Permalänk
Medlem

Bort med IHS (3570k)

Jag har suttit länge och läst här på sweclockers men aldrig postat något trots att jag länge överklockat.

Anledningen till att jag nu känner för att starta en tråd är just att jag läser så mycket om folk som använder helt värdelös luftkylning.
Om någon i denna tråd kommer visa tester och fakta om luft som visar motsatsen till vad jag säger så kommer jag anamma det.

Ok jag hade först tänkt bygga en ny dator med både luft och vatten men det verkar finnas många exemplar av luft här på forumet ( Både med stock TIM och med gammal skit TIM som tex Arctic silver)

System:

CORSAIR H100I
CORSAIR HX850
GIGABYTE GA-Z77X-UP4 TH Z77 S-1155 ATX IVY
GIGABYTE RADEON HD7970 GHZ EDITION OC
INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ
NZXT MIDITOWER PHANTOM 410 ATX WHITE

Uppbyggnad
Börjar med att spöa ihop Chassit och alla komponenter med min h100i med stock TIM.
Rent ska det vara

Notera att jag monterat H100i's kylare på toppen av chassit och de 2 tillhörande fläktarna underkylaren på insidan av chassit.
Fläkten på baksidan av chassit vid pumpen drar luft in i chassit.

Sätter en fläkt i sidan av chassit som också drar in luft.

Nu är det så att jag testade med stock TIM och med NT-H1 men jag klantade mig lite och alla screens från dessa tester är borta.
Det visade sig dock att det inte gjorde någon vidare skillnad. Problemet med temperaturen verkar vara den dåliga ledningsförmågan från "Die" Till "IHS".

Klockad till 4.7 Ghz @ 1.28 Vcore med valfri TIM:

H100i låg hastighet: 75°C ~Snitt
H100i Hög Hastighet 65°C ~Snitt

Jag ville Klocka mer men det var för varmt men det är dock mycket kallare än vad folk får med värdelösa luftkylare.

Så jag beslutade mig för att spöa bort min "IHS" från min cpu.

I denna bilden ser ni min "Die" men lite rengöring och lite bort skrapande av limmet som håller "IHS" På plats

Viss modifikation av moderkortet krävs:

Jag använder NT-H1 som kylpasta.

Jag använde den inbyggda moment nyckeln i min höger näve när jag drog år prosessorn.
Jag har tagit bort processorn och ersatt kylpastan runt 5 gånger nu utan problem för att jämna ut tempen över kärnorna.
( Kablarna ska snyggas till, låter dem vara tills jag får hem Coollaboratory Liquid Pro )

Jag har sedan jag tagit bort min "IHS" så har jag spöat upp min CPU lite till men jag kör fortfarande lägre temp.

Min poäng med denna tråd är att visa alla ni där ute som använder Luft kylning är att ni valt helt jävla fel.
Sen att man inte ska vara rädd för att modifiera skiten man äger.

4.8Ghz @ 1.332 Volt

Detta är mitt 24/7 system och jag skulle inte vara rädd för att öka volten något.
Jag förväntar mig att processorn klarar minst 3 år på denna volt.

Ps: Klockan är nästan 3 på morgonen och jag är precis jävla as packad så jag lär inte ha stavat helt rätt.

Permalänk
Medlem

Ser ju ganska najs ut.
Förutom en sak!
Du använder ju minst 5 gånger för mycket kylpasta och det skulle säkert gå med en tiondel av det du har på med.
Då skulle du kanske få ner det nån grad (i bästa fall) till om du använde lite mindre OCH slippa köpa en tub i veckan :o.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nä va fan. Tror du får plocka sönder en cpu och se hur liten den är.
Det är en hel del pasta men jag resonerade så att det finns ju hur mycket plats som hällst för pastan att tryckas ut över.

Jag plockade bort kylaren och testade olika mängder för att sen titta på hur intrycket blev på pumpen. Det mesta blev på sidorna men med den mägnden så fick jag ett jämnt intryck så det blev pasta över hela "Die"

Här är en bild på hur det ser ut om man skruver åt kylaren fel och det trycker ojämnt tex ( mer eller mindre samma mängd )
(Jag vet kass bild men den vänstra sidan är inte rätt.)

Permalänk
Medlem

Du hackar på folk som kör luftkylning och så har du en H100?

Shit så hardcore!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Haha jo det är sant. Förr i tiden fick man bygga skiten själv ( Vilket jag också gjorde ) men det jag menar är ju att det kostar mer eller mindre samma pengar för en standard luftkylning som en standard vattenkylning.

Sen är det ju en djävulsk stor skillnad i temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du hackar på folk som kör luftkylning och så har du en H100?

Shit så hardcore!

Men..Men.. det är ju vatten

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Entusiast

Ja sjäv har jag spöat dit en h100 på min prolle, dock spöar den inte polarens dark rock pro som han har spöat in i sitt chassi. Underligt.

Slutna vattenkylningssystem är ganska likvärdiga med luftkylarna ur toppsegmentet.

Och vad det gäller borttagning av IHS så är det nog många som inte känner för att hacka i sin prolle med en smörkniv, risken att man har sönder något är överhängande jämfört med om du bara sätter pollen på plats som den är

Permalänk
Medlem

Då kan du be din polare spöa sin 3570k till 4.8 Ghz och om han spöar ner den till likvärdig temperatur så kan han spöa in sina resultat i denna tråden så kommer jag posta en bild så jag spöar på mig en dumstrut.

Edit:

Sitter och tittar på en sådan kylare nu. Och kan ganska snart konstatera att den hade nog brutit av mitt moderkort på mitten.¨'

Edit 2:

Fan ingen som hackat i min prolle med en smörkniv. Jag är van vid att arbeta med sådan hårdvara ( Yrkesskada ) så jag har använd rediga verktyg.

Permalänk
Medlem

är "spöat" något nytt jag missat eller är jag bara trött?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

"Spöat"

Ett uttryck som är vanligt här i småland.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ja sjäv har jag spöat dit en h100 på min prolle, dock spöar den inte polarens dark rock pro som han har spöat in i sitt chassi. Underligt.

Slutna vattenkylningssystem är ganska likvärdiga med luftkylarna ur toppsegmentet.

Och vad det gäller borttagning av IHS så är det nog många som inte känner för att hacka i sin prolle med en smörkniv, risken att man har sönder något är överhängande jämfört med om du bara sätter pollen på plats som den är

Skrivet av Sudden_:

Då kan du be din polare spöa sin 3570k till 4.8 Ghz och om han spöar ner den till likvärdig temperatur så kan han spöa in sina resultat i denna tråden så kommer jag posta en bild så jag spöar på mig en dumstrut.

Edit:

Sitter och tittar på en sådan kylare nu. Och kan ganska snart konstatera att den hade nog brutit av mitt moderkort på mitten.

hahaha va fan...vilken normal person SPÖAR=) på den på sin processor? är ju bara sjukt....om du inte har ett monster shassi så är det ju bara löjligt att jämföra den med en H100i som är smidigare m.m.
Du nämner ju inte heller vad du eller din (polare) fått upp processorerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

"Spöat"

Ett uttryck som är vanligt här i småland.

Och hos oss skåningar

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Småland + skåne = <3

Permalänk

teabagging processorn ger bästa kylning!! (ironi)

Permalänk
Medlem

Tänkte visa hur mycket pasta jag använt.

Jag testade med NT-H1 före borttagningen av IHS och har plockat bort och åter monterat min CPU minst 5 gånger efter borttagningen.
O avsätt mängd pasta så blev det ingen vidare skillnad i cpu temp.

Här ser nu hur mycket jag använt på mina 6 monteringar.

Sprutan var hela vägen ut. Finns en del kvar.

Permalänk
Medlem

Min kylare:

Gämnfört men en darkrock ( Bild från google )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

"Spöat"

Ett uttryck som är vanligt här i småland.

Konstigt, efter att jag flyttade till Småland har jag aldrig hört det. Måste ha gått miste om det med tanke på hur mycket jag reser

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Och hos oss skåningar

Och hos oss Dallänningar

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Min kylare:
http://i.imgur.com/vlabs.jpg

Gämnfört men en darkrock ( Bild från google )
http://i.imgur.com/iezoC.jpg

dock har ju du en enorm radiator på din inte alla som har plats med det i chassit och då är en bra luftkylare ett bra alternativ

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

dock har ju du en enorm radiator på din inte alla som har plats med det i chassit och då är en bra luftkylare ett bra alternativ

Nej det är klart. Men det finns ju H80i istället som alla borde få plats med, som jag tror spöar 99% av luftkylar marknaden.

Edit:

Sen behöver man inte gå på just Corsair serien.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

dock har ju du en enorm radiator på din inte alla som har plats med det i chassit och då är en bra luftkylare ett bra alternativ

Inte ens "spöaren" har plats med radiatorn i chassit. Han har radiatorn utanför remember, Titta på den första bilden han länkade.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Inte ens "spöaren" har plats med radiatorn i chassit. Han har radiatorn utanför remember, Titta på den första bilden han länkade.

Den får plats inne i chassit om man så vill men det blev snyggare så.

Edit:

Just det chassit är gjort för att ha en sådan kylare just där.
Därför jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Inte ens "spöaren" har plats med radiatorn i chassit. Han har radiatorn utanför remember, Titta på den första bilden han länkade.

Just 410 är byggt så, man har en kåpa över sen. Funderade en stund på att sätta radiator där men har inte orkat.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Sudden_:

Den får plats inne i chassit om man så vill men det blev snyggare så.

Edit:

Just det chassit är gjort för att ha en sådan kylare just där.

Det är en smaksak om det är snyggare. Jag skulle stört mig på ljudnivån från radiatorn.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Här är en bild på chassit som det ser ut med alla delar monterade.

Sen för att ni ska veta vem fan ni pratar med så kommer här en bild på andra sidan skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Det är en smaksak om det är snyggare. Jag skulle stört mig på ljudnivån från radiatorn.

Tror min dator under normal användning ( tex borderlands 2 med full grafik ) väsnas mindre än 30 DB. Ska mäta det imorgon har inte min db mätare hemma just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Men det finns ju H80i istället som alla borde få plats med, som jag tror spöar 99% av luftkylar marknaden.

Inte enligt några tester jag läst

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Inte enligt några tester jag läst

Å utan länk så tar jag inte ditt ord på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden_:

Nej det är klart. Men det finns ju H80i istället som alla borde få plats med, som jag tror spöar 99% av luftkylar marknaden.

Edit:

Sen behöver man inte gå på just Corsair serien.

okej tillbaka till verkligheten nu tog ett tag att hitta nåt vettigt men kolla temperatur skilldnader på H100 mot luftkylare som är billigare änn H100 / H100i

http://www.overclock.net/t/1322094/corsair-h100-vs-phanteks-p...

många bra bilder, ingen jättestor skilldnad i temp igentligen

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Edit:

jag byggde egen vatten kylning för i tiden men sen orkade jag inte mer så jag började med luft igen. Fy fan vad besviken jag blev när en scythe mugen var 30 grader varmare än en h50 ( detta är några år sedan ).

Tror inte att luft är ett skit bättre nu. Bevisa mig fel