Hur få gammal bärbar snabbare till 3-åring? Vilket operativ? Tiny7, Strippat Xp...?

Permalänk
Medlem

Hur få gammal bärbar snabbare till 3-åring? Vilket operativ? Tiny7, Strippat Xp...?

Tjena,

Har en Dell Inspiron 8600 med 2Ghz Pentium M och 3Gb ram. Den har börjat slöa ordentligt och jag ska installera om den...men skulle jag tjäna på att installera något mindre resurskrävande variant av Windows? Jag har själv inga egna erfarenheter av strippade varianter av windows så jag behöver tipps av folk som har erfarenhet själv och vad man ska tänka på.

Datorn ska användas av min 3-åriga dotter för att spela barnspel på och för att köra spotify och köra youtubefilmer. Just nu slackar den efter på youtubandet efter en stund och då pratar vi inte HD-material utan simpla Nicke Nyfiken och Alfons-filmer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade väl kört en vanlig installation av Windows XP, så fungerar nog det mesta - inkl. barnspelen.

Om spelen är det sekundära och spotify / youtube det primära, hade jag istället satsat på att installera Ubuntu (valfri version) då det mesta funkar out-of-the-box.
Spelen kommer nog även funka med Wine, om det är enklare spel.

Det fina med Ubuntu är att det hittar näst intill all hårdvara och utför installationen direkt, så alla delar och komponenter är installerade direkt! Fint
Mer pill med Windows här...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Peppermint hade jag sagt. Då kommer barnet inte lyckas skaffa virus eller totaldöda mjukvaran.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Min dotter har någon gammal grej med celeron 920 (tror den är 1.8GHz), visserligen 4GB ram.
Jag lade in windows 7 och det fungerar dugligt.
Hon tittar på netflix annars hade jag nog lagt in linux istället.

Jag snubblade över "Qimo" http://en.wikipedia.org/wiki/Qimo_4_Kids
som ser intressant ut, men jag vet inte om den blivit nedlagd, ingen av nedladdningslänkarna fungerade när jag testade för en vecka sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tiny7går under paragraf 7 lIkaså strippat xp.. du kan själv banta en xpskiva mha nLite.

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört nLite på en XP-skiva. Går att få ett rätt lättdrivet OS då.
Längtar fortfarande efter strippat XP ibland, även fast jag kört vista/win7 senaste 5 åren

"Lite" programmen till 7:an "strippar" inte riktigt lika mycket som nLite kan göra. Känns inte som att det finns riktigt lika mycket att välja. Fast kanske bara är en "illusion".
Eller är jag ouppdaterad angående program? Använt mig av rt7lite senaste gångerna. Kanske 7customizer funkar bättre.
Fast det är länge sedan något av programmen uppdaterades.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kotan:

Skulle nog kört nLite på en XP-skiva. Går att få ett rätt lättdrivet OS då.
Längtar fortfarande efter strippat XP ibland, även fast jag kört vista/win7 senaste 5 åren

"Lite" programmen till 7:an "strippar" inte riktigt lika mycket som nLite kan göra. Känns inte som att det finns riktigt lika mycket att välja. Fast kanske bara är en "illusion".
Eller är jag ouppdaterad angående program? Använt mig av rt7lite senaste gångerna. Kanske 7customizer funkar bättre.
Fast det är länge sedan något av programmen uppdaterades.

Uppdateras rt7lite fortfarande? Bra länge sen man hade halvkoll på det. Likaså med 7customizer, fast där ska det vara mkt enklare att modda själv drt man vill ha bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppdateras rt7lite fortfarande? Bra länge sen man hade halvkoll på det. Likaså med 7customizer, fast där ska det vara mkt enklare att modda själv drt man vill ha bort.

Nä är rätt länge sedan det uppdaterades. Tror inte det varit aktivitet på 1½-2 år.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

En 3-åring ska inte ha dator mmhkay.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

En 3-åring ska inte ha dator mmhkay.

OfT: Att få en välbehövlig paus för att laga mat och liknande väger upp detta påstående! Min dotter kör våran TF101 och denna fungerar ypperligt till behoven för henne!

OnT: Personligen skulle jag nog ha kört någon Linux dist typ Ubuntu eller så

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade väl kört en vanlig installation av Windows XP, så fungerar nog det mesta - inkl. barnspelen.

Om spelen är det sekundära och spotify / youtube det primära, hade jag istället satsat på att installera Ubuntu (valfri version) då det mesta funkar out-of-the-box.
Spelen kommer nog även funka med Wine, om det är enklare spel.

Det fina med Ubuntu är att det hittar näst intill all hårdvara och utför installationen direkt, så alla delar och komponenter är installerade direkt! Fint
Mer pill med Windows här...

Skrivet av Json_81:

Min dotter har någon gammal grej med celeron 920 (tror den är 1.8GHz), visserligen 4GB ram.
Jag lade in windows 7 och det fungerar dugligt.
Hon tittar på netflix annars hade jag nog lagt in linux istället.

Jag snubblade över "Qimo" http://en.wikipedia.org/wiki/Qimo_4_Kids
som ser intressant ut, men jag vet inte om den blivit nedlagd, ingen av nedladdningslänkarna fungerade när jag testade för en vecka sen.

Skrivet av Kotan:

Skulle nog kört nLite på en XP-skiva. Går att få ett rätt lättdrivet OS då.
Längtar fortfarande efter strippat XP ibland, även fast jag kört vista/win7 senaste 5 åren

"Lite" programmen till 7:an "strippar" inte riktigt lika mycket som nLite kan göra. Känns inte som att det finns riktigt lika mycket att välja. Fast kanske bara är en "illusion".
Eller är jag ouppdaterad angående program? Använt mig av rt7lite senaste gångerna. Kanske 7customizer funkar bättre.
Fast det är länge sedan något av programmen uppdaterades.

Tycker ni har rent fel alla.

Det ända och rätta svaret om du vill ha Windows på den och den ska bli som ny, är Windows 8. Faktum är att det är så, har själv installerat 8:an på ett flertal "XP bärbara" och dom blev som nya alla samman. Nyinstallation med XP eller 7:an hjälpte inte mycket. Men 8 fick gamlingarna att bli ungdomar direkt! Och i desktopläget så är det inte mycket som skiljer 7:an från 8:an alls. Och en sak till, småungar älskar 8:an Dom gör verkligen det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

En 3-åring ska inte ha dator mmhkay.

Det är nog många som inte håller med dig och förmodligen har du inga barn själv om jag får dra en gissning.
Nu var det ingen sån hjälp eller åsikt jag behövde men då vet jag vad du tycker.
---

Kommer för övrigt att prova en strippad xp-installation först. Ska kolla in de andra alternativen också.

Tack alla för tipsen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

7an är tyngre än xp. I 8:ans fall kanske den är mer light än 7an. Xp är ett säkert kort. Ska man köra flashspel på nätet, då hade jag nog laddat ner lubuntu/xubuntu istället. Windows är ju bra om man ska installera windows program, men gamla laptops fungerar skitbra med lxde etc.

Men nu kanske man vill poängtera att det är en helt annan miljö än windows, inte så annorlunda dock eller? man kan ju köra både chrome/firefox på en ubuntu pc, och om man inte kört internet explorer 9 än, och alltså inte migrerat till 7an/8an så tror jag att man kan lära sig en ny webbläsare med fördel

Lubuntu, eller ubuntu med lxde som det kan kallas är resurssnålare än xp och har en "startmeny" i princip.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vcz:

OfT: Att få en välbehövlig paus för att laga mat och liknande väger upp detta påstående! Min dotter kör våran TF101 och denna fungerar ypperligt till behoven för henne!

OnT: Personligen skulle jag nog ha kört någon Linux dist typ Ubuntu eller så

Har hon ett behov av att anväbda den? Inte så att ni skapat det behovet genom att ge plattan till henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

En 3-åring ska inte ha dator mmhkay.

Vill man behålla sin egen hel kan det vara en idé att ha en inte fullt så "ömtålig" dator de små.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har hon ett behov av att anväbda den? Inte så att ni skapat det behovet genom att ge plattan till henne?

Det finns en del studier på att det är utvecklande för barn att börja tidigt.
Bl a använder många förskolor surfplattor för barn redan från ~2 år.
Bara man låter dem använda rätt appar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Morsans jobb (hon jobbar som förskolelärare) har köpt in iPads som barnen får använda i pedagogiskt syfte. Verkar vara ett riktigt bra hjälpmedel för att få ungarna att lära sig ord, former och allt annat som kan behövas när de är så små.

OnT: Jag skulle rekommendera ett strippat XP som alla andra eventuellt win 8 då det verkar vara ruskigt lättdrivet och är framtidssäkert.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns en del studier på att det är utvecklande för barn att börja tidigt.
Bl a använder många förskolor surfplattor för barn redan från ~2 år.
Bara man låter dem använda rätt appar.

Det är ett vanligt argument jag använt för att få spela datorspel som barn
Jag är skeptisk till hela grejen att använda surfplattor i undervisning, det känns som en på tok för ny och otestad metod och som att tekniken är för ung typ enligt mig. Men men...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Säger också XP, behöver inte ens strippa ner det för 3 GB RAM räcker långt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730