Windows 8 stänger inte av sig på riktigt (Fejkad snabb uppstart)

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 stänger inte av sig på riktigt (Fejkad snabb uppstart)

För en vecka sedan så lade jag märke till en mycket märklig sak. Jag hade just startat upp datorn ifrån kall-boot, det vill säga ifrån helt avstängt läge. Jag öppnade aktivitetshanteraren för att ha koll på lite siffror till ett jobb jag skulle köra. Jag lade då märke till att Up time redan stod på 2:12:52:xx (alltså 2 dagar, 12 timmar och 52 minuter) trotts att det bara var ett par minuter sedan jag satte igång datorn. Jag tänkte att jag kanske råkat ha datorn i sleep mode eller något sedan dagen innan. Jag tänkte göra en omstart bara för att ha en fräsch uppstart, men av en slump råkade jag välja Shut down istället för Restart. När jag sedan en minut senare startade upp datorn igen (denna gång helt säkert från avstängt läge) så var Up time fortfarande 2 dagar och 12 timmar. Jag stängde av och satte igång datorn ytterligare 5-6 gånger bara för att bekräfta fenomenet. Det var inte förrän jag valde Restart som Up time återställdes till 0:00:00:xx. Efter att jag upptäckt detta märkliga beteende så testade jag proceduren på 2 andra datorer, och de beter sig likadant. Min enda slutsats ur detta är att Windows 8 aldrig gör en riktig avstängning när man väljer Shut down, utan gör helt enkelt en Hibernate. Så för att få en fräsch uppstart av datorn måste man alltså välja Restart. Mycket störande och helt klart ett fusk för att få Windows 8 uppstarten till att verka vara snabb. Jag har googlat lite men inte hittat något sätt att fixa detta problem. Erfarenheter ifrån er andra?

Permalänk
Medlem

Jepp, Windows 8 fuskar lite vid avstängning. Här finns om inte en lösning så i alla fall en beskrivning av tekniken:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

För en vecka sedan så lade jag märke till en mycket märklig sak. Jag hade just startat upp datorn ifrån kall-boot, det vill säga ifrån helt avstängt läge. Jag öppnade aktivitetshanteraren för att ha koll på lite siffror till ett jobb jag skulle köra. Jag lade då märke till att Up time redan stod på 2:12:52:xx (alltså 2 dagar, 12 timmar och 52 minuter) trotts att det bara var ett par minuter sedan jag satte igång datorn. Jag tänkte att jag kanske råkat ha datorn i sleep mode eller något sedan dagen innan. Jag tänkte göra en omstart bara för att ha en fräsch uppstart, men av en slump råkade jag välja Shut down istället för Restart. När jag sedan en minut senare startade upp datorn igen (denna gång helt säkert från avstängt läge) så var Up time fortfarande 2 dagar och 12 timmar. Jag stängde av och satte igång datorn ytterligare 5-6 gånger bara för att bekräfta fenomenet. Det var inte förrän jag valde Restart som Up time återställdes till 0:00:00:xx. Efter att jag upptäckt detta märkliga beteende så testade jag proceduren på 2 andra datorer, och de beter sig likadant. Min enda slutsats ur detta är att Windows 8 aldrig gör en riktig avstängning när man väljer Shut down, utan gör helt enkelt en Hibernate. Så för att få en fräsch uppstart av datorn måste man alltså välja Restart. Mycket störande och helt klart ett fusk för att få Windows 8 uppstarten till att verka vara snabb. Jag har googlat lite men inte hittat något sätt att fixa detta problem. Erfarenheter ifrån er andra?

Det stämmer precis som du säger. Default gör den en "fast startup".

Mitt råd är att lämna standardläget som det är, det är bara onödigt att göra uppstarten långsammare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det stämmer precis som du säger. Default gör den en "fast startup".

http://blogs.msdn.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blo...

Mitt råd är att lämna standardläget som det är, det är bara onödigt att göra uppstarten långsammare.

Men hellre lite långsamma uppstart och bara behöva starta datorn en gång. Nu måste jag starta upp den och sen starta om den för att få Clean boot. Hur ändrar jag så windows inte använder "fast boot" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Men hellre lite långsamma uppstart och bara behöva starta datorn en gång. Nu måste jag starta upp den och sen starta om den för att få Clean boot. Hur ändrar jag så windows inte använder "fast boot" ?

Ställ dig frågan varför du behöver en clean boot om du inte har märkt av det förrän nu istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Ställ dig frågan varför du behöver en clean boot om du inte har märkt av det förrän nu istället.

Förrän nu? Jag har kört windows 8 i en vecka kanske, märkte direkt att det sunkar ner sig om man inte gör Clean boot.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Men hellre lite långsamma uppstart och bara behöva starta datorn en gång. Nu måste jag starta upp den och sen starta om den för att få Clean boot. Hur ändrar jag så windows inte använder "fast boot" ?

I energi inställningarna http://www.eightforums.com/tutorials/6320-fast-startup-turn-o...

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Avstängd

Själv så har jag problem med att den alltid stänger av sig kl 03:06 VARJE natt. Så att ha viktiga saker igång, diverse nedladdningar går inte för sig

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Inaktiv

Ah, najs! Tack ska du ha! Svårt att googla efter nått som man inte vet vad det heter eller vad det beror på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Mycket störande och helt klart ett fusk för att få Windows 8 uppstarten till att verka vara snabb. Jag har googlat lite men inte hittat något sätt att fixa detta problem. Erfarenheter ifrån er andra?

På vilket sätt är det störande att uppstarten går snabbare? Gillar du att sitta och vänta på att Windows ska ladda? Sen på vilket sätt är det fusk? Uppstarten är ju snabbare eftersom Windows 8 inte tvunget behöver stängas ned på samma sätt som i sjuan. Helt klart en förbättring i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flostyle:

På vilket sätt är det störande att uppstarten går snabbare? Gillar du att sitta och vänta på att Windows ska ladda? Sen på vilket sätt är det fusk? Uppstarten är ju snabbare efter som Windows 8 inte tvunget behöver stängas ned på samma sätt som i sjuan. Helt klart en förbättring i mina ögon.

Nu förstår jag inte? Det är inte att uppstarten är snabbare som jag "stör" mig på, det är att det inte är en ren uppstart. För en del jobb jag gör måste jag ha helt ren uppstart av datorn helt enkelt.

Anyhow, jag ändrade från snabbstart till riktig start nu. Istället för 18 sekunder att boota så tar det nu 24 sekunder att boota, jag tror jag klarar vänta 6 sekunder extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu förstår jag inte? Det är inte att uppstarten är snabbare som jag "stör" mig på, det är att det inte är en ren uppstart. För en del jobb jag gör måste jag ha helt ren uppstart av datorn helt enkelt.

Vad för typ av jobb är det som kräver en ren uppstart? Fungerade inte saker för dig innan du upptäckte hur uppstarten i Windows 8 fungerade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flostyle:

Vad för typ av jobb är det som kräver en ren uppstart? Fungerade inte saker för dig innan du upptäckte hur uppstarten i Windows 8 fungerade?

Jag gör en del sysprep installationsimages och en del applikationspaketering. Ja jag har haft mycket problem med att det legat "skräp i bakgrunden" för att det inte varit en Clean boot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag gör en del sysprep installationsimages och en del applikationspaketering. Ja jag har haft mycket problem med att det legat "skräp i bakgrunden" för att det inte varit en Clean boot.

Najs, det har jag pysslat en del med också. Lite specialfall för dig då som behöver clean boot, för normalanvändaren ser jag det som ganska onödigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har någon gjort en jämförelse mellan kall-boot på identisk hårdvara mellan Windows 7 och Windows 8? Det vore kul att se hur 8an klarar sig utan "fusk". Sedan måste jag ha missat något, jag trodde det bara var kärnan som var i Hibernate, vilket inte borde lämna skräp i bakgrunden, men är det mer än så? Är det rent av samma Hibernate som i Windows 7 fast påslagen default? Frågor frågor.. Nej, jag gnäller inte. Jag är bara nyfiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu förstår jag inte? Det är inte att uppstarten är snabbare som jag "stör" mig på, det är att det inte är en ren uppstart. För en del jobb jag gör måste jag ha helt ren uppstart av datorn helt enkelt.

Anyhow, jag ändrade från snabbstart till riktig start nu. Istället för 18 sekunder att boota så tar det nu 24 sekunder att boota, jag tror jag klarar vänta 6 sekunder extra

Nja, slå ut dom där 6 sekunderna på några gånger och till slut kommer du upp i x antal timmar Snabbare uppstart är ju alltid trevligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Har någon gjort en jämförelse mellan kall-boot på identisk hårdvara mellan Windows 7 och Windows 8? Det vore kul att se hur 8an klarar sig utan "fusk". Sedan måste jag ha missat något, jag trodde det bara var kärnan som var i Hibernate, vilket inte borde lämna skräp i bakgrunden, men är det mer än så? Är det rent av samma Hibernate som i Windows 7 fast påslagen default? Frågor frågor.. Nej, jag gnäller inte. Jag är bara nyfiken.

Ja det har man gjort, Windows 8 är klart snabbare ändå.

Ja det är bara kärnan som är i hibernate (den så kallade session 0) och den lämnar inte skräp i bakgrunden. Nej det är inte samma hibernate som i Windows 7. Läs blogginlägget så förstår du mer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Har någon gjort en jämförelse mellan kall-boot på identisk hårdvara mellan Windows 7 och Windows 8? Det vore kul att se hur 8an klarar sig utan "fusk". Sedan måste jag ha missat något, jag trodde det bara var kärnan som var i Hibernate, vilket inte borde lämna skräp i bakgrunden, men är det mer än så? Är det rent av samma Hibernate som i Windows 7 fast påslagen default? Frågor frågor.. Nej, jag gnäller inte. Jag är bara nyfiken.

Jag har klockat 24-26 sekunder uppstart på denna datorn med windows 7, och nu med windows 8 "riktig uppstart" tar det ungefär 24-26 sekunder. Så för min del är det varken snabbare eller långsammare med windows 8 nu när hibernate är avslaget.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har någon gjort en jämförelse mellan kall-boot på identisk hårdvara mellan Windows 7 och Windows 8? Det vore kul att se hur 8an klarar sig utan "fusk". Sedan måste jag ha missat något, jag trodde det bara var kärnan som var i Hibernate, vilket inte borde lämna skräp i bakgrunden, men är det mer än så? Är det rent av samma Hibernate som i Windows 7 fast påslagen default? Frågor frågor.. Nej, jag gnäller inte. Jag är bara nyfiken.

Står här: 24 sek:) inte långt ifrån win 7.

Skrivet av anon200213:

Nu förstår jag inte? Det är inte att uppstarten är snabbare som jag "stör" mig på, det är att det inte är en ren uppstart. För en del jobb jag gör måste jag ha helt ren uppstart av datorn helt enkelt.

Anyhow, jag ändrade från snabbstart till riktig start nu. Istället för 18 sekunder att boota så tar det nu 24 sekunder att boota, jag tror jag klarar vänta 6 sekunder extra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Förrän nu? Jag har kört windows 8 i en vecka kanske, märkte direkt att det sunkar ner sig om man inte gör Clean boot.

Hur kunde du märka det om du inte visste att du inte gjorde clean boot? Och var menar du med "sunkar ner sig"? Inget ska bli långsammare på grund av att det har vart igång länge så länge du inte har en massa program som du låter bli att stänga av, och de finns inte kvar efter en snabb reboot heller vad jag vet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har klockat 24-26 sekunder uppstart på denna datorn med windows 7, och nu med windows 8 "riktig uppstart" tar det ungefär 24-26 sekunder. Så för min del är det varken snabbare eller långsammare med windows 8 nu när hibernate är avslaget.

Skrivet av strejf:

Ja det har man gjort, Windows 8 är klart snabbare ändå.

Ja det är bara kärnan som är i hibernate (den så kallade session 0) och den lämnar inte skräp i bakgrunden. Nej det är inte samma hibernate som i Windows 7. Läs blogginlägget så förstår du mer.

Med tanke på vad e-lite säger, och det du säger... Vad är simligt att tro på. Du hävdar att Windows 8's "Hibernate" inte lämnar skräp och att även kallstarten är snabbare. e-lite säger att det lämnar skräp i bakgrunden och att en ren kallstart tar ungefär lika lång tid på båda. Om det var "klart" snabbare så borde det märkas skillnad.

Nu säger jag inte att någon av er har rätt eller fel, men det är lite komiskt att ni har så totalt olika upplevelser av det här med uppstarten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på vad e-lite säger, och det du säger... Vad är simligt att tro på. Du hävdar att Windows 8's "Hibernate" inte lämnar skräp och att även kallstarten är snabbare. e-lite säger att det lämnar skräp i bakgrunden och att en ren kallstart tar ungefär lika lång tid på båda. Om det var "klart" snabbare så borde det märkas skillnad.

Nu säger jag inte att någon av er har rätt eller fel, men det är lite komiskt att ni har så totalt olika upplevelser av det här med uppstarten.

Har själv fått fram att W7 är snabbare, hade dock inte helt jämna lag.

W8 (HTPC)
A6-3500
8GB ram
Intel X25-V

W7 (Speldatorn)
Phenom II 940
6GB ram
Intel X25-V

W7 vann med 1-2s (till desktop) trots att den har fler saker i autostart.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har själv fått fram att W7 är snabbare, hade dock inte helt jämna lag.

W8 (HTPC)
A6-3500
8GB ram
Intel X25-V

W7 (Speldatorn)
Phenom II 940
6GB ram
Intel X25-V

W7 vann med 1-2s (till desktop) trots att den har fler saker i autostart.

Med andra ord så verkar det mest vara snick snack att Windows 8 skulle vara snabbare utan hibernate. Jag har inte upplevt någon skillnad heller direkt, men så är jag mest i Windows 8 virtuellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _NsMs_:

Hur kunde du märka det om du inte visste att du inte gjorde clean boot? Och var menar du med "sunkar ner sig"? Inget ska bli långsammare på grund av att det har vart igång länge så länge du inte har en massa program som du låter bli att stänga av, och de finns inte kvar efter en snabb reboot heller vad jag vet.

Men det var ju det jag gjorde, jag hade jättemycket problem under hela min första vecka med windows 8 och har försökt komma på vad som var fel. Läs mina tidigare inlägg varför jag har behovet av clean boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nja, slå ut dom där 6 sekunderna på några gånger och till slut kommer du upp i x antal timmar Snabbare uppstart är ju alltid trevligt

Sen lägger du på dem 20-30 sekunderna det tar varje gång han ska boota, sen starta om datorn igen för att få en clean boot. Det blir rätt mycket förlorad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med andra ord så verkar det mest vara snick snack att Windows 8 skulle vara snabbare utan hibernate. Jag har inte upplevt någon skillnad heller direkt, men så är jag mest i Windows 8 virtuellt.

Det ni pratar om är inte hibernate, det kallas bara fast startup. Hibernate är något annat, och det måste man manuellt lägga till avstängningsmenyn då det är inaktiverat som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det ni pratar om är inte hibernate, det kallas bara fast startup. Hibernate är något annat, och det måste man manuellt lägga till avstängningsmenyn då det är inaktiverat som standard.

Tydligen så är det i vart fall inte samma som en kallstart i mån av hur operativsystemet beter sig. Det var ju någon här på Swec som hade problem med att skapa systemavbildningar i och med att det var påslaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tydligen så är det i vart fall inte samma som en kallstart i mån av hur operativsystemet beter sig. Det var ju någon här på Swec som hade problem med att skapa systemavbildningar i och med att det var påslaget.

Nej, just därför poängterade jag att det är fast startup, vilket är påslaget som standard men går att stänga av. Jag skulle nog också säga att det är rätt val att ha det påslaget som standard eftersom de som verkligen behöver en kallstart utgör en väldigt liten grupp, även på ett forum som detta.

Permalänk
Medlem

Att Windows 8 beter sig så här att det är en fuskstart vet man ju om, har inga problem med detta, däremot gillar jag inte att det inte är en avstängning fast man tror att man gjort det, man borde kallat stäng av för nått annant helt enkelt.

Finns lägen där man faktiskt vill göra en komplett avstängning men utan reboot, så på det hela är det en försämring mot Windows 7 som jag ser det, som det mesta är med Windows 8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, just därför poängterade jag att det är fast startup, vilket är påslaget som standard men går att stänga av. Jag skulle nog också säga att det är rätt val att ha det påslaget som standard eftersom de som verkligen behöver en kallstart utgör en väldigt liten grupp, även på ett forum som detta.

Det verkar ju också vara en relativt liten grupp som stänger av sin dator regelbundet, men det betyder inte att det är rätt beslut att "ljuga" om vad "stäng av datorn" gör för något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.