Inte mus-arm, men gorilla-arm för Windows 8

Permalänk
Medlem

Inte mus-arm, men gorilla-arm för Windows 8

Enligt en artikel i PCMag (http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2412195,00.asp) så dog pekskärmar redan på 80-talet:

Citat:

"Microsoft CEO Steve Ballmer is floating around extolling the virtues of Windows 8. Reviewers are giving more positive reviews than negative reviews. Smart people I know have actually changed their minds, agreeing that Windows 8 is great. Life is good at Microsoft.
That said, I personally do not like it. I specifically dislike the idea of full-screen apps running on 27-inch screens. Will I like it more if the desktop PC becomes a touch-screen PC where the advantages of touch come to the fore? No. [...]

"The HP machine was also a 1980s era machine with the same problem. Using any touch system that is not on the lap or flat on the desk invites "mouse shoulder," a form of tendonitis. This can also develop from using the mouse improperly, which I unfortunately experienced some years back. It's an incredibly miserable ailment that can take six months to a year to resolve itself, during which you can barely move the shoulder.
This is going to happen with these touch screens—not the touch screen on the phone, and not the touch screen on the tablet, but with desktop touch screens and some notebook touch screens. I predict there will be a huge increase in the number of tendonitis claims and the companies, possibly including Microsoft, will find themselves in a legal tangle because of it."

I tidningen Scientific American (https://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-touch-s...) hittade jag det här:

Citat:

But in late 2012 Microsoft broke from the pack. It made a billion-dollar gamble that personal computing is taking a new direction. The gamble was Windows 8, and the direction is touch. Using a series of fluid, light finger taps and swipes across the screen on a PC running Windows 8, you can open programs, flip between them, navigate, adjust settings and split the screen between apps, among other functions. It's fresh, efficient and joyous to use—all on a touch-screen tablet. But this, of course, is not some special touch-screen edition of Windows. This is the Windows. It's the operating system that Microsoft expects us to run on our tens of millions of everyday PCs. For screens that do not respond to touch, Microsoft has built in mouse and keyboard equivalents for each tap and swipe. Yet these methods are second-class citizens, meant to be a crutch during these transitional times—the phase after which, Microsoft bets, touch will finally have come to all computers. At first, you might think, “Touch has been incredibly successful on our phones, tablets, airport kiosks and cash machines. Why not on our computers?” I'll tell you why not: because of “gorilla arm.”

Jsg hittade också följande kommentar från 1995 på https://groups.google.com/forum/?hl=en&fromgroups=#!topic/com...

Citat:

> I am trying to get information on touch screen displays which can be
used with
> a Windows based PC. This could be either the PCs monitor or possibly a
> peripheral attached to the PC. Any information on either sources of such
> equipment or peoples experience using particular PC touch screen devices
would
> be greatly appreciated.
The Touch Screen FAQ:
<URL:http://www.paranoia.com/~filipg/HTML/FAQ/BODY/F_touchscreen.html>

Some Companies:
Touch Window -- <URL:http://www.touchwindow.com/>
Trident Systems -- <URL:http://tridsys.com/CPG/>
Jumbo Computer -- <URL:http://www.mega.com.tw/jumbo/touch/touch.htm>
Carrol Touch (AMP Inc) -- <URL:http://www.eden.com/rrchamber/rrchama7.htm>

You might also consider whether a touch screen is what you want. There is
a phenomenon known as "gorilla arm" caused by constantly elevating the arm
to touch a screen. These screens are good for kiosks where a limited time
is spent in navigating by touch but not for applications where a user must
spend large amounts of time doing so.

Hope this helps.
Maria Shugars

Maria T. Shugars, Chief Scientist
Mystech Associates, Inc.

Notera att beteckningen gorilla arm fanns redan 1995! (Det är jag som har strukit under och och 'fetat' stilen)

Min gissning är att pekskärmar kommer att fortsätta vara ett specialfall för mobiler, pekplattor och de nya laptopparna med både tangentbord och pekskärm. De som har stora, vertikala skärmar kommer inte att gilla det i längden.

Visst påverkar det här populariteten för Windows 8 för de som använder just stora, vertikala skärmar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Har för mig att Steve Jobs sa i någon presentation att Apple testade prototyper av datorer med touchskärm innan iPad, men kom fram till att det inte fungerade. Den dåliga ergonomin var en starkt bidragande orsak. Testarna klagade bland annat på värk i armar och axlar efter långvarigt användande.

http://www.businessinsider.com/steve-jobs-touch-screen-mac-20...

Permalänk
Medlem

Minns också den presentationen av Apple men hade ingen aning om att HP experimenterade med detta för så länge sen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Snusfri

Ditt hat mot Windows 8 och saker som rör det känns inte direkt hälsosamt..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ditt hat mot Windows 8 och saker som rör det känns inte direkt hälsosamt..

De ergonimiska problemen som kan uppstå vid ett överdrivet användande av touch-skärm "för sakens skull" känns inte direkt hälsosamma heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

De ergonimiska problemen som kan uppstå vid ett överdrivet användande av touch-skärm "för sakens skull" känns inte direkt hälsosamma heller.

Självklart inte, allt beror på hur man använder det.
Som jag (med flera) påpekat flertalet gånger så är en touchscreen till en stationär dator aldrig tänkt att ersätta mus och tangentbord, utan som ett komplement för att tex scrolla, starta ett program och liknande.

Jag förstår bara inte varför det skall vara så svart eller vitt.

Sedan så har olika människor olika behov, bara för att man inte gillar en produkt så behöver man inte spy galla över det nästan konstant.

Jag själv tex är stark Apple-motståndare, men jag skapar inte massvis med trådar och ondgör mig över att människor uppskattar deras produkter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Märkligt, inget tecken till gorillaarm här, trots dagligt användande av Win8 i snart ett halvår.

Jag tror du blandat ihop lite begrepp i din trådrubrik.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Lego Master

Men är inte touch-delen i Win8 främst tänkt för just surfplattor, där sådant interface faktiskt fungerar? Jag ser inte problemet.
Logitech har en potentiell lösning; http://www.logitech.com/sv-se/product/touchpad-t650?crid=1153

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Märkligt, inget tecken till gorillaarm här, trots dagligt användande av Win8 i snart ett halvår.

Jag tror du blandat ihop lite begrepp i din trådrubrik.

Har du suttit med en touch-skärm i sex månader och arbetat med armarna rakt ut hela tiden? Imponerade.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Har du suttit med en touch-skärm i sex månader och arbetat med armarna rakt ut hela tiden? Imponerade.

Nej, jag har gjort exakt det som står i trådens titel, dvs suttit med Windows 8.

Men som sagt, jag tror trådskaparen råkade skriva fel, och egentligen menade "Inte mus-arm, men gorilla-arm för pekskärmar"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Självklart inte, allt beror på hur man använder det.
Som jag (med flera) påpekat flertalet gånger så är en touchscreen till en stationär dator aldrig tänkt att ersätta mus och tangentbord, utan som ett komplement för att tex scrolla, starta ett program och liknande.

Jag förstår bara inte varför det skall vara så svart eller vitt.

Sedan så har olika människor olika behov, bara för att man inte gillar en produkt så behöver man inte spy galla över det nästan konstant.

Jag själv tex är stark Apple-motståndare, men jag skapar inte massvis med trådar och ondgör mig över att människor uppskattar deras produkter.

Problemet, och roten till mycket av "gnället" ligger i att Microsoft verkar ha tänkr "Låt oss göra ett gränssnitt primärt tänkt för touch, och sedan försöka anpassa det så gott det går för mus/tangentbord för de som har det". Hade det varit tvärt om hade det säkert inte varit några problem alls, och betydligt färre hade "gnällt". Visst är det så att vissa klarar anpassningen bra och för dem är det ju inga problem. Men det finns en stor grupp människor som ser problem med tankesättet, och det går inte bara att avfärda all kritik som gnäll, visst, en del gnäller utan att ha testat, och det är ju fel, oavsett vad det gäller. Men det finns även en hel del kritik som är välgrundad och baseras på egna upplevelser, men det avfärdas endå som "gnäll" av vissa, vilket är minst lika tröttsamt och kontraproduktivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ozzed:

Problemet, och roten till mycket av "gnället" ligger i att Microsoft verkar ha tänkr "Låt oss göra ett gränssnitt primärt tänkt för touch, och sedan försöka anpassa det så gott det går för mus/tangentbord för de som har det". Hade det varit tvärt om hade det säkert inte varit några problem alls, och betydligt färre hade "gnällt". Visst är det så att vissa klarar anpassningen bra och för dem är det ju inga problem. Men det finns en stor grupp människor som ser problem med tankesättet, och det går inte bara att avfärda all kritik som gnäll, visst, en del gnäller utan att ha testat, och det är ju fel, oavsett vad det gäller. Men det finns även en hel del kritik som är välgrundad och baseras på egna upplevelser, men det avfärdas endå som "gnäll" av vissa, vilket är minst lika tröttsamt och kontraproduktivt.

Men använd inte skiten då?
Maila Microsoft, meddela dina åsikter och låt sedan saken vara ur världen. Det här verkar snarare vara ett korståg för att omvända osäkra Windowsanvändare till Win8haters-lägret. Det bästa vore väl om folk kunde bilda sig sin egen uppfattning, oavsett vad du/ni/jag tycker är rätt/fel?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Varsågod, här är lösningen: http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=h... som var på modet för ca. 10 år sedan men som fallit i glömska sedan dess.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men använd inte skiten då?
Maila Microsoft, meddela dina åsikter och låt sedan saken vara ur världen. Det här verkar snarare vara ett korståg för att omvända osäkra Windowsanvändare till Win8haters-lägret. Det bästa vore väl om folk kunde bilda sig sin egen uppfattning, oavsett vad du/ni/jag tycker är rätt/fel?

Hur ska man kunna bilda sig en egen upfattning om man inte får höra båda sidor? Med ditt synsätt så borde du ha minst lika stora problem med de trådar som okritiskt basunerar ut Windows 8's förträfflighet och kallar alla som inte gillar det för "bakåtsträvare", och i vissa fall till och med påstår att de som ogillar eller tycker att det är krångligt att lära sig att använda modern UI har lågt IQ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ozzed:

Hur ska man kunna bilda sig en egen upfattning om man inte får höra båda sidor? Med ditt synsätt så borde du ha minst lika stora problem med de trådar som okritiskt basunerar ut Windows 8's förträfflighet och kallar alla som inte gillar det för "bakåtsträvare", och i vissa fall till och med påstår att de som ogillar eller tycker att det är krångligt att lära sig att använda modern UI har lågt IQ.

Man kan testa själv?

Men i övrigt, ja, jag tycker det är lite lamt att folk försöker påpeka det ena eller andra oavsett, eftersom ett användargränssnitt kan man inte läsa sig till om det funkar eller inte, man måste testa.

Jag gillar Win8, men visst erkänner jag att det finns vissa problem. Dock inte så stora att det är en anledning att hålla sig borta från OSet helt och hållet, det går fortfarande utmärkt att använda, minst lika bra som Win7 i min mening.

Vad gäller Metro så har jag lärt mig dra nytta av det i helgen; Netflix-appen på sekundärskärmen och Just Cause 2 på huvudskärmen är fett nice, speciellt eftersom Netflix-appen svarar på mediaknapparna på mitt tangentbord. Bra skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Märkligt, inget tecken till gorillaarm här, trots dagligt användande av Win8 i snart ett halvår.

Jag tror du blandat ihop lite begrepp i din trådrubrik.

24"/27" pek skärm då antar jag ??
om du inte har pek skärm på desktop så känns din kommentar lite onödig

Permalänk
Medlem

O_O
Kan bara säga att jag kan inte tänka mig en laptop utan pekskärm igen då det underlättar en hel del. Även om jag inte överanvänder det så är det ruskigt ruskigt att kunna klicka på skärmen.

Att ha det på min stationära skärm ser jag ingen användning av nu dock

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

24"/27" pek skärm då antar jag ??
om du inte har pek skärm på desktop så känns din kommentar lite onödig

Hänvisar till post 10, och tycker förövrigt att min kommentar är betydligt mindre onödig än denna trådens existens.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

"The next time someone complains that Windows 8 touchscreens give you "gorilla arm," you have my permission to stomp on them like that ape in the old American Tourister commercials. The reality is that touchscreens work great on modern laptops, and you might even be able to retrofit touch support on your old trackpad."

http://www.zdnet.com/to-touch-or-not-to-touch-that-is-the-win...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...