processor 80-90 grader? i7 3770k. HJÄLP!

Permalänk
Medlem

processor 80-90 grader? i7 3770k. HJÄLP!

Tjenare.
Har originalkylare till min 3770k och den har legat på max 45-50 grader när jag spelat innan.
Nu ligger den uppemot 80-90 när jag spelat i typ 2 min ?!
Har tagit loss den och satt dit den många gånger om det kan vara felet?
Tänkte på om kylpastan hade blivit skum eller något?
Är orolig, vad göra ?

Permalänk
Medlem

Kolla så den inte är full med damm? Annars kan du byta kylare.. Har man råd med en värstingproccessor har man råd att lägga några hundralappar extra på en vettig kylare också tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har en antec kuhler 620 h20.
Dock har jag slarvat bort en del ... Så det är uteslutet nu.
Vad kan jag göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

Har en antec kuhler 620 h20.
Dock har jag slarvat bort en del ... Så det är uteslutet nu.
Vad kan jag göra ?

Har du gjort rent och lagt på ny kylpasta eftersom du säger att du tagit av och satt tillbaka?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Varför har du tagit bort den många gånger som du skrev? Har du om applicerat kylpasta när du tagit bort kylaren varje gång?

Om inte så skulle jag rekommendera att göra rent från den gamla kylpastan och applicera ny kylpasta på processorn, och göra rent kylaren från damm etc...

Är det en stock kylare eller inte?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Om du har en stock-kylare så måste du vara säker att den verkligen sitter. Det är väldigt vanligt att man inte har tryckt dit pinnarna ordentligt så att kylaren glappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

Har en antec kuhler 620 h20.
Dock har jag slarvat bort en del ... Så det är uteslutet nu.
Vad kan jag göra ?

Är det en del av antec-kylaren du slarvat bort och har därför bytt tillbaka till orginalkylaren?

Som många skrev innan måste du ta bort den gamla kylpastan och applicera ny varje gång du lyfter av kylaren.

Det är väldigt viktigt att det blir helt rent, rester av gammal kylpasta isolerar istället för att leda bort värmen från processorn.
Det finns många trådar här som beskriver hur man rengör och applicerar kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det en del av antec-kylaren du slarvat bort och har därför bytt tillbaka till orginalkylaren?

Som många skrev innan måste du ta bort den gamla kylpastan och applicera ny varje gång du lyfter av kylaren.

Det är väldigt viktigt att det blir helt rent, rester av gammal kylpasta isolerar istället för att leda bort värmen från processorn.
Det finns många trådar här som beskriver hur man rengör och applicerar kylpasta.

Yes, tappade bort en del av antec kylaren, därför har jag satt på den vanliga stockkylaren igen som medföljer.
Så ni tror kylpastan kan vara problemet ?
Hur mkt pasta ska man ta då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

Yes, tappade bort en del av antec kylaren, därför har jag satt på den vanliga stockkylaren igen som medföljer.
Så ni tror kylpastan kan vara problemet ?
Hur mkt pasta ska man ta då ?

riskorn brukar va bra

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Och vad ska man rengöra med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

riskorn brukar va bra

riskorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

Och vad ska man rengöra med ?

T-röd funkar fint t.ex.

Permalänk
Skrivet av dincoftw:

riskorn ?

Du gör rent både processor och kylare (ytan).
Sen applicerar du kylpasta, storleksmässigt ett riskorn, på själva processorn.
Sätt på kylaren igen.. Klart.
Får man för mycket pasta är det inte bra heller nämligen.
Så tänk ett riskorn mitt på processorn.
Det kommer att smetas ut själv när det blir varmt senare.

Jag sitter själv med en i7 3770k med originalkylare i ett Silverstone Sugo SG05 chassi och ligger på runt 50 grader när jag lirar så så himla usel är inte originalkylaren som många vill påstå. Idle ligger jag runt 35 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

riskorn ?

http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=36237

http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=36238

Lägger du på kylaren på CPUn kommer pastan fördelas ungefär som på nedre länken.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av dincoftw:

Yes, tappade bort en del av antec kylaren, därför har jag satt på den vanliga stockkylaren igen som medföljer.
Så ni tror kylpastan kan vara problemet ?
Hur mkt pasta ska man ta då ?

Ja, dålig kontakt mellan processor och kylare på grund av pasta-rester är garanterat en del av problemet.
http://youtu.be/-hNgFNH7zhQ Kika på denna video, runt 2:10 lägger han på lagom mängd.

För att ta bort pastaresterna:

Använd något icke luddande som torkduk, helst kaffefilter eller microfiberduk men bommullstops eller 'torky'/hushållspapper fungerar i värsta fall.

Fukta denna med T-röd, kemiskt ren bensin eller något liknande medel. Starkare saker som lacknafta och aceton kan skada komponenter och plast runt omkring så det bör undvikas.

Sen är det bara och försiktigt gnugga tills det blir helt rent, både på kylaren och processorn.
processorn kan sitta kvar på moderkortet undertiden. Snåla inte med torksaken och använd inte överdrivet mycket av lösningsmedlet, lätt fuktad räcker.