Permalänk
Medlem

Lite hjälp med vattenkylning

Hej!

Har lite frågor kring min vattenkylare (Corsair H60). Jag upplever att den inte kyler så bra som den borde.
Har testat överklocka lite och kört tester med Prime95 och detta ger följande resultat:

3,2 GHz (stock) --> runt 65 grader
3,6 GHz --> runt 80 grader

Jag har inte kollat vad 3,6 GHz ger för temperatur i idle, men just nu med 3,2 GHz har jag runt 45 grader i idle.

Här är lite av mina specs:
Kylare är ju då en Corsair H60.
Samtliga fläktar (även den till radiatorn) är Noctua NF-P12 120mm.
CPUn är en i7-960.
Moderkortet är ett Asus Rampage III Extreme.

Jag har kollat så inga strömsparläge eller quiet-läge är aktiverade i BIOS.
Pumpen sitter kopplad till CPU_FAN-kontakten och fläkten till radiatorn i en vanlig CHASSI_FAN-kontakt.

Frågan är också hur jag ska montera radiatorn och fläkten för bästa effekt? Har läst lite andra trådar här på forumet, och det verkar som att de flesta säger att fläkten till radiatorn ska blåsa ut luft. Dock tycker jag det känns lite fel eftersom det i så fall innebär att radiatorn "kyls" med svinvarm luft grafikkortet.

Just nu har jag det monterat så här:

Kan tillägga också att jag på senare tid märkt att någonting i datorn låter som en svingammal IDE-disk som tickar och rasslar (har SSD, så det är inte min disk ). Misstänker att det kommer från pumpen.

Tacksam för all feedback!

Permalänk

H60 kyler inte så bra och dina nummer är kanske lite över normala men inte mycket.
Det är ganska vanligt med defekta pumpar hos h60, h80 och h100.
Jag tycker du ska skicka tillbaka den till dom som du köpte den hos. För att pumpen ska ju egentligen inte låta så mycket.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

H60 kyler inte så bra och dina nummer är kanske lite över normala men inte mycket.
Det är ganska vanligt med defekta pumpar hos h60, h80 och h100.
Jag tycker du ska skicka tillbaka den till dom som du köpte den hos. För att pumpen ska ju egentligen inte låta så mycket.

Okej, tack för svaret!

Vad rekommenderar du för kylare i stället då?
Tanken är väl att jag ska kunna överklocka iaf lite utan att skiten brinner upp xD

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Okej, tack för svaret!

Vad rekommenderar du för kylare i stället då?
Tanken är väl att jag ska kunna överklocka iaf lite utan att skiten brinner upp xD

Beror på hur mycket plats du har.
h100i, h80i är ganska bra dock dyra men tar mycket liten plats runt sockeln.
NZXT kraken x60 är som H100 men med bättre radiator.
Phanteks PH 140mm luft kylare har mycket bra kylförmåga.
Thermalright silver arrow och Noctula D14 är också ett bra val om dom finns inne.

Kylförmågan på din H60 kan ha försämrats p.g.a. att pumpen är defekt också, bara så du vet.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hej!

Har lite frågor kring min vattenkylare (Corsair H60). Jag upplever att den inte kyler så bra som den borde.
Har testat överklocka lite och kört tester med Prime95 och detta ger följande resultat:

3,2 GHz (stock) --> runt 65 grader
3,6 GHz --> runt 80 grader

Jag har inte kollat vad 3,6 GHz ger för temperatur i idle, men just nu med 3,2 GHz har jag runt 45 grader i idle.

Här är lite av mina specs:
Kylare är ju då en Corsair H60.
Samtliga fläktar (även den till radiatorn) är Noctua NF-P12 120mm.
CPUn är en i7-960.
Moderkortet är ett Asus Rampage III Extreme.

Jag har kollat så inga strömsparläge eller quiet-läge är aktiverade i BIOS.
Pumpen sitter kopplad till CPU_FAN-kontakten och fläkten till radiatorn i en vanlig CHASSI_FAN-kontakt.

Frågan är också hur jag ska montera radiatorn och fläkten för bästa effekt? Har läst lite andra trådar här på forumet, och det verkar som att de flesta säger att fläkten till radiatorn ska blåsa ut luft. Dock tycker jag det känns lite fel eftersom det i så fall innebär att radiatorn "kyls" med svinvarm luft grafikkortet.

Just nu har jag det monterat så här:
http://i49.tinypic.com/23vj0g6.png

Kan tillägga också att jag på senare tid märkt att någonting i datorn låter som en svingammal IDE-disk som tickar och rasslar (har SSD, så det är inte min disk ). Misstänker att det kommer från pumpen.

Tacksam för all feedback!

om jag har tolkat bilden rätt så har du en fläkt som suger luften från radiatorn? testa sätt en till så det blir "push and pull"

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

om jag har tolkat bilden rätt så har du en fläkt som suger luften från radiatorn? testa sätt en till så det blir "push and pull"

Ja, alltså den sitter på "baksidan" av radiatorn och suger ut luften genom radiatorn.
Typ så här:
<-- Chassi <-- Fläkt <-- Radiator <--

Push and pull.. alltså att ha en fläkt på varje sida om radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ja, alltså den sitter på "baksidan" av radiatorn och suger ut luften genom radiatorn.
Typ så här:
<-- Chassi <-- Fläkt <-- Radiator <--

Push and pull.. alltså att ha en fläkt på varje sida om radiatorn?

Du kan ju prova vända fläkten, så den blåser in kall luft på radiatorn istället.
Värmen från grafikkortet stiger och sugs in i radiatorn.

Permalänk
Medlem

Ska testa mecka lite med fläktarna och se om jag får bättre kylning, annars får det kanske bli en ny kylare.

Visade sig att den i alla fall inte är defekt, för IDE-ljudet kommer inte från datorn... Komiskt nog kommer det från mitt kylskåp som lyckas skicka ut ett exakt lika dant ljud i en perfekt frekvens för att tränga hela vägen in i vardagsrummet xD