Vad bör jag byta ut först? [8800 GTS 512mb, core2quad q6600 2,4Ghz]

Permalänk
Medlem

Vad bör jag byta ut först? [8800 GTS 512mb, core2quad q6600 2,4Ghz]

tja, jag har väldigt gamla komponenter i min dator och jag känner för att uppdatera.

Komponenter: grafikkort (geforce 8800 gts 512), processorn (intel(r) core(tm)2 quad cpu q6600 2,40ghz), moderkort (msi n1996)

Vad är det viktigaste att byta ut? Vad kan jag behålla?

Tack på förhand!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hugosilf:

tja, jag har väldigt gamla komponenter i min dator och jag känner för att uppdatera.

Komponenter: grafikkort (geforce 8800 gts 512), processorn (intel(r) core(tm)2 quad cpu q6600 2,40ghz), moderkort (msi n1996)

Vad är det viktigaste att byta ut? Vad kan jag behålla?

Tack på förhand!

Processorn funkar till en viss gräns annars byt grafikkortet just nu iaf Vänta på nästa generation intel som är planerad till i år. Nätagget ska väl funka ett tag men rekommenderas att byta senare. Hårddisken har väl antagligen inte sata kontakter så den kan du byta när du byter upp processorn med moderkort + ram minnen Men just nu byt till ett starkare grafikkort + nätaggregat om du har råd :^^: I princip allt du kommer behålla sen är cd-läsaren

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du ska ha datorn till..

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Avstängd

Processorn är ganska bra fortfarande så grafikkortet är vad jag hade bytt. Vilket nätagg du har vet jag inget om men det räcker nog för ett nytt grafikkort. Hårddiskar behöver du inte byta förrän de antingen känns för små eller börjar gå sönder, till skillnad från trisse så är jag ganska säker på att du redan har SATA-diskar. Jag tror också du misstar dig på modellen på moderkortet då N 1996 inte stöder några Core-processorer utan max P4 (och inte PCI-Express utan bara AGP osv.). Är det faktiskt så att du har det moderkortet och misstagit dig på processorn så är det inte mycket att spara.

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta vad datorn skall vara till först :>

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Om du har pengar byt ut hela datorn, det finns mycket billigare saker på marknaden som är mycket bättre än dina saker.

Permalänk
Medlem

C2Q är fortfarande trevlig skulle kolla på nytt grafikkort och nättagg, kanske en ssd när du ändå håller på, sen är mer ram inte fel

Permalänk
Medlem

moderkortet är ett N 1996 det är jag säker på. Och jag har bara kopierat så som det står att processorn heter ifrån datorn/egenskaper.

kan ni ge mig lite tips på billiga och bra komponenter??

Använder datorn till gaming, allt från MMOs till FPS spel.

nättagget är ett silver power 600W.

Hårddiskarna fungerar bra, och ja dem har sata portar.

Permalänk
Medlem

moderkortet är ett N 1996 det är jag säker på. Och jag har bara kopierat så som det står att processorn heter ifrån datorn/egenskaper.

kan ni ge mig lite tips på billiga och bra komponenter??

Använder datorn till gaming, allt från MMOs till FPS spel.

nättagget är ett silver power 600W.

Hårddiskarna fungerar bra, och ja dem har sata portar.

Permalänk

Rekommenderat med en SSD, köpte en SSD till mig, blev supersnabb
Sen är väl ett lite nyare grafikkort, 660 kanske?

Visa signatur

Moderkort: ASUS M5A99FX PRO R2.0 CPU: AMD FX-8120 @4.0Ghz GPU: Zotac Geforce GTX570 Synergy Edition 1.25Gb RAM: Kingston HyperX 16Gb 1600Mhz HDD/SSD: 2TB Western Digital 7200RPM + Intel 330 Solid State Drive 120GB + Kingston V300 Solid State Drive 240GB PSU: XFX 650W +80 Bronze Chassi:NZXT Phantom Midi 410 Skärm: BenQ G2420HDBL 24" Högtalare Logitech Z906 5.1 500W RMS

Permalänk
Medlem

nytt grafikkort samt ssd skulle vara det bästa skulle jag tro ^^
installera operativsystemet på ssd'n sen har du de spelen du kör oftast på ssd disken.
så kör du på i två år till minst den ligger bra till i prestanda med nytt grafikkort och kanske lite överklockning (grafikkort gör nog största skillnaden dock )
ett silverpower på 600w räcker gott och väl till nästan alla kort idag :3
skulle gå på ett gtx 660 ti ifall du kan tänka dig och byta ut processor moderkort och minnen senare till hösten kanske ifall du fortfarande vill ha nytt som är lite bättre.
annars ifall du vill gå lite billigare så kör du på gtx 660 eller hd 7870 (ligger i nästan samma prisklass med varandra) och sedan en ssd disk t ex
http://cdon.se/hemelektronik/intel_330_series_180gb_ssd_r%3a5...
har själv 60 gb versionen som jag fick i julklapp i år ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

är moderkortet viktigt att byta ut? det är det som är äldst och ser för j*vligt ut!

Gör ssd sån stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Om nu killen inte kan mycket om dator så varför svaras det inte ordentligt, vissa råd här är ju skrattretande.

Har du det moderkortet så bör du byta allt på en gång av den anledningen att nyare saker använder nyare portar/kontakter.
Det går inte att uppgradera dina saker så att du märker stor skillnad.

Moderkortet du säger dig ha kan inte ta de nya grafikkorten som många säger du skall byta till, de kräver en annan kontakt än ditt moderkort har.
Byter du sen moderkort kan du inte behålla cpu, minne eller grafikkort då dom inte kommer passa i ett nytt moderkort.

Byta till SSD är väl det enda du kan göra med dina saker, men det kommer inte göra någon skillnad i spel mer än att dom kanske startar lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du uppgraderar eller köper allt nytt så kommer du behöva en SSD och ett bra grafikkort. Du tar liten risk i att köpa det nu och helt enkelt slänga in i den datorn.

Min gissning är att du kommer bli väldigt nöjd och det till en bråkdel av priset för en ny dator.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Tack MacAllan!

Det jag behöver nu är i såna fall tips på BILLIGA komponenter som passar ihop?

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2805010/2013-01-05

Grafikkort överlåter jag åt andra. Jag har inte länkat ett nätaggregat eftersom du kanske vill använda den du har. Du kan också skippa chassit och använda ditt (ifall du vill bygga själv.)

Edit. Ser att chassit jag länkade till inte fanns i lager, Annars kan du köra med denna ifall du inte bryr dig om ljudnivå. http://www.inet.se/produkt/6901297/cooler-master-elite-310-sv...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

tack Funnyvlad, dem där ser bra ut. är dem det? fråga till ngn annan som kan intyga?

Grafikkort som passar?

Permalänk

Vad har du för budget? Jag kan sätta hop ett paket åt dig.

Permalänk
Medlem

typ runt 3000 tusen om det är möjligt?

Permalänk
Medlem

inte 3000 tusen utan 3 tusen. med det fatta du nog

Permalänk
Medlem

Dina specs stämmer inte. Macallan baserar det han säger på att du har ett N1996 men du skriver också att du har Q6600 och 8800GTS 512MB nu. Dem grejjerna passar inte ihop med ett N1996-moderkort så bäst är nog att klargöra innan du följer fel råd.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

du borde få någorlunda info om moderkortet ifall du laddar ner cpu-z och drar upp motherboard fliken
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.62-setup-en.exe
direkt länk så du laddar ner så fort du trycker på länken
8800 gts är då pci e så de flesta kort som är pci e passar i moderkortet ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Dina specs stämmer inte. Macallan baserar det han säger på att du har ett N1996 men du skriver också att du har Q6600 och 8800GTS 512MB nu. Dem grejjerna passar inte ihop med ett N1996-moderkort så bäst är nog att klargöra innan du följer fel råd.

/s

n1996 är det msi skriver oftast på de billigare modellerna av moderkort den större delen av dem skickas ut till oem tillverkare som t ex HP och compaq.
den modellen av moderkort jag gissar på att han har är.
MSI 945GZM3-L oem/budget moderkort ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

aso på moderkortet står det MSI N1996, sen om det är rätt eller inte vet jag inte med det är vad som står

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

aso på moderkortet står det MSI N1996, sen om det är rätt eller inte vet jag inte med det är vad som står

ladda ner cpu-z som jag länkade tidigare då kan du skriva upp namnet på moderkortet här på swec när du väl ser namnet i cpu-z...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

n1996 är det msi skriver oftast på de billigare modellerna av moderkort den större delen av dem skickas ut till oem tillverkare som t ex HP och compaq.
den modellen av moderkort jag gissar på att han har är.
MSI 945GZM3-L oem/budget moderkort ^^

Mini-z1994 har rätt. N1996 är något som inte har med modellbeteckningen att göra. Om du vill identifiera moderkortet så står det på alla MSI-moderkort en produktkod typ MS-7507, ofta vid minnesplatserna. Texten är också ganska stor så du behöver inte ta fram förstoringsglaset.

Hur som helst, om du har en Q6600 så har du en cpu som klarar spel ganska bra. Köper du ett grafikkort för ca 2000kr i dag så kommer din cpu högst troligen inte flaska och du ligger alltså bra till.

Se till att du har minst 4GB ram. 64-bit windows, köp till en SSD och du ligger inte dumt alls till. Kommer fungera bra med 99% av spelen där ute i medelinställningar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

okej tack shaglord!

det står MSI ms-7360 så det är väll model

Permalänk
Medlem

detta bör bli en bra uppgradering och den dagen det blir för slött så slänger du bara i ett extra gtx660 å kör sli http://www.inet.se/kundvagn/visa/2805866/uppgradering

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

det beror ju helt och hållet på din budget. vi säger att du har 4k som budget, det du då kan göra är att dra iväg till tex inet och vifta med pengarna lite så ska du se att dom hjälper dej spendera dom på produkter som är fina!

Permalänk

Kör på ett nytt grafikkort tex 660ti, minst 4 gb i ram (du har nog ddr2 minnen så köp inte ddr3 av misstag) och klocka upp processorn en smula. Då klarar du dagens spel galant! Ssd hårdisk kvittar i spel men datorn blir 1000 gånger rappare att använda till allt annat. Så har du råd så köp en sån också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --