Komplett? Kompensation?

Permalänk
Medlem

Komplett? Kompensation?

Hej det är så att jag beställde en ny dator den 22e december 2012 och har fortfarande inte fått den än..
Jag är medveten om att det vart juletider och röddagar och är också medveten att det tar 5 dagar för de att bygga datorn sen 2-3 dagar att få fram den. Men grejen är att idag borde den ha varit packad och klart och redo för att skickas..
Men jag fick en dålig känsla bara så jag ringde de och han jag snackade med sa att det har skett en grej i lagret och att vi kommer SKICKA datorn nästa vecka:S Alltså att de ska börja SKICKA den nästa vecka.. Jag undrar bara har jag någon rätt till kompensation?

Permalänk
Medlem

Det har varit en hel del röda dagar sen 22 dec och de har säkert haft mycket att göra under mellandagsrean. Tvivlar på att du kommer få kompensation då leveranstiderna är ungefärliga och du har säkert nånstans i beställningsvillkoren accepterat att det kan ta längre tid än de utsatta riktlinjerna.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Det låter länge, men det är faktiskt bara 6 arbetsdagar (idag medräknat) sen du beställde den.
Nej, du lär definitivt inte få någon kompensation, och du borde inte få det heller.

Förhoppningsvis har du kanske istället lärt dig lite om framförhållning: Beställ inte en dator på lördagen före Julhelgen, så ska du se att du får den snabbare.

Det är möjligt att de saknar en komponent (kanske det som var problemet med lagret), och det är därför som det tar lite längre tid, men 10 arbetsdagar är inte en oskälig väntetid när man beställt en färdigmonterad dator.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Här i det kalla finland får man nog vänta halvår innan det kommer någon färdigbyggd dator (inte för att jag beställer färdigtbyggt men). så var nöjd om du får den inom en månad efter beställning..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Om du läser ditt inlägg så skriver du att du i alla fall förväntar dig ca 8 dagars leveranstid.

Om du då beställde den 22:a December som var en Lördag, så började de bygga din dator den 27:e. De hade sen den 28:e, 1;a, 2;a, 3;e óch 4:e Januari.

Det har alltså bara gått fem dagar sen du beställde. Så hittills har de hållit sig väl inom dina ramar. Dock om de säger leverans nästa vecka så har de kanske dragit ut på tiden lite.

Men nej, du har inte rätt till kompensation för så pass lite "övertid".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Om du läser ditt inlägg så skriver du att du i alla fall förväntar dig ca 8 dagars leveranstid.

Om du då beställde den 22:a December som var en Lördag, så började de bygga din dator den 27:e. De hade sen den 28:e, 1;a, 2;a, 3;e óch 4:e Januari.

Det har alltså bara gått fem dagar sen du beställde. Så hittills har de hållit sig väl inom dina ramar. Dock om de säger leverans nästa vecka så har de kanske dragit ut på tiden lite.

Men nej, du har inte rätt till kompensation för så pass lite "övertid".

Även 1:a är en röd dag.

Permalänk
Medlem

Har viss förståelse, beställde hörlurar av dem den 22:a. Räknar med röda dagar.... 28:e packas order och skickas enligt Komplett. Posten anger att de mottagit elektronisk förhandsinformation 28:e. Sedan dess inga förändringar. Har inte fått tag på komplett, varken via telefon eller e-post. Hörlurarna finns fortfarande 100+ i deras lager.

Permalänk

Tycker det är rätt patetiskt att är det "röd" dag eller hårda tider så försvinner konsumentköps/e-handel lagen totalt enligt företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Tycker det är rätt patetiskt att är det "röd" dag eller hårda tider så försvinner konsumentköps/e-handel lagen totalt enligt företagen.

Vart får du det ifrån? Förklara utförligt tack.

Permalänk
Medlem

hände de inte något i segeltorp (sorteringscentralen) just den 28:e? Läste något om det. En teori är ju att folk handlade som galningar på nätet i mellandagsrean och att de hade ganska lite personal i tjänst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Hmm normalt borde jag få den nu på onsdag men enligt de så ska de skicka den nästa vecka.. Och han sa aldrig datum så de kan skicka den nästa vecka på fredag.. Är ändå en lagom stor försening hur är den liten lol..

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Vart får du det ifrån? Förklara utförligt tack.

Oki.
---------------------
Försenad vara . Detta gäller inte då företagen inte kan leverera pga folk tar semester på mellandagar samt att det är "hård tid"...1
Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:

hålla inne betalning,
kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
begära skadestånd.
-------

Fel på varan.. Detta gäller inte enligt företag då det är röda dagar samt att folk tar semester och räknas som "hård tid" samt att du kan hyra in en service partner som har ytterligare vilkor på sin karta och då gäller inte detta. Du kan alltså inte "kräva ett jävla skit".

Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

Reklamera felaktiga varor . Gäller inte då skälig tid inte har varit i domstol därav svår att berättiga. Där också försvinner skälig tid rakt igenom rutan hos företagen då det är röda dagar samt folk tar semster.
Rätt till prisavdrag eller hävning
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §..

--------------------------

Enligt Ombudsmannen och som personer här på forumet förklaras Röda dagar och hård press osv. Dock vad säger det om att gå emot dessa gällande lagar ? Bara för att det är julafton eller nyår så kan man skita i gällande lagar som gäller affärs distribution ?
Jag vet inte men jag tycker det är sjukt.
istort sett i mina ärenden jag haft under "hård press" osv så får man en d+ldo man ska köra upp så långt man kan och hålla käften och förstå att ingenting kan göras åt situationen och att man ska behöva vänta ca 2 månader efter det folk har vaknat upp från både mat koma och diverse fyllor som verkar berättigat i detta land.

( Exempel ) Jag fick en reparations tid på en vara som skulle ta 10 dagar. denna skickades in 1 december. Och igår kunde det ta NÅGRA helger till innan jag får svar om någonting. Och jag har inte rätt till någonting PGA röda dagar,Pressade tider.

Försökte häva en vara som jag köpte . ( väldigt billigt men ändå ) Fick inte. Då dom baserar det på Stressig tid och lagd order ligger. Därav kan returnera varan när den kommit fram men får då stå för frakten ?????? FEL

Over and out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Oki.
Massa text

Jag märker att du är frustrerad, men röda dagar är helgdagar. Det är inte företagens påhitt, och ska inte lastas för detta. Om du inte tycker att man ska ta hänsyn till röda dagar så släpper jag diskussionen där.

MEN - när det gäller en tyngre arbetslast vid t.ex mellandagar eller liknande så är inte det något man kan ta hänsyn till när man gör bedömningen 'rimlig tid'. Där är alla arbetsdagar lika värda, såvitt jag vet.

I övrigt var det en rätt rörig post, så om jag inte förstått vad du ville få fram så... är det inte mitt fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Men nu är det inte så att Komplett har sagt att just dagen X skall varan levereras.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Nope det gör det inte. Dock står det 5 arbets dagar samt 2 - 3 dagar för leverans. Därefter är ju leverans datumet försenats ?

Sen finns det givetvis vilkor i vissa företag där det står så mycket att man helt enkelt kommer undan. Dock är ju inte det som antyds. Kan dom inte leverera under sina dagar som står så borde det gå under gällande lagar. Därav kompensation/prisavdrag m.m.
Eller ska vi som kund helt plötsligt behöva skicka ett motkontrakt och därav rasera de E-handels lagar som finns ?

Jag är faktiskt inte jätte frustrerad. Bara att lagar inte helt plötsligt existerar pga pga är för mig ett vakum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Nope det gör det inte. Dock står det 5 arbets dagar samt 2 - 3 dagar för leverans. Därefter är ju leverans datumet försenats ?

Det står "ca 5 dagar". Detta är alltså en uppskattning. Sen kan man ju fråga sig hur långt man får gå från detta innan det blir orimligt.

Sen är ju frågan om man kan tolka detta som en del av avtalet, eller bara en uppskattad information till kunden. Jag tippar på det senare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blackbeardie:

Nope det gör det inte. Dock står det 5 arbets dagar samt 2 - 3 dagar för leverans. Därefter är ju leverans datumet försenats ?

Sen finns det givetvis vilkor i vissa företag där det står så mycket att man helt enkelt kommer undan. Dock är ju inte det som antyds. Kan dom inte leverera under sina dagar som står så borde det gå under gällande lagar. Därav kompensation/prisavdrag m.m.
Eller ska vi som kund helt plötsligt behöva skicka ett motkontrakt och därav rasera de E-handels lagar som finns ?

Jag är faktiskt inte jätte frustrerad. Bara att lagar inte helt plötsligt existerar pga pga är för mig ett vakum.

Det står ca 5 arbetsdagar, vilket helt slår undan fötterna på ditt resonemang. Att Komplett skriver ca 5 dagars byggtid plus ca 3 dagars leveranstid betyder alltså inte att du kommer att få den om exakt 8 dagar - det betyder att du under normala förutsättningar kommer att få den om cirka 8 arbetsdagar (dvs 1-2 veckors leveranstid på normala helgfria veckor).

Cirka, ungefär och liknande ord är viktiga ord i sammanhanget. Ca 3 dagars leveranstid kan vara en dag likväl som fem (och ingen klagar väl när Posten vanligtvis levererar nästa dag istället för de "ca 3" som deras avtal säger?) och ingen kan med rätta lasta ett företag för att inte kunna leverera 100% under mellandagarna heller - det är alltid detaljhandelns tyngsta veckor.

Hade Komplett å andra sidan givit ett leveranslöfte att kunden ska ha sin dator vid en specifik tid en specifik dag hade det varit en annan sak, men då pratar vi inte Komplett längre, och absolut inte Posten heller. Då är det företagsavtal och DHL eller annan budfirma.

Dessutom gäller konsumentköplagen fortfarande fullt ut, den börjar nämligen inte gälla förrän varan levererats (alltså från det att du hämtat varan på Posten). Gällande leveransen som sådan har jag för mig att den säger "skälig tid", och att ARNs rekommendation gällande skälig leveranstid säger 30 dagar om det inte är en lagerförd vara (vilket en dator som byggs på beställning inte är).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Nope det gör det inte. Dock står det 5 arbets dagar samt 2 - 3 dagar för leverans. Därefter är ju leverans datumet försenats ?

Sen finns det givetvis vilkor i vissa företag där det står så mycket att man helt enkelt kommer undan. Dock är ju inte det som antyds. Kan dom inte leverera under sina dagar som står så borde det gå under gällande lagar. Därav kompensation/prisavdrag m.m.
Eller ska vi som kund helt plötsligt behöva skicka ett motkontrakt och därav rasera de E-handels lagar som finns ?

Jag är faktiskt inte jätte frustrerad. Bara att lagar inte helt plötsligt existerar pga pga är för mig ett vakum.

Förstår att du är frustrerad för att dina köp inte gått som du har tänkt dig.

Dock så är det ju faktiskt så att lagarna gäller fortfarande. Ser inte på vilket sätt har du blivit nekad dina lagliga rättigheter? Det är ju faktiskt inte så att lagen är till för att varje konsument vars produkt blir försenad, det hade blivit löjligt.

Sen finns ju alternativet att om du tycker att företaget inte följt lagen så har du rätt att stämma dem i domstol.

Permalänk

Det står faktiskt ca.5 arbetsdagar (observera circa), vilket innebär att det både kan gå fortare och ta längre tid.

Permalänk

Du har rätt till en pingvinstång som kompensation. Nej förresten, du ska kräva två pingvinstänger.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

2 . snålis jag skall ha 3 !

Jag tycker det är synd att domstolen inte tagit upp ett enda rättsfall där det gäller Skälig tid. CA betyder i min värld 1-3 dagar. Kan man inte specificera ett CA skall man inte ange ett. CA för dom må vara ett år ? Och vart hittar du det här påståendet att lagarna inte gäller sen det du beställt din produkt och fått hem den ?? Varför finns då dessa paragrafeR ?
Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:

hålla inne betalning,
kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
begära skadestånd.
----------------------
Dock är ju problemet CA eller skälig tid vilket jag har tagit upp vilket företag utnyttjar till fullo. Och vad ARN skriver om 30 dagar kan man drömma om ännsålänge,. ARN är ingen domstol utan kan endast rekomendera företag att sköta sig eller skrivas upp på FY PÅ DIG listan. Jag skriver som sagt av mina egna upplevelser + andra som har liknande problem då Ombudsmannen oftast kan hjälpa en. Dock finns det grå zoner. så som att handla genom "internet" tyvärr , Eller när det handlar om Skälig tid då det inte finns någon lagstiftning runt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Du har rätt till en pingvinstång som kompensation. Nej förresten, du ska kräva två pingvinstänger.

Nu är du inne på OT, men pinvinstänger kan inte Komplett komma och klampa in på, det blir ju nära på varumärkesintrång! Det är ju INET's grej.
Komplett serverar skumtomtar i pickups på juletid, tror om man köpt över en viss summa.. Och om man inte beter sig som ett arsle.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Men om ca är 1-3 dagar så ca5dager = 5+3? +1-2 dagar så 10 dagar som MAX innan dom skickar det / du ska få varan om man ska följa vad det sägs.
Hur många dagar har det gått? Jag får det till 8;a idag... så vad sägs inte att den postas imorgon?
Sen har det varit jul också. Man kan inte förvänta sig att varan ska magiskt dyka upp nästa dag. Jag skulle säga att om din vara inte är postad innan veckan är slut kan man börja fundera på att klaga.
Inte innan dess...

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Tycker själv bara det är rätt puckat att man beställer en dator som ska byggas ihop ett par dagar innan julafton när man vet hur det såg ut med helgdagar det här året och fortfarande förväntar sig en snabb leverans.

Att sen böla om "kompensation" får mig att banka pannan i bordet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nu är du inne på OT, men pinvinstänger kan inte Komplett komma och klampa in på, det blir ju nära på varumärkesintrång! Det är ju INET's grej.
Komplett serverar skumtomtar i pickups på juletid, tror om man köpt över en viss summa.. Och om man inte beter sig som ett arsle.

Jumboskumtomtar faktiskt, styckepackade.

Sen står det:

Citat:

Leveranstid
Din Komplett PC byggs på beställning. Produktion, testning och packning tar ca 5 vardagar från det att alla varor finns på lager. Leveranstid för valt fraktalternativ tillkommer.

Kan mycket väl vara så att någon vara är slut också.

Sen är det bra om man läser igenom köpvilkor, t.ex punkt 4:

Citat:

4. Leveransförsening

4.1 Kunden får genom skriftligt meddelande till Komplett häva avtalet såvitt avser försenade produkter om leverans-försening som beror på Komplett eller något förhållande på hans sida pågår mer än 45 dagar. Komplett åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 20 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Hahaha kompensation, dummaste jag hört..

Permalänk
Medlem

Finns ju en tråd här som man kan ställa frågor till Komplett i...

Permalänk
Medlem

Jag beställde en dator på komplett strax innan jul. Den blev färdig byggd på 2dagar men leveransen tog längre tid då dem missat att packa den på pallen till pick-up point:en

EDIT: OT Kompensation lär du inte få då det inte har gått så lång tid

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk

TS, har du ens läst igenom E-handelslagen? Visst är den tillämplig, men inte på ditt fall. Den täcker inget av det du upplever som ett problem.

KKL, eller konsumentköplagen, är däremot tillämplig. Även om vi utgår ifrån att tiden du fått vänta är oskälig, dvs alldeles för lång, så bör du ta en titt här.

Citat:

Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Och det finns en hel del att hämta ifrån ARN om du så vill, där säger man dock att

Citat:

Skador av rent ideell natur som obehag, olust och irritation över det besvär som ett kontraktsbrott kan vålla ersätts dock inte.

Så, nej, du ska och kommer inte få någon ersättning.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Nope det gör det inte. Dock står det 5 arbets dagar samt 2 - 3 dagar för leverans. Därefter är ju leverans datumet försenats ?

Sen finns det givetvis vilkor i vissa företag där det står så mycket att man helt enkelt kommer undan. Dock är ju inte det som antyds. Kan dom inte leverera under sina dagar som står så borde det gå under gällande lagar. Därav kompensation/prisavdrag m.m.
Eller ska vi som kund helt plötsligt behöva skicka ett motkontrakt och därav rasera de E-handels lagar som finns ?

Jag är faktiskt inte jätte frustrerad. Bara att lagar inte helt plötsligt existerar pga pga är för mig ett vakum.

Det står faktiskt
"Leveranstid: Antal helgfria vardagar det tar för leveransen att komma fram från dagen vi skickar den."

Så jag förstår inte vart problemet ligger.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.