helt allvarligt... hur stänga ner program ??????

Permalänk

helt allvarligt... hur stänga ner program ??????

exempel:

starta en mp3 låt i windows 8, då startar den nya media playern o spelar upp låten fint, so far so good, MEN hur i h...sike stänger jag av mediaplayern ???? den tar liksom upp hela skärmen, har provat gå upp i hörnorna, högerklickat,, hittar ingen avstängning eller kryss..

Har märkt detta bekymmer i flera andra program som tar upp hela skärmen, oftast modernt i olika färger som tar upp hela displayen,, men vart är krysset eller avstängning, jag ska väl inte behöva stänga av datorn med startknappen för att stänga av media playern till exempel..

Än så länge ingen bra erfarenhet av win8... har försökt o googla det men inga svar..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Lego Master

Du kan använda alt+F4 som avstängning för appar i Metro-gränssnittet. Alternativt kan du trycka Win-tangenten för att komma tillbaka till Metro och sen till skrivbordet därifrån. Om du har använt skrivbordet tidigare borde du få upp en miniatyr av det om du drar muspekaren till övre vänstra hörnet och håller den där nån sekund.

citat
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Finns det ingen aktivitetshanterare där man helt enkelt kan avsluta processer?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Apparna stänger man genom att ta tag högst upp, där titellisten hade varit om appar hade haft sådana, och dra den neråt mot underkanten av skärmen och släppa. Alternativt kan man använda Alt + F4 som i tidigare Windowsversioner. Tanken är att man inte ska stänga apparna utan bara lämna de igång så stänger Windows dem vid behov, som det fungerar på Android exempelvis.

Ett tips är att inte använda apparna för sådana saker där det redan finns bättre program installerade för, exempelvis finns Windows Fotovisaren som är ett riktigt skrivbordsprogram och som därför fungerar mycket bättre på skrivbordet än Foto eller Windows Media Player istället för Musik (eller vad appen nu heter).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Finns det ingen aktivitetshanterare där man helt enkelt kan avsluta processer?

Jo det är klart det finns. Dessutom är den mycket bättre än den som fanns i Windows 7 exempelvis. Men det är inte den normala vägen att gå för att avsluta program.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Slaktardej:

Finns det ingen aktivitetshanterare där man helt enkelt kan avsluta processer?

Jo, ctrl+shift+esc, precis som Win7. Eller högerklick på aktivitetsfältet -> Starta Aktivitetshanteraren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

upp i vänsterhörnet och högerklicka på appen och välj stäng / close
men du måste stå i ex en annan vy för att det ska fungera

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk

ok, ska prova det sen,, komer nog installera någon annan spelare för spelning av mp3, wave osv.. gärna någon spelare som tar dvd utan problem också..

kör med XBMC när jag kollar divx. xvid o hd filmer,, men kanske vlc player för övrigt ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Det räcker också med att pausa musiken (Högerklicka för att ta upp menyn för knapparna, som det fungerar i alla metro appar) och sedan kommer programmet pausas helt för att inte ta några resurser. Annars gör du som Snajk skrev.

Jag är också tacksam till denna tråd för jag fick ännu ett bevis på hur Windows 8 hatare hanterar situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, ska prova det sen,, komer nog installera någon annan spelare för spelning av mp3, wave osv.. gärna någon spelare som tar dvd utan problem också..

kör med XBMC när jag kollar divx. xvid o hd filmer,, men kanske vlc player för övrigt ?

Skulle snarare rekommendera Media Player Classic. Har märkt att VLC inbyggda codecs inte hanterar HD-filmer särskilt bra.

Kör Windows 8 själv, och so far är jag väldigt nöjd. Det är egentligen bara en fråga om NÄR man vill lära sig det nya systemet. Precis som med ribbons i Office kommer Modern U.I. antagligen leva kvar väldigt länge, och förr eller senare kommer man hamna med ett sånt system. Lika bra att lära sig det direkt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

ok, ska prova det sen,, komer nog installera någon annan spelare för spelning av mp3, wave osv.. gärna någon spelare som tar dvd utan problem också..

kör med XBMC när jag kollar divx. xvid o hd filmer,, men kanske vlc player för övrigt ?

Jo, stöd för uppspelning av DVD och dylikt ingår inte i Windows 8 tyvärr men VLC och andra liknande program fixar det. Har du W8Pro så kan du ta ner Windows Media Center gratis fram till 31/1 sen kommer det att kosta $10, då ingår uppspelning av DVD, BR och liknande. Kör du XBMC så fungerar det förstås också bra, och är mer anpassningsbart osv. men vill du kunna streama till en Xbox 360 eller så så går det mycket lättare med WMC.

Vanliga Windows Media Player finns redan installerat i åttan (dock utan stöd för DVD m.m.), det är bara inte inställt som default. Samma sak gäller Windows Fotovisare osv. Ett enkelt sätt att slippa dessa appar är att helt enkelt avinstallera dem. Just dessa som öppnar filer är bara irriterande på en skrivbordsdator och skulle man någon gång vilja ha dem så finns de i affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det räcker också med att pausa musiken (Högerklicka för att ta upp menyn för knapparna, som det fungerar i alla metro appar) och sedan kommer programmet pausas helt för att inte ta några resurser. Annars gör du som Snajk skrev.

Jag är också tacksam till denna tråd för jag fick ännu ett bevis på hur Windows 8 hatare hanterar situationer.

Om du inte är bekväm med Windows 8 så är det verkligen ingen som kräver det av dig. Däremot med erfarenhet av många generationsskiften är det väldigt bra att lära sig det nya relativt fort, för du kommer(tyvärr då enligt dig) bli tvungen att använda det till slut. Kan sätta min vänstra stortå på att Windows 9 inte kommer få tillbaka startmenyn

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, ska prova det sen,, komer nog installera någon annan spelare för spelning av mp3, wave osv.. gärna någon spelare som tar dvd utan problem också..

kör med XBMC när jag kollar divx. xvid o hd filmer,, men kanske vlc player för övrigt ?

VLC fungerar säkert bra, eftersom det gör det på Windows 7.

F.ö: VLC på Kickstarter för en native Metro-app

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Deathdancer:

Kör Windows 8 själv, och so far är jag väldigt nöjd. Det är egentligen bara en fråga om NÄR man vill lära sig det nya systemet. Precis som med ribbons i Office kommer Modern U.I. antagligen leva kvar väldigt länge, och förr eller senare kommer man hamna med ett sånt system. Lika bra att lära sig det direkt

Skillnaden är att det inte fanns några nackdelar med Ribbons när det kom. Jag tyckte och tycker att det är ett bra system. Metro, däremot, känner jag absolut ingen lust att börja använda. Jag vill inte ha två olika GUI:n på min desktop och jag vill heller inte ha bara Metro, för jag tycker att det är för avskalat och förenklat för desktop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

exempel:

starta en mp3 låt i windows 8, då startar den nya media playern o spelar upp låten fint, so far so good, MEN hur i h...sike stänger jag av mediaplayern ???? den tar liksom upp hela skärmen, har provat gå upp i hörnorna, högerklickat,, hittar ingen avstängning eller kryss..

Har märkt detta bekymmer i flera andra program som tar upp hela skärmen, oftast modernt i olika färger som tar upp hela displayen,, men vart är krysset eller avstängning, jag ska väl inte behöva stänga av datorn med startknappen för att stänga av media playern till exempel..

Än så länge ingen bra erfarenhet av win8... har försökt o googla det men inga svar..

Vad kör du för upplösning på skärmen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du inte är bekväm med Windows 8 så är det verkligen ingen som kräver det av dig. Däremot med erfarenhet av många generationsskiften är det väldigt bra att lära sig det nya relativt fort, för du kommer(tyvärr då enligt dig) bli tvungen att använda det till slut. Kan sätta min vänstra stortå på att Windows 9 inte kommer få tillbaka startmenyn

Wait what? Vart ifrån fick du att jag inte var bekväm med Windows 8? ^^

Permalänk
Avstängd

Frågan är alltså: Hur stänger man av program?

Svaret är: Det gör man inte.

Du stänger antagligen inte av program på din telefon/tablet heller?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är alltså: Hur stänger man av program?

Svaret är: Det gör man inte.

Du stänger antagligen inte av program på din telefon/tablet heller?

Ja, det är korrekt svar! Grattis!

Men det är nog en av de dummaste funktionerna dom kan införa i ett operativsystem för stationära datorer...
(Gnäller inte på dig nu, utan på Microsoft)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Ja, det är korrekt svar! Grattis!

Men det är nog en av de dummaste funktionerna dom kan införa i ett operativsystem för stationära datorer...
(Gnäller inte på dig nu, utan på Microsoft)

Intressant att du tycker så, jag tycker att det är otroligt skönt att slippa stänga av program.

Nu när du berättat vad du tycker, skulle du kunna motivera varför du tycker så också?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Peka musen på toppen av skärmen tills du ser en näve kommer fram. Håll inne vänster mus knapp och dra ner tills programet försvinner. Så stänger man av program helt i Windows 8.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Intressant att du tycker så, jag tycker att det är otroligt skönt att slippa stänga av program.

Nu när du berättat vad du tycker, skulle du kunna motivera varför du tycker så också?

Eftersom jag vill ha kontroll över vad min dator gör för något. Startar jag ett program så vill jag väldigt gärna kunna stänga av det igen...
Visst, det "stängs ju av automatiskt" efter ett tag, men hur jävla kul är det då? Tänka om jag inte ville stänga av programmet ens? då stängs det ju ändå av?
Nä, skit är vad det är...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Intressant att du tycker så, jag tycker att det är otroligt skönt att slippa stänga av program.

Nu när du berättat vad du tycker, skulle du kunna motivera varför du tycker så också?

Mig stör det eftersom jag får en lång lista när jag tabbar (Finns fortfarande inget sätt att tabba på endast desktop program). Varför ha igång något som man inte använder?
Låt säga att du bor i lägenhet där värme ingår, har du elementen på fullt och reglerar värmen genom att öppna fönstret? Det kostar ju inget extra och skulle det bli kallt är det ju bara stänga fönstret på är ju elementet redan igång och varmt direkt och på så sätt slipper du "ladd tiden".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Eftersom jag vill ha kontroll över vad min dator gör för något. Startar jag ett program så vill jag väldigt gärna kunna stänga av det igen...
Visst, det "stängs ju av automatiskt" efter ett tag, men hur jävla kul är det då? Tänka om jag inte ville stänga av programmet ens? då stängs det ju ändå av?
Nä, skit är vad det är...

Du har kontroll, men du behöver inte ha kontroll. Det är poängen.

Skrivet av Dahle86:

Mig stör det eftersom jag får en lång lista när jag tabbar (Finns fortfarande inget sätt att tabba på endast desktop program). Varför ha igång något som man inte använder?
Låt säga att du bor i lägenhet där värme ingår, har du elementen på fullt och reglerar värmen genom att öppna fönstret? Det kostar ju inget extra och skulle det bli kallt är det ju bara stänga fönstret på är ju elementet redan igång och varmt direkt och på så sätt slipper du "ladd tiden".

Ja eller tänk så här: När man är ute och går och det börjar snöa, hur fort kan du då springa utan att det blir flera centimeter snö kvar på marken?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, stöd för uppspelning av DVD och dylikt ingår inte i Windows 8 tyvärr men VLC och andra liknande program fixar det. Har du W8Pro så kan du ta ner Windows Media Center gratis fram till 31/1 sen kommer det att kosta $10, då ingår uppspelning av DVD, BR och liknande. Kör du XBMC så fungerar det förstås också bra, och är mer anpassningsbart osv. men vill du kunna streama till en Xbox 360 eller så så går det mycket lättare med WMC.

Vanliga Windows Media Player finns redan installerat i åttan (dock utan stöd för DVD m.m.), det är bara inte inställt som default. Samma sak gäller Windows Fotovisare osv. Ett enkelt sätt att slippa dessa appar är att helt enkelt avinstallera dem. Just dessa som öppnar filer är bara irriterande på en skrivbordsdator och skulle man någon gång vilja ha dem så finns de i affären.

Blu-ray ingår inte i Windows Media Center. DVD-stödet är begränsat som tidigare. WMC behövs egentligen bara om man kör TV. Finns annat som är nice med W8 Pro däremot. Ytterligare begränsning är att du inte får igång DVD-uppspelning i WMP även när du installerat WMC. XBMC, Plex, Boxee, MPC-HC och allt innehåller också olicensierad DVD-uppspelning precis som VLC, VLC innehåller numera även möjlighet att sparka igång avkodning av Blu-rayfilmer.

Uppgraderar du till Pro från vanliga åttan ingår WMC, så det installeras i och med uppgraderingen, vad som händer efter 31 januari vet vi inte. Att Microsoft ska ut med en SKU i handeln så folk slipper betala med VISA-kort hos Microsoft för ytterligare en variant tror jag är högst osannolikt. I många länder är det inget vanligt betalningsmedium och varianterna som säljs i handeln är i praktiken samma sak som de säljer på deras hemsida du får nyckeljävel och nerladdning via Microsofts hemsida. Mjukvaran fungerar ju ändå bara under Professional dessutom. Finns ingen anledning att sälja det separat.

Kommer aldrig att fungera, inte ens Microsoft egna videospelare lever inuti Metro-sandlådan och ramverket. I grund och botten använder de Metroprogram som spelar upp video MF/DirectShow och det kan du inte installera via Windowsbutiken. Webbläsare är det enda med Win32-komponenter som tillåts ha gränssnitt som lever i Metro, men de levereras inte över Windows Store. Det kommer aldrig hända någon verklighet där du kan boota upp en fräsch Windows 8 installation trycka på Windows Store-tilen på pekskärmen och skriva in VLC på skärmtangentbordet för att sen trycka på install/installera och allt är frid och fröjd. Systemet fungerar inte så. Det är ett jätteprojekt och något som är större än Microsoft kommer försöka med inom sådär 3 år på Metromiljön. Dessutom bygger det på att de vill gå runt massor begränsningar som avsiktligen lagts in.

Permalänk
Medlem

Dra med musen (klicka) högst uppifrån sidan neråt så försvinner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Wait what? Vart ifrån fick du att jag inte var bekväm med Windows 8? ^^

Oj jäklar. Det blev fel i tolkningen i hjärnan. Läste din signatur helt fel. Ber om ursäkt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Eftersom jag vill ha kontroll över vad min dator gör för något. Startar jag ett program så vill jag väldigt gärna kunna stänga av det igen...
Visst, det "stängs ju av automatiskt" efter ett tag, men hur jävla kul är det då? Tänka om jag inte ville stänga av programmet ens? då stängs det ju ändå av?
Nä, skit är vad det är...

Vill du verkligen ha kontroll så kan du ju döda processen, det är inte direkt så att du tappar all kontroll bara för att Windows 8 hanterar applikationer på ett annat sätt.

I övrigt stoppas processen när du växlar till ett annat program, efter en viss tid, samtidigt som programmet minns var du var. För 99% av användarna är det utmärkt, återstår gör den där tekniker-kategorin som vill kunna intala sig att de har full kontroll.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad kör du för upplösning på skärmen?

ska kolla det sen, har inte rört upplösningen sedan den är köpt, gissar att den är på max, 1366x ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av musse pigg:

ska kolla det sen, har inte rört upplösningen sedan den är köpt, gissar att den är på max, 1366x ?

Det är inte relevant, Yamaha verkar ha missat att det är appar vi snackar om, de tar hela skärmen även om du kör 4k-upplösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gå upp till vänstra hörnet och dra muspekaren neråt, då får du upp en meny där du kan högerklicka och klicka "stäng".

Förstår inte hur alla kan ha så mycket problem med Windows 8...