Hjälp! Clean install av Windows 8 Asus "UX32VD" kan inte hitta diskarna/drivers

Permalänk
Medlem

Hjälp! Clean install av Windows 8 Asus "UX32VD" kan inte hitta diskarna/drivers

Tjenare!

Har en Asus UX32VD som jag sutti i en SSD innan och gjort en clean install av Windows 7.

Eftersom det gick så lätt att göra en clean install av windows 7 tänkte jag att det skulle gå lika lätt med Windows 8 pro men icke sa nicke, lyckas få igång installationen men efter några steg så kan Windows/installationsguiden inte hitta ssd:n. Det frågas efter drivers för att hitta själva hårddiskarna i installationen. Jag har testat att boota från både usb och dvd. Har uppdaterat till senaste bios 212 (fläktproblemet försvann) samt testat att skriva ett sfc kommando som någon tipsade om på forumet men inget hjälper.

Har ni något tips på vad det är som spökar för mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vet inte om du har BIOS eller UEFI i den datorn men kan vara det som spökar för dig

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Vet inte om konsollen fortfarande finns i Windows 8 installationen men testa att trycka F8 under installationen och se ifall systemet har mountat en disk vid C: eller inte.

Kan vara massvis med olika problem så men vill bara veta ifall ditt system kan läsa HD'n eller inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Delapsus: Ja jag har försökt tagit reda på ifall det är UEFI eller bios, det verkar som jag att jag har BIOS. Dock kan jag välj att boota usb:t i antingen bios eller uefi (kanske alltid går att göra).

MugiMugi: Glömde berätta tidigare att jag kommer inte åt vare sig touchpaden eller tangentbordet under win 8 installation utan måste koppla in extern mus för att kunna fortsätta så kommer ej åt f-knapparna.

Permalänk
Medlem

Vet inte men om det går så kan du testa att koppla in SSD i en annan SATA port och se om det hjälper

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Hej igen efter ett bra tag!

Jag har nu fått tag i ett tangentbord och försökt trycka på F8 under W8 installation men får inte upp någonting.
Har även tagit ut SSD:n och försökt att installera på den andra HDD:n som är helt ren och i MBR format.

Har testat alla möjliga lösningar men nu har jag slut på idéer, känns som att det nästan är dags att skicka in datorn för en koll hos asus.

Har ni några andra idéer som skulle kunna lösa mitt problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Delapsus:

Vet inte men om det går så kan du testa att koppla in SSD i en annan SATA port och se om det hjälper

Finns bara en port på Zenbook.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechLe:

Hej igen efter ett bra tag!

Jag har nu fått tag i ett tangentbord och försökt trycka på F8 under W8 installation men får inte upp någonting.
Har även tagit ut SSD:n och försökt att installera på den andra HDD:n som är helt ren och i MBR format.

Har testat alla möjliga lösningar men nu har jag slut på idéer, känns som att det nästan är dags att skicka in datorn för en koll hos asus.

Har ni några andra idéer som skulle kunna lösa mitt problem?

Tack på förhand!

Prova ställa tillbaka BIOS på default.