Nekad sin returrätt på cdon.com

Permalänk
Medlem

Nekad sin returrätt på cdon.com

Jag har alltid upplevt cdon.com som väldigt bra att ha att göra med men nu har man nog handlat från dem för sista gången.

Efter lite hjälp i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/85...

så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)

I torsdags la jag upp ett ärende på detta. De garanterar svar innom 24 timmar.... något de inte håller så undras vad Garanterar betyder.
Idag lyckades jag chatta med cdon.com (den funktionen verkar mestadels vara nedstängd)

De svar jag fick var att jag får vänta tills de svarar.

Jag försökte förklara för dem att jag inte vill att detta drar ut på tiden så vi får försöka hitta en annan lösning. Men det finns ingen annan lösning enl dem.
Ok. Då väljer jag att utnytja min ångerrätt som jag har enl distansköplagen och skicka tillbaka rubbet på min order.

Då får jag svaret att olika saker på din order ska skickas till olika ställen. Jag tänker inte ge dig några adresser eller tala om vad som ska skickas var innan det ärdende du har hos oss är avslutat.

Vilka tror de att de är? Vad skulle ge dem rätt att ignorera min lagliga rätt att returnera varor.

Permalänk
Medlem

Skicka till olika ställen? du ska få en retursedel dit du skickar allt. Sen får dom göra vafan de vill med grejerna men de ska ge dig pengar åter om det inte har gått mer än 14dagar förräns de att du tog emot paketet/n. Säkert en praktikant bakom spakarna!

Provat att ringa dom? funkar oftast bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Skicka till olika ställen? du ska få en retursedel dit du skickar allt. Sen får dom göra vafan de vill med grejerna men de ska ge dig pengar åter om det inte har gått mer än 14dagar förräns de att du tog emot paketet/n

Iof kunde jag se att leveransen jag fick hade delats upp i två paket och skickats från göteborg eller från skåne.

Men vilket som... hur kan de bara säga att nä.... du får inte utnyttja din lagliga rätt innan vi behandlat ditt ärende.
Vilka tror de att de är? Arne Weise eller.

Permalänk

Testa att öppna ett nytt ärende, du kan ju ha haft otur och fått någon idiot kopplad till dig. DU har ju alltid 14 dagars retur rätt.

Permalänk
Medlem

De har ju inte nekat dig, bara bett dig vänta? Kan ju vara så att den på chatten inte har rätt att föra bolagets talan att utlova saker till kunderna utan finns där för snabba besked om de vanligaste frågorna besökarna kan ha under sin shopping i butiken.

Finns inget som säger att de måste hjälpa dig dag 1, rent juridiskt. Lagtexten säger väl bara "rimlig tid" vad jag minns utan att tjuvkika.
De kan söla på i en månad utan att riktigt bryta mot några rättigheter för dig som kund.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Meddela dem skriftligt (via mail, brev eller fax) att du önskar utnyttja din ångerrätt så att du har dokumenterat (spara alltså en kopia av meddelandet) att du kontaktade dem innan ångerrättsperioden tagit slut, ifall de börjar bråka.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Skicka till olika ställen? du ska få en retursedel dit du skickar allt. Sen får dom göra vafan de vill med grejerna men de ska ge dig pengar åter om det inte har gått mer än 14dagar förräns de att du tog emot paketet/n. Säkert en praktikant bakom spakarna!

Provat att ringa dom? funkar oftast bättre!

Ringa??? Det är CDON vi pratar om. Dom vet inte vad telefon är för nått.

Tacka vet jag INET eller Dustin. Dom vet iaf vad kundsupport är.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Ångerrätt
Som kund hos CDON.COM har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.
Vill du returnera ett köp rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundservice via kontaktformuläret på sajten senast 14 dagar från mottagandet av varan. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
ordernummer
fakturanummer
titel på de produkter du vill returnera.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt skickar returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida).
Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Observera att vi inte tar emot returer på vårt kontor, kontrollera vart du ska skicka din produkt i retur på garantisedelns baksida.

Ovan ser du vad cdon själva skriver om ångerrätt.
Så det som du måse tänka på är att du är försiktig med kartonger och liknande.
Samt att det står väldigt tydligt att du kan komma att behöva skicka till olika ställen samt bekosta frakten själv.
Men att du skulle behöva vänta på ett svar ifrån dem tycker jag är konstigt då de skriver "rekommenderar" att du pratar med dem innan och inte anger det som ett krav.
Lycka till

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

De har ju inte nekat dig, bara bett dig vänta? Kan ju vara så att den på chatten inte har rätt att föra bolagets talan att utlova saker till kunderna utan finns där för snabba besked om de vanligaste frågorna besökarna kan ha under sin shopping i butiken.

Finns inget som säger att de måste hjälpa dig dag 1, rent juridiskt. Lagtexten säger väl bara "rimlig tid" vad jag minns utan att tjuvkika.
De kan söla på i en månad utan att riktigt bryta mot några rättigheter för dig som kund.

Nej.

Men när man handlar något över nätet har jag 14 dagars returrätt. Det är lagstadgat.
De kan inte sitta och säga att vi tänker inte tala om för dig var du ska skicka delarna. Det är att förhindra min lagstadgade rätt till retur.
Det handlar inte om att de ska utlova något. Det handlar om att jag ska ha rätt att att utnytja min returrätt som är lagstadgad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Ringa??? Det är CDON vi pratar om. Dom vet inte vad telefon är för nått.

Tacka vet jag INET eller Dustin. Dom vet iaf vad kundsupport är.

Nä de vet inte vad en telefon är.
Jag har i varje ärende till dem bett om att få bli uppringd. Det ignorerar de bara.
Så vanligtvis lämnanar man ett medelande som man får något svar på efter ett dygn. Ofta har de inte läst det man skriver eller iaf inte riktigt svarat på det så då blir det följdfråga... tar en dag till osv...

Nu lyckades jag komma in på chatten iaf.... men den var stängd när man försökte igen med hop om att få snacka med ngn annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Finns inget som säger att de måste hjälpa dig dag 1, rent juridiskt. Lagtexten säger väl bara "rimlig tid" vad jag minns utan att tjuvkika.
De kan söla på i en månad utan att riktigt bryta mot några rättigheter för dig som kund.

Nej de kan inte söla en månad.

När du köper saker av en dörrförsäljare så har du 14 dagars ångerrätt.
Det samma har du vid köp på internet eftersom det är "hemförsäljning" och du inte har möjlighet att kontrollera varor innan du fått dem.
Dvs innom 14 dagar har man alltid rätt att ångra ett nätköp i sverige enl lag.

Då kan inte cdon komma och förhala detta som nu. Efter 14 dagar har jag inte min ångerrrätt kvar tex.
Så detta är inte alls ok.

Ångerrätten finns i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp. Den "tydliga" informationen från cdon är att man ska kontakta deras kundtjänst innan man skickar in något vilket inte är så tydligt eftersom de vägrar hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Ångerrätt
Som kund hos CDON.COM har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick.
Vill du returnera ett köp rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundservice via kontaktformuläret på sajten senast 14 dagar från mottagandet av varan. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
ordernummer
fakturanummer
titel på de produkter du vill returnera.
För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt skickar returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida).
Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Observera att vi inte tar emot returer på vårt kontor, kontrollera vart du ska skicka din produkt i retur på garantisedelns baksida.

Ovan ser du vad cdon själva skriver om ångerrätt.
Så det som du måse tänka på är att du är försiktig med kartonger och liknande.
Samt att det står väldigt tydligt att du kan komma att behöva skicka till olika ställen samt bekosta frakten själv.
Men att du skulle behöva vänta på ett svar ifrån dem tycker jag är konstigt då de skriver "rekommenderar" att du pratar med dem innan och inte anger det som ett krav.
Lycka till

På de pappren man fick med ordern så står det inte rekomenderar utan skall som om det är ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Nej de kan inte söla en månad.

När du köper saker av en dörrförsäljare så har du 14 dagars ångerrätt.
Det samma har du vid köp på internet eftersom det är "hemförsäljning" och du inte har möjlighet att kontrollera varor innan du fått dem.
Dvs innom 14 dagar har man alltid rätt att ångra ett nätköp i sverige enl lag.

Då kan inte cdon komma och förhala detta som nu. Efter 14 dagar har jag inte min ångerrrätt kvar tex.
Så detta är inte alls ok.

Ångerrätten finns i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp. Den "tydliga" informationen från cdon är att man ska kontakta deras kundtjänst innan man skickar in något vilket inte är så tydligt eftersom de vägrar hjälpa mig.

De 14 dagarna avser tiden efter mottagandet till att kunden ska kunna nyttja sin ångerrätt.
Efter att kunden meddelat sin ånger, så kan de mycket väl söla på i 30 dagar innan nåt händer, finns inget i lagen för det. En månad är snarare vad som ryms inom "rimlig tid".

Skicka ett email till dem, se till att spara det så du kan styrka tidpunkten det sändes. Sen bara invänta deras svar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

CDON suger fett, fatta det!!!

Kan bara hoppas att deras usla kundbemötande visar sig i stora röda siffror i deras bokslut för all framtid...

Permalänk
Skrivet av echotuva:

CDON suger fett, fatta det!!!

Kan bara hoppas att deras usla kundbemötande visar sig i stora röda siffror i deras bokslut för all framtid...

Så du är den som INTE kommer att rösta på CDON nästa gång sweclockers har sin omröstning

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Om jag köper något på tex elgiganten, så kan jag gå in där dagen efter och utnyttja min ångerrätt och få pengarna tillbaka direkt, förutsatt att det jag lämnar tillbaka är i det skick de kräver.
Att neka detta och säga att man får vänta skulle aldrig kunna förekomma.
Bra att du lade upp det här.
En bojkott av företaget tills de sköter sig vore på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Om jag köper något på tex elgiganten, så kan jag gå in där dagen efter och utnyttja min ångerrätt och få pengarna tillbaka direkt, förutsatt att det jag lämnar tillbaka är i det skick de kräver.
Att neka detta och säga att man får vänta skulle aldrig kunna förekomma.
Bra att du lade upp det här.
En bojkott av företaget tills de sköter sig vore på plats.

Nej det kan du inte då ångerrätten enbart gäller vid köp på distans. Dvs inte om du går in i butik och köper.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Nej det kan du inte då ångerrätten enbart gäller vid köp på distans. Dvs inte om du går in i butik och köper.

Nä, riktigt. Elgiganten har 30 dagars öppet köp istället.

Edit:
Fel av mig -> rätt ska vara -> citat ->

När du väljer att vara kund hos Elgiganten vill vi ge dig 100% trygghet på köpet. Därför gäller alltid Elgigantens egna villkor om 30 dagars öppet köp, oavsett om du handlar i butik eller på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Så du är den som INTE kommer att rösta på CDON nästa gång sweclockers har sin omröstning

Rätt uppfattat!

De borde ha en kategori "Den butik/kedja som förtjänar en tistel"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Ovan ser du vad cdon själva skriver om ångerrätt.
Så det som du måse tänka på är att du är försiktig med kartonger och liknande.
Samt att det står väldigt tydligt att du kan komma att behöva skicka till olika ställen samt bekosta frakten själv.
Men att du skulle behöva vänta på ett svar ifrån dem tycker jag är konstigt då de skriver "rekommenderar" att du pratar med dem innan och inte anger det som ett krav.
Lycka till

Njae... han får bekosta frakten själv, men har TS bara lagt En order och betalat En fraktkostnad själv ska h*n inte behöva dela upp returen i flera kollin och betala mer än En fraktkostnad själv för returen - såvida h*n inte väljer att ångra vid flera olika tillfällen

edit: och i det här fallet verkar det också handla om en felleverans, då ska kunden inte bekostas något extra. Det är upp till butiken att åtgärda felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Jag har alltid upplevt cdon.com som väldigt bra att ha att göra med men nu har man nog handlat från dem för sista gången.

Efter lite hjälp i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/85...

så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)

I torsdags la jag upp ett ärende på detta. De garanterar svar innom 24 timmar.... något de inte håller så undras vad Garanterar betyder.
Idag lyckades jag chatta med cdon.com (den funktionen verkar mestadels vara nedstängd)

De svar jag fick var att jag får vänta tills de svarar.

Jag försökte förklara för dem att jag inte vill att detta drar ut på tiden så vi får försöka hitta en annan lösning. Men det finns ingen annan lösning enl dem.
Ok. Då väljer jag att utnytja min returrätt och skicka tillbaka rubbet på min order och utnytja min returrätt som jag har på saker köpta via internet.

Då får jag svaret att olika saker på din order ska skickas till olika ställen. Jag tänker inte ge dig några adresser eller tala om vad som ska skickas var innan det ärdende du har hos oss är avslutat.

Vilka tror de att de är? Vad skulle ge dem rätt att ignorera min lagliga rätt att returnera varor.

Har du haft kontakt med kundtjänsten hos CDON eller inte?

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mig om dom sölar med flit för att 14 dagar ska passera

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

skulle inte förvåna mig om dom sölar med flit för att 14 dagar ska passera

Om pucko har tagit kontakt med kundtjänst innan 14 dagar har passerat så spelar det ingen roll om CDON sölar efter det... Det är tidpunkten vid den första kontakten som räknas...

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

skulle inte förvåna mig om dom sölar med flit för att 14 dagar ska passera

Man ska säga att man ångrar sitt köp inom 14 dar, den måste inte vara i deras händer då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

hmm insåg att min kommentar lätt bättre i huvudet än på forumet, var inte riktigt så jag tänkte hehe, nåja.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Om de fortsätter med sin ignorans så skicka ett rekommenderat brev, då får du en bekräftelse på att CDON har mottagit brevet. Kan vara väldigt användbart i en framtida tvist.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

testa cdon tråden

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

testa cdon tråden

Privata ärenden skall inte tas i den tråden, dom tar man med repektive kundtjänst...

Permalänk
Medlem

Tipsade CDON-kontot här på Swec om tråden, får se om det hjälper dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Privata ärenden skall inte tas i den tråden, dom tar man med repektive kundtjänst...

mmm men de kan svara på om de gått rätt till iaf

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT