Windows 7 installation error

Permalänk
Medlem

Windows 7 installation error

Hej jag har precis köpt delar och byggt ihop en ny dator men när jag ska installera windows 7 homepremium 64 bitar så får jag ett error om att det fattas filer. när jag ska starta datorn så står det bootmggr fattas tryck ctrl-alt-delete för omstart.
SNÄLLA HJÄLP!!!! specs på datorn: amd fx 6100, 8gb ram, radeon hd 7850, xfx proseries 550w, asus m5a97, western digital 1tb, SNÄLLA HJÄLP!!

Permalänk
Skrivet av Malte_h:

Hej jag har precis köpt delar och byggt ihop en ny dator men när jag ska installera windows 7 homepremium 64 bitar så får jag ett error om att det fattas filer. när jag ska starta datorn så står det bootmggr fattas tryck ctrl-alt-delete för omstart.
SNÄLLA HJÄLP!!!! specs på datorn: amd fx 6100, 8gb ram, radeon hd 7850, xfx proseries 550w, asus m5a97, western digital 1tb, SNÄLLA HJÄLP!!

Har du först och främst tryckt in dig i Bios?

Permalänk
Medlem

Vet du hur man gör..?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Vet du hur man gör..?

Vad har du för moderkort/processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suddenboy:

Har du först och främst tryckt in dig i Bios?

ja det tror jag vell
men vad ska jag göra i bios?

Permalänk
Skrivet av Malte_h:

ja det tror jag vell
men vad ska jag göra i bios?

När allting är nytt så måste det installeras. Du kan inte bara bygga en dator och sen stoppa i windows cd:n.

In i bios och kolla där först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suddenboy:

När allting är nytt så måste det installeras. Du kan inte bara bygga en dator och sen stoppa i windows cd:n.

In i bios och kolla där först!

Va snackar du om? Självklart kan man bygga en dator utan att gå in i BIOS.

Sedan att skriva att han ska in i BIOS och titta utan att skriva vad han ska titta efter ger ju inte så mycke hjälp

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av suddenboy:

När allting är nytt så måste det installeras. Du kan inte bara bygga en dator och sen stoppa i windows cd:n.

In i bios och kolla där först!

Måste BIOS installeras? Tell me more!

Permalänk
Skrivet av Malte_h:

Hej jag har precis köpt delar och byggt ihop en ny dator men när jag ska installera windows 7 homepremium 64 bitar så får jag ett error om att det fattas filer. när jag ska starta datorn så står det bootmggr fattas tryck ctrl-alt-delete för omstart.
SNÄLLA HJÄLP!!!! specs på datorn: amd fx 6100, 8gb ram, radeon hd 7850, xfx proseries 550w, asus m5a97, western digital 1tb, SNÄLLA HJÄLP!!

In i bios och kolla så datorn hittar allt. Sen väljer du cd-romen som First boot device.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget skrikande i trådrubrikerna, tack.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av suddenboy:

När allting är nytt så måste det installeras. Du kan inte bara bygga en dator och sen stoppa i windows cd:n.
In i bios och kolla där först!

I vissa fall behövs det uppgradering av BIOS, men installation? Nej.

Skrivet av tcntad:

Måste BIOS installeras? Tell me more!

BIOS finns inbyggt i ditt moderkort och där kan du ändra inställningar som inte finns tillgängliga i Windows miljö (om du inte installerar tredjeparts mjukvara då). Genom att trycka på en viss knapp, efter uppstart av datorn, startas BIOS. För allt i världen LÄS din moderkortsmanual, du hittar BIOS knappen där. Så många på Swec struntar i denna gyllene regel.

Skrivet av Malte_h:

Hej jag har precis köpt delar och byggt ihop en ny dator men när jag ska installera windows 7 homepremium 64 bitar så får jag ett error om att det fattas filer. när jag ska starta datorn så står det bootmggr fattas tryck ctrl-alt-delete för omstart.
SNÄLLA HJÄLP!!!! specs på datorn: amd fx 6100, 8gb ram, radeon hd 7850, xfx proseries 550w, asus m5a97, western digital 1tb, SNÄLLA HJÄLP!!

Kan du ta ett foto av det errormeddelande som dyker upp på skärmen då du försöker installera W7? Eller ta en lapp och skriv ner exakt vad som står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suddenboy:

När allting är nytt så måste det installeras. Du kan inte bara bygga en dator och sen stoppa i windows cd:n.

In i bios och kolla där först!

Men jag har fixat det nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Navicula:

I vissa fall behövs det uppgradering av BIOS, men installation? Nej.
BIOS finns inbyggt i ditt moderkort och där kan du ändra inställningar som inte finns tillgängliga i Windows miljö (om du inte installerar tredjeparts mjukvara då). Genom att trycka på en viss knapp, efter uppstart av datorn, startas BIOS. För allt i världen LÄS din moderkortsmanual, du hittar BIOS knappen där. Så många på Swec struntar i denna gyllene regel.

Kan du ta ett foto av det errormeddelande som dyker upp på skärmen då du försöker installera W7? Eller ta en lapp och skriv ner exakt vad som står.

Jag vet mycket väl vad allt om windows installation innebär.
Han skrev att bios måste installeras och där vill jag gärna veta mer...

Permalänk
Skrivet av Malte_h:

Men jag har fixat det nu

Vad fixade du? Att göra en bootbar partition på lagringsmediet för operativsystemet eller var det något annat?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Vad fixade du? Att göra en bootbar partition på lagringsmediet för operativsystemet eller var det något annat?

jag gick in i bios och ändrade från ahci till ide då funkade det..
men nu installerar datorn alla spel så jävla sakta.. tror du att det beror på det?

Permalänk
Skrivet av Malte_h:

jag gick in i bios och ändrade från ahci till ide då funkade det..
men nu installerar datorn alla spel så jävla sakta.. tror du att det beror på det?

Har du tagit hem senaste drivrutinerna från moderkortstillverkaren, även uppdaterat bios till senaste. Och inte från någon skiva då dom brukar vara från då moderkortet tillverkades.
Sen antar jag att du har en 1TB hd som systemdisk, då gör inte ahci så stor skillnad mot ide.
På vilket sätt sakta jämfört med vad? Att läsa från dvd går betydligt långsammare än internet om man har bra lina.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malte_h:

Hej jag har precis köpt delar och byggt ihop en ny dator men när jag ska installera windows 7 homepremium 64 bitar så får jag ett error om att det fattas filer. när jag ska starta datorn så står det bootmggr fattas tryck ctrl-alt-delete för omstart.
SNÄLLA HJÄLP!!!! specs på datorn: amd fx 6100, 8gb ram, radeon hd 7850, xfx proseries 550w, asus m5a97, western digital 1tb, SNÄLLA HJÄLP!!

Efter att ha läst tråden och konstaterat en del galenskap så tänker jag ställa lite frågor.

1. Du får(fick) altså felmeddelanden när du installerade windows ,eller fick du detta när datorn botades upp efter installeringen.
jag har råkat ut ett ex antal gånger detta felmeddelande när jag har mer en en hårdisk för i BIOS finns det ett val att den skall bota från just den enheten du valt , ligger den som andra disk under det då får du detta dilemma.

2. du skrev det att det gick till sig då du stälde om från ahci till IDE ,kör du en ide disk spelar det ingen roll om den står i achi läge eller ide. det ska inte göra att din ide disk går långsammare för det.

Första jag tänkte då du fick felmedelanden va just är dina minnen ok menar det att ett minne som är trasigt kan göra att din windows instalation inte kan slutföras eller blir korrupt.

ja bara lite frågor som jag hoppas du kan svara på och lycka till.

edit: Kan säga som så jag har varit med om att jag haft en dvd spelare som varit trasig från fabrik och då har jag åxå fått nått likvärdigt dilemma.

men men kan som inte förstå varför gick det till sig när du stälde om från ahci till ide

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens