Transparenta skärmar ger digitala skyltfönster

Permalänk
Medlem

Det blir dyrt dock om någon "råkar" krossa rutorna...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Sci-fi-vibbarna är många och jag hoppas på fler produkter som dessa den närmsta tiden. Det svåra i dagens läge är att hålla koll på och hänga med i svängarna när det kommer till teknologiska innovationer. Snart får någon form av kurs i teknologisk historia bli aktuell i skolor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Borde man inte kunna göra 'äkta' 3D-skärmar då?

Mycket intressant tanke, det var också det första som slog mig! Jag kan dock komma på två saker som sätter pinnar i hjulet dock. Först så måste du kunna tillverka väldigt tunna glas för att gunna stacka dem och få bra upplösning i djupet. Sen måste varje voxel vara synlig i 360 grader, och gissningsvis så funkar tekniken bara med begränsade viewing angles. Det senare är troligtbis den svåraste begränsningen att ta sig förbi.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Blir min nästa sidopanel till datorn

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Undra hur lång ti det tar innan vi har tablets som bara är en plexiskiva med en smal kant innehållandes all elektronik?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Fick nu en ny vision för mitt framtida vardagsrum.
Kommer integrera detta i mitt vardagsrumsfönster (100 tum på diagonalen kanske), och vips så var problemet med vart man ska ha tvn löst!

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Skrivet av light44:

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

tittade på total recall nyligen... där fanns massor av just såna
tyckte det vat coolt, men trodde inte att det var möjligt redan nu!!

undrar hur stor transparency ligger skärmarna på..

här är em skärmdump från filmen. gillar ni tekniken så det är bara att se på filmen. det används överallt.

Permalänk
Medlem

Alltså vafan. Detta såg man ju förra gången man var i tax-freen på Kastrup och har ju visats upp ett antal gånger innan.är ju i sig bara en LCD utan bakgrundsbelysninge eller något annat bakom.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Ser jag Gangnam Style en gång till, så spy jag.

Hade detta varit Reddit hade man blivit downvotad ner till helvete bara för att man inte tycket om allt.

Själv så får jag dödsblick då jag ser skiten.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makefly:

Fick nu en ny vision för mitt framtida vardagsrum.
Kommer integrera detta i mitt vardagsrumsfönster (100 tum på diagonalen kanske), och vips så var problemet med vart man ska ha tvn löst!

Problemet är att då kan du bara titta på TV dagtid, annars får du ha en stor lampa utanför fönstret.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Problemet är att då kan du bara titta på TV dagtid, annars får du ha en stor lampa utanför fönstret.

Sant, kan bli ett problem med bakgrundsbelysningen. Får invänta en transparent bakgrundsbelysningspanel också!

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boozfob:

det här kombinerat med det ögon styrning

Kan bli jobbigt när man försöker fokusera på föremålet bakom rutan och då reagerar skärmen fast man inte vill.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha sånt på mina fönster. Kanske såna där digitala persiennier skulle också blockera solljus bättre än vanliga, och man skulle ställa in olika färger, och på det sätt få olika stämning i lägenheten. Jag skulle gärna vilja ha digitala väggar också, så att man kunde ändra färgen på väggar eller ha stora digitala bilder på väggarna.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Julpynta fönstret med en knapptryckning.

Och glasögon!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Kan bli jobbigt när man försöker fokusera på föremålet bakom rutan och då reagerar skärmen fast man inte vill.

Ifall man nu kan göra det här så kan man säkert fixa det där också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

skulle va coolt att ha på kylskåpet, transparent så behöver man inte öppna kylen för att se vad som finns.. sen kan man alltid svärta ner ett område och skriva en inköpslista med fingret.. sedan lite lull lull med hur många grader det är i kylen och ute i den stad man befinner sig i och sånt där..

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Nu blir det ännu dyrare för ägarna när ungar slår sönder skyltfönster.

Använd okrossbart glas så kan dom slå sig trötta.

Permalänk

Jag har länge haft en väckarklocka med transparent lcd-skärm .. tekniken är lastgammal ..men nu kommer alla tro det är nått nytt.
Jag vill se holografiska pekskärmar, som det ofta är i rymdfilmer

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut från andra sidan då? Är det blankt då eller? Isf ypperligt till telefoner så man kan surfa o gå samtidigt utan att krocka in i allt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Efter har skummat igenom alla kommentarer. FY FAN. Finns en jäkla massor av användbara områden till dessa skärmarna. Möjligheterna känns oändliga. Sweclockers <3

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Jag har länge haft en väckarklocka med transparent lcd-skärm .. tekniken är lastgammal ..men nu kommer alla tro det är nått nytt.
Jag vill se holografiska pekskärmar, som det ofta är i rymdfilmer

Faktum är att ALLA lcd-skärmar ser ut så här. Det är detta som hela tekniken bygger på - det är bara långt mycket mer givande att ha en vit diffusor med bakgrundsbelysning.

Skrivet av medstud:

Julpynta fönstret med en knapptryckning.

Och glasögon!

fönster och glasögon funkar inte särskilt bra eftersom lcd-paneler inte är särskilt genomsläppliga. 17% är den teoretiska genomsläppligheten för en ideal färg-LCD(i praktiken är den kring 9%). Det blir mörka fönster, minst sagt.

Jag vet inte om du tänkte dig variabla solglasögon(detta finns f.ö. på marknaden fast baserat på andra, bättre lämpade tekniker) eller AR-glasögon som t.ex. Google Glass, om det var det senare så kan du inte fokusera tillräckligt nära för att det ska fungera.

Nej, detta är en solklar gimmick.

Permalänk
Skrivet av Gryshnozk:

Inte direkt nytt men det ser ut att fungera ganska bra. Någon som vet var jag kan hitta mer information, specs och liknande? Jag är mest nyfiken på hur genomskinliga de är

Samsung lanserade i slutet av förra året i storleken 22 tum. Det är tänkt för den professionella marknaden, så som digital signage. Samsung NL22B är modellbeteckningen. Finns väldigt många användningsområden ute på marknaden. Men för hemmamarknaden, nä...

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Skrivet av Makefly:

Sant, kan bli ett problem med bakgrundsbelysningen. Får invänta en transparent bakgrundsbelysningspanel också!

man skulle ju kunna lösa det genom någon kombination av oled och lcd. lcd för mörka färger och lysdioder för att få ljusare än bakgrunden. Vet inte om det skulle vara tekniskt möjligt eller se särskilt bra ut men är iaf en tanke

Permalänk
Medlem

Vore ballt om man också kunde "imma igen" dessa fönster och bara visa bild istället för transparent. Då kan man ha vilket väder man vill "ute" när man är hemma o kollar ut genom "fönstrena" genom att bara visa en solig bild ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blaskkaffe:

man skulle ju kunna lösa det genom någon kombination av oled och lcd. lcd för mörka färger och lysdioder för att få ljusare än bakgrunden. Vet inte om det skulle vara tekniskt möjligt eller se särskilt bra ut men är iaf en tanke

Jag tror du har missat vad oled och lcd betyder.

Skickades från m.sweclockers.com