AMD bekräftar problem med renderingstider – lovar bot och bättring

Permalänk
Skrivet av Commander:

Om de vill vara kvar på serversidan ja, och även om det inte är en dödsdom som du försöker ta fram är det ett tydligt problem för framtida projekt.

Från 15% år 2007 till under 5% i dag! Det du ser men tyder fel är inte ett dumt beslut - Det är helt enkelt när man shufflar med korten och spelar en annan hand.

AMD ska satsa på ARM för servermarknaden ?!

Intel har 95% av servermarknaden, pretty much fucked there mate

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Är det bara jag som oroar mig över vad som egentligen är fel med AMDs grafikkort?
Ojämna renderingstider gör ju egentligen kortet till ett dåligt kort, och det är en j*vla tur att RadeonPro verkar lösa problemet för dom flesta. Tycker det är dåligt att det ens finns med i den slutgiltiga produkten, och att det det ska ta sån tid för AMD att uppmärksamma det, än mindre fixa det...

Det kanske finns en anledning till varför Nvidias kort kostar mer trots allt?

Om man kan fixa det med radeon pro.. är det kortets fel då eller drivrutinernas?

Skrivet av Minsc S2:

"Ojämna renderingstider" är andra ord för "Microstuttering".
Microstuttering har varit ett hett samtalsämne rätt länge, i synnerhet i kombination med Crossfire.

Så jo, folk har brytt sig - ganska länge.

I CF ja.. men aldrig hört att det skulle vara något större problem med SingelGPU. Det är först som vissa sidor lanserade tester som påvisade detta som folk helt plötsligt började märka detta. Snarare så att MS i singelGPU lösningar är omärkbar och att folk bara märker det för att andra säger åt dem att märka något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j3n5:

Att en tillverkare har monopol på marknaden är aldrig bra. Konkurrensen driver ju företag till att visa vem som är bäst och vem som är billigast per prestanda. Skillnaden mellan monopol och diktatur är hårfin

Och det har precis ingenting att göra med vad jag skrev...är en jävla massa snack om "monopol", "billigast per prestanda", "hög fps" etc. som om folk nyss lärt sig orden här, lär er innebörden av saker istället och se helheter på allt istället för att upprepa vad ett 100-tal andra redan sagt, det är bara ett zombiebeteende

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Om man kan fixa det med radeon pro.. är det kortets fel då eller drivrutinernas?

I CF ja.. men aldrig hört att det skulle vara något större problem med SingelGPU. Det är först som vissa sidor lanserade tester som påvisade detta som folk helt plötsligt började märka detta. Snarare så att MS i singelGPU lösningar är omärkbar och att folk bara märker det för att andra säger åt dem att märka något.

Det kanske är så att folk först märker det när de ser att någon annan upptäckt det. Men som jag ser på det spelar det ingen roll, i slutändan är du ju hur det "känns" och inte hur det är som är det viktiga. Så en fix från AMD kanske inte får bort känslan för vissa om ingen säger till dessa personer att problemet är fixat kanske de kommer att fortsätta att uppleva Micro Stuttering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

AMD har redan brist på pengar, med bara runt 1.3 miljarder USD kvar i reserver. De hade i början av 2012 1.77 miljarder, så du får någon uppfattning om hur dåligt det egentligen går för de just nu.

Så de har knappt gjort slut på några pengar under 2012 och du gapar om kris i kassan, att ha gjort slut på 470 miljoner under ett år är inte mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Satt och funderade om hårdvaru sidorna skulle göra en follow up eller om dom bara var ute efter skandal rubriker, så blir thumbs up, även om det blir ett litet minus för techreport.com som inte har det som featured.
Läst igenom dom 4 sidorna och ser att det inte är många som verkar veta att Nvidia också lider av det här.
Har Nvidia kommit ut och sagt något än ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nvidia fans får skratta, AMD fans får gråta xD

Jag får känslan av tvärtom dom som inte äger AMD grafikkorten det gäller bryr sig inte speciellt mycket (inte alla i alla fall). Nvidia fansen (inte alla här heller såklart) blir förtvivlade för att AMD fansen inte bryr sig. Den uppfattningen får jag av att läsa vissa inlägg här. Men det är väl så överallt på internet...

Jag själv sitter bara på uråldriga grafikkort så jag kan tyvärr inte svara på om jag upplever problemen. Men hur som helst bra att AMD försöker ta tag i saken. Och ska det vara så svårt att ge dom en chans att få göra det? Problemet i sig verkar inte så extremt allvarligt för då skulle det väl kommit ut tidigare?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det är Inga problem att spela på amd hd 7870 inte vad jag har märkt i alla fall men spelar mest gamla spel och kör film till tvn.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag får känslan av tvärtom dom som inte äger AMD grafikkorten det gäller bryr sig inte speciellt mycket (inte alla i alla fall). Nvidia fansen (inte alla här heller såklart) blir förtvivlade för att AMD fansen inte bryr sig. Den uppfattningen får jag av att läsa vissa inlägg här. Men det är väl så överallt på internet...

Jag själv sitter bara på uråldriga grafikkort så jag kan tyvärr inte svara på om jag upplever problemen. Men hur som helst bra att AMD försöker ta tag i saken. Och ska det vara så svårt att ge dom en chans att få göra det? Problemet i sig verkar inte så extremt allvarligt för då skulle det väl kommit ut tidigare?

Jag tror jag är den enda nvidia användaren på forumet som inte får hemoroider av en sån här nyhet. Men då byter jag ofta mellan båda sidorna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Jag tror jag är den enda nvidia användaren på forumet som inte får hemoroider av en sån här nyhet. Men då byter jag ofta mellan båda sidorna.

Får du vanligtvis hemorrojder av nyheter så betyder det bara att du har setat för mycket och/eller ätit för mycket skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Burtas:

Satt och funderade om hårdvaru sidorna skulle göra en follow up eller om dom bara var ute efter skandal rubriker, så blir thumbs up, även om det blir ett litet minus för techreport.com som inte har det som featured.
Läst igenom dom 4 sidorna och ser att det inte är många som verkar veta att Nvidia också lider av det här.
Har Nvidia kommit ut och sagt något än ?

Jodå, Nvidia lider också av detta problem, det har också bekräftat saken.

https://forums.geforce.com/default/topic/516509/geforce-600-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jodå, Nvidia lider också av detta problem, det har också bekräftat saken.

https://forums.geforce.com/default/topic/516509/geforce-600-s...

Får väl hoppas att dom båda får ordning på sina drivisar tills Sweclockers ska testa

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jodå, Nvidia lider också av detta problem, det har också bekräftat saken.

https://forums.geforce.com/default/topic/516509/geforce-600-s...

Det var problem med någon tidig drivrutin,fanns en del buggar ibörjan som vanligt, det är löst annars hade jag och många andra märkt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag tror jag är den enda nvidia användaren på forumet som inte får hemoroider av en sån här nyhet. Men då byter jag ofta mellan båda sidorna.

Det är bra att det finns sådana som dig

Själv så har jag både Nvidia och AMD grafikkort och jag tycker dom båda gör grymma grafikkort. Jag tycker ändå man kan vara trevlig och positiv på internet i dom flesta sammanhang. Speciellt när man läser en sån här nyhet som borde åtminstone göra hd7000-serien ägare glada.
Och alla som läser nyheten få inte för höga förhoppningar utan notera man LOVAR BOT OCH BÄTTRING. Det tolkar jag som att med vissa grafikkort kommer det försvinna helt och på andra delvis.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag tycker det stora problemet är att de allra flesta som testar grafik-kort fortfarande bara mäter FPS. Det är ett ganska värdelöst mått, vilket TechReport visade för snart ett år sedan. Jag har hellre 30 FPS med låga, jämna väntetider än 120 med en massa spikar. För det är ju alltid medeltal FPS som mäts, vilket som bekant är ett ganska värdelöst mått.

Och det är inte särskilt konstigt att AMD lagt allt krut på att få höga siffror i FPS-mätningarna. Det är det enda mått folk verkar bry sig om, nästan igen testar något annat. TechReport fick massor av skit när de började testa något annat än FPS. En kritik jag hört om och om igen är att ingen förstår vad väntetider per ruta är för något. Det kanske säger något om oss konsumenter. Rule of Stupid.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bulltazar:

Det var problem med någon tidig drivrutin,fanns en del buggar ibörjan som vanligt, det är löst annars hade jag och många andra märkt av det.

Problemet har minskat rejält, men det är om du säger, de flesta har aldrig märkt av det, och det bara i vissa spel och konfigurationer, likadant som för AMD med andra ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det är ju forfarande inte märkbart på singelkort. Det är när man kör crossfire det blir problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Jag tror jag är den enda nvidia användaren på forumet som inte får hemoroider av en sån här nyhet. Men då byter jag ofta mellan båda sidorna.

Håller med! kör på båda tillverkarna kör med det jag tycker är mest prisvärt och jag tycker att dom kortena jag har haft har allt funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jodå, Nvidia lider också av detta problem, det har också bekräftat saken.

https://forums.geforce.com/default/topic/516509/geforce-600-s...

Problemet är väl när v-sync är påslaget.

"We have received reports of an intermittent vsync stuttering issue from some of our customers."

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av astrob0y:

Problemet är väl när v-sync är påslaget.

"We have received reports of an intermittent vsync stuttering issue from some of our customers."

Japp det verkar bara vara med V-sync på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Är det bara jag som oroar mig över vad som egentligen är fel med AMDs grafikkort?
Ojämna renderingstider gör ju egentligen kortet till ett dåligt kort, och det är en j*vla tur att RadeonPro verkar lösa problemet för dom flesta. Tycker det är dåligt att det ens finns med i den slutgiltiga produkten, och att det det ska ta sån tid för AMD att uppmärksamma det, än mindre fixa det...

Det kanske finns en anledning till varför Nvidias kort kostar mer trots allt?

Ja, du är helt ensam om att oroa dig.

Hade du vart med ett tag så hade du vetat att div. saker hänt under åren iom. nya kort, tex. dom två gtx 590 som brann upp i swec's testrigg? OOpps fel på drivaren. Plus en massa annat, från båda tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, du är helt ensam om att oroa dig.

Hade du vart med ett tag så hade du vetat att div. saker hänt under åren iom. nya kort, tex. dom två gtx 590 som brann upp i swec's testrigg? OOpps fel på drivaren. Plus en massa annat, från båda tillverkarna.

Jag har hört talas som den incidenten, men varför skulle jag dra upp gamla incidenter med gamla generationers grafikkort?
Det är 7000- respektive 600-serien som gäller för stunden. Nvidia har också haft sina problem under årens lopp, men vilket diskussionsvärde har det egentligen just nu?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Jag tycker det stora problemet är att de allra flesta som testar grafik-kort fortfarande bara mäter FPS. Det är ett ganska värdelöst mått, vilket TechReport visade för snart ett år sedan. Jag har hellre 30 FPS med låga, jämna väntetider än 120 med en massa spikar. För det är ju alltid medeltal FPS som mäts, vilket som bekant är ett ganska värdelöst mått.

Och det är inte särskilt konstigt att AMD lagt allt krut på att få höga siffror i FPS-mätningarna. Det är det enda mått folk verkar bry sig om, nästan igen testar något annat. TechReport fick massor av skit när de började testa något annat än FPS. En kritik jag hört om och om igen är att ingen förstår vad väntetider per ruta är för något. Det kanske säger något om oss konsumenter. Rule of Stupid.

Därför älskar jag radeon pro, benchmark3d har ett online verktyg för att göra såna fina grafer över MS. Men det visste du nog då du vet hur viktigt det är med frametimes.

V-sync av, DFC av (bf3 multiplayer ca 60pers på servern fullt ös)

V-sync av, DFC på

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Från 15% år 2007 till under 5% i dag! Det du ser men tyder fel är inte ett dumt beslut - Det är helt enkelt när man shufflar med korten och spelar en annan hand.

AMD ska satsa på ARM för servermarknaden ?!

Intel har 95% av servermarknaden, pretty much fucked there mate

På Steam survey så har Intel 73%, skall AMD packa ihop på Desktop också?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

På Steam survey så har Intel 73%, skall AMD packa ihop på Desktop också?

Det är väl dit vindarna styr så bäst att göra så gott man kan i andra områden? Iaf på high end desktop.
Strategi byte behövs iaf i områden där det finns pengar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|