Operativsystemet skar ihop, lyckas inte installera om det eller instalera något annat

Permalänk

Operativsystemet skar ihop, lyckas inte installera om det eller instalera något annat

Hej,

Jag installerade om mitt operativsystem (windows 7 64-bit) från min gamla hårddisk till min nya (via USB-minne). Detta gick bra och jag började installera program. Sen tänkte jag att jag att jag skulle sätta in den gamla hårdisken, som jag hade kopplat ur, för att komma åt lite filer och så. En liten stund efter det skulle jag spela ett spel på steam (Viking: Battle for Asgard) när jag hade installerat det och skulle köra det började explorer krascha och jag fick felmeddelanden. Jag startade om datorn och testade samma sak ingen men fick samma resultat. Jag började då ladda ner Empire total war och gick ifrån datorn. När jag kom tillbaka så var datorn i någon startup repair. Jag stängde av den och försökte starta windows utan att lyckas. Lätt då startup repair göra vad den kunde men det lyckades inte. Såg då att den sa att windwos låg på F: och tänkte att den blandade ihop saker för att jag hade anslutit min gamla hårddis. Jag kopplade ur den och då sa den att windwos låg på E:, vilket den inte ska göra.

Genom att jag hade installerat windows väldigt nyligen tänkte jag att det inte var hela världen och att jag skulle installera om allt. Detta gick inte för att jag fick upp detta medelande lite nu och då:
"The instruction at 0xfbdd584d feferenced memory at 0x000000008. The memory could not be read.

Click on OK to terminate the program" I rubriken eller vad man nu ska kalla det står det "Startrep.exe - Applcation Error

Detta meddelande kan också kommit up när jag skulle starta Viking: Battle for Asgard men jag kommer inte ihåg. Efter många försök (jag kom olika långt i installationen för varje gång) Så tänkte jag försöka installera Ubuntu istället. Detta gick inte heller. Efter att jag tog en paus så försökte jag installera windwows igen. Jag kom till att den skulle börja kopiera filer och då sa den att USB-minnet hade korrupta filer eller något men den fortsatte ändå och efter att ha restrod orphaned files bland annat (han inte se vad som hände, var svart bakrund och vit text som flög fram) så lyckades jag starta windwos. Jag började då installera mina drivrutiner från en CD-skiva och då började den starta om datorn och på andra omstarten fick jag blå skärm där det stod att windwos stängdes av för att undkomma skada eller något sådant. Sen dess har jag inte kunnat få igång den och känner mig hjälplös.

Det ända jag känner att jag har kvar är att sätta in hårddisken i en annan dator och formatera den så att det inte finns några filer som kan stöka till det, (från ubuntu och massa oklara windows 7 installationer) och att kanske resetta mitt moderkort (har testat att ta bort klockbatteriet)

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde sätta sig in i det här och hjälpa mig. Ska försöka svara på frågor så gott jag kan men jag är inte jätte kunnig.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Vila i frid

Enklaste sättet att installera är att koppla bort ALLA andra diskar förrutom disken som skall rymma operativet. När operativet är installerat och uppdaterat, anslut alla andra diskar och se till i BIOS att rätt disk är satt som bootdisk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har man bara en disk i så borde även bootloadern hamna på den så den kommer starta rätt disk. Detta förutsatt att dina gamla diskar inte har ett windows på sig.

Permalänk

Nu har jag stoppat in den nya hårddisken i en annan dator och tagit bort alla partitioner på den. Sen satt jag in den i min dator och försökte installera Windows 7 igen via USB-minne utan att ha den gamla hårddisken inkopplat. Installationen sa då att den inte hittade någon disk och den startade om sig. Nu har det stått "Setup is starting...." ett bra tag så jag antar att jag får stänga av den med knappen. Dock så när jag valde vad jag skulle boota ifrån i bios så kunde jag välja den nya hårddisken så den måste vara inkopplad men jag kan ju testa att ta ur och sätta i alla kablar igen...

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Nu har jag stoppat in den nya hårddisken i en annan dator och tagit bort alla partitioner på den. Sen satt jag in den i min dator och försökte installera Windows 7 igen via USB-minne utan att ha den gamla hårddisken inkopplat. Installationen sa då att den inte hittade någon disk och den startade om sig. Nu har det stått "Setup is starting...." ett bra tag så jag antar att jag får stänga av den med knappen. Dock så när jag valde vad jag skulle boota ifrån i bios så kunde jag välja den nya hårddisken så den måste vara inkopplad men jag kan ju testa att ta ur och sätta i alla kablar igen...

Minnet kan vara trasigt. Kör memtest (boota via CD eller USB-sticka). Olika minnesproblem ger lätt stora problem att installera W7.

USB-stickan du har windows på kan ha blivit delvis defekt.

Disken kan ha gått sönder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Windows brukar inte fungera så bra med att installera det via USB

Windows brukar inte fungera så bra med att installera det via USB.
Kör in windows 7 via en Skiva istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Windows brukar inte fungera så bra med att installera det via USB.
Kör in windows 7 via en Skiva istället.

Har faktiskt aldrig misslyckats med USB sticka, och det går jättebra. Och att det går fortare, är en trevlig lite bonus.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nu har jag egentligen lyckats verkar det som. Tycker inte om när allt är så slumpartat men nu har jag lyckats installera flera program och startat om utan att något har hänt. Förstår verkligen inte vad som kan ha hänt, tror ni att jag vågar sätta in den gamla hårddisken? Nu när jag tänker efter så installerade jag ett program från moderkortstillverkaren som hette instant on och visst, då startade datorn på en gång men frågan är om det kan ha varit det som gjorde något konstigt med ram-minnena. Fast sådana drivrutiner och "utilitys" borde väll bara sparas på hårdisken och inte på moderkortet?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maskarone:

Nu har jag egentligen lyckats verkar det som. Tycker inte om när allt är så slumpartat men nu har jag lyckats installera flera program och startat om utan att något har hänt. Förstår verkligen inte vad som kan ha hänt, tror ni att jag vågar sätta in den gamla hårddisken? Nu när jag tänker efter så installerade jag ett program från moderkortstillverkaren som hette instant on och visst, då startade datorn på en gång men frågan är om det kan ha varit det som gjorde något konstigt med ram-minnena. Fast sådana drivrutiner och "utilitys" borde väll bara sparas på hårdisken och inte på moderkortet?

Den gamla HDD:n verkar inte fullt frisk så du bör vara försiktig med denna då den kan dra ner systemet/stoppa det helt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)