Permalänk
Medlem

Problem med 8GB Ram

Hello, jag har precis fått hem en ny dator och jag har fått lite problem med mina ramminnen, datorn går igång i typ 5 sekunder och sedan dör den. Hinner inte se någon bluescreen eller något då skärmen inte hunnit med.

Sen provade jag att plocka ut ena minnet (Corsair Vengeance DDR3 1600MHz) och då går den igång.
Jag har även provat att byta plats på alla minnen kors och tvärs men ingenting verkar fungera.

Mitt moderkort klarar av 8gb ram och jag lirar självklart på 64-bitars Windows 7.

Mina specs:
Chassi: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Nätagg: Silver Power SP-S650 650W PSU
Processor: Intel® Core i7-3770K Processor
Moderkort: MSI Z77A-GD55, Socket-1155
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Grafik: Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
HDD: Western Digital® Desktop Blue 500GB

Ps: Jag har självklart identiska ramminnen.

mvh Farni

Permalänk

Ifall datorn inte funkar med det minnet du har plockat ut alls. Alltså att du försöker starta den med bara det minnet så är minnet trasigt.

Funkar det bara inte när du kör 2 minnen som är identiska är tyvärr ditt moderkort trasigt

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka/gå till butiken du har köpt sakerna och lämna in trasiga minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Ifall datorn inte funkar med det minnet du har plockat ut alls. Alltså att du försöker starta den med bara det minnet så är minnet trasigt.

Funkar det bara inte när du kör 2 minnen som är identiska är tyvärr ditt moderkort trasigt

Testade med båda minnena men var för sig och båda fungerar, men det känns så osannolikt att moderkortet kan ha gått sönder, fick ju datorn nyss.

Permalänk
Skrivet av Farni:

Testade med båda minnena men var för sig och båda fungerar, men det känns så osannolikt att moderkortet kan ha gått sönder, fick ju datorn nyss.

Det är vanligare än vad du tror. Har du byggt datorn själv? Då kan du ha fått en ESD skada på det.
Byggde affären den så kan det vara samma där. Eller att den var fabrikstrasig