Byta från T8300->T9300 på Vaio laptop?

Permalänk

Byta från T8300->T9300 på Vaio laptop?

Har fått tag i en defekt laptop där det bl.a. finns en T9300 CPU. I dagsläget sitter det en T8300 i min Vaio VGN-AR61ZU. (http://www.sony.co.uk/support/en/product/VGN-AR61ZU/specifica...)

Det borde väl inte vara några konstigheter att byta väl? Har aldrig bytt processor förut, så alla tips mottages tacksamt!

/Kristoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoderKrippa:

Har fått tag i en defekt laptop där det bl.a. finns en T9300 CPU. I dagsläget sitter det en T8300 i min Vaio VGN-AR61ZU. (http://www.sony.co.uk/support/en/product/VGN-AR61ZU/specifica...)

Det borde väl inte vara några konstigheter att byta väl? Har aldrig bytt processor förut, så alla tips mottages tacksamt!

/Kristoffer

Borde inte vara några problem, de är nästan identiska. Samma TDP så värmen är inte heller något problem.

T8300 VS T9300

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av SoderKrippa:

Har fått tag i en defekt laptop där det bl.a. finns en T9300 CPU. I dagsläget sitter det en T8300 i min Vaio VGN-AR61ZU. (http://www.sony.co.uk/support/en/product/VGN-AR61ZU/specifica...)

Det borde väl inte vara några konstigheter att byta väl? Har aldrig bytt processor förut, så alla tips mottages tacksamt!

/Kristoffer

Det borde inte vara några fel. Men som sagt innan kylningen kommer inte vara något problem för att det är samma TDP. Men det beror på om bioset stödjer den andra processorn. Men testa att googla ifall det finns folk som har haft i en T9300 i din laptop.

Men försök att hitta en guide som visar hur man byter processor.

EDIT: Kollade lite på hur man plockar isär laptopen. Det är lite krångligt att plocka isär den. Så behöver du verkligen extra cpu kraft?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Det borde inte vara några fel. Men som sagt innan kylningen kommer inte vara något problem för att det är samma TDP. Men det beror på om bioset stödjer den andra processorn. Men testa att googla ifall det finns folk som har haft i en T9300 i din laptop.

Men försök att hitta en guide som visar hur man byter processor.

EDIT: Kollade lite på hur man plockar isär laptopen. Det är lite krångligt att plocka isär den. Så behöver du verkligen extra cpu kraft?

Det är mycket jobb för liten skillnad. Jag plockade precis isär en HP DV5 laptop för att att rengöra fläkten och byta kylpasta. Rengör han i samma veva kan de va berättigat. Biostöd måste den väl ändå ha, det är ju samma familj CPU:er, 0.1 Ghz skillnad.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Tack för snabba svar!

Vågar påstå att jag är hyffsat händig och vet att vara försiktig.

Kylpasta ska inhandlas imorgon och jag hittade ett youtubeklipp där en kille bytte CPU på en annan i AR-serien.

Ska ändå in där och pilla lite med annat tjafs och har inte rengjort på drygt 4 år så det är nog värt besväret för rengöringen om inte för annat.

Ska bli spännande å se om den pallar 8GB ram också, vilket är beställt trots att spec säger 4max.

Återigen tack.

Edit: den ökade L2-cachen, gör den någon skillnad?

Permalänk
Skrivet av kyre:

Det är mycket jobb för liten skillnad. Jag plockade precis isär en HP DV5 laptop för att att rengöra fläkten och byta kylpasta. Rengör han i samma veva kan de va berättigat. Biostöd måste den väl ändå ha, det är ju samma familj CPU:er, 0.1 Ghz skillnad.

Ja, men man ska aldrig vara 100% säker att en annan processor kommer funka med bios

Skrivet av SoderKrippa:

Tack för snabba svar!

Vågar påstå att jag är hyffsat händig och vet att vara försiktig.

Kylpasta ska inhandlas imorgon och jag hittade ett youtubeklipp där en kille bytte CPU på en annan i AR-serien.

Ska ändå in där och pilla lite med annat tjafs och har inte rengjort på drygt 4 år så det är nog värt besväret för rengöringen om inte för annat.

Ska bli spännande å se om den pallar 8GB ram också, vilket är beställt trots att spec säger 4max.

Återigen tack.

Edit: den ökade L2-cachen, gör den någon skillnad?

Okej! Tror inte du får i 8GB men har sett datorer som typ ''bara'' har stöd för 8gb i ram så har dom endå fått i 16gb i ram

Ja, L2 chachen kommer göra skillnad men tror inte du kommer märka så stor skillnad i prestanda men om du endå ska in där o röja så kanske du kan testa den andra processorn. Såklart om du vill det...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Den här modellen har andra fått att köra 8GB helt perfekt i både BIOS och OS. Samma chipset, T8100 CPU istället för som i min T8300 (eller då T9300 om jag byter) samt den lite tidigare versionen av Bios R2080J8 istället för som i min R2090J8.

Utifrån det så känns det som att min burk borde kunna köra 8GB, men vi får se!

Permalänk
Skrivet av SoderKrippa:

Den här modellen har andra fått att köra 8GB helt perfekt i både BIOS och OS. Samma chipset, T8100 CPU istället för som i min T8300 (eller då T9300 om jag byter) samt den lite tidigare versionen av Bios R2080J8 istället för som i min R2090J8.

Utifrån det så känns det som att min burk borde kunna köra 8GB, men vi får se!

Okej! Men det är väl bara att smacka din ram minnena och se om det funkar

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Visst är det det! Väntar på leveransen, men är lite sådär manisk som när man väntar på något.

Permalänk
Skrivet av SoderKrippa:

Visst är det det! Väntar på leveransen, men är lite sådär manisk som när man väntar på något.

Hehe kan förstå det Ett tips citera mig istället för att bara skriva svaret nedanför. Mest bar att jag ser ditt svar snabbare då

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoderKrippa:

Visst är det det! Väntar på leveransen, men är lite sådär manisk som när man väntar på något.

Här kan du se vad cache storlek gör. Ingen nämnvärd skillnad, och inte i alla program.

Min bästa pryl är min nästa pryl. Väntar på min första elektriska rakapparat som funkar med våtrakning, har en känsla av att jag får uppleva en helt ny värld. Men Siba är långsamma =/

Visa signatur

Whales are nice!