Jag förstår inte varför vi tjafsar vidare om detta, vi tycker och tänker helt olika som du märkt. Det började ju med att killen länkade en nyhet som inte var relevant och jag svarade på det. Jag har inte sett några "studier eller annat" som säger att spelindustrin satsar mer på bra spel till PC än till konsoller?
Du har helt rätt i att jag själv inte har några studier eller forskning om detta på rak arm som styrker det jag säger, och jag skriver inte för att bevisa detta utan jag gjorde ett inlägg med personlig logik sedan får folk tro vad de vill - det kan jag inte bry mig mindre om. Därimot har jag en kvinnlig kompis som jobbar på ett av Sveriges största, om inte det största, spelhus som grafisk designer (eller vad titeln nu exakt är) i produktionen av nya spel. Enligt henne anpassas nästan alla spel som inte har ett väldigt stark multiplayer-läge (som BF3) till konsoll i första hand. Grafiken byggs oftast upp kring TV-upplösningar och det optimeras för visning på TV-skärm och optimeras prestandamässigt för konsollen hårdvara och dess begränsningar.
Dessutom har jag för mig att jag läst en eller flera nyheter genom åren här på Sweclockers ned citat och/eller intervjuer från betydande personer inom spelindustrin att PC-spel är så kraftigt utsatt för piratkopiering, och/eller av andra anledningar är mindre prioriterade nu än för säg åtta år sedan bara för att dra till med något. Ett stort undantag var iaf Allan Wake som sålde så bra så att det efter några dygn redan betalat av alla tidigare kostnader för spelet. Men det kan ju dock bero på att de inte satsade så mycket på att jag göra till PC vilket leder till låga utvecklingskostnader. Jag har inte testat det själv så jag har inte en aning om det är bra till PC eller inte. Men det kommer alltid att finnas undantag.
Någon nämnde Steam och att de tjänar pengar. Det är ingen speltillverkare. Dessutom börjar de ju också gå mot konsoll-hållet nu ned tex sin nya funktion för helskärmsläge anpassat främst för användning till TV och med spelkontroll istället för datormonitor, mys och tangentbord.
Sedan så om du själv har spelat en del de senaste åren så märker man av (iaf jag, min åsikt som jag står fast vid stenhårt) att det kommer många fler halvfärdiga och sämre anpassade spel till PC som är tex dåligt optimerade och inte kan utnyttja datorns hårdvara på så bra sätt som det gjort tidigare vilket leder till sämre prestanda. De finns också fler buggar/glitchar än förr.
Vad säger då detta? Om PC-spelen blivit sämre optimerade och buggigare så läggs det inte ner samma resurser som förr för att få till det okej iaf. Varför? Det finns endast en anledning för spelföretag att göra på detta sättet vad jag kan komma på: tjäna mer pengar genom att inte lägga ner de resurser som gjorts tidigare för att få lägre en utvecklingskostnad och kunna sätta lägre pris på spelet för att sälja fler exemplar. Om spelet är billigare så är det också mer "okey" att spelet inte är optimalt.
Jag säger återigen: om marknaden för försäljning av datorspel skulle vara lönsam så skulle det återspeglas genom fler bra anpassade spel, färre buggar och fler titlar till PC. Att de nu beslutat att inte släppa GTA V (5) till PC talar ett ganska tydligt språk tycker jag. Om de ansett att det skulle vara något som de skulle tjäna bra med pengar på skulle det såklart komma till PC. Men Rockstar Games har väl gjort en egen studie/undersökning baserad på vinster och försäljningssiffror från tidigare titlar, piratkopieringen av deras spel i serien som släppts till datorer tidigare, och kommit fram till att det inte är värt det helt sonika.
Det finns många exempel på titlar som gjorts dåligt från konsoll till PC, och även några där man valt att helt stå över. Far Cry 3 är ju ett relativt nytt spel som är i den första gruppen - spel som det inte lagts ner tillräckligt med resurser på för PC-versionen vilket garanterar resulterat i generellt dålig och oförutsägbar prestanda, buggar och tom menyn ska vara kvar från konsoll-versionen och vara uruselt anpassad för datorer med mys och tangentbord.
Jag vet inte vad mer än äkta exempel på spel som visar problemet, med beskrivning till några saker som klart och tydligt är dåligt gjort, är bättre "bevis". För att inte tala om de tusentals personer (minst) som jorden över är mindre nöjda med FC3 PC-variant.
För mig är det en tydlig trend att datorspel har hamnat lite i skymundan från konsolerna spel. Du får såklart tycka vad du vill, men jag kan inte tänka på någon annan anledning är just pengarna som orsak till denna tråkiga utveckling och trend. Av alla jag känner som spelar datorspel är (uposkattningsvis) säkert minst 90% ej köpta, för konsoll skulle jag uppskatta siffran till att runt 95% av de jag känner köper sina spel. Och då sitter jag i styrelsen för en av Sveriges största datorspels-communityn och har kontakt med MÅNGA olika personer som spelar och tycker mig ha bra insikt i saken.
Mvh
Skickades från m.sweclockers.com