Snabbast väg till grundläggande behörighet?

Permalänk
Medlem

Snabbast väg till grundläggande behörighet?

Hej, jag undrar vilken som är den snabbaste vägen till grundläggande behörighet, dvs att kunna söka sig till högskole utbildning?
Jag behöver 1600p vilket är ungefär 2 års komvux på heltid. Har läst en del om folkhögskola men de är fortfarande lite oklart om det är snabbare att skaffa behörighet på det ena eller andra. Någon som har kunskap/erfarenhet och vill förklara för mig?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Vad som är snabbast är individuellt, snabbast är hellre alltid det bästa utan billigast kan vara bättre. (billigast = minst studieskuld)
I ditt fall så hur kommer det sig att du behöver ha så många poäng?

Den erfarenhet jag har av lärosätena är att de i princip är desamma. Men om du har kuggat i vissa kurser så borde du få göra om proven utan att läsa om hela programmet.

*edit*
Med billigast så går det utnyttja arbetsförmedlingens utbildningar och läsa om kurser på sitt gymnasium, jag är dock ej så insatt i detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad som är snabbast är individuellt, snabbast är hellre alltid det bästa utan billigast kan vara bättre. (billigast = minst studieskuld)
I ditt fall så hur kommer det sig att du behöver ha så många poäng?

Den erfarenhet jag har av lärosätena är att de i princip är desamma. Men om du har kuggat i vissa kurser så borde du få göra om proven utan att läsa om hela programmet.

Jag känner att jag inte vill avslöja så mycket av mitt privatliv, och ännu mindre skylla på olika anledningar.

Så du menar att jag kan leta upp lärare på skolan i relevanta kurser och fråga om jag kan få göra prov för att få betyg i kursen?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av infexis:

Jag känner att jag inte vill avslöja så mycket av mitt privatliv, och ännu mindre skylla på olika anledningar.

Så du menar att jag kan leta upp lärare på skolan i relevanta kurser och fråga om jag kan få göra prov för att få betyg i kursen?

Ja det är en bra början, det går även läsa om ett år på gymnasiet utan studieskuld och få full studiehjälp, jag tror dock det är någon åldersgräns för just detta.

*edit*
Jag gjorde en tarkevurpa, man behöver såklart inte ta studieskuld för komvux heller. Bor man hemma kanske man kan leva på föräldrarna, men det är aldrig fel att försöka få studiemedel. Samtidigt är det ofta lättare att läsa om det man redan innan har läst. Så den snabbast, enklast och billigaste vägen generellt är att läsa om det man redan innan har läst.

*edit2*
Denna sida är bra angående pengar, är man över 20år kan man inte längre få studiehjälp utan måste söka studiemedel.
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn
Jag har dock aldrig själv sökt ovanstående så jag låter andra säga sitt, då studiemedel för gymnasiestudier är lite konstiga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, jag går redan komvux och har studiemedel osv. det är jag rätt insatt i. Min fråga är hur man kan snabba upp det hela så man slipper gå 2år, jag känner att jag orkar lägga ner mer tid på plugget och klara av snabbare om det finns möjlighet. Det är just den delen jag vet ingenting om.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Det får ju att helt enkelt tenta av kursen om du känner att du kan:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?