PSX emulator, köra PS3 Spel

Permalänk

PSX emulator, köra PS3 Spel

Till att börja med vill jag säga att jag va osäker om vilket underforum denna tråd skulle ligga i. Moderator får gärna flytta den om den anses ligga fel.

Eftersom det finns så kallade PSX emulatorer, och även crackade PSX spel, som egentligen skall köras på ett PS3. Bör det då inte finnas en PSX emulator som klarar att köra dessa? Jag förstår själv att det kommer krävas sjuk hårdvara för att ens testa detta, och jag menar inte att jag ska spela dessa med en stabil 60 fps, utan bara testa om det ens är möjligt.
Så alltså, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag exakt hur det fungerar men ett exempel skulle vara att
PS3 kan köra kod A och B (a = ps3 spel och B ps2 spel mm.)
ps2 kan köra enbart kod B (bara ps2 spel då)
Om du förstår hur jag tänker, så bara för att en emulator kan köra ps2 spel måste den inte kunna köra ps3 spel.

(bara tog något ur luften och säger inte att detta är hur det fungerar utan enbart ett exempel)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar riktigt, vill du emulera PS3 spel eller PSX-spel?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Jag är inte själv 100 på hur det fungerar. Men det jag vet är att det finns spel som är "crackade" eller liknande, som ursprungligen gör att du kan spela de olagligt på PS3 (observera att detta inte är mitt mål, så stäng gärna inte tråden), och de kallas då för PSX spel.

Jag vet även att man kan spela dessa psx spel som är crackade PS2 (alltså, inte ps3) spel på Playstation 1. Även om många av dom laggade rejält osv.

Detta får mig nu att tänka att ett chippat PS2 bör kunna köra crackade PS3 spel. Men eftersom det är så stor skillnad på hårdvaran mellan detta, så bör det knappt gå att starta. Därför tänkte jag att en PSX emulator, på en kraftfull dator, bör kunna köra dessa.
Någon som hänger med i min flummiga historia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sletten93:

Jag är inte själv 100 på hur det fungerar. Men det jag vet är att det finns spel som är "crackade" eller liknande, som ursprungligen gör att du kan spela de olagligt på PS3 (observera att detta inte är mitt mål, så stäng gärna inte tråden), och de kallas då för PSX spel.

Jag vet även att man kan spela dessa psx spel som är crackade PS2 (alltså, inte ps3) spel på Playstation 1. Även om många av dom laggade rejält osv.

Detta får mig nu att tänka att ett chippat PS2 bör kunna köra crackade PS3 spel. Men eftersom det är så stor skillnad på hårdvaran mellan detta, så bör det knappt gå att starta. Därför tänkte jag att en PSX emulator, på en kraftfull dator, bör kunna köra dessa.
Någon som hänger med i min flummiga historia?

Den enda crack jag ser är den du rökt...

Citat:

PSX (also known as PlayStation X) was a Sony digital video recorder with fully integrated PlayStation and PlayStation 2 video game consoles

Citat:

Over here in the states, we called the Playstation and the PSone a PSX. But Sony never called it that. The real PSX never came over here, as it flopped in Japan

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sletten93:

Jag är inte själv 100 på hur det fungerar. Men det jag vet är att det finns spel som är "crackade" eller liknande, som ursprungligen gör att du kan spela de olagligt på PS3 (observera att detta inte är mitt mål, så stäng gärna inte tråden), och de kallas då för PSX spel.

Jag vet även att man kan spela dessa psx spel som är crackade PS2 (alltså, inte ps3) spel på Playstation 1. Även om många av dom laggade rejält osv.

Detta får mig nu att tänka att ett chippat PS2 bör kunna köra crackade PS3 spel. Men eftersom det är så stor skillnad på hårdvaran mellan detta, så bör det knappt gå att starta. Därför tänkte jag att en PSX emulator, på en kraftfull dator, bör kunna köra dessa.
Någon som hänger med i min flummiga historia?

Vet inte om jag riktigt hänger med i ditt resonemang... Vilket crackat PS2-spel kan man köra på en PS1?! Hårdvaran är ju helt sjukt olik så att PS2 inte ens var bakåtkompatibel med PS1-spel. PS3-spelen ligger ju på BlueRay... Jag kan köpa att man kan köra gamla spel på ny hårdvara, dock blir det garanterat strul åt andra hållet.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Vad behöver man för magisk hårdvara ni talar om? Kan ju inte vara så krävande att emulera PS3? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av TobX:

Vet inte om jag riktigt hänger med i ditt resonemang... Vilket crackat PS2-spel kan man köra på en PS1?! Hårdvaran är ju helt sjukt olik så att PS2 inte ens var bakåtkompatibel med PS1-spel. PS3-spelen ligger ju på BlueRay... Jag kan köpa att man kan köra gamla spel på ny hårdvara, dock blir det garanterat strul åt andra hållet.

Jag har själv gjort detta förut, för några år sedan. Köra crackade PS2 spel på PS1 alltså. Tror spelen jag testade var Tony Hawk's undergroud och något need for speed spel. Det fungerade.
Och jo, de flesta PS1 spel kunde man spela på PS2. Dock har jag för mig att man var tvungen att ha ett PS1 minnes kort, av någon anledning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att köra en nyare konsols spel på en äldre, det är tekniskt omöjligt att praktiskt emulera åt det hållet, den nya konsolen har mycket bättre hårdvara och även om det tekniskt kanske skulle gå att emulera det på klenare saker så skulle det gå så slött att man inte kan spela, att emulera kraftfullare hårdvaras funktioner är inget som funkar speciellt bra och absolut inte om man ligger nära att bottna hårdvaran på det sätt som en spelkonsol gör.
Krack eller inte så går det inte att köra ps3 spel på en emulator för äldre hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Vad behöver man för magisk hårdvara ni talar om? Kan ju inte vara så krävande att emulera PS3? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvaran i Ps3 är betydliget sämre än i en bra gaming burk, men det krävs en hel del (främst av CPU'n tror jag?) att emulera spel. Så tror icke det kommer gå att spela innom iaf 5 år

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte att köra en nyare konsols spel på en äldre, det är tekniskt omöjligt att praktiskt emulera åt det hållet, den nya konsolen har mycket bättre hårdvara och även om det tekniskt kanske skulle gå att emulera det på klenare saker så skulle det gå så slött att man inte kan spela, att emulera kraftfullare hårdvaras funktioner är inget som funkar speciellt bra och absolut inte om man ligger nära att bottna hårdvaran på det sätt som en spelkonsol gör.
Krack eller inte så går det inte att köra ps3 spel på en emulator för äldre hårdvara.

Okok. Tackar som svarar. Får väll se om det kommer komma ut någon PS3 emulator någon gång senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sletten93:

Jag har själv gjort detta förut, för några år sedan. Köra crackade PS2 spel på PS1 alltså. Tror spelen jag testade var Tony Hawk's undergroud och något need for speed spel. Det fungerade.
Och jo, de flesta PS1 spel kunde man spela på PS2. Dock har jag för mig att man var tvungen att ha ett PS1 minnes kort, av någon anledning.

Det finns inte en chans att du har spelat PS2 spel på en PSX konsol, hårdvaran i PSX är en 32 bitars MIPS R4000@33mhz, medan Playstation 2 har en 64 bitars MIPS R5900@299mhz. Även om man emulerar instruktionsuppsättningen så har inte PSX tillräckligt med prestanda att emulera PS2:an.

Att man kan spela PSX spel på en PS2:a beror på att PS2:an innehåller både sin egen CPU/GPU , och CPU/GPU:n ifrån PSX.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av sletten93:

Jag har själv gjort detta förut, för några år sedan. Köra crackade PS2 spel på PS1 alltså. Tror spelen jag testade var Tony Hawk's undergroud och något need for speed spel. Det fungerade.
Och jo, de flesta PS1 spel kunde man spela på PS2. Dock har jag för mig att man var tvungen att ha ett PS1 minnes kort, av någon anledning.

Jag förstår inte riktigt hu man ska kunna spela ett spel designat för 300MHz CPU på en konsol med 33MHz CPU. Alla andra specifikationer skiljer ju lika mycket. Skillnaden är ju enorm! Har inte sett någon annan göra detta tidigare.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sletten93:

Okok. Tackar som svarar. Får väll se om det kommer komma ut någon PS3 emulator någon gång senare

När prestandan hos en dator blir stor nog att klara det så kanske det tekniskt delvis kan lösas, just nu tror jag inte att en pc klarar det eftersom det handlar om en totalt annan typ av hårdvara i ps3 an som lär kräva att pcn är betydligt starkare än ps3 an för att ens ha en möjlighet, sedan så är det knappast troligt att Sony skulle tillåta det, och med tanke på vart win 8 är på väg med kraven på att helt kunna styra vilka program som ska gå att köra i datorn så kommer nog emulatorer och annat som anses "fult" att snart vara borta under win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Det finns inte en chans att du har spelat PS2 spel på en PSX konsol, hårdvaran i PSX är en 32 bitars MIPS R4000@33mhz, medan Playstation 2 har en 64 bitars MIPS R5900@299mhz. Även om man emulerar instruktionsuppsättningen så har inte PSX tillräckligt med prestanda att emulera PS2:an.

Att man kan spela PSX spel på en PS2:a beror på att PS2:an innehåller både sin egen CPU/GPU , och CPU/GPU:n ifrån PSX.

Glöm inte även att alla(?) ps2 spel är på dvd skivor, medans PS kan ju inte läsa dvdskivor heller!:D