Har AMD kort, värt att skaffa ett "dåligt" nvidia för physx?

Permalänk

Har AMD kort, värt att skaffa ett "dåligt" nvidia för physx?

Suttit o funderat lite idag om man skulle skaffa ett physx kort.

Men undrar om det är värt det? Vilket är det billigaste och/eller mest prisvärda kortet ifall man ska skaffa ett?
Vilka sple tjänar något på detta isf?

Har börjat spela Borderlands 2 och självklart skulle man vilja dra igång physx för lite mer njutning. Samt BF3 har väl oxå physx stöd?

Har för länge sedan (mirror edge tiden) läst något om ett "fix" för att kunna använda physx till ett amd kort, finns det något sådant som fungerar bra annars?

Sitter på ett PowerCooler Radeon HD 6870 och när det blir dags att uppgrader till något nytt så är jag mest inne på ett 7970. Så därför kan det vara värt att inskaffa ett separat kort till detta ändamålet.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Suttit o funderat lite idag om man skulle skaffa ett physx kort.

Men undrar om det är värt det? Vilket är det billigaste och/eller mest prisvärda kortet ifall man ska skaffa ett?
Vilka sple tjänar något på detta isf?

Har börjat spela Borderlands 2 och självklart skulle man vilja dra igång physx för lite mer njutning. Samt BF3 har väl oxå physx stöd?

Har för länge sedan (mirror edge tiden) läst något om ett "fix" för att kunna använda physx till ett amd kort, finns det något sådant som fungerar bra annars?

Sitter på ett PowerCooler Radeon HD 6870 och när det blir dags att uppgrader till något nytt så är jag mest inne på ett 7970. Så därför kan det vara värt att inskaffa ett separat kort till detta ändamålet.

Skulle inte rekommendera. Att blanda AMD och Nvidia kort har historiskt sett variet en dålig ide.
Ska du ändå uppgradera GF kort, skaffa ett 680 så kan du ha physX. Tror att försöka mixa AMD och Nvidia kommer bara ge dig mer huvudvärk än nöje.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Jag personligen kör bara Intel och Nvidia på mina datorer. I början körde jag AMD, med var flera år sedan. Jag kör inte på Nvidia för Physx skull dock.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Skrivet av Nisse86:

Skulle inte rekommendera. Att blanda AMD och Nvidia kort har historiskt sett variet en dålig ide.
Ska du ändå uppgradera GF kort, skaffa ett 680 så kan du ha physX. Tror att försöka mixa AMD och Nvidia kommer bara ge dig mer huvudvärk än nöje.

Det va det jag trodde därför jag frågade

Tror dock inte jag skaffar ett GF kort istället för ett Radeon enbart pga denna anledningen. Har dålig erfarenhet av geforce kort och bra från radeon. Så föredrar "tyvärr" radeon ändå därför jag tänkte på denna banan

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Vad är/gör detta Physx? Antar att AMD har en motsvarighet?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Bf3 har inte stöd och Borderlands 2 flyter bättre med physx på cpu så länge som du är gpu cappad vilket du är med ett enda kort i 1080p.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Bf3 har inte stöd och Borderlands 2 flyter bättre med physx på cpu så länge som du är gpu cappad vilket du är med ett enda kort i 1080p.

Hade för mig att bf3 hade stöd för detta. Har ej möjlighet att välja physx i alternativ på borderlands, men har läst att man kan ändra detta i instälningsfilen direkt. Så antar jag gör det istället då

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Hade för mig att bf3 hade stöd för detta. Har ej möjlighet att välja physx i alternativ på borderlands, men har läst att man kan ändra detta i instälningsfilen direkt. Så antar jag gör det istället då

Kör du pirat? När jag körde Amd kunde jag välja det i menyn. Funkade prima med physx på high.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Vad är/gör detta Physx? Antar att AMD har en motsvarighet?

PhysX FAQ
Och nej, AMD har ingen motsvarighet till PhysX (inte någon jag känner till). Men man kan ändå använda PhysX även om man sitter på ett AMD-kort men då belastas det på processorn/CPUn istället. Nvidia-kort kan köra PhysX men går även att köra på CPUn där med.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Kör du pirat? När jag körde Amd kunde jag välja det i menyn. Funkade prima med physx på high.

Nej, men har inte för mig att jag installerat några physx drivers som jag läst att man ska. Kan bero på det Är inte hemma för tillfället så kan inte kontrollera direkt nu heller. Men det är nu man sitter o får ideerna

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

PhysX FAQ
Och nej, AMD har ingen motsvarighet till PhysX (inte någon jag känner till). Men man kan ändå använda PhysX även om man sitter på ett AMD-kort men då belastas det på processorn/CPUn istället. Nvidia-kort kan köra PhysX men går även att köra på CPUn där med.

En del spel är låsta så du måste ha nvidia för att aktivera det. Och möjligheten försvinner när nvidia drivrutinerna upptäcker ett Amd i datorn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om physx är något du vill ha så köp dig en eller två nvidia kort för minst strul.

Att köra Amd med nvidia för physx är jobbigt som satan och kräver att du gör om hela skiten varje gång du ska byta en drivrutin så att det ska funka i ett nytt spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Om physx är något du vill ha så köp dig en eller två nvidia kort för minst strul.

Att köra Amd med nvidia för physx är jobbigt som satan och kräver att du gör om hela skiten varje gång du ska byta en drivrutin så att det ska funka i ett nytt spel.

Det är inget diskuttera om att skaffa et nvidia kort istället. Jag undrar om detta är möjligt och om man det fungerar. VIlket jag har googlat runt på och uppfattar att det ska fungera om man har ett moderkort som stödjer detta?
Vilket jag inte är så säker på, eller om det fungerar på alla moderkort

Köper hellre ett billigt nvidia kort för physx och använder amd kort som prämiera gpu'n då jag är jätte nöjd med AMD hittils. Och om det är "krångligt" gör inte så jätte mycket då det är roligt att lösa problem osv.

Så största frågan kvarstår, fungerar det verkligen? tjänar man något? så att inte fps'n går ner från 60 till 25 och man får physx. Eller om cpun kan hantera det bättre än ett separat nvidia kort?

Har även för mig att jag läst att, om det är nvidia, som tipsar om att använda en separat gpu för physx även om man kör på nvidia kort redan

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Det är inget diskuttera om att skaffa et nvidia kort istället. Jag undrar om detta är möjligt och om man det fungerar. VIlket jag har googlat runt på och uppfattar att det ska fungera om man har ett moderkort som stödjer detta?
Vilket jag inte är så säker på, eller om det fungerar på alla moderkort

Köper hellre ett billigt nvidia kort för physx och använder amd kort som prämiera gpu'n då jag är jätte nöjd med AMD hittils. Och om det är "krångligt" gör inte så jätte mycket då det är roligt att lösa problem osv.

Så största frågan kvarstår, fungerar det verkligen? tjänar man något? så att inte fps'n går ner från 60 till 25 och man får physx. Eller om cpun kan hantera det bättre än ett separat nvidia kort?

Har även för mig att jag läst att, om det är nvidia, som tipsar om att använda en separat gpu för physx även om man kör på nvidia kort redan

Det har funkat för har själv gjort det ett antal gånger för rätt länge sedan. Vet inte om det funkar idag eller om moderkort hade någon inverkan på det.

Min 3930k kunde beräkna fysiken på CPUn in Borderlands 2 utan problem. Finns några på det här forumet som hade problem med det. Men det är inte speciellt viktigt då Physx när det är intressant på en GPU är om physx i spelet är låst till att köras på GPU som i Batman Arkham Asylum eller i Maffia 2.

Helt klart bäst att köra på en helt egen GPU till physx. Men då kommer ju frågan om du verkligen kommer köra spel som kräver physx på GPU eller om du kommer mest köra spel som kör utan Physx. För om du mest spelar spel som BF3 kommer du inte ha någon nytta av Physx eller en extra GPU. Då är det bättre om du kör på 2 eller 3st Nvidia GTX 680 / 690 och använder Physx på GPU när det behövs och när det inte behövs så har du mer GPU kraft till spelen.

Jag tycker personligen om du ska satsa på Physx så kör på dubbla GTX 680. För ångrar du dig senare så sitter du ändå på ett kraftpaket och kommer kunna njuta av hög inställningar i dom spel du spelar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken