Populära Operativsystem för Steam

Permalänk
Avstängd

Populära Operativsystem för Steam

Angående olika OS popularitet så antar jag att denna ger en bra bild av hur den genomsnittliga Sweclockersanvändaren använder sin dator. Steam har 54 miljoner aktiva användare enligt Wikipedia.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Siffrorna uppdateras en gång varje månad och här är skillnaden från föregående månad.

Windows 7 - 70,47% (minus 2,09%)
Windows XP - 10,44% (minus 0,39%)
Windows Vista - 6,96% (minus 1,11%)
Windows 8 - 6,93% (plus 2,24%)
MacOS - 3,72% (plus 0,46%)
Ubuntu - 0,8%

Linux är med på listan för första gången.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Endast en marknadsavdelning kan få under 7% till "populärt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Endast en marknadsavdelning kan få under 7% till "populärt".

Du tittar på fel siffra. Det är nämligen så att operativsystem börjar på 0% marknadsandel när de släpps till marknaden.

Jag tittar på trenden och den säger att Windows 8 64bit troligtvis är det tredje mest populära alternativet om två månader. Om fyra månader det näst populäraste alternativet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Du tittar på fel siffra. Jag tittar på trenden och den säger att Windows 8 64bit troligtvis är det tredje mest populära alternativet om två månader. Om fyra månader det näst populäraste alternativet.

Alla datorer säljs väl numera med W8, dessutom så finns det ju en hel del förbättringar och optimeringar för oss gamers under huven i W8 som gör att det funkar bra i spel. Även om själva OS'et är en enda röra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Alla datorer säljs väl numera med W8, dessutom så finns det ju en hel del förbättringar och optimeringar för oss gamers under huven i W8 som gör att det funkar bra i spel. Även om själva OS'et är en enda röra.

Nja inte riktigt, OEM-tillverkare har tillåtelse från MS att sälja det näst senaste operativsystemet i två år efter att det senaste släppts. Från vad jag har sett i butikerna dominerar inte Windows 8 datorer ännu. Men det kommer givetvis bli så snart.

Ja visst, jag tror också att W8 passar bra för gamers.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du tittar på fel siffra. Det är nämligen så att operativsystem börjar på 0% marknadsandel när de släpps till marknaden.

Jag tittar på trenden och den säger att Windows 8 64bit troligtvis är det tredje mest populära alternativet om två månader. Om fyra månader det näst populäraste alternativet.

Ja med en linjär utveckling så når det flera tusen procents användning snart !
Marknadsföring när den är som bäst.

Visst siffran kommer att öka, men mest för att nyare datorer säljs endast med W8 och MS har gjort det väldigt krångligt att uppgradera till W7.
Utöver det så säljs ju numera bara W8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ja med en linjär utveckling så når det flera tusen procents användning snart !
Marknadsföring när den är som bäst.

Visst siffran kommer att öka, men mest för att nyare datorer säljs endast med W8 och MS har gjort det väldigt krångligt att uppgradera till W7.
Utöver det så säljs ju numera bara W8.

Menar du att Gabe Newell och Steam marknadsför Windows 8? Det går lite stick i stäv med tidigare kommentarer från Gabe kan man tycka då.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du tittar på fel siffra. Det är nämligen så att operativsystem börjar på 0% marknadsandel när de släpps till marknaden.

Jag tittar på trenden och den säger att Windows 8 64bit troligtvis är det tredje mest populära alternativet om två månader. Om fyra månader det näst populäraste alternativet.

Självklart, då Microsoft trycker upp det i röven på folk;

- alltså ser till att grossister och ÅF säljer det i paket med hårdvaran, för rabatter och andra fördelar (som alltid)
- säljer uppgraderingar snorbilligt för att få en del folk att byta upp från tidigare
- Steamstatistik är dominerad av entusiaster och nördar som gillar att experimentera med nytt
- en del är dumma nog att byta OS pga. "nyhetens behag"

Dator-OS är det inte ett par kalsonger; ska och behöver INTE bytas dagligen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Intressanta siffror, använder själv Win8 men spelar inte mer än kanske 2 spel i taget, så gamer är jag väl inte Men jag har inga problem med det i alla fall, bättre än win 7 är det allt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Självklart, då Microsoft trycker upp det i röven på folk;

- alltså ser till att grossister och ÅF säljer det i paket med hårdvaran, för rabatter och andra fördelar (som alltid)
- säljer uppgraderingar snorbilligt för att få en del folk att byta upp från tidigare
- Steamstatistik är dominerad av entusiaster och nördar som gillar att experimentera med nytt
- en del är dumma nog att byta OS pga. "nyhetens behag"

Dator-OS är det inte ett par kalsonger; ska och behöver INTE bytas dagligen.

Årligen då? Det är vad Apple och Linuxanvändare gör.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

W7 hade nästan 5% av marknaden 4 veckor efter släpp, W8 hade strax över 1%.
Och då är det % av internetanvändare, inte steam användare.
Steamanvändare är ju snabbare på att testa nymodigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Intressanta siffror, använder själv Win8 men spelar inte mer än kanske 2 spel i taget, så gamer är jag väl inte Men jag har inga problem med det i alla fall, bättre än win 7 är det allt

Ja det är intressanta siffror om inte annat för att 64bit har så enormt hög andel (91%) med Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

ja, why not win8 fungerar ju kanon

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

W7 hade nästan 5% av marknaden 4 veckor efter släpp, W8 hade strax över 1%.
Och då är det % av internetanvändare, inte steam användare.
Steamanvändare är ju snabbare på att testa nymodigheter.

Spontant tänker jag detta för att w7 ersatte en oerhört instabil Vista. Fanns nog inte många människor som var nöjda med det systemet. W7 däremot var bra så det är nog inte samma hets att uppgradera från den. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Tycker W8 fungerar riktigt bra, lite ovant i början. Tycker nu att W7 känns konstigt istället

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du tittar på fel siffra. Det är nämligen så att operativsystem börjar på 0% marknadsandel när de släpps till marknaden.

Jag tittar på trenden och den säger att Windows 8 64bit troligtvis är det tredje mest populära alternativet om två månader. Om fyra månader det näst populäraste alternativet.

Hahaha

Återkom du om 2 och 4 månader så kan jag få skratta gott igen

Permalänk
Medlem

Nu börjar strejf igen ser jag. Skulle strax under 7% vara populärt? Lol, ge dig...

De flesta folk som använder en dator har köpt en OEM, laptop eller desktop, de flesta kommer tyvär med ett surfplatte-OS dessa dagar, det som vi kallar Windows 8. Att byta OS kan vara mycket krångligt om man inte kan datorer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Årligen då? Det är vad Apple och Linuxanvändare gör.

Nja, jag kör fortfarande ubuntu 10.04. När det gäller servrarär det hyffsat vanligt att man inte uppgraderar "bara för att".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Årligen då? Det är vad Apple och Linuxanvändare gör.

Du är medveten om att senaste LTS av Ubuntu har stöd i fem år? Så det där att byta varje år stämmer inte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Du är medveten om att senaste LTS av Ubuntu har stöd i fem år? Så det där att byta varje år stämmer inte.

Det jag egentligen menade var att det släpps en ny version av Ubuntu och en ny version av MacOS varje år. Jag tror att Appleanvändare är mycket flitiga på att uppgradera varje år dessutom.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart det har att göra med att alla nya datorer säljs med Windows 8. Folk som spelar spel (Steam) uppdaterar sina datorer ganska ofta och nu har det precis varit juletider

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det jag egentligen menade var att det släpps en ny version av Ubuntu och en ny version av MacOS varje år. Jag tror att Appleanvändare är mycket flitiga på att uppgradera varje år dessutom.

Jo det är klart.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Årligen då? Det är vad Apple och Linuxanvändare gör.

Vissa kanske, men jag kör bl.a. ubuntu 10.xx ännu på min filserver/htpc.
Har också en testinstallation av linux som jag kör virtuellt på min huvudburk, uppgraderar inte den stup i kvarten heller. Den gör ju det den ska bra.

Apple vetefan, var sysadmin på ett ställe som nästan bara körde OS X, det var bra pli på dom burkarna, inga hysteriska uppgraderingar, utan det utvärderades och testades av innan det ev. rullades ut på alla maskiner.
Sen vad folk labbar med hemma är kanske en annan femma.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Läste någonstans att Windows 8 säljer sämre än vad Vista gjorde under samma tidsperiod, det har gjorts två mätningar och i senaste så drog Vista ifrån W8 ytterligare.
Nu har jag själv inte testat W8 men sådan statistik gör att jag drar öronen åt mig och suger åt mig allt negativt om W8 trots att det finns positiva saker också. Sedan har jag ingen lust att uppgradera till W8 då jag uppgraderade från XP till W7 för ett år sedan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite OT och trams raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kul att de har tagit med Linux i statistiken nu. Det ska bli väldigt spännande att se om Steams sattsning lyckas bra

Angående att gamers gärna testar nyheter vet jag inte om jag kan hålla med. Det är ju, i alla fall enligt statistiken sjukt många som fortfarande använder XP och till och med härdsmältan Vista.

Jag tror gamers i allmänhet är mer av traditionalister och det ska mycket till innan man provar nymodigheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kul att de har tagit med Linux i statistiken nu. Det ska bli väldigt spännande att se om Steams sattsning lyckas bra

Angående att gamers gärna testar nyheter vet jag inte om jag kan hålla med. Det är ju, i alla fall enligt statistiken sjukt många som fortfarande använder XP och till och med härdsmältan Vista.

Jag tror gamers i allmänhet är mer av traditionalister och det ska mycket till innan man provar nymodigheter.

Att gamers gärna testar nyheter tycker jag att vi ser klockrent i den här statistiken. Globalt har XP ~40% av marknaden. På Steam har XP endast 10,44%.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Roligt att du har ändrat eller fått rubriken ändrad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Finns det något bättre i w8 för gamers? W8 ser bara fult och oävet ut i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Roligt att du har ändrat eller fått rubriken ändrad.

Ja jag insåg att rubriken var något miss-visande och bad moderator ändra.

"Windows 8 ökar snabbt hos gamers" kanske hade varit en mer passande rubrik.

Skrivet av shawn882:

Finns det något bättre i w8 för gamers? W8 ser bara fult och oävet ut i mina ögon.

Ja det finns en del. Windows 8 är bättre optimerat och använder mindre resurser än Windows 7, vilket gör att spel kan använda mer. Är man intresserad av "casual gaming" så finns det ju nya Windows 8-spel i Windows Store. DX11.1 är också nytt med bättre prestanda m.m.

Jag hade gärna sett Sweclockers prestandatesta Windows 7 mot Windows 8 i spel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...