Hur spårar man sitt paket? ( vad betyder logistikkundnummer?)

Permalänk
Medlem

Hur spårar man sitt paket? ( vad betyder logistikkundnummer?)

Hej, beställde ett spel för några dagar sedan, men kommer troligen inte få det innan helgen. Därför vill jag gärna veta var paketet håller hus, vet att webbhallen skickat det eftersom det ligger under kategorin "behandlade". Men hur gör man för att se var paketet är, i mailet från webbhallen fick jag ett ordernummer är det samma sak som kollinummer?

Förstår inte riktig vad man ska göra här, eller rättare sagt vad betyder logistikkundnummer?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Ordernummer är inte detsamma som kollinummer, antagligen är inte dina varor packade/paketet försett med adresslapp ännu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett kollinummer är specifikt id för ett kolli. Flera kollin har olika idnummer.
Ett ordernummer är ett idnummer på ven eller flera varor du köpt/beställt.

Du får be webhallen om kolli id på dina varor, dessa skriver du sedan in på postens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel E:

Hej, beställde ett spel för några dagar sedan, men kommer troligen inte få det innan helgen. Därför vill jag gärna veta var paketet håller hus, vet att webbhallen skickat det eftersom det ligger under kategorin "behandlade". Men hur gör man för att se var paketet är, i mailet från webbhallen fick jag ett ordernummer är det samma sak som kollinummer?

Förstår inte riktig vad man ska göra här, eller rättare sagt vad betyder logistikkundnummer?

Ordernummer är Webbhallens referensnummer i deras ordersystem.
kollinummer är Postens referensnummer i deras fraktsystem.

För att se var Posten har ditt paket någonstans måste du ha ett kollinummer. Detta är ett nummer som Webbhallen får av Posten när de bokar en hämtning av paketet. Dock kräver detta att Webbhallen skickar det med så kallat "Rekommenderat Brev", vilket innebär att paketet får ett ID och går att spåra. Detta brukar gå att välja vid betalningen.

Om Webbhallen skickat det som ett vanligt brev (så som du gör nä du lägger ett brev på lådan) får paketet inget ID och går således inte heller att spåra.

Lättaste sättet att spåra ett paket när du har ett kollinummer är att gå in på http://www.posten.se/ och fylla i det direkt under "Spåra brev, paket & pall" till höger.

Permalänk
Medlem

Små paket skickas oftast med Varubrev vilket gör att det är redan framme nästa dag beroende om du beställt innan 15.00 enligt Webhallen då. Då är kolli ganska onödigt.