Jailbreak till Windows RT.

Permalänk
Medlem

Jailbreak till Windows RT.

http://www.idg.se/2.1085/1.485320/jailbreak-for-windows-rt-sl...

Hur är detta möjligt? Eller vad menar de? Hur kan man köra x86-applikationer på en RT-platta? Det är ju helt olika arkitektur. Eller missar jag något fundamentalt här?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror det är mer att de får in appar från andra källor än Windows store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tror det är mer att de får in appar från andra källor än Windows store?

Enligt artikeln så går det ju att köra "vanliga" windowsprogram men Microsoft har tagit bort möjligheten för att det drar för mycket batteri... Jag tycker det låter helknasigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

det verkar som att dom menar att surplattor med windows nu kan köra appar från ARM baserade windows desktops "appstore", ung som man på androids play store kan ha en app för plattor och en för telefoner.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt artikeln så går det ju att köra "vanliga" windowsprogram men Microsoft har tagit bort möjligheten för att det drar för mycket batteri... Jag tycker det låter helknasigt.

Det ska bli intressant att se vad för FPS de där Winblows-grytunderläggen orkar driva runt BF3 på ultra i.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra x86/64 applikationer på ARM nej, utan det är helt enkelt så att du kan köra ARM applikationer som Microsoft inte har signat.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Du kan köra vanliga desktop program men dom måste kompileras för ARM så det är open source som gäller.

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=36359093&postc...

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

det verkar som att dom menar att surplattor med windows nu kan köra appar från ARM baserade windows desktops "appstore", ung som man på androids play store kan ha en app för plattor och en för telefoner.

Aha. Alltså att man kan köra "Windows runtime"-appar ämnade för desktop även på plattorna? Det verkar ju logiskt.

Sorfligt endå att vi lever i en tid där det behövs "Jailbreak" för att göra vad man vill med senaste Windows. De lovade ju att inte döda pc'n som en öppen plattform men det här talar ju lite imot det. Hur som helst så är det positivt om man nu kan ta sig runt begränsningarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aha. Alltså att man kan köra "Windows runtime"-appar ämnade för desktop även på plattorna? Det verkar ju logiskt.

Sorfligt endå att vi lever i en tid där det behövs "Jailbreak" för att göra vad man vill med senaste Windows. De lovade ju att inte döda pc'n som en öppen plattform men det här talar ju lite imot det. Hur som helst så är det positivt om man nu kan ta sig runt begränsningarna.

http://ces.cnet.com/8301-34439_1-57563340/uh-oh-windows-rt-sa...

Samsung skiter i Windows RT för pekplattor helt och hållet för största marknaden, USA:

Citat:

"because retail partners don't see strong demand and because the value proposition for Windows RT isn't clear to consumers"

Så, här har Microsoft fått något att bita i. Med lite tur kan man få dem att ändra designen på ett annat nysläppt OS också

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://ces.cnet.com/8301-34439_1-57563340/uh-oh-windows-rt-sa...

Samsung skiter i Windows RT för pekplattor helt och hållet för största marknaden, USA:

Så, här har Microsoft fått något att bita i. Med lite tur kan man få dem att ändra designen på ett annat nysläppt OS också

Tyvärr tror jag inte det. De verkar ha hållningen att det är partnertillverkarnas/kundernas/ekonomins fel att det säljer dåligt. Inget annat, då de utan tvekan har levererat en felfri produkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.