Hur flyttar OS från HDD till SSD

Permalänk
Medlem

Hur flyttar OS från HDD till SSD

Installerade precis mitt nya SSD och jag vill flytta OS dit från mitt gamla HDD minne, har googlat men nästan inget funkar.
SSD minnet jag har är intel 520 serien 120gb, intel har sitt egna migration program men när jag använder detta program så känner den inte igen mitt SSD.
AOMEI är ett annat program som jag provat men när jag försöker flytta över OS till SSD så står det att jag behöver 170gb utrymme i SSD minnet, windows 7 inte 170gb så vet inte vad problemet är.
Hjälp uppskattas stort!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra en fresh installation? aldrig fel med en ny formaterad dator. glöm inte sätta på ACHI med om det inte redan är gjort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EliAfram:

AOMEI är ett annat program som jag provat men när jag försöker flytta över OS till SSD så står det att jag behöver 170gb utrymme i SSD minnet, windows 7 inte 170gb så vet inte vad problemet är.

Det beror med största sannolikhet på att du har 170GB data på hårddisken, den flyttar inte bara OS:et utan allt innehåll på disken.

Så kolla om det är problemet och se till att komma ner under 120GB innan du försöker igen.

Dock rekommenderar jag att du gör en nyinstallation, vilket ändå är bra att göra då och då för att ta bort allt onödigt skit man lyckas packa på sig

Permalänk
Medlem

installera om, inga genvägar.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Vid ny installation på SSD gör även ändringar som ska förhindra att SSD dör i förtid.
Windows bruka bli seg förr eller senare så nyinstallation bruka snabba upp den.

Permalänk

Klona HDD med Macrium Reflect istället. Där kan du välja vilka partioner du vill klona, och undviker därmed problemet med att SSD:n är för liten för en komplett kloning.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |