Netflix vägrar att ta bort uppgifter

Permalänk
Medlem

Netflix vägrar att ta bort uppgifter

Hej

Vet inte om detta hör hemma på swec men vi försöker ändå :).

Jag nappade på ett pröva-på erbjudande hos Netflix där jag fick pröva gratis i någon månad, när man skapade kontot var man dock tvungen att skriva in sina kreditkortsuppgifter, fine det fortsätter ju i en subsrciption om man inte säger upp den.

När tiden börjar ta slut så avslutar jag prenumerationen och allt känns frid och fröjd.

Jag loggar dock in igen några dagar senare och ser att dom har kvar mina kreditkortsuppgifter och jag hittar inget sätt att ta bort dessa.
Kontaktar deras kundtjänst via chatt som säger att dom ska lösa det och ta bort uppgifterna okay.

några dagar senare kollar jag igen och dom är kvar, ber dom igen på chatten och inga problem nu heller han ska lösa det, tydligen måste han skicka mail till deras ekonomiavdelning och be dem att ta bort det ....okay.

Någon vecka senare tittar jag igen och ser att allt fortfarande finns kvar, nu finns dock inte deras livechatt kvar(wtf??) utan bara ett telefonnummer.

Ringer dit och får prata med en tjej som knappt kan svenska, ber henne att ta bort hela mitt konto för nu har jag fått nog, hon verkar sammarbetsvillig och efter ett tag säger hon att nu har hon tagit bort kontot, jag sitter då och tittar på "mina sidor" och laddar om sidan för att se vad som händer och ser då att hon har ändrat mina inloggningsuppgifter, mailen är ändrad till "minförraadress".netflix och troligen bytt lösenord också.
Jag frågar henne rakt ut om hon är säker på att det är borttaget och att hon inte bara ändrat uppgifterna och hon svarar ja och ber mig att logga ut så får jag se att jag inte kan logga in.

Jag är ganska säker på att dom fortfarande har mina uppgifter på fil och jag vet inte vad jag ska göra åt det längre, kan man anmäla detta till någon instans någonstans? typ Datainspektionen?

I annat fall får jag skaffa ett nytt kreditkort och fortsätta att varna alla jag känner för detta mysko företaget.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Avstängd

jag hade spärrat mitt kreditkort varför sitta o jävlas om sånt här är dom trög så är dom

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Passande citat:

Permalänk
Medlem

Insåg nu att de fortfarande har kvar mitt också, om ni hittar något sätt att få bort det så får ni gärna säga till!

Permalänk
Medlem

Fast det passar ju inte alls. Anledningen till att det är gratis en månad är ju för att locka in folk i tjänsten.

Kul med paranoida personer som tar tid på att låsa sitt kort för att man tror att alla företag är onda....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem

Använd e kort eller liknande för allt på nätet eller undvik alla företag som av någon anledning vill lagra kortnummer, bara banken och kortföretaget har egentligen anledning att lagra numret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd e kort eller liknande för allt på nätet eller undvik alla företag som av någon anledning vill lagra kortnummer, bara banken och kortföretaget har egentligen anledning att lagra numret.

Word!

Kör så med mitt netflix konto, reggat ett e-kort giltigt i 12månader och med kreditgräns på 12x79kr

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem. Jag ringde bara in och bad de att ta bort mitt konto helt och hållet, de gjorde detta direkt. Säger de nej, så testa med de Engelska supporten.

Permalänk
Medlem

säger inte att det är rätt det de gör - om en kund vill bli borttagen ska de följa den önskan

men anledningen till att kontoinformationen sparas (i ett år enligt avtal) är att man ska kunna komma och gå vilka månader man vill utan att bli av med kontoinställningar och få nollställt Rekomendationsfilter (ni som använt Netflix vet vad jag menar. Systemet analyserar vad du sett och betygsatt och kommer aktivt med tips om nya filmer och serier).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cirap:

säger inte att det är rätt det de gör - om en kund vill bli borttagen ska de följa den önskan

men anledningen till att kontoinformationen sparas (i ett år enligt avtal) är att man ska kunna komma och gå vilka månader man vill utan att bli av med kontoinställningar och få nollställt Rekomendationsfilter (ni som använt Netflix vet vad jag menar. Systemet analyserar vad du sett och betygsatt och kommer aktivt med tips om nya filmer och serier).

Men nu var det kontokortsuppgifter man vill ha bort inte kontot på netflix, det är en ganska stor skillnad, blir de hackade och nån ser vilka filmer man tittat på så är det inte riktigt lika illa som att nån får dina kontokortsuppgifter och går och tömmer ditt bankkonto på pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men nu var det kontokortsuppgifter man vill ha bort inte kontot på netflix, det är en ganska stor skillnad, blir de hackade och nån ser vilka filmer man tittat på så är det inte riktigt lika illa som att nån får dina kontokortsuppgifter och går och tömmer ditt bankkonto på pengar.

Inget att vara orolig för, dina pengar är garanterade av banken. Man måste vara extremt oförsiktigt med sina uppgifter för att banken skulle neka ersättning för bedrägeri. Att oroa sig över detta är ren paranoia och okunnighet

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

jag hade spärrat mitt kreditkort varför sitta o jävlas om sånt här är dom trög så är dom

Jag hade snarare ringt och sagt "mitt kreditkort har nog blivit avmagnetiserat" så skickar de ett nytt kostnadsfritt och då med nytt kort-nummer.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fast det passar ju inte alls. Anledningen till att det är gratis en månad är ju för att locka in folk i tjänsten.

Kul med paranoida personer som tar tid på att låsa sitt kort för att man tror att alla företag är onda....

Kul med företag som ljuger och sparar uppgifter som dom inte har med att göra, hur många konton har du liggande på olika webbsidor med dina kortuppgifter? Många?

Skrivet av Knuckles:

Inget att vara orolig för, dina pengar är garanterade av banken. Man måste vara extremt oförsiktigt med sina uppgifter för att banken skulle neka ersättning för bedrägeri. Att oroa sig över detta är ren paranoia och okunnighet

Oj vilken attityd, antar att du inte har något emot att lämna ut dina kortuppgifter hur som helst för banken ersätter ju ändå allt?
Antar att du är väldigt insatt i hur lätt banker ersätter kortbedrägerier? Sök runt lite på det så kommer du nog bli förvånad.

Blir allmänt förvånad över många av svaren till detta, många tycker alltså att det är okay för företag att spara kreditkortsuppgifter hur som helst, utan att berätta att dom gör det eller ge någon möjlighet att ta bort dem.
Att ljuga om att dom tar bort dem och ljuga om att kontot blir borttaget?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fast det passar ju inte alls. Anledningen till att det är gratis en månad är ju för att locka in folk i tjänsten.

Kul med paranoida personer som tar tid på att låsa sitt kort för att man tror att alla företag är onda....

Alla företag är i grunden onda, det tar bara olika lång tid innan det någon gång kommer upp till ytan. Att tro något annat är naivt. Det lär man sig efter att ha varit ute i arbetslivet ett tag om inte annat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Alla företag är i grunden onda, det tar bara olika lång tid innan det någon gång kommer upp till ytan. Att tro något annat är naivt. Det lär man sig efter att ha varit ute i arbetslivet ett tag om inte annat.

Men vad sitter du och säger? Dags att sluta vara så negativ och paranoid kanske?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Alla företag är i grunden onda, det tar bara olika lång tid innan det någon gång kommer upp till ytan. Att tro något annat är naivt. Det lär man sig efter att ha varit ute i arbetslivet ett tag om inte annat.

Bland de bittraste kommentrarerna ever

Ni har väl "Secure by Visa" eller liknande på erat kort?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Använd e kort eller liknande för allt på nätet eller undvik alla företag som av någon anledning vill lagra kortnummer, bara banken och kortföretaget har egentligen anledning att lagra numret.

Ja det är dags att fixa fram det nu. Ganska enkelt också va? bara att logga in på sin bank o skapa ett "kort" och sen tillåter man en viss summa? Har precis fått nytt kort så vore ju perfekt att börja om från början, för man har ju märkt att det är långt ifrån alla som rensar ens information. Och med tanke på alla intrång som varit under förra året på diverse tjänster bör man vara försiktig.

Nu on topic: Tycker att du ska anmäla Netflix då dom håller kvar dina uppgifter trots löften om att inte göra det, och nu finns det ju ingen anledning för dom att behålla en före detta kunds kreditkortsnummer.
Nu tror jag inte att dom bluffar utan mer att dom har dåliga rutiner/tröga/okunnig kundtjänst.

Knuckles: Det har inget med okunnighet eller paranoia att göra, det blir en jävla massa problem om pengar dras från kortet utan ens vetskap. Och att lita på att bankerna tar på sig allt och fixar biffen lugnt o smidigt känns inte så realistiskt.

Permalänk
Medlem

Längden vissa människor går för att skydda sina kontouppgifter är på gränsen till vad som kvalificerar för en foliehatt. Att bli blåst på kortkontot borde väldigt sällan medföra en katastrof, man får vara bra dum om man har en betydande summa pengar på betalkortet. Samtidigt ersätter banken/försäkringsbolaget dig om någon skulle länsa kontot.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Oj. Allt detta prat om hurvida företag är onda eller inte tycker jag inte är relevant. Den större risken i att de har kortnummer sparade är att de kan bli AV med dessa uppgifterna. Ifall det kommer ut att företag X sparar kontokortsuppgifter då kommer det alltid vara någon idiot som kommer se humorn i att förstöra för alla människor som nyttjar denna tjänst, och ta sig fram till denna information.

:edit: Eller, nu överdrev jag. Klart att det inte är orelevant, men jag vill ändå påstå att den större risken är den att de blir av med uppgifterna än att de sparar dem för sina egna onda world-domination-syften.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Nu on topic: Tycker att du ska anmäla Netflix då dom håller kvar dina uppgifter trots löften om att inte göra det, och nu finns det ju ingen anledning för dom att behålla en före detta kunds kreditkortsnummer.

Innan han slänger ut en anmälning "hux-flux" (för det kommer ju ge något..) så rekommenderar jag TS att läsa igenom Netflix vilkor som TS godkänt och då menar jag ALLT.

Har han godkänt att Netflix får lagra hans kort-uppgifter kan de rent tekniskt sett neka att ta bort det från deras register då han har godkänt det.

Dock låter det konstigt om Netflix bitchar om en sådan sak..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Längden vissa människor går för att skydda sina kontouppgifter är på gränsen till vad som kvalificerar för en foliehatt. Att bli blåst på kortkontot borde väldigt sällan medföra en katastrof, man får vara bra dum om man har en betydande summa pengar på betalkortet. Samtidigt ersätter banken/försäkringsbolaget dig om någon skulle länsa kontot.

Jag har hör talas om alldeles för många som blivit av med kredkortet eller blivit skimmade utan att få ersättning för att lita på att banken alltid ersätter.
Ingen tjänar på att vara överdrivet godtrogen, även om det finns gränser för hur paranoid man bör vara...

Permalänk
Medlem

E-Kort på sådana här tjänster använder man själv.
Själv hade jag inte brytt mig om netflix sparade mina riktiga uppgifter däremot om det var något "Korean netflux super duper movie site" så ja kanske. Men som sagt användarens eget sunda förnuft och informations tolkning är A och O.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta upp det med banken? Inte skulle jag heller vilja att de har min information om jag aldrig ska använda det ändå.
De ska f*n inte få behålla det oavsett.
Nästa gång kan du ju dock använda e-kort som alla andra säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men vad sitter du och säger? Dags att sluta vara så negativ och paranoid kanske?

Jag är varken negativ eller paranoid, utan realist. Jag skulle kunna ha ett långt utlägg för att förklara mitt ställningstagande men det blir lite väl mycket off topic.

För övrigt så är Svensktigers inlägg mycket roligt.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Kul med företag som ljuger och sparar uppgifter som dom inte har med att göra, hur många konton har du liggande på olika webbsidor med dina kortuppgifter? Många?

Oj vilken attityd, antar att du inte har något emot att lämna ut dina kortuppgifter hur som helst för banken ersätter ju ändå allt?
Antar att du är väldigt insatt i hur lätt banker ersätter kortbedrägerier? Sök runt lite på det så kommer du nog bli förvånad.

Blir allmänt förvånad över många av svaren till detta, många tycker alltså att det är okay för företag att spara kreditkortsuppgifter hur som helst, utan att berätta att dom gör det eller ge någon möjlighet att ta bort dem.
Att ljuga om att dom tar bort dem och ljuga om att kontot blir borttaget?

Om jag minns rätt så står det uttryckligen i avtalet man godkänner när man signar upp att de kan spara uppgifterna i upp till ett år. Gillar man det inte får man tacka nej helt enkelt. Skulle nog säga att 99% av alla tjänster man skriver upp för sig själv på nätet har den typen av avtal.

Att de inte tar bort dem när man ber dem är dock en annan sak tyvärr, det är bara taskig stil. Särskilt när man bett dem göra det mer än 1 gång.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Innan han slänger ut en anmälning "hux-flux" (för det kommer ju ge något..) så rekommenderar jag TS att läsa igenom Netflix vilkor som TS godkänt och då menar jag ALLT.

Har han godkänt att Netflix får lagra hans kort-uppgifter kan de rent tekniskt sett neka att ta bort det från deras register då han har godkänt det.

Dock låter det konstigt om Netflix bitchar om en sådan sak..

Nu är vi där igen. Ett avtal kan hålla vilken skit som helst, men är det olagligt i lagens mening är det fortfarande olagligt.
Till exempel kan du åka dit om du mördar någon, trots att ni har ett avtal på att du får göra det. Likaså går det inte vägra (oavsett avtal) att ta bort personuppgifter på begäran (trots att man en gång i tiden lämnat sitt samtycke) i enlighet med PUL.
Men visst, rent juridiskt kan de säkert behålla kortnumret och cvc-kod (dock inte namnet som står på kortet. Vilket, afaik, krävs för att slutföra en betalning)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Om man (i dessa tider) är aktiv med att teckna kortvariga gratisabonemang är VCC (virtual credit card) ett måste!
Entropay: https://www.entropay.com/register-fast är populärt, men det finns säker en hel uppsjö.

Själv har jag ett Visa laddat med 2 dollar som jag använder till all "gratisaktivitet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Knuckles: Det har inget med okunnighet eller paranoia att göra, det blir en jävla massa problem om pengar dras från kortet utan ens vetskap. Och att lita på att bankerna tar på sig allt och fixar biffen lugnt o smidigt känns inte så realistiskt.

Det har hänt mig en gång. Allt som behövdes var en polisanmälan och en 15minuters konversation med min bank och jag hade mina pengar tillbaka inom 12timmar från att det hände

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Det har hänt mig en gång. Allt som behövdes var en polisanmälan och en 15minuters konversation med min bank och jag hade mina pengar tillbaka inom 12timmar från att det hände

Tjejpolare blev skimmad på 20lax och Nordea tyckte att "hon fick skylla sig själv som inte märkte att automaten var modifierad".
Nu vet jag inte hur historian slutade, men när jag fick det berättat för mig var det 6+ månader sedan det inträffade och pengarna var då fortfarande borta.

Ibland går det bra, ibland inte. Men det kan ju vara värt och chansa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tjejpolare blev skimmad på 20lax och Nordea tyckte att "hon fick skylla sig själv som inte märkte att automaten var modifierad".
Nu vet jag inte hur historian slutade, men när jag fick det berättat för mig var det 6+ månader sedan det inträffade och pengarna var då fortfarande borta.

Ibland går det bra, ibland inte. Men det kan ju vara värt och chansa?

Fast skimming och dataintrång är ju två vitt skillda saker...

Dessutom så står ju det i avtalet att dom lagrar uppgifterna i tolv månader, är man paranoid av sig bör man inte använda såna tjänster i så fall eller regga ett e-kort