Vem är "skyldig"? CDON eller Ubisoft?

Permalänk
Medlem

Vem är "skyldig"? CDON eller Ubisoft?

Hej.

Jag ska börja med att säga att detta är inget stort problem, snarare tycker jag det är lite smått humoristiskt, då det handlar om 29:-, så det är mest en princip-fråga för mig nu.

I mellandagarna passade jag på att köpa ett billigt spel av CDON, samt att nyttja en av deras jul-50:- koder.
Då jag till skillnad från vissa andra inte vill att CDON ska betala för mitt spel, så valde jag ett spel som faktiskt kostade lite (Heroes VI, jag är en stor Heroes-fan.).
Slutsumman för mig: 29:-

Problemet kom när det visade sig att jag inte fick med någon manual med spelet, och därmed heller ingen CD-key/Authentications-key att använda på Uplay.

Jag kontaktade CDON i Tisdags, som efter ~24 timmar gav mig ett svar där dom sa åt mig att kontakta Ubisofts support.

Jag kontakade Ubisofts support , och efter att ha skickat lite bilder och svarat på deras frågor kommer dom fram till att det är CDON som ska lösa det åt mig (derp...) : "Please go back to the retailer and ask for the key. They have to give you the key. The sell you incomplete product. You have the rights for it. Please contact them and be patient."

Så nu har jag skrivit till CDON (igen), och förklarat Ubisofts ståndpunkt, och frågade även om det inte bara vore bäst om CDON skickade en ny kopia av Heroes VI till mig (denna gången med manualen i boxen), då det rör sig om struntsummor.

Jag väntar nu på svar, men jag "oroar" mig över att CDON kommer tvär-vägra och återigen skylla på Ubisoft.

Så nu är frågan simpel: Vem bär egentligen ansvaret för att jag ska få rätt vara?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

CDON

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Felet är helt klart CDON, då spelet tydligen kräver CD-key/Authentications-key. Att inte skicka med dessa uppgifter är bara fel, även att det är hämtat elektroniskt och att uppgifterna finns på manualen.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag var med om detsamma för ett par år sedan med cdon. Slutade med att jag skickade tillbaka spelet och beställde ett nytt. Då var förpackningen fullständig. Jag börjar undra om någon öppnar spelen på cdon o stjäl nycklarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

CDONs kundservice är lite skumm skall jag erkänna. Detta säger jag efter enbart ett möte med dem. Men ja CDON kan nog ha nå skumt folk anställda men min dator blev 600kr billigare via dem så jag klagar inte allt för mycket

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

CDON är skit

Permalänk
Medlem

CDON's fel, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Ubisofts fel, så länge plasten inte var sprättad och så på spelet när du fick det. Däremot är det CDON som återförsäljare som har ansvaret och i sin tur får lösa det mot Ubisoft, så det är CDON som ska lösa det åt dig.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Hej.

Jag ska börja med att säga att detta är inget stort problem, snarare tycker jag det är lite smått humoristiskt, då det handlar om 29:-, så det är mest en princip-fråga för mig nu.

I mellandagarna passade jag på att köpa ett billigt spel av CDON, samt att nyttja en av deras jul-50:- koder.
Då jag till skillnad från vissa andra inte vill att CDON ska betala för mitt spel, så valde jag ett spel som faktiskt kostade lite (Heroes VI, jag är en stor Heroes-fan.).
Slutsumman för mig: 29:-

Problemet kom när det visade sig att jag inte fick med någon manual med spelet, och därmed heller ingen CD-key/Authentications-key att använda på Uplay.

Jag kontaktade CDON i Tisdags, som efter ~24 timmar gav mig ett svar där dom sa åt mig att kontakta Ubisofts support.

Jag kontakade Ubisofts support , och efter att ha skickat lite bilder och svarat på deras frågor kommer dom fram till att det är CDON som ska lösa det åt mig (derp...) : "Please go back to the retailer and ask for the key. They have to give you the key. The sell you incomplete product. You have the rights for it. Please contact them and be patient."

Så nu har jag skrivit till CDON (igen), och förklarat Ubisofts ståndpunkt, och frågade även om det inte bara vore bäst om CDON skickade en ny kopia av Heroes VI till mig (denna gången med manualen i boxen), då det rör sig om struntsummor.

Jag väntar nu på svar, men jag "oroar" mig över att CDON kommer tvär-vägra och återigen skylla på Ubisoft.

Så nu är frågan simpel: Vem bär egentligen ansvaret för att jag ska få rätt vara?

Var det plast runt fodralet så är felet Ubisofts, men det är fortfarande CDON som ska lösa det åt dig och därefter lösa det med ubisoft själva.

Permalänk
Medlem

Jag minns faktiskt inte om spelet var inplastat, men jag tror att det var det.

Jag är också av den åsikten att det är Ubisofts fel i grund och botten, men att det är CDON som ska lösa det åt mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

När du köper något av cdon så ingår du ett avtal med CDON och inte med Ubisoft så det är definitivt CDON som ska lösa det.

Permalänk
Medlem

Fått svar av CDON nu, och spelet är så klart slutsålt, och de får inte in fler.
Däremot kunde jag returera varan och få tillbaka mina 29 kronor. Det var inte tu tal om att ge mig en digital version av spelet.
(Som av någon anledning kostar 299:- när den analoga versionen inklusive frakt gick på 79:-...)

Tror inte jag orkar mecka med retur-ärenden för 29:-, så jag låter det helt enkelt bero.
Vem vet, om CDON hade erbjudit sig att ge mig en ny kopia i tisdags när jag kontaktade dom, istället för att be mig att vänta på Ubisoft i 5 dagar så kanske dom hade haft en kopia kvar.

Jag är inte sur på CDON (vad är 29 kronor liksom), men jag tycker att de kunde skött ärendet betydligt snabbare.
Detta var mitt första köp hos CDON, och antagligen mitt sista också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

<se ovan>

Ja CDON är helt klart värdelösa att handskas med, börjar bli ganska trött på dem. Hade ett supportärende som tog ett halvår förra året och just nu väntar jag på ett till där jag inte har hört ett ljud på flera veckor.

Om det inte är riktigt billigt så kommer jag nog inte heller handla från dem igen

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blargmode:

Ja CDON är helt klart värdelösa att handskas med, börjar bli ganska trött på dem. Hade ett supportärende som tog ett halvår förra året och just nu väntar jag på ett till där jag inte har hört ett ljud på flera veckor.

Om det inte är riktigt billigt så kommer jag nog inte heller handla från dem igen

Tycker att det är synd att man blir bemött så där

Jag har köpt väldigt mycket av CDON och bara fått bra respons.

Tex 2 moderkort som hade pinnarna av skicka in och fick nytt efter 2 dagar sen skrev dom mail att det va fel på dom.

Hoppas att dom bättrar sig jag kanske har tur ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kontakta Josefin i CDON-tråden, hänvisa till denna tråden. Glöm inte att nämna order-nummer också. Funkar inte det så har du iaf försökt allt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Cdon.com

Hej hej

Jag har pratat med vår spelavdelning och UbiSoft, vi löser det om du PMar mig ditt ordernummer, Minsc S2.

MVH Josefin

Visa signatur