Permalänk

fråga om processorer[överklockning]!

tjenare en fråga, har tänkt att köpa en ny processsor, som funkar bra att överklocka, men nu till frågan kan man överklocka processorer till någonstans mellan 4,6-4,8 mhz? har hört att endel personer har fåt sjuka resultat tex med fx-6300? stämmer de här verkligen? ja menar de borde ju bli för jävla varmt inne i datorn? det är ju nästan 0,5-0,6 mer i mhz mer än va de står på rekommenderad överklockning?

ett exempel
Modell
FX-6300
Hastighet
3.5 GHz, (Turbo upp till 4,1GHz)

Permalänk
Medlem

För det första så tror jag du menar GHz och inte MHz va?
Och ja, det går att överklocka en fx6300 till 4,6-4,8 GHz, men om du gör det så bör du köra med vattenkylning. För annars blir det, som du sa, extremt varmt. Stockkylaren till fx 6300 sägs inte heller vara så bra (kyla som en handhållen fläkt och låta som en flygplansmotor typ), så det rekomenderas att köpa en ny. Lycka till!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk

oja acce22 menar ghz>_> blev lite fel>_<

Permalänk
Medlem

Är väl ingen idé att klocka den om den redan kör turbo till 4.1GHz.
Turbo är en funktion som klockar processorn åt dig när den behöver extra prestanda, t.ex i spel.

Men ja, närmare 5GHz börjar bli vanligt för processorer.

Sen håller jag nog inte med om vattenkylnings biten då min luftkylning kyler minst lika bra som en vattenkylare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Är väl ingen idé att klocka den om den redan kör turbo till 4.1GHz.
Turbo är en funktion som klockar processorn åt dig när den behöver extra prestanda, t.ex i spel.

Men ja, närmare 5GHz börjar bli vanligt för processorer.

Sen håller jag nog inte med om vattenkylnings biten då min luftkylning kyler minst lika bra som en vattenkylare.

men tex vi säger en i5:a 2500k om man överklockar den till 4,6 ungefär blir den bättre då? ungefär hur mycket i prestanda kalkulerat i procent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

men tex vi säger en i5:a 2500k om man överklockar den till 4,6 ungefär blir den bättre då? ungefär hur mycket i prestanda kalkulerat i procent?

Om du gasar mer i en bil, kör du fortare då?

Ja, givetvis blir den starkare, annars hade man inte klockat den.
Prestandan är relativ till vad som ska kalkyleras, men ja, allting kalkyleras snabbare, obviously.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

men tex vi säger en i5:a 2500k om man överklockar den till 4,6 ungefär blir den bättre då? ungefär hur mycket i prestanda kalkulerat i procent?

Låter som att du inte har stor erfarenhet utav överklockning så ge dig inte in i den djungeln innan du läst ett flertal guider !
Jag kör fortfarande min I-975 Extreme edition stock med vattenkylning då jag tyckte den gick för varmt. Och den "klockar" sig själv när det behövs.
Har faktiskt sett tester tidigare där min 3-4 år gamla processor piskar upp nya processorer. Så jag kommer köra stock med vattenkylning i kanske två till tre år till eftersom det faktiskt funkar så j*vla bra och stabilt är det också