Permalänk
Medlem

Hjälp med instabil dator!

Hej! Jag skriver mitt första inlägg här i och med den här tråden! Har hängt på Sweclockers länge men har inte skapat ett konto förrän nu när jag skaffat egen dator och blivit mer och mer intresserad av att meka med datorer :). Jag vet att det finns många kunniga personer här som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få min dator helt stabil !

Jag har för tillfället min 1100T Black Edition överklockad till 4.2 ghz och jag har inte lyckats att få datorn att hålla sig helt stabil. När jag spelar diverse spel (Borderlands 2, Battlefield 3 etc) och renderar saker i Sony Vegas kan det hända att jag får en BSOD. De bsods jag fått är bland annat:

Memory Management
IRQL_not_less_or_equaL
System Service Exception

När man får sådana här problem brukar det ju vara minnena som krånglar. Därför körde jag mina 16gb Corsair Vengeance CL9 1600mhz i memtest86+ i cirka 14 timmar = 5 passes på default tests. Under denna tiden fick jag inga felmeddelanden, så jag tror inte mina minnen är felet, såvida inte jag måste köra något mer än default tests för att hitta felen.

Alla timings och sånt är korrekt inställda för de minnen jag har :

9-9-9-24
1.5 V
2T Command Timing

Över till min CPU. Jag kör för tillfället med vattenkylning : H100i, och i Prime 95 brukar CPU-tempen ligga på cirka 48 grader under full load i Large FFT-testet, vilket är det mest värmeintensiva testet. Datorn klarar sig oftast cirka en kvart innan jag får bluescreen, oavsett Prime 95-test, blend, small fft eller large fft.

Mina BIOS-inställningar för överklocken ser ut såhär:
Multiplier X21 - 4200 MHZ
Vcore 1.5 V
NB Voltage Control 1.1V
HT Link Voltage 1.2 V
HT Link Freq [Auto] - 2000mhz
CPU Northbridge Freq [Auto] - 2000 mhz

LLC - EXTREME
Core Performance Boost - Disabled
Cool and Quiet - Disabled
AMD C1E Support - Disabled

Värt att nämna är att jag kör SFC/SCANNOW i kommandotolken och inte hittat några fel. Jag har även rensat alla gamla drivrutiner i grafikkort etc och uppdaterat till de senaste (icke-beta) drivrutinerna.

Som jag ser det beror instabiliteten antingen fortfarande på RAM-minnena och jag måste köra fler tester med Memtest86+ innan jag kan hitta dem, eller så måste jag leka runt lite med Northbridge-inställningarna för att matcha överklocken. Har inte ändrat något på mina Northbridge-inställningar hittills.

Vore extremt tacksam för hjälp, och är det någon mer info ni måste ha så säg till!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Din överclock är uppenbart instabil, testa sänk klocken ( rekommenderar ej att pilla på volt då du verkar lite halvt oerfaren ).

Testa även helt utan klockad CPU och sedan gör om gör rätt på klockningsdelen.

Du borde klara dig 8?(elr liknande) timmar i prime95 utan bsod för att systemet ska vara helt stabilt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar! Vilket test rekommenderar du i Prime 95?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Hej! Jag skriver mitt första inlägg här i och med den här tråden! Har hängt på Sweclockers länge men har inte skapat ett konto förrän nu när jag skaffat egen dator och blivit mer och mer intresserad av att meka med datorer :). Jag vet att det finns många kunniga personer här som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få min dator helt stabil !

Jag har för tillfället min 1100T Black Edition överklockad till 4.2 ghz och jag har inte lyckats att få datorn att hålla sig helt stabil. När jag spelar diverse spel (Borderlands 2, Battlefield 3 etc) och renderar saker i Sony Vegas kan det hända att jag får en BSOD. De bsods jag fått är bland annat:

Memory Management
IRQL_not_less_or_equaL
System Service Exception

När man får sådana här problem brukar det ju vara minnena som krånglar. Därför körde jag mina 16gb Corsair Vengeance CL9 1600mhz i memtest86+ i cirka 14 timmar = 5 passes på default tests. Under denna tiden fick jag inga felmeddelanden, så jag tror inte mina minnen är felet, såvida inte jag måste köra något mer än default tests för att hitta felen.

Alla timings och sånt är korrekt inställda för de minnen jag har :

9-9-9-24
1.5 V
2T Command Timing

Över till min CPU. Jag kör för tillfället med vattenkylning : H100i, och i Prime 95 brukar CPU-tempen ligga på cirka 48 grader under full load i Large FFT-testet, vilket är det mest värmeintensiva testet. Datorn klarar sig oftast cirka en kvart innan jag får bluescreen, oavsett Prime 95-test, blend, small fft eller large fft.

Mina BIOS-inställningar för överklocken ser ut såhär:
Multiplier X21 - 4200 MHZ
Vcore 1.5 V
NB Voltage Control 1.1V
HT Link Voltage 1.2 V
HT Link Freq [Auto] - 2000mhz
CPU Northbridge Freq [Auto] - 2000 mhz

LLC - EXTREME
Core Performance Boost - Disabled
Cool and Quiet - Disabled
AMD C1E Support - Disabled

Värt att nämna är att jag kör SFC/SCANNOW i kommandotolken och inte hittat några fel. Jag har även rensat alla gamla drivrutiner i grafikkort etc och uppdaterat till de senaste (icke-beta) drivrutinerna.

Som jag ser det beror instabiliteten antingen fortfarande på RAM-minnena och jag måste köra fler tester med Memtest86+ innan jag kan hitta dem, eller så måste jag leka runt lite med Northbridge-inställningarna för att matcha överklocken. Har inte ändrat något på mina Northbridge-inställningar hittills.

Vore extremt tacksam för hjälp, och är det någon mer info ni måste ha så säg till!

För att utesluta fel, fungerar din dator i stockclock utan blåskärmar?

Permalänk
Medlem

Bra idé, ska testa det först :). Den har gjort det i flera månader innan jag började testa överklockning får någon vecka sedan, men det är ju inte säkert att den gör nu.

EDIT: Har sänkt klocken till 4.0ghz och volten till 1.475 och ska se hur länge datorn klarar sig i ett Small FFT-test bara för att få en känn på vad som kan vara fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Bara en liten uppdatering. Körde nu ett Small FFT-test i en timme på 4.0ghz klock med 1.475 V utan problem.(stängde av Prime95 själv) Ska självklart köra ett rejält test över natten, men redan nu kan man se att det är mycket stabilare.

Temperaturen låg på stadiga 43 grader under full load.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simonnice:

Bara en liten uppdatering. Körde nu ett Small FFT-test i en timme på 4.0ghz klock med 1.475 V utan problem.(stängde av Prime95 själv) Ska självklart köra ett rejält test över natten, men redan nu kan man se att det är mycket stabilare.

Temperaturen låg på stadiga 43 grader under full load.

Känns som att någonting inte står rätt till med tempen om den bara är 43C vid full load på en 125W CPU, min 130W 3930k går upp i 58C i full load med turboboost, 3.8ghz och då kör jag med riktig vattenkylning.

Förmodligen läser den helt galet fel som alla AMD verkar göra nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Tror inte den gör det. Har läst om många andra som kört med samma setup som jag och fått runt den temperaturen när de klockat 1100T. Det är ju en Black Edition, så jag arbetar ju i princip bara med vcore och multipliern när jag överklockar, man slipper en massa värmeökning från att greja med nordbryggan etc. Använder Corsairs egna mjukvara Corsair Link som kom med min Corsair H100i för att mäta tempen, så den lär ju inte mäta fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Jag tror att felet är att du kör minnena i sina tuffaste timings i 4-dimm-konfiguration. Testa plocka ur två minnesstickor tillfälligt (en i varje kanal). Blir det stabilt så ändra dina inställningar där, släpp på latenserna lite eller ändra frekvensdividern.

Innan BF3 så trodde jag att Prime-stabil är allt som behövdes men efter att ha själv upplevt liknande situation där Prime är stabil men BF3 buggar så har jag kommit fram till att BF3 är mera känsligt än Prime ibland. Sänk dina clocks och känn efter med BF3.

Tänk också på att spel belastar CPU och GPU samtidigt, prime gör inte det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970