Permalänk
Medlem

Garantilön och sjukskriven

Tjena hej! Nu är det såhär att på mitt förra jobb(bud bil) så hade jag en månads lön på 17 000/mån + bonus(provision) enligt överenskommelse.

Jag blev sedan sjuk och var hemma en vecka sedan fixade jag sjukintyg och lämnade det samma dag till chefen så var borta sammanlagt 2 veckor.
Men jag trodde ju det var lugnt eftersom jag skulle få pengar när jag var sjuk som alla får? 80% minus karensdag.

Men till min förvåning fick jag endast betalt för 6 dagar(blev uppsagd samma dag som jag lämnade sjukintyget) samt att jag bad om att få gå på fredagen istället för på tisdagen för inte ville jag vara kvar där när man slitit arslet av sig månaden innan och får detta som tack för att man blir sjuk..

Så ringde chefen och bad snällt om min lönespecifikation som var skriven av en treåring(Antal:6 Typ:Timmar Summa:4600 ngt)
Självklart ringde jag till baka och frågade vad som pågår och som svar fick jag att jag hade en Garantilön på 17000 om jag inte kom upp i en viss summa inkörda pengar när jag jobbat en hel månad men detta visste jag redan. Det jag inte visste och vad han inte sagt är att när man blir sjuk får man tydligen inte en krona då allt tydligen var provisionsbaserad lön. Frågade även en kompis som jobbar kvar där och han visste inte heller det.

Men på Anställningsavtalet står det
Heltid: X
Lön: 17000/mån | Bonus enl. ök.
Semester 25 dagar (endast intjänad semester ger rätt till semesterlön)

Så Hur står det egentligen till? ska jag inte då även få semester ersättning + mina sjuka dagar?

Tack på förhand Mvh Sebastian

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Rent spontant borde du kanske ta ett snack med facket?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Rent spontant borde du kanske ta ett snack med facket?

Är 19år och gick inte med direkt efter skolan så håller istället på att prata med en jurist som ska kolla upp det så kommer med svar senare utifall att någon annan letar svar senare.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

HAde varit billigare att gå med i facket och få juristhjälp samt högre a-kassa därifrån.

Men för att återgå till ditt problem.

Om det står "månadslön + provision" så är det exakt det som gäller.
'
Har du lusläst alla eventuella villkor och bilagor till anställningskontraktet?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som säljare med samma lönearrangemang, dvs garantilön på xx xxx:- om man genom försäljningen inte lyckasnkomma över den nämnda summan.
Så garantilönen är det som sjukersättningen ska baseras på då du har den lönen garanterad (captain obvious) under din anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

HAde varit billigare att gå med i facket och få juristhjälp samt högre a-kassa därifrån.

Men för att återgå till ditt problem.

Om det står "månadslön + provision" så är det exakt det som gäller.
'
Har du lusläst alla eventuella villkor och bilagor till anställningskontraktet?

Juristen är i familjen så det är lugnt fick reda på nyss vad hon var specificerad inom.
Det följde inte med några villkor eller bilagor är endast ett a4 och där står inget speciellt.

Skrivet av CSM101:

Jag har jobbat som säljare med samma lönearrangemang, dvs garantilön på xx xxx:- om man genom försäljningen inte lyckasnkomma över den nämnda summan.
Så garantilönen är det som sjukersättningen ska baseras på då du har den lönen garanterad (captain obvious) under din anställning.

Han verkar vara en riktigt ful jävel... Han avskedade mig pga bilen drog in för lite pengar men jag fick mer lön än kompisen som jobbar där å han är kvar..

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Juristen är i familjen så det är lugnt fick reda på nyss vad hon var specificerad inom.
Det följde inte med några villkor eller bilagor är endast ett a4 och där står inget speciellt.

Han verkar vara en riktigt ful jävel... Han avskedade mig pga bilen drog in för lite pengar men jag fick mer lön än kompisen som jobbar där å han är kvar..

Vad exakt är du anställd som?
Timvikarie, fast men tidsbegränsad, fast tills vidare?
Hur lång uppsägningstid och under vilka villkor?
Står det. Någonstans om hur mycket du måste sälja eller hur lite du kan sälja under några efterföljande månader för att det ska innebära fara för ditt jobb?

Lättast är att du drar en pdf på anställningsavtalet, blankar ut känslig data som strider mot PUL och postar här? Alt låter din jurist sköta allt.

Permalänk
Medlem

Allt CLLA skriver är ju utmärkta skäl till att man SKALL vara med i facket oavsett om man är 17 och precis slutat skolan eller inte. Alldeles oavsett vad som gäller i ditt avtal tror jag att du kommer att få svårt att hävda din rätt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Allt CLLA skriver är ju utmärkta skäl till att man SKALL vara med i facket oavsett om man är 17 och precis slutat skolan eller inte. Alldeles oavsett vad som gäller i ditt avtal tror jag att du kommer att få svårt att hävda din rätt tyvärr.

Knappast, avtalet gäller oavsett vad. Dock så hade facket kunnat hjälpa är det finns kryphål, oklarheter etc. Står det i avtalet att han måste komma upp i viss summa för att inte bli sparkad på fläcken så kan facket inte göra så mycket då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Knappast, avtalet gäller oavsett vad. Dock så hade facket kunnat hjälpa är det finns kryphål, oklarheter etc. Står det i avtalet att han måste komma upp i viss summa för att inte bli sparkad på fläcken så kan facket inte göra så mycket då.

Knappast vadå? På vilket sätt hade medlemskap i facket inte hjälpt honom?

Sen finns det ju onekligen en poäng med att inte ta jobb med anställningsavtal som är så oseriösa som i detta fallet.

"Heltid: X
Lön: 17000/mån | Bonus enl. ök.
Semester 25 dagar (endast intjänad semester ger rätt till semesterlön)"

Känns ju inte seriöst överhuvudtaget. Tycker det är lite otäckt med hur många unga som blir blåsta av oseriösa arbetsgivare utan kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Knappast vadå? På vilket sätt hade medlemskap i facket inte hjälpt honom?

Sen finns det ju onekligen en poäng med att inte ta jobb med anställningsavtal som är så oseriösa som i detta fallet.

"Heltid: X
Lön: 17000/mån | Bonus enl. ök.
Semester 25 dagar (endast intjänad semester ger rätt till semesterlön)"

Känns ju inte seriöst överhuvudtaget. Tycker det är lite otäckt med hur många unga som blir blåsta av oseriösa arbetsgivare utan kollektivavtal.

Det här är typiskt för TAXI-branschen. Är själv och har varit i den branschen i snart 9 år...
Oavsett, man måste ju få vara sjuk! Särskilt när man kommer in med sjukintyg.

Ska vi se det från arbetsgivarens ögon så är det en riktigt, riktigt dyr historia. Se det som kuriosa och inte att jag försvarar arbetsgivaren!
1. När du är sjuk måste man få in en annan gubbe som kan köra, han ska ha lön + sem.ersättning. Dessutom är det så att arbetsgivaren måste betala runt 32% av den totala inkomsten per månad för varje anställd, i något som kallas arbetsgivaravgifter. D.v.s har du en timlön om 105:- måste arbetsgivaren betala cirka 139:- per timme för att göra rätt för sig. Plus ytterligare 13% i semesterersättning.
2. Efter karensdagen och fram t.om dag 14(tror jag) måste arbetsgivaren dessutom betala din sjuklön.

d.v.s för att täcka upp ett pass efter karenstiden, måste arbetsgivaren betala lön + semester för ersättaren samt arbetsgivaravgifter. Samt din sjuklön.
Det är lätt att förstå att en sjuk anställd är en dyr historia, särskilt dyrt är det i den här branschen, som redan är på marginalerna när det kommer till inkörda pengar.

Vilken anställningsform hade du?
Hur länge hade du arbetat där?
Semesterersättning är lagstadgad och är 13%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Knappast vadå? På vilket sätt hade medlemskap i facket inte hjälpt honom?

Sen finns det ju onekligen en poäng med att inte ta jobb med anställningsavtal som är så oseriösa som i detta fallet.

"Heltid: X
Lön: 17000/mån | Bonus enl. ök.
Semester 25 dagar (endast intjänad semester ger rätt till semesterlön)"

Känns ju inte seriöst överhuvudtaget. Tycker det är lite otäckt med hur många unga som blir blåsta av oseriösa arbetsgivare utan kollektivavtal.

Du pratade i generella termer och där sher jag att man med ett bra anställningsavtal inte kommer behöva facklig hjälp med saker som rör kontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilken anställningsform hade du?
Hur länge hade du arbetat där?
Semesterersättning är lagstadgad och är 13%.

Provanställning på heltid

Jobbade 1 månad(ställde upp varje gång han behövde mig på kvällar osv) sedan blev jag sjuk på kvällen som jag ställde upp för honom och efter en vecka fixade jag sjukintyg och när han hämtade det så avskedade han mig pga att bilen drog in för lite pengar men det kan inte stämma då jag fick mer i lön än vad min kompis fick och då går vi på provision.

Tror inte jag fått någon semester ersättning det skall kollas...

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Men.. Att bilen drar in för lite, kan inte det innebära att linjen som själva bilen kör på drar in för lite och att den rutten är en förlustaffär för honom? Dvs att det inte har med dig att göra utan helt enkelt att han tjänar på att omfördela rutterna till färre bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men.. Att bilen drar in för lite, kan inte det innebära att linjen som själva bilen kör på drar in för lite och att den rutten är en förlustaffär för honom? Dvs att det inte har med dig att göra utan helt enkelt att han tjänar på att omfördela rutterna till färre bilar?

Körde ingen rutt förutom på kvällar men vanliga arbetstiden så delas det ut jobb från ett kontor till alla bilar men om garantilönen ligger på 17 och jag fick strax över 22 så kan inte bilen dra in för lite pengar..

Helt enkelt en sjukt oseriös arbetsgivare då så fort jag blev sjuk så får man sparken.. Sen så stod bilen stilla i 2 veckor då han inte hade någon som kunde hoppa in och köra när jag var sjuk så han får ju skylla sig själv..

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Körde ingen rutt förutom på kvällar men vanliga arbetstiden så delas det ut jobb från ett kontor till alla bilar men om garantilönen ligger på 17 och jag fick strax över 22 så kan inte bilen dra in för lite pengar..

Helt enkelt en sjukt oseriös arbetsgivare då så fort jag blev sjuk så får man sparken.. Sen så stod bilen stilla i 2 veckor då han inte hade någon som kunde hoppa in och köra när jag var sjuk så han får ju skylla sig själv..

Jag har inte all fakta och dömer ingen, men att du drar in 22k betyder fortfarande inte att bilen drar in tillräckligt eller bra med pengar för att det ska vara värt att ha kvar den. Men det kan även vara tvärtom, dvs att bilen drar in tillräckligt även om du inte kommer över 17k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag har inte all fakta och dömer ingen, men att du drar in 22k betyder fortfarande inte att bilen drar in tillräckligt eller bra med pengar för att det ska vara värt att ha kvar den. Men det kan även vara tvärtom, dvs att bilen drar in tillräckligt även om du inte kommer över 17k.

Garantilönen ligger på 17 och det man ska köra in på en månad till företaget för att den ska gå plus minus noll är 50 tusen(enligt honom) och då får du ingen provision. Allt över 50 tusen får du 30% provision på så då bör jag iaf kört in nästan 70 tusen vilket då menas med att bilen drar in bra med pengar.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit