Permalänk
Medlem

Installation via USB

Tjena nördar!

Jag har åkt på ett problem. Jag är på gång att installera Linux via USB på en hyfsat ny
laptop, en Samsung NP900X4D närmare bestämt. Det har dock strulat en hel del,
det är så att det finns (fanns) en dold GTP-partition på disken som gjorde att jag inte kunde
använda cfdisk när jag skulle partitionera. Jag provade att använda cgdisk, med i
stort sett samma resultat.
Googlade runt lite och fick tips om ett program, GParted, som jag körde på datorn, och
vips så var partitionen borta. Lycka!
När jag sedan drog in USB-stickan med Linux så startar installationen inte alls! Datorn
startar, startas om mer eller mindre direkt, och sedan får jag välja mellan att starta från
USB:n eller hårddisken. Jag har provat med båda, men ingenting händer. Gick in i BIOS
och ändrade "Fast BIOS Mode" till "Disabled", "Secure Boot" till "Disabled" och "OS Mode
Selection" till "CSM Mode". Naturligtvis har jag sedan tidigare ändrat "Boot Device Priority"
till det korrekta.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag har prövat att göra USB-sticka med hjälp av flera
olika program, såsom Universal USB Installer, UNetbootin och YUMI men det hjälps inte.

Finns det någon vis, lagom nördig, god själ där ute som vet vad det kan vara för fel? Skulle
verkligen uppskatta vägledning!

/

Permalänk
Medlem

Prova om det går att boota med stickan på en annan dator. Gör det inte det är inte stickan bootbar.

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Kolla här och se om det kan vara till någon hjälp

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Prova om det går att boota med stickan på en annan dator. Gör det inte det är inte stickan bootbar.

Jag provade stickan i den stationära burken. Funkade klockrent.

Skrivet av Delapsus:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Kolla här och se om det kan vara till någon hjälp

Gick igenom guiden, installerade LiLi, men det är fortsatt dåliga resultat.

Permalänk
Medlem

vilken dist? vilken version? vilken image?
tex debian har jue netinstall, osv.
samma med ubuntu som har mini.iso

Jag använder alltid unetbootin för att skapa mina usb stickor till linux, för både debian (wheezy & squeeze) , och för ubuntu 10-12.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort är känsligare än andra för vilka USB-stickor som nyttjas. Har sett stickor som kunnats användas som boot-usb på vissa enheter, men inte andra..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

3 saker som du kan testa:
Kör gparted eller liknande och kolla om usb-stickan har boot-flaggan satt (borde den iofs ha då det gick att boota från en annan dator).
Testa att använda usb2-porten.
Testa att välja boot-device när du bootar upp datorn (F12 tror jag den brukar vara på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av db_sweet:

vilken dist? vilken version? vilken image?
tex debian har jue netinstall, osv.
samma med ubuntu som har mini.iso

Jag använder alltid unetbootin för att skapa mina usb stickor till linux, för både debian (wheezy & squeeze) , och för ubuntu 10-12.

Jag har provat tre olika distar; openSUSE-12.1-KDE-LiveCD-x86_64, ubuntu-12.04.1-desktop-amd64 och slackware64-14.0-install-dvd.
Saken är den att innan jag tog bort, vad jag tror var, återställningspartitioinen så kom jag iallafall in i installationsprogrammet. Nu kommer jag inte åt USB:n överhuvud.

Skrivet av MoNkeY-05:

Vissa moderkort är känsligare än andra för vilka USB-stickor som nyttjas. Har sett stickor som kunnats användas som boot-usb på vissa enheter, men inte andra..

Läs tidigare svar.

Skrivet av blink:

3 saker som du kan testa:
Kör gparted eller liknande och kolla om usb-stickan har boot-flaggan satt (borde den iofs ha då det gick att boota från en annan dator).
Testa att använda usb2-porten.
Testa att välja boot-device när du bootar upp datorn (F12 tror jag den brukar vara på).

Jag har provat att använda både USB2- och 3 med samma resultat. Och som sagt, alla tre distar jag testat fungerade innan jag tog bort den här lilla partitionen på 32mb med hjälp av GParted.

Permalänk
Medlem

Verkligen ingen som vet vad som är fel? :/

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min bärbara (en Asus dock). Vissa distar, ubuntu och fedora, som jag testade då funkade inte att boota via USB, andra (archlinux) funkade hur bra som helst. Med de som inte funkade (notera att USB-minnet gick att boota på annan dator) så detekterades inte USB-minnet ordentligt i bios.

Mitt råd, testa andra distar och sätt att göra bootbart USB-minne.
Att du ändrat på hårddisken ska inte förändra att du inte kan boota från annat medium.

Permalänk
Medlem

Har det något med UEFI att göra?
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)