Indexera Nas i win 7 home

Permalänk
Medlem

Indexera Nas i win 7 home

Är det så att det inte går att indexera en nätverkshårddisk i win 7 home premium?

Det handlar om en WD My Book Live som är kopplad till nätverket. Vill kunna länka från 'mina dokument' till hårddisken. I win xp så fungerade det utan problem. Är det så illa att det måste vara pro för att det skall funka med win 7?

Eller är det så att någon har en lösning för det?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror du måste högerklicka på nätverksdisken och välja Always available offline för att kunna indexera den och t.ex. lägga till den i Windows 7 biblioteken. Kanske du har provat det redan?

Permalänk
Medlem

Så här säger hjälpen i Windows 8

Citat:

If your PC is running Windows 8 Pro or Windows 8 Enterprise, the easiest way to do this is to make the folder available offline, and then add the offline folder to a library by following the steps earlier in this topic. You're done.

If you don't want to make the folder available offline because you don't want to keep the folder contents on your PC, go to the PC where the network folder is located, and make sure the folder is in an indexed location. If it isn't, add the folder to the list of indexed locations or move the folder to an indexed location.

If neither of these options will work for you, follow these steps to add the folder to a library. Note that doing this will make searching, sorting, and filtering in the whole library slow. For best results, we recommend creating a new library for the network folder alone. To learn how to create a new library, see Libraries: Frequently asked questions
Tap or click to open Computer.

Create a folder on your drive for your network folders, for example c:\share.

Create another folder within that folder, for example c:\share\music.

Select the subfolder you just created, tap or click the Home tab, tap or click Easy access, choose Include in library, and then select the library to which you want to add the folder.

Delete the folder.

Swipe in from the right edge of the screen, and then tap Search.
(If you're using a mouse, point to the upper-right corner of the screen, move the mouse pointer down, and then click Search.).

Enter cmd in the search box, and then tap or click Apps.

Press and hold or right-click Command Prompt in the search results, and then tap or click Run as administrator.

Enter mklink /d, and then enter the path of the folder you just deleted and the path of the network folder. For example, mklink /d c:\share\music \\server\music. This creates what is called a symbolic link.

Permalänk
Medlem

Det är det jag har försökt. Men det valet finns inte när jag högerklickar. Och i hjälpen står det att alla versioner av win inte stödjer det. Men det står inte vilka versioner som skall funka. På microsofts sida så går det att läsa att det inte går att göra backup mot nätverk med home. Men jag är ju bara intresserad av att kunna komma åt disken via mina dokument.

Skrivet av anon181280:

Jag tror du måste högerklicka på nätverksdisken och välja Always available offline för att kunna indexera den och t.ex. lägga till den i Windows 7 biblioteken. Kanske du har provat det redan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sjn117:

Det är det jag har försökt. Men det valet finns inte när jag högerklickar. Och i hjälpen står det att alla versioner av win inte stödjer det. Men det står inte vilka versioner som skall funka. På microsofts sida så går det att läsa att det inte går att göra backup mot nätverk med home. Men jag är ju bara intresserad av att kunna komma åt disken via mina dokument.

Det finns inte heller en Offline files-flik i Properties (Egenskaper) dialogrutan?