Installera windows på ny ssd

Permalänk
Medlem

Installera windows på ny ssd

Godmorgon Sweaclockers!
Jag tror att tråden passar bäst här, ursäkta mig om jag har fel.

Iallafall så har jag windows 7 installerat på min vanliga hårddisk och jag vill fixa så att jag har det på min SSD istället.

Jag har kollat runt lite på intranätet och det verkar som att man ska koppla ur den vanliga hårddisken(den på 1 tb för mig då) och sedan installera windows 7 på SSDn, sen koppla in hårddisken och gå in i bios och göra så att den bootar upp med SSDn i första hand, stämmer det?.

Sen har man ju 2 windows så att säga, hur ska man då "ta bort" windows från min gamla HD?
Är det bara att stoppa skiten i papperskorgen och tömma skiten eller händer något dåligt som att datorn typ sprängs?

Tack på förhand/Catbajs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klona disken istället med valfritt program. Eller läs min guide om hur du gör.

Ps; sök nästa gång.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ett bra svar/tips, tyvär så blev jag otålig och kollade runt på T.ex youtube om hur man gör osv så allt är fixat nu.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ställa in hårddisken på AHCI i BIOS innan du installerar.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >