådande synen på jämställdhet är omoralisk? Är det något som fattas? Även om moral inte är tidlöst så tror jag inte konceptet av jämställdhet har utrymme för förändring. Så alternativet är väl att vi kastar ut jämställdhet helt och tar in något annat..

Skrivet av Marie96:

Jämställdhet är en "ung" fråga och arbetet har inte skett av sig själv. Men visst har vi kommit en bit på väg.

Jo visst är det så men de implicerade idealet i ordet bör vara väl fastställt. "arbetet har inte skett av sig själv" Nej våra förfäder har sannerligen gått igenom och uträttat mycket!

Skrivet av Marie96:

Därför att folk i allmänhet delar upp mänskligheten i två kön och värderar dem därefter.

Vore en policy för de anställdas beteende en bra lösning?

En annan lite orelaterad tanke jag har. Om lisa inte får leka med soldater kommer hon utvecklas annorlunda? Eller springer hon om 5 år runt och leker cowboys och indianer i alla fall? Kommer hon inte söka till ett "manligt" yrke om 20 år i alla fall? Jag tänker på detta för att om jag hade en hypotetisk son så skulle jag aldrig låta han gå till skolan i klänning. Inte för att det är "fel" men för jag inte vill riskera att han blir mobbad resten av livet. Min hypotetiska son skulle säkerligen bli ledsen en stund men det är inget vägt mot den anstorm av hån och förakt han mött om han visat sådant avvikande beteende i skolan. Så då tänker jag visst skall vi skapa en acceptans för "könsnorm överskridande" men vi bör inte uppmuntra de som inte ännu är accepterat. Och faktiskt är just kläder den enda könsnormen jag kan tänka mig som förfarande är stigmatiserad. Jag kan te.x inte tänka mig att någon skulle neka lisa att leka med soldaten (hmm.. no pun intended, for reals).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Detta i sig är en stereotyp. Är det inte också sant att dessa kvinnor har rätt att leva i vilket förhållanden de vill? Jag tycker kvinnor och män kan och skall ta hand som sig själva. Jag tycker inte samhället behöver gå in och säga "stop! det ni gör är inte förenligt med vad vi tycker, nu delar ni lika på allt!"? Eller?

Det skulle jag uppskatta. Vore intressant, jag förutsätter att du inte gör något lömsk på mina vägnar. Ja.. (lång paus) det är klurigt. Den etiska biten gör det svårt men det går säkerligen att lösa. Men oavsett så tycker jag att de som gjort studien gör fel när dom tar in saker som inte kan vara annat än deras egna värderingar. Hur det påverkar resultatet vet jag ju inte dock.

Eh. Det var ett påhittat exempel för att förtydliga en poäng. Och det är utifrån min läsning och personliga iakttagelse ofta parrelationer blir på så sätt. Tyvärr. Alla har rätt att leva på sitt sätt. Det är inte riktigt det vi diskuterar. Samhället ska gå in och säga stopp mot strukturer som missgynnar stora delar av samhällets befolkning då det dels är dåligt för individen men även dåligt från ett socioekonomiskt perspektiv då sociala orättvisor kostar samhället mycket. Ett exempel är det oavlönade arbetet som kvinnan i regel måste ställa upp på i hemmet.

PM:a mig din mailadress så ska jag skicka undersökningarna när jag får tag på dem.
Det etiska biten går inte att lösa. Forskare måste hålla sig inom ramarna för de riktlinjer akademin har satt. Och därför går det inte att använda naturvetenskapliga metoder i samhällsvetenskapen. Och det är bra att forskare berättar att deras egna sociala värderingar styr deras val. Det gör studien mer rättvis och samtidigt kan man aldrig gå ifrån sin subjektiva betraktelse av världen inom samhällsvetenskapen. Det är värre när studier försöker mörka sina socialt förankrade antagande om verkligheten. Tex så har forskning om hjärnan varit väldigt bias emot att mannens hjärna är bättre än kvinnans. Där har forskare pekat mot delar av hjärnan som har varit större hos mannen och påstått att "titta. här har vi ett biologiskt bevis för att mannen är mer tänkande än kvinnan."...sen när det har visat sig att det sker mer aktivitet i den del av hjärnan hos kvinnan har forskarna gått till någon annan del och påstått liknade tanke. Mer om det finns i pdf.en som jag länkade till. Ganska rolig läsning.

Och vilka metoder vill du egentligen se i samhällsvetenskapen?

Skrivet av bud_bundy:

När blev apple stora? Det har gått upp och ner för dem, men jag antar du syftar på det som har hänt på senaste år.
Och man kan ställa sig frågan vad var det de gjorde för att bli så stora, där enbart reklam definitivt inte är svaret. Utan det handlade om att ta fram "enkla produkter som fungerar", när konkurrenterna ofta hade raka motsatsen.

Det har gått upp och ner för apple, det har vi nördar inte missat Dock så har Apple lyckats med sin produktplacering på ett mycket gott sätt genom att marknadsföra sig mot just ett väldigt brett kundsegment. Deras reklam har varit riktad mot en mottagare som har varit väldigt frikopplad från kön, etnicitet och ålder. Och det är därför vi nu en apple produkt . Det är inte för att deras produkt är enkel eller att företaget är världsunikt eller världsbäst. Ställa detta i relation till när det inte gick så bra för just Appler. Till vilka riktade sig företag emot då?

Skrivet av bud_bundy:

Vet du vad Fujitsu är för företag? Alltså ett företag som har väldigt stor inriktning emot företags/industribranschen..

Japp, vet vad det är för företag. Vet även om att just datorn är släppt till ett kundsegment som inte har sk västerländska värderingar. Hurså?

Skrivet av bud_bundy:

Där Fujitsu också gör några få nischade produkter emot konsumentmarknaden, att de har nischade produkten innebär per definition att de ej riktar sig till alla. Detta med nisching är just det apple har gjort, deras produkter är långtifrån ett alternativ för alla. Det största problemet generellt med Apples produkter är att de är så dyra, så att bara en bråkdel av befolkningen har råd att köpa dem...

Spelar ingen roll om en produkt är dyr eller inte. Värdet ligger i betraktarens ögon och människor gör väldigt konstiga saker för att äga en produkt som du längtar efter. Jag måste ta en ganska rolig historia från mitt privata liv. Jag satt och lunchade med några studiekollegor för några år sedan. Alla ägda den senaste itprodukten. Och alla satt och beklagade sig över att de var så fattig så att de var tvungna att äta skitmat. De satt alltså och berättade om hur de offrade sin personliga välmående för att äga ett ting... Om de berättade sanning eller inte vet jag inte, men det var verkligen en ögonöppnar för mig om vår tids önskan om att äga åtråvärda artefakter.

Skrivet av bud_bundy:

Nå allt prat om skola: Vad tycker ni om att istället för att fokusera på varför alla elever inte är precis lika dåliga på allt, mer fokusera på vad man göra för att öka elevernas möjligheter till att utvecklas?
Där min åsikt är att jag tror på det som vissa kallar för elitklasser. Alltså att man låter de duktiga inom något få utvecklas i sin takt och de sämre i sin egen takt.
Så problemet med att tjejer generellt har ett litet teknikintresse kommer i skymundan av att precis alla ungdomar kan generellt har ett väldigt litet teknikintresse. -Att ha ett intresse för teknik är för mig inte samma sak som att ha teknikprylar, på samma sätt som kravet för att någon ska ha ett modeintresse är lite högre än att den har ett par levisbyxor.

Jag tycker att vi ska anamma det amerikanska systemet. Där får elever slåss om att ligga i toppen av klassen och därmed få ta del av mest uppmärksamhet från läraren. De elever som inte är intresserade får därmed hålla sin egen takt och börja kämpa till sig ett bättre betyg. Mycket hellre detta istället för i svensk undervisning där idioten får dra ner alla andra. Kommer ihåg från skoltid där idioti belönades och slit med läxorna inte gav ett skvatt. Jag kommer ihåg ett svårt prov där många inte blev godkända - lärarens lösning var då att ha en allmän rättning i klassen så att alla fick ett G. Snacka om att arbeta kontraproduktivt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Eh. Det var ett påhittat exempel för att förtydliga en poäng. Och det är utifrån min läsning och personliga iakttagelse ofta parrelationer blir på så sätt. Tyvärr. Alla har rätt att leva på sitt sätt. Det är inte riktigt det vi diskuterar. Samhället ska gå in och säga stopp mot strukturer som missgynnar stora delar av samhällets befolkning då det dels är dåligt för individen men även dåligt från ett socioekonomiskt perspektiv då sociala orättvisor kostar samhället mycket. Ett exempel är det oavlönade arbetet som kvinnan i regel måste ställa upp på i hemmet.

PM:a mig din mailadress så ska jag skicka undersökningarna när jag får tag på dem.
Det etiska biten går inte att lösa. Forskare måste hålla sig inom ramarna för de riktlinjer akademin har satt. Och därför går det inte att använda naturvetenskapliga metoder i samhällsvetenskapen. Och det är bra att forskare berättar att deras egna sociala värderingar styr deras val. Det gör studien mer rättvis och samtidigt kan man aldrig gå ifrån sin subjektiva betraktelse av världen inom samhällsvetenskapen. Det är värre när studier försöker mörka sina socialt förankrade antagande om verkligheten. Tex så har forskning om hjärnan varit väldigt bias emot att mannens hjärna är bättre än kvinnans. Där har forskare pekat mot delar av hjärnan som har varit större hos mannen och påstått att "titta. här har vi ett biologiskt bevis för att mannen är mer tänkande än kvinnan."...sen när det har visat sig att det sker mer aktivitet i den del av hjärnan hos kvinnan har forskarna gått till någon annan del och påstått liknade tanke. Mer om det finns i pdf.en som jag länkade till. Ganska rolig läsning.

Och vilka metoder vill du egentligen se i samhällsvetenskapen?

Men det är bl.a allas rätt att leva på sitt sätt som jag diskuterar. När du säger att samhället ska gå in och säga stopp, om du menar på annat sätt än information så är det sannerligen mycket farliga tankar (ja, jag sa farliga tankar). Vem bestämmer vad som är rätt sätt att leva? förhållanden är ingen on size fits all.
Jag har kommit till insikten att samhällsvetenskap inte är något för mig. Jag tycker det går att studera samhället utan bias och "fyll i vad du tycker här" undersökningar. Jag vill ha objektiva undersökningar och jag vill dra mina egna slutsatser från dem. Om forskarnas studier är färgade redan i undersökningen hur skall jag då kunna följa min egen kompass? Jag tycker samhällsvetenskapen som alla andra vetenskaper skall överlåta sådant till filosofin, and by extension, samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Men det är bl.a allas rätt att leva på sitt sätt som jag diskuterar. När du säger att samhället ska gå in och säga stopp, om du menar på annat sätt än information så är det sannerligen mycket farliga tankar (ja, jag sa farliga tankar). Vem bestämmer vad som är rätt sätt att leva? förhållanden är ingen on size fits all.
Jag har kommit till insikten att samhällsvetenskap inte är något för mig. Jag tycker det går att studera samhället utan bias och "fyll i vad du tycker här" undersökningar. Jag vill ha objektiva undersökningar och jag vill dra mina egna slutsatser från dem. Om forskarnas studier är färgade redan i undersökningen hur skall jag då kunna följa min egen kompass? Jag tycker samhällsvetenskapen som alla andra vetenskaper skall överlåta sådant till filosofin, and by extension, samhället.

Så hur ska samhälliga orättvisor ändras? Kvinnans position i samhället kommer tex inte förbättras per automatik. Information räcker tyvärr inte särskilt långt. Det krävs andra verktyg som är mer förankrade i en skurbänksverklighet. Ekonomisk verktyg brukar fungera bäst på gott och ont. Ekonomisk vinning för sin egen del påverkar individens agerande på ett enkelt sätt trots all information. Ett exempel som förhoppningsvis förtydligar det hela är ekologisk och närproducerad mat. Alla känner till fördelarna med sån typ av mat och i undersökningar så finns en attityd att man bör köpa sån typ av produkt. Men när man väl kollar på faktiskt handling så köper konsumenten ändå det lite billigare alternativet. Individen är informerad men väljer trots det den billigare och mindre "nyttiga" alternativet.

Samhällsvetenskap är inte för alla. Men man måste förhålla sig till vetenskapen på ett eller annat sätt i och med att man hela tiden påverkas av strömningar från den typen av vetenskap (strömningar som iofs är väldigt långsamma). Jag förstår tex inte naturvetenskapens skarpa inrutning av den studerade verkligheten, men jag ser inte deras metod som något galet eller felaktigt. Så varför tycker du att samhällsvetenskapens metod inte är ok? Är det för att den berättar om något av världen som inte fungerar med din världsbild? För det brukar oftast vara så, tyvärr. Man struntar blankt i årtionden av forskning bara för att den rimmar dåligt med ens egna världsbild.
Och hur gör man objektiva studier om en verklighet som är högst subjektiv? Du skrev själv att du vill tolka resultatet utifrån din världsbild

Tillbaka till datorn och reklamen.
Jag lackar stenhårt på att kvinnor utmålas som teknikrädda lallare som gillar känslor och horoskop. Snacka om att slösa viktiga resurser på något så helt onödigt. Lite samma sak som när ett japanskt bilmärke försökte anpassa en bil till kvinnor. All fokus var på form, kvinnor gillar runda former (eftersom de har mer runda former än män), fina klara färger och fluffig ratt (det där sista hittade jag på, skriver från minnet). Roligt nog glömde de bort att anpassa säkerhetsbältet så att det skulle bli mer säkert för den tilltänkta publiken. Det är ju så att det standardiserade bilbältet är anpassade till män utan manboobs. Därmed blev det viktiga förarsätet mer säkert för den manliga föraren och den kvinnoanpassade bilen blev till ett fint exempel på hur stenkorkad sexismen är i samhället och hur mkt resursslöseri det ändå är

edit: pdf:erna finns som 7zip här. Säg till om det inte fungerar
https://docs.google.com/open?id=0Bz8uKxChR4EcRW10WWNEVVpnX3M

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Så hur ska samhälliga orättvisor ändras? Kvinnans position i samhället kommer tex inte förbättras per automatik. Information räcker tyvärr inte särskilt långt. Det krävs andra verktyg som är mer förankrade i en skurbänksverklighet. Ekonomisk verktyg brukar fungera bäst på gott och ont. Ekonomisk vinning för sin egen del påverkar individens agerande på ett enkelt sätt trots all information. Ett exempel som förhoppningsvis förtydligar det hela är ekologisk och närproducerad mat. Alla känner till fördelarna med sån typ av mat och i undersökningar så finns en attityd att man bör köpa sån typ av produkt. Men när man väl kollar på faktiskt handling så köper konsumenten ändå det lite billigare alternativet. Individen är informerad men väljer trots det den billigare och mindre "nyttiga" alternativet.

Samhällsvetenskap är inte för alla. Men man måste förhålla sig till vetenskapen på ett eller annat sätt i och med att man hela tiden påverkas av strömningar från den typen av vetenskap (strömningar som iofs är väldigt långsamma). Jag förstår tex inte naturvetenskapens skarpa inrutning av den studerade verkligheten, men jag ser inte deras metod som något galet eller felaktigt. Så varför tycker du att samhällsvetenskapens metod inte är ok? Är det för att den berättar om något av världen som inte fungerar med din världsbild? För det brukar oftast vara så, tyvärr. Man struntar blankt i årtionden av forskning bara för att den rimmar dåligt med ens egna världsbild.
Och hur gör man objektiva studier om en verklighet som är högst subjektiv? Du skrev själv att du vill tolka resultatet utifrån din världsbild

Tillbaka till datorn och reklamen.
Jag lackar stenhårt på att kvinnor utmålas som teknikrädda lallare som gillar känslor och horoskop. Snacka om att slösa viktiga resurser på något så helt onödigt. Lite samma sak som när ett japanskt bilmärke försökte anpassa en bil till kvinnor. All fokus var på form, kvinnor gillar runda former (eftersom de har mer runda former än män), fina klara färger och fluffig ratt (det där sista hittade jag på, skriver från minnet). Roligt nog glömde de bort att anpassa säkerhetsbältet så att det skulle bli mer säkert för den tilltänkta publiken. Det är ju så att det standardiserade bilbältet är anpassade till män utan manboobs. Därmed blev det viktiga förarsätet mer säkert för den manliga föraren och den kvinnoanpassade bilen blev till ett fint exempel på hur stenkorkad sexismen är i samhället och hur mkt resursslöseri det ändå är

edit: pdf:erna finns som 7zip här. Säg till om det inte fungerar
https://docs.google.com/open?id=0Bz8uKxChR4EcRW10WWNEVVpnX3M

Funkar bra, tackar för det. May i inquire as for how you got your hands on those?

Ja men visst, med ekonomiska incitament kan vi forma samhället. Det betyder inte att det är rätt. Det blir omvänt. Staten skall tjäna samhället inte forma det. Det hela utgår från någon form av över moral där storebror vet vad som är bäst för dig. Vad är kvinnans position i samhället (Sverige)? Tycker du inte att människor i dåliga förhållanden kan slåss för sig själva? Hitta en ny?

Verkligheten är objektiv och jag vill ha en objektiv beskrivning av den. Jag vill inte tolka resultatet efter min världsbild jag vill beakta resultat efter min moral, mina värderingar. Jag tror det är farligt om man har en hel "vetenskap" där kollegor bekräftar sig själva och sedan utgår från deras värderingar.

Att säga att bilbälte är format för män utan manboobs är väl lite väl löjligt? I så fall är selear (böjning på sele?) utformade efter kvinnor.

//edit: studien som jag först hade problem med var inte så illa som jag trodde.. återkommer imorgon då jag läst de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Funkar bra, tackar för det. May i inquire as for how you got your hands on those?

Ja men visst, med ekonomiska incitament kan vi forma samhället. Det betyder inte att det är rätt. Det blir omvänt. Staten skall tjäna samhället inte forma det. Det hela utgår från någon form av över moral där storebror vet vad som är bäst för dig. Vad är kvinnans position i samhället (Sverige)? Tycker du inte att människor i dåliga förhållanden kan slåss för sig själva? Hitta en ny?

Verkligheten är objektiv och jag vill ha en objektiv beskrivning av den. Jag vill inte tolka resultatet efter min världsbild jag vill beakta resultat efter min moral, mina värderingar. Jag tror det är farligt om man har en hel "vetenskap" där kollegor bekräftar sig själva och sedan utgår från deras värderingar.

Att säga att bilbälte är format för män utan manboobs är väl lite väl löjligt? I så fall är selear (böjning på sele?) utformade efter kvinnor.

Bara att skaffa ett konto på valfritt universitet. Logga in på dess bibliotek och använd biblioteks sökfunktion som ger dig acess till artiklar som annars är låsta. Rekommenderar www.sub.su.se som ger dig tillgång till web of knowledge. Ett suveränt sökverktyg där man bla kan granska forskningsämnen genom att klassifera de mest citerade författarna på ett snabbt sätt.

Varför är det inte rätt? Det är ingen övermoral eller storebrors fenomen. Det är ett pågående faktum. Ett tydligt exempel är slaveriet som fanns i Amerika. Det var ju en självklarhet för många. Över och undermänniska som lever i symbios, understött av ekonomiska och vetenskapliga institutioner. Sakta men säkert blev det mindre accepterat av samhället. Det blev en radikal förändring i samhällsstrukturerna. Dock finns många sociala struktur och tankebannor kvar från den tiden i det nutida samhället. Stat, individ och NGOs (non governmental organizations) arbetar för att få bort dessa. Så varför är det fel att motarbeta väldigt sexistiska och icke funktionsdugliga strukturer på individ och samhällig nivå enkom för att de grundar sig på om individ kan föda barn eller inte (manligt och kvinnligt)?
Individer slåss väldigt dåligt för sig själva. Kollektivt så kan man göra mer nytta

Bilbältet är format efter man som norm. Därför råkar kvinnor mer illa ut i bilolyckor då bilbältet inte är utformat efter deras kroppstyp (de har bla bröst).

Verkligheten är inte objektiv. Det sker en konstant förändring i hur vi uppfattar den. Både i naturvetenskapen och samhällsvetenskapen. Om det inte vore så skulle man helt enkelt klappa ihop forskningen och se sig själv som klar

Samhällsforskningen stödjer sig på "peer to review" och kollegor och rival är väldigt duktiga på att kritisera felaktigheter. Men jag håller med dig om att ifall det finns någon tendens till att människor håller varandra bakom ryggen så bör det motarbetas så gott det går

Edit: Apropå våldtäkt. Det var ju inte för länge sedan våldtäkt i us sågs enbart vara om det fanns en vaginal penetration av penis. Allting annat klassades som något helt annat. http://www.fbi.gov/about-us/cjis/cjis-link/march-2012/ucr-pro...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm