Permalänk

i5 3570 eller i7 3770

hej jag har en kompis som säger att hans i5 3570k är så mycket bäätre än min i7 3770 är den verkligen bättre eftersom jag har sett att i7an är mycket dyrare ?? och jag anser att i7 är bättrre har jag fel eller rätt ?

Permalänk

Rent generellt så är ju 3770:n bättre i stock, sen kan man ju dra det hur långt som helst. HT vs icke HT m.m. Kan nog med handen på hjärtat att du har en bättre cpu i stock men din kompis har lättare att klocka sin då han har K modellen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

men efter han har klockat sin så är hans bättre än min då ?

Permalänk
Avstängd

Nej ni är båda bra på olika fronter, vid spel ligger ni lika och rendering etc.etc.etc.etc. leder du.

Sen om han överklockar måste han säga vilken klockfrekvens han ligger på, hans processor är nog KANSKE bättre beroende på klockfrekvensen.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokajkool:

hej jag har en kompis som säger att hans i5 3570k är så mycket bäätre än min i7 3770 är den verkligen bättre eftersom jag har sett att i7an är mycket dyrare ?? och jag anser att i7 är bättrre har jag fel eller rätt ?

Jag skulle valt i5, pga överklocknings möjligheterna. Det är också den mest prisvärda processorn som man kan få tag i för tillfället.
i7:an är bättre generellt sätt (för att det är en i7) men den som du nämner e ju väldigt svår o klocka, men jag skulle iaf tatt i5, är en mer framtidsäker processor

Visa signatur

: Intel i5 3570k 4.5 GHz | 2xSLI Nvidia Geforce 670 FTW | 2x8gb DDR3 1866 mhz | ASRock Z77 EXTREME4 | NZXT Phantom 630 | Corsair RM1000 | Swiftech H220

Permalänk

Båda är 4 kärniga processorer
i7 3770 är en i5 3570 med Intels teknik kallad Hyper-Threading där varje kärna har en virtuell kärna dvs, den funkar i princip som en 8 kärnig processor.

Men i7 och i5 presterar exakt lika bra i spel då spel oftast inte ens använder 4 kärnor.

Men då din kompis har en K modell av 3570 så har han möjlighet att överklocka sin processor och därmed kan han få en "bättre" processor i program/spel som bara använder 1-4 kärnor. Din låsta 3770 presterar mycket bättre när det gäller fler trådade program som utnyttjar alla 8 kärnor som tex, video-redigering 3d-rendering etc.

Permalänk
Skrivet av bokajkool:

hej jag har en kompis som säger att hans i5 3570k är så mycket bäätre än min i7 3770 är den verkligen bättre eftersom jag har sett att i7an är mycket dyrare ?? och jag anser att i7 är bättrre har jag fel eller rätt ?

Processorn är inte allt. mycket kan bero på systemet, inställningarna, användaren. Ladda ner AIDA64, gör prestandatester och jämför.

Skulle proffsen få tävla vem skulle få ut mera av processorn bör i5 vinna.
Vanliga användare som har dessa processorer i sina datorer, får ut mera av i7.

Ungefär som att jämföra 2 bilar vilken som är snabbast. Volymen på motorn spelar roll, men är inte allt