Permalänk
Medlem

FD Silent Series R1, tysta?

Är de verkligen så tysta som 9dB? Jag är inte jättebrydd över hur mycket luft de transporterar som hur mycket de låter. Behöver ett gäng nya fläktar 140mm och priset på R1 är ganska fint.

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=9&prod=1...

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Har iofs bara 120-mm varianten av dem, men de är tysta. Flyttar dock i stort sett ingen luft...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har iofs bara 120-mm varianten av dem, men de är tysta. Flyttar dock i stort sett ingen luft...

De är specade för; Airflow: 38.6 CFM

Hur illa kan det vara?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Skrivet av eonic:

De är specade för; Airflow: 38.6 CFM

Hur illa kan det vara?

Hade det varit en 120mm-fläkt hade det varit OK, men med en 140mm... Nja... De är iofs rätt billiga, men hade köpt Noctua eller Cougar om jag var du, lika bra att lägga lite mer på fläktar så man får kvalité.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Dom är tysta, men flyttar knappt nån luft. Och dom är inte anmärkningsvärt tysta, mina går i 750rpm på max.

Jämför jag med mina Be quiet shadow wings som flyttar mer luft vid samma varvtal men maxar 1050rpm så är skillnaden på ljudnivån ytterst liten.

Kvalitén är ganska usel också, plasten är tunn och spröd. Har pajjat 2st när jag råkat komma åt dom så har en blad lossnat från fläkten.

Men du kan ju alltid köpa nån och prova, Arctic har fläktar som liggger mkt lågt i pris och är bra mkt bättre än FD fläktarna.

Vill du gå upp ett snäpp så ligger Be quiet Shadow wings på typ 130-140kr, men det är då PWM osv, dom går ner på 150-200rpm som lägst vilket är jäkligt bra. Har ett antal och kvalitén är klockren och jämn, ingen som har obalans eller minsta vibrationer eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om flera Fractal fläktar som har skurit efter knappt 1års drift.
Jag håller mig till Noctua och Delta så gott det går efter det, då jag vet att de håller en evighet.
Antec gör annars rätt så bra fläktar, dock tycker jag att deras Two-Cool är lite för högljudda och sänker man dem en del (skulle gissa under 7v) så börjar de ticka en del, och stängs de av helt pga för låg spänning har de en tendens att börja tjuta. (Använder Fractal Kontrollers).

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Det var bara att jag hittade några som bara kostade femtio kronor

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Lånar tråden lite. Hur är det med R2 fläktarna ? 140mm. Tror ni dessa flyttar luft ? Funderar på att byta ut mina Corsair fläktar mot FD Silent R2 bara för jag har ett chassi plus en fläktkontroll som är det märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Lånar tråden lite. Hur är det med R2 fläktarna ? 140mm. Tror ni dessa flyttar luft ? Funderar på att byta ut mina Corsair fläktar mot FD Silent R2 bara för jag har ett chassi plus en fläktkontroll som är det märket.

De presterar bättre än R1(men finns ändå många bättre) men de är fortfarande väldigt plastiga. Om du ska sätta de på kylaren är det bättre om du hittar fläktar med bättre statiskttryck. Corsair gör några sådana, Noctua, Scythe, är andra märken som gör bra sådana fläktar. Be Quiet har jag inte testat men de verkar bra med.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.