Samsung släpper två nya skärmar med VA-paneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är vad folk säger att de vill ha.
Det är vad paneltillverkarna säger att det kostar.
Jag ser inte problemet. Jag vill också ha en Lamborghini för 24 000, men inte fanken kommer de att släppa en toppmodell med det priset bara för att jag vill det.

Det är en profesionell skärm för bildredigering etc, det går att göra billigare om efterfrågan finns.

Permalänk
Avstängd

hej, jag orkar inte googla så.

vaaad är va panel för något?

När tror folk att 1080p kommer räknas som gammalt?

De är ju nästan standard nu men är ju ändå ganska stor majoritet som faktiskt inte har de.

Permalänk
Skrivet av Granter:

hej, jag orkar inte googla så.

vaaad är va panel för något?

När tror folk att 1080p kommer räknas som gammalt?

De är ju nästan standard nu men är ju ändå ganska stor majoritet som faktiskt inte har de.

1080 ÄR "standard".. Tyvärr:(

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Vart fick du det ifrån? Skulle mer tro att han vill ha 16:10 i minst 2560*1600 upplösning, inte nån jävla widescreen eller kvadrat, USCH! Det får räcka med TV i 16:9...

Det tråkiga är bara att vi förmodligen inte kommer få se många fler 16:10 skärmar eftersom det är billigare och enklare att göra 16:9 paneler eftersom det redan är standarden för tv-apparater.

Your read my mind

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Så länge folk fortsätter köpa skiten så kommer de fortsätta tillverka 1080p. Bojkotta skiten för fan

Mer 4k och framför allt en återgång till 16:10 standarden är vad jag röstar för

Jag följer det. Inga jävla 16:9 skärmar. Vill de sälja skit kan de leta upp idioter (finns gott om). Jag vill ha vettig upplösning och 16:10. Det är absurt att de trycker högtupplösta skärmar överallt utom där det gör mest nytta. Vi får miljoner av identiska modeller med skit 1080p upplösning... Någon kanske borde förklara för de att datorer har andra funktioner än att spela upp DVD och BR skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ohh, Mer VA skärmar, underbara att använda (så länge man inte är gamer i alla fall)

Gick från att gamea på en CRT direkt till en VA, cs1.6 så kan lova att jag är ganska kräsen, och visst var det lite invänjning men när man vant sig och hittat inställningar så blev man inte sämre än innan. Det var snarare så att det blev lättare att urskilja saker i mörka områden (styrkan med VA teknik, spöar verkligen skiten ur IPS på detta) och därav se fiender utan att höja gamma och andra trix. Detta gäller även för andra fps spel jag testat. Använder en Eizo Foris 2331.

Enligt mig är saker som responstid bara marknadsföringsbluff den äts ändå upp av andra tidsaspekter i skärmens bildprocessor speciellt om upplösningen ska skalas om, 120hz kan däremot ha ett visst mervärde. Idag är i stort sett alla skärmar nere på responstider som är väldigt bra.

Egentligen borde det finnas något mer jämförbart mått som är typ "den genomsnittliga tiden från det att datorn skickar signalen till dess att skärmen visar bilden" som tar hand om responstid, input lag, frekvens och andra möjliga variabler som påverkar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vart fick du det ifrån? Skulle mer tro att han vill ha 16:10 i minst 2560*1600 upplösning, inte nån jävla widescreen eller kvadrat, USCH! Det får räcka med TV i 16:9...

Det tråkiga är bara att vi förmodligen inte kommer få se många fler 16:10 skärmar eftersom det är billigare och enklare att göra 16:9 paneler eftersom det redan är standarden för tv-apparater.

Han klagade på att det var HD. HD=High Definition=Hög upplösning. Även högre upplösningar än 1920x1080 borde räknas som HD. Om han inte vill ha HD vill han alltså ha lägre upplösning än "HD". Varför inte 640x480 så herr Bakåtsträvare kan få tillbaka 4:3-standarden också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Gick från att gamea på en CRT direkt till en VA, cs1.6 så kan lova att jag är ganska kräsen, och visst var det lite invänjning men när man vant sig och hittat inställningar så blev man inte sämre än innan. Det var snarare så att det blev lättare att urskilja saker i mörka områden (styrkan med VA teknik, spöar verkligen skiten ur IPS på detta) och därav se fiender utan att höja gamma och andra trix. Detta gäller även för andra fps spel jag testat. Använder en Eizo Foris 2331.

Enligt mig är saker som responstid bara marknadsföringsbluff den äts ändå upp av andra tidsaspekter i skärmens bildprocessor speciellt om upplösningen ska skalas om, 120hz kan däremot ha ett visst mervärde. Idag är i stort sett alla skärmar nere på responstider som är väldigt bra.

Egentligen borde det finnas något mer jämförbart mått som är typ "den genomsnittliga tiden från det att datorn skickar signalen till dess att skärmen visar bilden" som tar hand om responstid, input lag, frekvens och andra möjliga variabler som påverkar detta.

Härligt du blev nöjd, den VA skärmen vi har hemma hinner inte riktigt med i spel vilket resulterar i ghosting, har inte testat cs1.6 på den men spela görs på en annan i övrigt mycket sämre skärm här i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Han klagade på att det var HD. HD=High Definition=Hög upplösning. Även högre upplösningar än 1920x1080 borde räknas som HD. Om han inte vill ha HD vill han alltså ha lägre upplösning än "HD". Varför inte 640x480 så herr Bakåtsträvare kan få tillbaka 4:3-standarden också?

Hehe, fast nu var det ju inte så.
Jag utgick ifrån att när han skrev HD, så menade han 16:9, just för att "full HD" är 1920*1080.

Skrivet av visenstam:

Your read my mind

Offtopic: Ni har inte sett det här?
16:10
The width of the display is 1.6 times its height. This ratio is close to the golden ratio (Gyllene Snittet) which is approximately 1.618.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

När får man se ips eller liknande panel med 120 hz.....

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Gick från att gamea på en CRT direkt till en VA, cs1.6 så kan lova att jag är ganska kräsen, och visst var det lite invänjning men när man vant sig och hittat inställningar så blev man inte sämre än innan. Det var snarare så att det blev lättare att urskilja saker i mörka områden (styrkan med VA teknik, spöar verkligen skiten ur IPS på detta) och därav se fiender utan att höja gamma och andra trix. Detta gäller även för andra fps spel jag testat. Använder en Eizo Foris 2331.

Enligt mig är saker som responstid bara marknadsföringsbluff den äts ändå upp av andra tidsaspekter i skärmens bildprocessor speciellt om upplösningen ska skalas om, 120hz kan däremot ha ett visst mervärde. Idag är i stort sett alla skärmar nere på responstider som är väldigt bra.

Egentligen borde det finnas något mer jämförbart mått som är typ "den genomsnittliga tiden från det att datorn skickar signalen till dess att skärmen visar bilden" som tar hand om responstid, input lag, frekvens och andra möjliga variabler som påverkar detta.

Håller med, sitter med samma skärm och har inte ångrat mig en dag att jag köpte den (är också gamer). VA-panelen är den med bäst svärta idag och blev ruggigt glad över att Samsung tar sitt förnuft och spinner vidare på denna paneltyp istället för att snöa in sig på IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Suck, pekfunktion. Kladd kladd kladd.

Suck.

Permalänk

Jag har glasbord till datorn och en U3011, jag behöver inte mera fingeravtryck från folk som inte kan säga utan måste flöta/trucka sönder panelen för att visa något, tack ändå.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av anon168915:

Håller med de flesta om att upplösningen måste fixas till. Tråkigt att inga tillverkare verkligen tar tag i det hela och börjar ta fram högupplösta skärmar till oss vanliga konsumenter.

Nja, nu är detta ett entusiastforum, så ha inte för stora förhoppningar. Sedan verkar det vara på modet attklaga på upplösningen i varenda tråd om skärmar. för 24" tycker jag att 1920x1080 duger utmärkt, med större skärmar bör dock upplösningen ökas. Men 4K på en 24# are känns lite löjligt högt för mig i alla fall. Jag har inte lust att installera i två värstingkort bara för att kunna lira i defaultupplösningen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, nu är detta ett entusiastforum, så ha inte för stora förhoppningar. Sedan verkar det vara på modet attklaga på upplösningen i varenda tråd om skärmar. för 24" tycker jag att 1920x1080 duger utmärkt, med större skärmar bör dock upplösningen ökas. Men 4K på en 24# are känns lite löjligt högt för mig i alla fall. Jag har inte lust att installera i två värstingkort bara för att kunna lira i defaultupplösningen.

Skulle gissa på att det är ganska spelbart med nästa generations grafikkort som kommer snart! GTA 5 t.ex hade varit ganska fantastiskt i högre upplösning än 1080p, tycker personligen att 1080p är för litet idag!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, nu är detta ett entusiastforum, så ha inte för stora förhoppningar. Sedan verkar det vara på modet attklaga på upplösningen i varenda tråd om skärmar. för 24" tycker jag att 1920x1080 duger utmärkt, med större skärmar bör dock upplösningen ökas. Men 4K på en 24# are känns lite löjligt högt för mig i alla fall. Jag har inte lust att installera i två värstingkort bara för att kunna lira i defaultupplösningen.

Spela i 1080p och gör allt annat i 4k så är problemet löst. Köpte en Macbook pro med 2880x1800 idag och helt plötsligt är inte 1080p bra på annat än kanske max 13", trodde själv inte att skillnaden skulle vara så stor som den faktiskt är. Allt ser mycket bättre ut och det är behagligare för ögonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linuxprofessor:

efter att ha använt en MBP med "retina" i ett par månader så känns alla andra skärmar förlegade. kommer väl dröja ganska många år innan vi får 27" skärmar med 5120*2880 eller liknande upplösning

Kommer att dröja längre, då spelmarknaden inte är redo för högre upplösning än 1080P...(*Host... Tack konsolerna Host*...)

Mediamarknaden, så som Internet, Word, FB, Tweatter, osv är såklart redo för högre upplösning då dessa program är inte alls så krävande...Vilket Apple inriktar sig mest på dvs ''skrivmaskin med Bling'' stuket...

Jag är dock nöjd med 1080P på en 24" med bra panel

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Ae, jag tror inte att stora skärmar med pekfunktion kommer att sälja så bra, iaf inte hos oss vanliga konsumenter. Vet inte riktigt, möjligtvis hos större företag, kanske inom sjukvården osv. Personligen skulle jag inte orka ha en sådan skärm vid skrivbordet då jag ständigt skulle behöva ha en trasa för att göra rent efter allt skit från fingrarna. Enda gången det knappt blir fingeravtryck är ju när man precis tvättat händerna liksom...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Vem sitter ens nära nog för att armen ska nå deras 24-tum skärm? Det är helt feltänkt här, ingen vill behöva sträcka fram sig över bordet för att använda startskärmen. Utan aktiv digitizer och stylus stödjer den inte ens några kreativa och produktiva användningsområden utan blir bara en gimmick som förstör hela skärmen. Vi har pekplattor, Microsofts multitouchmös osv om vi vill använda gestures i Windows 8. Annars finns vanliga gamla och tangentbord att köra kapacitiv pekskärm utöver detta ger inget alls. Skärm behövs inte för detta och är ingen bra yta, man får feedback från bra pekdon och funktioner ändå och svårt att ha något bättre än tangentbord.

Vad det gäller panelen på 24-tummaren så finns det i princip (förutom möjligen enstaka S-MVA) inga MVA-paneler med högre upplösningen. Så enkelt är det med den saken, titta efter andra VA (PVA även om det inte är så vanligt längre) eller IPS-paneler då. WVA (27-tummaren) betyder bara Wide viewing angle. Så det är inte en beteckning av paneltypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

VA-panelen är den med bäst svärta idag och blev ruggigt glad över att Samsung tar sitt förnuft och spinner vidare på denna paneltyp istället för att snöa in sig på IPS.

Samsung bestämmer inte vad Taiwanesiska AUO tillverkar för skärmar, därför kommer du bara se billiga 1920x1080 MVA-paneler. Samsung Display har andra kunder än Samsung för den delen. Visst kan de köpa CMO-paneler också, men vad har det med Samsungs förnuft att göra? Samsung Display har även S-PVA-produktion för den delen. PLS verkar vara det som de vill vidareutveckla däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WrongTarget:

Nja, nu är detta ett entusiastforum, så ha inte för stora förhoppningar. Sedan verkar det vara på modet attklaga på upplösningen i varenda tråd om skärmar. för 24" tycker jag att 1920x1080 duger utmärkt, med större skärmar bör dock upplösningen ökas. Men 4K på en 24# are känns lite löjligt högt för mig i alla fall. Jag har inte lust att installera i två värstingkort bara för att kunna lira i defaultupplösningen.

Du inser att man kan göra annat med en dator än att spela bf3 och sedan skryta på FB om sina resultat?

Permalänk
Medlem

Min gamla TN-skärm ifrån 2009 gick sönder, så jag fick ersätta med en BenQ GW2250 med VA-LED. Den är inte speciellt dyr, men jag är mycket nöjd för priset!

Svärtan är kanonfin och vad är ens backlight bleed? Färgåtergivningen kan jag inte yttra mig om då jag inte har ett så tränat öga, men jag tycker då att färgerna ser bra ut och den har även hyfsad kontrast. Responstiden fungerar bra i spel jag testat än så länge och enligt någon recension jag läste så är den "ok" iaf, så länge man inte är hardcore gamer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Efter allt hyllande av VA-skärmar kunde jag inte hålla mej från att googla skillnaden mot tex IPS.

http://ipslcdpanel.blogspot.se/

Verkar som att IPS fortfarande är mest intressant, iaf för mej. Däremot verkar VA ge mycket för pengarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

vad är allt det här snaclet om höga upplösigar?
mulle meck bygger bilar går ju bara att spela i 240 pixlar

Permalänk
Skrivet av adam skur:

vad är allt det här snaclet om höga upplösigar?
mulle meck bygger bilar går ju bara att spela i 240 pixlar

Buffa vill ha högupplösta bilar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du inser att man kan göra annat med en dator än att spela bf3 och sedan skryta på FB om sina resultat?

Jodå, vilket jag gör på jobbet, men 9 av 10 som kommenterar här verkar vilja ha det för spel och det är just spel som ställer höga krav på grafikkortet/korten. Rätt många reflekterar inte ens över att en 4K skärm skulle vara svårdriven i spel med dagens grafikkort, utan tycker bara att högre upplösning måste vara bättre. Att sedan som någon föreslog ställa ned upplösningen under spelande är inte alltid någon bra ide' om man nu inte kan ställa ned grafiken till jämna multiplar av skärmens upplösning, eftersom man då får problemet att styrkretsen måste approximera och skala om, med varierande resultat (oftast sämre) och man tappar liksom lite av fördelen med en högupplöst skärm då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jodå, vilket jag gör på jobbet, men 9 av 10 som kommenterar här verkar vilja ha det för spel och det är just spel som ställer höga krav på grafikkortet/korten. Rätt många reflekterar inte ens över att en 4K skärm skulle vara svårdriven i spel med dagens grafikkort, utan tycker bara att högre upplösning måste vara bättre. Att sedan som någon föreslog ställa ned upplösningen under spelande är inte alltid någon bra ide' om man nu inte kan ställa ned grafiken till jämna multiplar av skärmens upplösning, eftersom man då får problemet att styrkretsen måste approximera och skala om, med varierande resultat (oftast sämre) och man tappar liksom lite av fördelen med en högupplöst skärm då.

Jag tipsade just om att spela i 1080p och göra allt annat i 4K, eftersom det är dubbelt på längden och bredden är det inga som helst problem. Folk kan alltså spela på som vanligt och sen njuta av att text inte ser ut som skit när man gör annat. För mig är det helt obegripligt att det inte tillverkas skärmar med höga upplösningar. Helt ärligt lite pinsamt att den högsta upplösningen som erbjuds på konsumentmarknaden idag sitter i en 15" laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag tipsade just om att spela i 1080p och göra allt annat i 4K, eftersom det är dubbelt på längden och bredden är det inga som helst problem. Folk kan alltså spela på som vanligt och sen njuta av att text inte ser ut som skit när man gör annat. För mig är det helt obegripligt att det inte tillverkas skärmar med höga upplösningar. Helt ärligt lite pinsamt att den högsta upplösningen som erbjuds på konsumentmarknaden idag sitter i en 15" laptop.

Detta borde klistras i fet röd stil först i varje artikel tills alla fattat det.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Blir det inte flummigt att spela i fel upplösning även om Aspect Ration är densamma. Tänker blir ju att flera pixlar ska visa samma färg för att dubblera det hela typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Efter allt hyllande av VA-skärmar kunde jag inte hålla mej från att googla skillnaden mot tex IPS.

http://ipslcdpanel.blogspot.se/

Verkar som att IPS fortfarande är mest intressant, iaf för mej. Däremot verkar VA ge mycket för pengarna.

Artikeln tar inte upp någon utav fördelarna med VA.

Har tidigare sett någon på forumet länka det här, som går in lite mer på djupet om panel-typerna: http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Jag är personligen, som tidigare påpekat, helt frälst vid att slippa blb och ha en svart bakgrund när den ska vara svart.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather