Två stycken 2x8GB billigare än en 4x8GB, Whaat?

Permalänk
Medlem

Två stycken 2x8GB billigare än en 4x8GB, Whaat?

Hej!
Ska köpa mig några monster minnen hade jag tänkt, 32GB på 2400MHz.
Har siktat in mig på dessa:
Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB För 2900:-

Så fick jag syn på dessa!

Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB För 1300:- !!

Jag skulle alltså tjäna 300:- på att beställa två av den senare. Enda skillnaden jag kan se är att det står Fyrkanalig på den översta, kan inte hitta någon information om det. Vad är detta och är det värt att beställa den översta?

Permalänk
Medlem

Om du köper två av dem för 1300:- så blir det exakt samma sak som att köpa en av dem för 2900:-.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Rejäla minnen. Vad ska du ha så hög hastighet och så många gig till? Filmrendering? Det verkar vara exakt samma minnen, bara att 2 packer är billigare än 4 packet. De tänkte väl fel när de skrev in priserna, eller så har den ena fått en prissänkning och så glömde de den andra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Som du skrev så verkar den enda skillnaden va att dom är fyrkanaliga(quad channel minnen) Men kör du på det billigare alternativet(2st 2x8GB kit) kommer inte bli ngn skillnad då det är samma minnan, bara det dom säljs som quadcannel(4st likadana minnen)

EDIT: Men fruktansvärt onödigt att köpa sådana minnen! Får man fråga varför du vill ha så snabba osv?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala så mycket för RAM-minnen.
Finns det någon anledning till att du vill ha så pass mycket RAM?
Ska du bara spela så räcker 8GB, max 16GB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du köper två av dem för 1300:- så blir det exakt samma sak som att köpa en av dem för 2900:-.

Fast 1300*2 är ju inte 2900...
Har antagligen med att de är testade tillsammans har jag hört, kan vara fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

... bara det dom säljs som quadcannel(4st likadana minnen)

Quad-channel används till X79, som stödjer det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fyrapacket är som ovan hade hört, förmodligen testade tillsammans för att garantera att de kommer fungera bra.

Quad channel har inte med minnena att göra egentligen, lite lurigt att de skriver så.
Quad channel är något Socket 2011 har, de har fyra kanaler in till CPUn för RAM. Att jämföra med t.ex 1155 och de flesta andra sockets som "bara" har två kanaler in, Dual Channel alltså.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fast 1300*2 är ju inte 2900...
Har antagligen med att de är testade tillsammans har jag hört, kan vara fel

Nej, och vem har sagt att 1300*2 blir 2900?? Läs igen

Jo det är möjligt dom testas tillsammans osv. Men då det är identiska minnen, så kan man lika gärna köpa 2st 2x8GB kit och stoppa i datorn och"testa" själv. Så vipps så har du quad channel minnen

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Nej, och vem har sagt att 1300*2 blir 2900?? Läs igen

Jo det är möjligt dom testas tillsammans osv. Men då det är identiska minnen, så kan man lika gärna köpa 2st 2x8GB kit och stoppa i datorn och"testa" själv. Så vipps så har du quad channel minnen

Läste LemonIllusion inlägg och trodde han menade att det blev samma pris My bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Nej, och vem har sagt att 1300*2 blir 2900?? Läs igen

Jo det är möjligt dom testas tillsammans osv. Men då det är identiska minnen, så kan man lika gärna köpa 2st 2x8GB kit och stoppa i datorn och"testa" själv. Så vipps så har du quad channel minnen

Mja, du har inte quad-channel bara för du har 4 identiska minnen. Det är moderkortet och minnescontrollern som styr det, och inte minnena i sig.

Det har blivit bättre de senaste åren, men det räcker att gå tillbaka till Intels förra prestandaplattform X58 för att se att det inte alltid varit så enkelt. Att minnen säljs i paket är inte bara för att det är smidigt att köpa ett paket istället för två utan just för att de är testade tillsammans. Även om du köper två olika paket av samma modell är det inte säkert att de är optimala att köra tillsammans. På X58-plattformen var det på vissa kort ett rent helsike att hitta 6st stickor som ville lira tillsammans, men ibland kunde det räcka att byta olika stickor mellan olika slots för att det skulle fungera.

Så det är inte bara en försäljningsgrej att de paketerar minnen i förpackningar med olika antal stickor.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket svar!

Får att svara på lite frågor så är det så att jag ska ha datorn till att virtuallisera en jäkla massa servrar och klienter för att ha och labba med
Hade till och med tänkt i framtiden att köpa lika mycket till så jag får 64 GB ram!

Är det bara för typ videorendering man behöver snabba minnen eller? Kanske inte är värt för mig att satsa på snabba minnen?

By the way, här är burken jag tänkte köpa:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=117887...

SSD har jag sen innan.

Men för att sammanfatta så verkar det inte helt dumt att köpa 4 stycken tillsammans efter att man har läst era909's inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Får att svara på lite frågor så är det så att jag ska ha datorn till att virtuallisera en jäkla massa servrar och klienter för att ha och labba med
Hade till och med tänkt i framtiden att köpa lika mycket till så jag får 64 GB ram!

Är det bara för typ videorendering man behöver snabba minnen eller? Kanske inte är värt för mig att satsa på snabba minnen?

By the way, här är burken jag tänkte köpa:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=117887...

SSD har jag sen innan.

Men för att sammanfatta så verkar det inte helt dumt att köpa 4 stycken tillsammans efter att man har läst era909's inlägg.

du måste dessutom knalla in i bios och ställa in allt om du vill att minnena ska ticka i 2400 MHz
då allra flesta proccessorer och moderkort inte "stödjer" dessa hastigheter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Får att svara på lite frågor så är det så att jag ska ha datorn till att virtuallisera en jäkla massa servrar och klienter för att ha och labba med
Hade till och med tänkt i framtiden att köpa lika mycket till så jag får 64 GB ram!

Är det bara för typ videorendering man behöver snabba minnen eller? Kanske inte är värt för mig att satsa på snabba minnen?

By the way, här är burken jag tänkte köpa:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=117887...

SSD har jag sen innan.

Men för att sammanfatta så verkar det inte helt dumt att köpa 4 stycken tillsammans efter att man har läst era909's inlägg.

Jag har aldrig kört mer än ett par tre stycken maskiner virtuellt samtidigt så hur stor skillnad hastigheten på minnena gör vet jag inte. Kör du på 1600MHz kan du få 64GB för samma pris som du ger för 32GB nu. Kanske kan vara värt att kolla upp närmare hur mycket skillnad det verkligen gör.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du måste dessutom knalla in i bios och ställa in allt om du vill att minnena ska ticka i 2400 MHz
då allra flesta proccessorer och moderkort inte "stödjer" dessa hastigheter.

Whaat? Måste man tänka på CPUn också!?

Googlade lite:
http://ark.intel.com/products/63697/Intel-Core-i7-3930K-Proce...

Där verkar det som att CPUn bara pallar upp till 1600 MHz

Verkar inte vara värt att lägga så mycket pengar på feta minnen!

Permalänk
Medlem

Kör själv med 2 paket : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027848
Funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har aldrig kört mer än ett par tre stycken maskiner virtuellt samtidigt så hur stor skillnad hastigheten på minnena gör vet jag inte. Kör du på 1600MHz kan du få 64GB för samma pris som du ger för 32GB nu. Kanske kan vara värt att kolla upp närmare hur mycket skillnad det verkligen gör.

Du har rätt! Får forska vidare lite!

Thanks for the help boys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Whaat? Måste man tänka på CPUn också!?

Googlade lite:
http://ark.intel.com/products/63697/Intel-Core-i7-3930K-Proce...

Där verkar det som att CPUn bara pallar upp till 1600 MHz

Verkar inte vara värt att lägga så mycket pengar på feta minnen!

det handlar bara om att processor och moderkortstilverkare inte kan garantera att det fungerar stabilt över denna hastighet.

hade det varit omöjligt att köra minnen i 2400 MHz så hade de inte sålts alls.
dock måste man husera lite kunskap om hur man säkerställer stabiliteten, aka överklockning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Läste LemonIllusion inlägg och trodde han menade att det blev samma pris My bad

Jag skrev mycket flummigt. Inte konstigt att du inte förstod. My bad

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Får att svara på lite frågor så är det så att jag ska ha datorn till att virtuallisera en jäkla massa servrar och klienter för att ha och labba med
Hade till och med tänkt i framtiden att köpa lika mycket till så jag får 64 GB ram!

Är det bara för typ videorendering man behöver snabba minnen eller? Kanske inte är värt för mig att satsa på snabba minnen?

By the way, här är burken jag tänkte köpa:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=117887...

SSD har jag sen innan.

Men för att sammanfatta så verkar det inte helt dumt att köpa 4 stycken tillsammans efter att man har läst era909's inlägg.

Moderkortet som du valt i paketet, har tydligen bara stöd upp till 1866MHz..

Edit: Fast på ASUS hemsida och QVL för moderkortet, så finns det 2400MHz minnen med.. troligtvis att de lagts till med ett senare BIOS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Kör själv med 2 paket : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027848
Funkar hur bra som helst.

Får nog bli något sådant ändå. Men hur är det, tänkte du på att din processor var tvungen till att klara av 1866MHz när du köpte dem?

Har aldrig hört talas om att man måste tänka på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Moderkortet som du valt i paketet, har tydligen bara stöd upp till 1866MHz..

Ja vet! På komplett står det bara 1866 men på Dustin och Asus hemsida står det upp till 2400MHz. Har dragit iväg ett mail till komplett om dett. Får se om det är dem som har gjort en miss eller om det inte är samma moderkort helt enkelt!

http://www.dustinhome.se/product/5010614652/asus-p9x79-ws-x79...
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79/#spe...

Så här står det på ASUS hemsida:

8 x DIMM, Max. 64GB, DDR3 2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

Ser att det står något om (O.C) efter 2400 och 2133. Vad är detta? Over Clocked?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Ja vet! På komplett står det bara 1866 men på Dustin och Asus hemsida står det upp till 2400MHz. Har dragit iväg ett mail till komplett om dett. Får se om det är dem som har gjort en miss eller om det inte är samma moderkort helt enkelt!

http://www.dustinhome.se/product/5010614652/asus-p9x79-ws-x79...
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_2011/P9X79/#spe...

Så här står det på ASUS hemsida:

8 x DIMM, Max. 64GB, DDR3 2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

Ser att det står något om (O.C) efter 2400 och 2133. Vad är detta? Over Clocked?

Uppdaterade mitt förra inlägg..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Moderkortet som du valt i paketet, har tydligen bara stöd upp till 1866MHz..

Edit: Fast på ASUS hemsida och QVL för moderkortet, så finns det 2400MHz minnen med.. troligtvis att de lagts till med ett senare BIOS.

Ah okej! Då har säkert inte Komplett hunnit med där!

Permalänk
Medlem

OC betyder överklockning, det har inget med nyare bios att göra. men det är fortfarande en bristande beskrivning av komplett.

det innebär alltså att du själv går in i bios och ställer in hastigheten.
startar om datorn, är allt stabilt så behöver du inte göra något mer.
crashar datorn så bör du se över diverse spänningar etc tills det blir stabilt.

proffs skiter i överkockning, då minneshastighet sällan är där skon klämmer i deras miljöer, samt att stabilitet är viktig.

du lär inte märka någon skillnad mellan 1333 och 2400 MHzare i de flesta applikationerna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

OC betyder överklockning, det har inget med nyare bios att göra. men det är fortfarande en bristande beskrivning av komplett.

det innebär alltså att du själv går in i bios och ställer in hastigheten.
startar om datorn, är allt stabilt så behöver du inte göra något mer.
crashar datorn så bör du se över diverse spänningar etc tills det blir stabilt.

proffs skiter i överkockning, då minneshastighet sällan är där skon klämmer i deras miljöer, samt att stabilitet är viktig.

du lär inte märka någon skillnad mellan 1333 och 2400 MHzare i de flesta applikationerna.

OK! Tack för infon!

Blir att köpa långsammare minne då! Fast mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Får nog bli något sådant ändå. Men hur är det, tänkte du på att din processor var tvungen till att klara av 1866MHz när du köpte dem?

Har aldrig hört talas om att man måste tänka på det!

Handlar ju om att ska man ha högre hastigheter på minnet bör man ju också överklocka processorn.
Och 1866 blev det bara för att när jag köpte paketen så va de på SWEC 15% hos cdon och blev billigare än 1600Mhz
Prestandaskjutsen är så liten egentligen eftersom med högre frekvenser kommer också högre latenser.

Den enda vettiga prestandaskjutsen jag sett av snabbare än 1600Mhz ram är på AMD´s APU segment där gpun är beroende av ramminnet.
Eller om du foldar t.ex bigadv så ser du skillnad. annars tror jag du kommer bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Handlar ju om att ska man ha högre hastigheter på minnet bör man ju också överklocka processorn.
Och 1866 blev det bara för att när jag köpte paketen så va de på SWEC 15% hos cdon och blev billigare än 1600Mhz
Prestandaskjutsen är så liten egentligen eftersom med högre frekvenser kommer också högre latenser.

Den enda vettiga prestandaskjutsen jag sett av snabbare än 1600Mhz ram är på AMD´s APU segment där gpun är beroende av ramminnet.
Eller om du foldar t.ex bigadv så ser du skillnad. annars tror jag du kommer bli besviken.

Jag skulle med andra ord kunna köpa två sånna här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656486

Och lägga lite mer på grafikkortet, så kanske jag kan spela på datorn också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartoooo:

Jag skulle med andra ord kunna köpa två sånna här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656486

Och lägga lite mer på grafikkortet, så kanske jag kan spela på datorn också

Jepp
CL9 är vanligast men visst funkar hur bra som helst.