Skadad socket 1155 , hur är det möjligt att den har skadats

Permalänk
Medlem

Skadad socket 1155 , hur är det möjligt att den har skadats

Hej

Jag satte ihop min dator och den startade inte , dvs moderkortet kom inte ens till "post",
Så jag gjorde en RMA och skrev i samband med detta fel symptomen och fick ett rma nummer och retursedel.

Dock när jag monterade ned så upptäckte jag att cpu sockeln var skadad och då "plattorna".
Sedan fick jag beskedet att garantin inte täcker då cpu-stift är böjda och de har skickat tillbaka kortet.

Jag anser att de måste ha varit skadade från början , för hur är det ens möjligt om man satt på cpu åt rätt håll och varit försiktig?

Visserligen så krånglade det lite med cpu kylaren då det var lite svårt att fästa den mot bakplattan,
men då cpu ligger "spänd" i sin hållare så bör den väl inte röra på sig eller?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett kort på att du den var skadad innan du satte i cpu:n i socketen så är det omöjligt att få dom att fixa den inom garantin dock kan du be Inet eller liknande butiker att laga socketen åt dig.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Det där kan vara svårt att bevisa även om du tog kort eller inte på det innan du monterade på cpu.. vilka köpte du kortet av? har dom ingen goodwill alls ?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Antielefant

Nästan samtliga gånger jag sett det hända är det för att man varit mindre försiktig när man tar bort transportskyddet från sockeln och att detta då fastnar i pinnarna och bryter upp dem. Shit happens, det är bara att försöka bända tillbaka dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta häromdagen också, någon som vet hur garantin står sig om man gör en unboxing video där man filmar allt från att man packar upp sitt hemlevererade paket till att ta bort skyddsluckan och filma ner i cpu sockeln efter böjda pins? då man kan påvisa att det är ett fabriksfel?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Playboy_1338:

Tänkte på detta häromdagen också, någon som vet hur garantin står sig om man gör en unboxing video där man filmar allt från att man packar upp sitt hemlevererade paket till att ta bort skyddsluckan och filma ner i cpu sockeln efter böjda pins? då man kan påvisa att det är ett fabriksfel?

Under förutsättning att det jag just skrev inte är problemet förstås då. Som sagt, vanligaste felet är oförsiktighet med skyddslyckan (lyfter bort den felaktigt).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Sen kan jag hålla med om att BeQuiet:s kylare är lite knepig att montera(dock riktigt bra när den väl är på plats:)..Fick vända upp och ner på kylaren och sen vända sockeln mot den (dvs moderkortet upp och ner och sedan spänna skruvar enligt videoinstruktion som finns på youtube..Vet inte om det är möjligt att skada nåt om man spänner åt skruvarna ojämt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att böja pinsen *efter* du monterat CPU'n, så vad du än gjorde med kylaren har ingen påverkan.
Dock så är det som sagt nästintill omöjligt att få ersättning om du inte kan bevisa att de var böjda innan du packade upp det. I många fall ger jag mig fan på att de böjs i produktion/packning, men det erkänner dom aldrig...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Reklamation av felaktigt moderkort

Detta gäller generellt enligt Konsumentköplagen:
"Garanti är ett helt frivilligt åtagande och kan lämnas av säljaren själv eller av t.ex. tillverkaren. Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det.

Eftersom garantin är frivillig från säljarens sida så påverkas inte köparens rätt att åberopa KKöpL. Om vissa funktioner på varan har uteslutits ur garantiavtalet så har köparen alltid sina rättigheter genom KKöpL i alla fall.
Källa: Lagen.nu

Jag har själv ett reklamationsärende gentemot Dustin Home, där Dustin avslog min reklamation av ett plötsligt felaktigt moderkort, med just hänvisning till felaktiga pins, vilket de inte var vid avsändandet. Detta ärende kommer jag att skriva om från början till slut, då det torde vara av intresse för många som av olika anledningar tvingas reklamera moderkort.
Tomas Alsbro / WhiplashInfo.se

tillägg
Visa signatur

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Permalänk
Medlem

Det behövs _ytterst_ lite för att böja lite pins, jag har monterat i och ur otaliga cpus, mja otaliga var väl att ta i men väldigt många gånger iaf, ändå lyckades jag vid ett tillfälle sabba ett moderbord, shit happens

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”