AMD lanserar två nya Fusion-processorer: E2-2000 och E1-1500

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar två nya Fusion-processorer: E2-2000 och E1-1500

AMD inleder veckan på CES genom att smyglansera två nya processorer med spetsade klockfrekvenser i Brazos 2.0-familjen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig en sån här mot hd4000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Hur står sig en sån här mot hd4000?

Allt besegrar en grafikkrets från intel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Öhh 50mhz.... varför?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Öhh 50mhz.... varför?

Har mycket med att göra att dom har en strömsnål tillverknings process som gör cpun svårklockad, Undra om vi får se en e2200 i 1.8 ghz eller är kanske 1.75 ghz stopp för brazos? Kanske den här blir den sista innan jaguar kommer
.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Öhh 50mhz.... varför?

i en så liten strömsnål processor är det väl rätt bra ändå att öka både freknvens på cpu och gpu delen men behålla samma tdp blir ju lite bättre i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

Bara för att det är liknande frekvens betyder det inte att dom är lika snabba. Långt ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

En dual core laptop cpu är mycket mer kraftfull än en quad mobil cpu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

eh det är en dualcore cpu 1.75ghz och en gpu som leverar godkänd prestanda i ett chip och drar inte mer än 18 watt. Och självklart skulle core 2 duo "döda" men den drar 3 gånger så mycket mer i ström och har inte ens en inbyggd gpu. Men det visste nog trollet redan

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Allting besegrar en grafikkrets från intel.

Det ligger lite sanning i det ja, men å andra sidan tycker ja inte att du ska underskatta HD4000 heller Utifrån vad jag har sett så har den visat sig vara väldigt högpresterande för sin målgrupp

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Allting besegrar en grafikkrets från intel.

Förutom möjligen en från VIA..... ifall man inte får igång drivrutinerna vill säga

Permalänk
Medlem

Kommer den här klara spela upp 1080P? letar efter ett moderkort med inbyggd processor i som klarar det!

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Kommer den här klara spela upp 1080P? letar efter ett moderkort med inbyggd processor i som klarar det!

Utan problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

Du har ingen aning om vad du snackar om va?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dual-core på 1.75 GHz, vad är det här för skit?
Mobiltelefoner har ju quad-core med liknande klockfrekvenser.

Min 5 år gamla Core 2 Duo lär ju döda den här.

Får man fråga vad din 5år gamla Core2Duo har för TDP värde?

Permalänk
Medlem

Spetsade klockfrekvenser, vilken humor

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Utan problem...

Men frågan är om den klarar 1080p flashvideo á la Youtube... Dessa brukar kräva en del processormos!!

Permalänk
Medlem

Fast AMD A8-4455 Dual drar 17 Watt och A8-4555 Quad drar 19 Watt, även om dom är mobila.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av topfuel:

Kommer den här klara spela upp 1080P? letar efter ett moderkort med inbyggd processor i som klarar det!

Tveksamt om den klarar 1080p via Youtube, eller mkv-filer med DTS-ljud och hög bitrate. Min E-450 är helt värdelös ibland, när det gäller just de saker jag tog upp.

Har svårt att tro att det blivit någon större prestandaökning.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Tveksamt om den klarar 1080p via Youtube, eller mkv-filer med DTS-ljud och hög bitrate. Min E-450 är helt värdelös ibland, när det gäller just de saker jag tog upp.

Har svårt att tro att det blivit någon större prestandaökning.

Skriver under på det du säger.

Jag gick på det här snacket om att Fusion skulle vara bra för att grafikdelen är så pass mycket bättre än det Intel har att erbjuda. Det är sant, men processorn är faktiskt helt värdelös, iaf med dagens mått sett. Jag har till och med ibland svårt att spela upp 720p via Youtube. Så det negativa väger tyvärr mycket tyngre än det positiva.
Det är för mig faktiskt förvånade att fler inte beklagar sig över AMD:s APU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Skriver under på det du säger.

Jag gick på det här snacket om att Fusion skulle vara bra för att grafikdelen är så pass mycket bättre än det Intel har att erbjuda. Det är sant, men processorn är faktiskt helt värdelös, iaf med dagens mått sett. Jag har till och med ibland svårt att spela upp 720p via Youtube. Så det negativa väger tyvärr mycket tyngre än det positiva.
Det är för mig faktiskt förvånade att fler inte beklagar sig över AMD:s APU:er.

Då har du gjort något fel... har en gammal E-350, 4Gb ram och den rullar fint 720p på tuben och 1080p via XBMC.

Dessutom ska denna inte konkurrerra med i3, inte ens pentium. Atom är det denna ska slåss mot och då kickar den as.

Sätter man in produkterna i sitt segment vad gäller konkurrens så är AMD riktigt bra vad gäller detta segment.

Jag rekommenderar Intel vad gäller en spelrigg, hands down men här har AMD övertaget.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Men frågan är om den klarar 1080p flashvideo á la Youtube... Dessa brukar kräva en del processormos!!

du måste väga in att du sparar ca 10w när du tittar i 5 fps, vilket är väldigt mkt om man räknar in tv'n, förstärkaren, resten av komponenterna i datorn...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Tveksamt om den klarar 1080p via Youtube, eller mkv-filer med DTS-ljud och hög bitrate. Min E-450 är helt värdelös ibland, när det gäller just de saker jag tog upp.

Har svårt att tro att det blivit någon större prestandaökning.

E-450 klarar det om du kör hårdvaruaccelerering, dvs uppspelning via grafikkretsen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

eh det är en dualcore cpu 1.75ghz och en gpu som leverar godkänd prestanda i ett chip och drar inte mer än 18 watt. Och självklart skulle core 2 duo "döda" men den drar 3 gånger så mycket mer i ström och har inte ens en inbyggd gpu. Men det visste nog trollet redan

Vet inte om rektorn trollar eller inte.
Men som jag tyckte att Netbooks vara coola i början. Små strömsnåla och billiga. Men prestandan tyckte jag var lite väl klen. Tänkte att när de utvecklas och kommer snabbare modeller så ska jag nog skaffa en. Tänkte mig att när de är i nivå med en Core 2 Duo 2GHz+ så är det tillräckligt bra.
Visst kom det modeller som var lite bättre än de ursprungliga, men uppgraderingarna var mest liknande de som nyheten handlade om, mer eller mindre marginella förbättringar.
Vad som hände med netbooks är istället för att de utvecklades så avvecklades de.
Jag tyckte att om man köper en bärbar och sen över 5 år senare köper en ny bärbar så borde man inte behöva gå ner i prestanda. Även om den nya är lite lättare än den gamla.
Min förra laptop köpte jag 5-6 år innan den nuvarande, den "nya" (inte så ny nu längre) var runt 1.4kg lättare, MYCKET snabbare och hade lika stor skärm. Men sen verkade som man får välja antingen snabbare men lika 'stor och tung' (nåja) och dyr eller lättare och sämre prestanda.
Jag kanske var naiv, men trodde utvecklingen skulle gå framåt, inte bakåt eller stå still.

Nu finns visserligen Ultrabooks. Men dels många som inte har Ethernet längre och dels så är det i en annan prisnivå. Jag tycker inte att lite tjockare (inom rimliga gränser) gör den mycket jobbigare att bära i en väska eller hålla i en hand, däremot har vikten betydelse. Min gamla laptop var visserligen ingen billig modell, så då är väl Ultrabooks inte så farligt i jämförelse. Men just nu använder jag inte bärbart tillräckligt mycket för att lägga de pengarna så länge den gamla ändå fungerar bra.

Så personligen trodde jag att det skulle hända lite mer än vad det gjort. Sen att DDR3 minne är billigt, Socket 2011 presterar bra och GTX690 var en imponerande skapelse är väl juste. Men det hjälper inte netbook marknaden, som jag ändå trodde/hoppades på att den skulle utvecklas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Skriver under på det du säger.

Jag gick på det här snacket om att Fusion skulle vara bra för att grafikdelen är så pass mycket bättre än det Intel har att erbjuda. Det är sant, men processorn är faktiskt helt värdelös, iaf med dagens mått sett. Jag har till och med ibland svårt att spela upp 720p via Youtube. Så det negativa väger tyvärr mycket tyngre än det positiva.
Det är för mig faktiskt förvånade att fler inte beklagar sig över AMD:s APU:er.

Samma här. Youtube-720p hackar/laggar också.

Skrivet av MyZk0:

E-450 klarar det om du kör hårdvaruaccelerering, dvs uppspelning via grafikkretsen

Visst, absolut. Dock tyvärr inte när det gäller tyngre filer, som sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

Får man fråga vad din 5år gamla Core2Duo har för TDP värde?

65 W.
Så det är superbra att den bara drar 18 W, men lanserar man en processor 2013 så vill man kanske att den ska prestera bättre än något 5 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Samma här. Youtube-720p hackar/laggar också.

Visst, absolut. Dock tyvärr inte när det gäller tyngre filer, som sagt.

Jag har inga problem att mata min E-350 med bluray-material med DTS-MA. Nu kör jag visserligen OpenElec på den, men än så länge har jag inte stött på något material som den inte orkar med att spela upp. Inte kört mycket Youtube på den dock, så där håller jag mig tyst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotcpu6:

Jag har inga problem att mata min E-350 med bluray-material med DTS-MA. Nu kör jag visserligen OpenElec på den, men än så länge har jag inte stött på något material som den inte orkar med att spela upp. Inte kört mycket Youtube på den dock, så där håller jag mig tyst.

Nä, det har du rätt i. Blu-ray verkar den inte ha några problem med alls, konstigt men sant.

Permalänk

Kommer denna finnas att köpa snart i någon kombination med moderkort med formfaktor mini-itx? Jag söker en ersättare till "Asus e45m1-i Deluxe". Är det någon som hört något om något sådant kommer lanseras?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.